Christus Rex

IZBORNIK

Gdje je Tradicija, tu je i rast - Intervju s p. Gaudronom



Objavljujemo zanimljiv intervju patera Matthiasa Gaudrona u njemačkom magazinu „Der Spiegel“ koji je inače veoma nesklon Katoličkoj Crkvi. Znakovito je kako se doživljava s jedne strane Tradiciju, a s druge strane novi pontifikat.


Članovi Bratstva sv. Pija X. preziru homoseksualnost, vjersku slobodu i ekumenu. Papa je Benedikt tražio dijalog s ultrakatoličkom zajednicom, njegov nasljednik ide drugim smjerom. U intervjuu dogmatičar Matthias Gaudron govori o teškom odnosu prema Franji.

Papa Franjo nastupa kao papa reformator. On želi otvoriti Katoličku Crkvu, prihvatiti homoseksualce i poticati međureligijski dijalog. Kontakt sa svećenicima Bratstva sv. Pija X. prekinuo je.

Ovo je također dio njegova puta prema jednoj Crkvi koja se više ne zatvara pred društvenom stvarnošću: Svećenici Bratstva mišljenja su da pravi katolici ne trpe homoseksualce u Crkvi, da se Misa treba slaviti po starim obredima. Matthias Gaudron vodeći je dogmatičar Svećeničkog bratstva sv. Pija X. na njemačkom govornom području. Predavao je 15 godina dogmatiku na bogosloviji Srca Isusova u Zaitzkofenu i bavi se sadržajima katoličkog nauka. U intervjuu pojašnjava stav Bratstva prema Papi.

SPIEGEL ONLINE: Benedikt je XVI. tražio zbližavanje sa svećenicima Bratstva sv. Pija X. Sada na Petrovoj stolici sjedi papa Franjo. Čemu se nadate u novom pontifikatu?

Gaudron: Trenutačno su razgovori između svećenika Bratstva i Vatikana zamrznuti. Djelomično se pod Benediktom XVI. činilo da je dopuštena kritika II. vatikanskog sabora. A sada se ispostavilo da ne smijemo izreći kritiku. Nadbiskup Gerhard Ludwig Müller kao Pročelnik Kongregacije za nauk vjere nadležan je za nas. On nas ne voli. Prema nama se odnosi odbojno otkada je u Rimu.

SPIEGEL ONLINE: Franjo je rekao u jednom vrlo poznatom intervjuu: „Tko je na pretjeran način sklon doktrinarnoj 'sigurnosti', tko traži uporno nadoknaditi izgubljenu prošlost, ima statički i zamršen pogled. I tako vjera postaje jedna ideologija među mnogima.“

Gaudron: To je problematična izjava. Jednostavno je tako da katolička vjera ima nešto nadvremensko u sebi. Ako se jedina dogmatska sigurnost treba u tome sastojati da je Bog Bog u čovjeku, držim da je to ipak premalo. Za ovu predodžbu ne moram biti katolikom. Istinu vjeroispovijesti ni Papa ne može promijeniti.

SPIEGEL ONILINE: Benedikt je branio i promicao staru Liturgiju. Što očekujete od pape Franje?

Gaudron: Bio je važan Benediktov čin razjašnjenje da svaki svećenik načelno ima pravo slaviti staru Liturgiju. Franjo to ne smije opozvati.

SPIEGEL ONLINE: Franjo je signalizirao homoseksualcima…

Gaudron: …njegovo je držanje proturječno. Papa tvrdi da prihvaća nauk katoličke Crkve. Koji kazuje da je homoseksualnost grijeh. A s druge strane Franjo ostavlja dojam da je u redu biti homoseksualcem. Uvjerenje da je homoseksualnost grijeh dijelimo sa Židovima i Muslimanima, a to nije nauk Bratstva sv. Pija X. Ili se pridržavam nauka, a onda ne mogu odobravati homoseksualnost, ili to napuštam. Ali onda više nisam katolik.

SPIEGEL ONLINE: Papa dakle u Vašem smislu nije katolik?

Gaudron: E pa sada, ne bih to rekao. On kaže da će se pridržavati nauka. Samo upozoravam na proturječje.

SPIEGEL ONLINE: Ivan XXIII. i Ivan Pavao II. bit će proglašeni svetima. Što kažete o tome?

Gaudron: S obzirom na to imamo velike pridržaje. Kod Ivana XXIII. treba nadasve proglasiti svetim Koncil koji je otvorio. Papa Ivan Pavao II. ostavio je dojam da su sve religije iste. Ali to nije točno. Katoličku je Crkvu utemeljio Krist i stoga je istinita. Ali ako sam spoznao ovu istinu, onda ne mogu hiniti da je isto koju vjeru imam. Samo Katolička Crkva jest prava Crkva.

SPIEGEL ONLINE: Ovaj stav pak nije od velike pomoći u međureligijskom dijalogu.

Gaudron: Naša je nakana voditi ljude u Katoličku Crkvu. Stoga moramo razgovarati jedni s drugima i voditi međureligijski dijalog.

SPIEGEL ONLINE: Tolerancija je nešto drugo. Vi vodite ideju, cilj dijaloga ad absurdum.

Gaudron: Tolerancija znači da drugoga respektiram u njegovim uvjerenjima, čak i kada ih držim krivima, a ne želim ga nasilno obratiti na moja vlastita shvaćanja. To je razumljivo. Međutim, Katolička je Crkva upravo kod uvjerenih inovjeraca izgubila puno na vjerodostojnosti, jer u međureligijskom dijalogu se često tako čini kao da katolici sami ne znaju što je istinito i da tek još moraju tražiti skupa s vjernicima drugih religija.

SPIEGEL ONLINE: Je li istina da Bratstvo sv. Pija X. dobiva nove članove?

Gaudron: Da, i zbog toga nas Vatikan više ne može previdjeti. To nije razantan rast, ali je postojan.

SPIEGEL ONLINE: Kako to objašnjavate?

Gaudron: Ljude privlači kada netko konzekventno živi svoju vjeru. Mnogi kažu da bi Crkva opet dobila članove kada bi se otvorila. Ali ako bi to bilo tako, onda bi ljudi morali masovno ići u protestantske crkve gdje to ima što se zahtijeva od Katoličke Crkve: homo-brak i nema celibata. Neobvezatno nema snagu, ne može oduševiti. Gdje je Tradicija, tu je i rast.

SPIEGEL ONLINE: Papa je Benedikt vazda veoma poštovao Tradiciju, unatoč tomu su katolici uvelike istupali iz Crkve.

Gaudron: Crkva će u Njemačkoj za 15 do 20 godina propasti. Ne dolaze ni svećenici, ni vjernici. Stoga ne razumijem kako Franjo može kazati da Crkvi nikada nije dobro bilo kao danas. To je ipak udaljeno od stvarnosti. Crkva jedva da ima podmlatka. Na Svjetski dan mladih ide jako puno mladih koji inače nikada ne idu u crkvu i koji s Kristom ne žele imati posla.

SPIEGEL ONLINE: Dakle, radije malena Crkva za stroge vjernike nego narodna Crkva koja stoji usred društva?

Gaudron: Da. Najdraže bi mi bilo naravno kad bismo imali veliku Crkvu uvjerenih katolika kako je to bio slučaj prije Koncila. Ali ako je cijena za broj članova razvodnjavanje vjere, onda mi je puno draža malena zajednica.


Razgovor vodila: Anna-Katharina Blaß