Intervju s paterom Johannesom Reinartzom
Za sv. Pija X. poučavanje je djece
u katoličkoj vjeri bio ključ za rješavanje krize novog vijeka. Kao jedva koji
drugi Pontifeks prije njega dao je katehezi najviše prvenstvo. Mjesečnik
Mitteilungsblatt je razgovarao s paterom Johannesom Reinartzom (Stuttgart).
Mitteilungsblatt:
Zašto vjeronauk za Pija X. stoji u središtu katoličkog apostolata?
Pater Johannes Reinartz:
Poučavanje je katekizma jedna od glavnih zadaća katoličkog svećenstva.
Prenošenje vjere ovisno je o dobroj nastavi vjeronauka. Pijo je X. bio
uvjeren da je poučavanje katekizma
temeljem za ponovnu izgradnju kršćanstva. Već kao mladi kapelan sastavio je
vlastiti katekizam za svoju nastavu čiji je rukopis još i danas sačuvan.
U
njegovoj biografiji čitamo da je njegovo glavno polje rada kao župnik bio
vjeronauk za djecu i kršćanski nauk za mladež i odrasle. Moramo imati na umu da
je politička situacija u Italiji između 1858. – godine njegovog svećeničkog
ređenja – i 1903. – godine izbora na Petrovu stolicu – bila obilježena golemim
previranjima.
Kod
svojeg rođenja 1835. Pijo je X. još bio podanikom Austrijskog carstva, onda je
došao talijanski „pokret za ujedinjenje“ sa svojim jakim antiklerikalnim i
masonskim zaleđem. 1871. Rim je otet papinstvu. Italija je doživjela vrlo jak
val iseljavanja. Dalekosežne gospodarske i društvene promjene zahvatile su
život ljudi. Modernizam, ova hereza svih hereza, uzdigla je svoju prijeteću
glavu.
Kako
je trebalo dalje prenositi vjeru? Pitanje je katekizma – u to je Pijo X. bio
uvjeren – odlučujuće. Kao biskup je bio posvema prožet ovim uvjerenjem. Kao
mantovanski nadpastir aktivno je sudjelovao u izradbi jednog kompendija
katekizma za sjevernotalijanske biskupije. 1897. i sam je kao Venecijanski
patrijarh izdao katekizam koji je imao nešto preko 100 stranica i koji se rabio
u cijelom Venetu.
Skupa
s drugim biskupima molio je papu Lava XIII. da izda jedan jedinstveni katekizam
za cijelu Italiju koji u obliku pitanja i odgovora vjeru predstavlja na lako
razumljiv način. Pri tome se učenju naizust pridavalo veliko značenje.
Kada
je Giuseppe Sarto 1903. i sam postao papom, propisao je kompendij katekizma
koji je on sam sastavio s otprilike 400 stranica za Rimsku crkvenu provinciju.
Rimskoj je crkvenoj provinciji pripadala rimska biskupija i takozvane
suburbikarne biskupije, tj. one koje okružuju grad koje skupini kardinala
biskupa daju njihov naslov: Albano, Frascati, Ostia, Palestrina, Porto-Santa
Rufina, Sabina-Poggio-Mirteto i Velletri-Segni. Ovaj „kompendij kršćanskog
nauka“ uskoro je bio u uporabi po cijeloj Italiji.
MB:
Što znači kompendij?
P.Johannes Reinartz:
Kompendij znači priručnik. Obuhvaća tri katekizma za različite uzraste, pouku o
blagdanima crkvene godine, kratak pregled Starog i Novog zavjeta i crkvene
povijesti i red za služenje kod svete Mise. Tri se katekizma zovu „Prvi pojmovi katekizma“, „Mali katekizam“ i
„Veliki katekizam“.
Ovaj
je kompendij 1981. ponovno izdalo Svećeničko bratstvo sv. Pija X. Pokojni dr. Ferdinand
Steinhardt, jedna od velikih laičkih osobnosti katoličanstva vjernog Tradiciji
u našim danima, nazvao je kompendij „didaktičkim remek-djelom“.
Ova
tri katekizma, ujedinjena u „Kompendiju“,
koja svoj nastanak duguju izravno Piju X., ne smiju se zamijeniti s takozvanim „Katekizmom kršćanskog nauka“ koji je
izišao 1913. godine.
Ovaj
katekizam s 123 stranica ima srednju duljinu i naziva s „Katekizmom Pija X.“
jer ga je aprobirala Apostolska stolica. Njega je pak izradila skupina teologa
koji su se napajali velikom blagu drugih pouka o vjeri, primjerice Rimskom
katekizmu Tridentskog sabora, Katekizmu svetog kardinala Roberta Bellarmina i katekizmima
svetog Petra Kanizija.
MB:
Katekizmi su temelj za siguran nauk. Ali jedan katekizam još nije dobrom katehezom.
P. Johannes Reinartz:
1905. je Pijo X. objavio vlastitu encikliku o poučavanju katekizma. Prema
latinskim početnim riječima naziva se „Acerbo nimis“. Pijo X. ovdje izriče svoj
sud da najveće otpadništvo od vjere i ćudoređa „mora potjecati od neznanja o
božanskim istinama“. Ustvrđuje da najširi krugovi nemaju temeljno poznavanje
vjere koje je pak nužno za naše spasenje. Papa opominje svećenike da ponovno
postanu svjesni svojih dužnosti kao navjestitelji i učitelji. Poduzima vrlo
konkretne mjere koje su opet aktualne. Naš sveti zaštitnik propisuje da
dušobrižnici „svaki tjedan tijekom jednog punog sata po katekizmu poučavaju
dječake i djevojčice o onome što moraju vjerovati i činiti za postizanje
spasenja“. To je onda kasnije često preneseno na školski vjeronauk. Ali on je
danas općenito toliko usmjeren protiv vjere da ga se ne smije pohađati. To
danas opet moraju činiti svećenici izvan škola. U školama se Svećeničkog
bratstva sv. Pija X. to čini. Ali do koliko djece iz naših kapelica ne
dospijevamo?
On
također propisuje da dušobrižnici „osim uobičajene homilije o Evanđelju koju
svih Bogu posvećenih dana valja povezati sa župnom Misom, u najpovoljnije
vrijeme za dolazak puka – a to vrijeme ne smije se poklapati sa vremenom
kateheze za mladež – moraju održati katehezu za vjernike na lako razumljivom i
pučkom jeziku“.
MB:
Sestre su Bratstva sv. Pija X. veliku brigu o dobrom vjeronauku koji je njihov
veliki zaštitnik toliko hitno zahtijevao učinile jednom od svojih glavnih briga.
Što je posrijedi kod sestara novicijata sv. Pija X. u Göffingenu kod njihova
projekta „Katekizam na daljinu“?
Pater Johannes Reinartz:
Katekizam na daljinu jedno je djelo koje je nadbiskupu Marcelu Lefebvreu bilo
veoma na srcu. Dostupan je na tri jezika (francuski, engleski, njemački) i
namijenjen je osobito onim obiteljima koje žive jako udaljeno od priorata ili
tradicionalnih osnovnih škola i žele svojoj djeci prenijeti pravu vjeru.
Trenutačno
njemačko izdanje obuhvaća sedam godina katekizma. One čine cjelovit tečaj
vjere, počevši od prvih pojmova vjere za posve malene, pripravu za sakramente,
Vjerovanje, 10 Božjih zapovijedi, pa sve do kršćanskih krjeposti i njihove
praktične primjene u svagdašnjici za juniore. Svaki mjesec djeci se pošalju
lekcije s domaćim uratkom u omotnici koja je adresirana na njihovo ime. Program
predviđa za svaki tjedan ili jednu lekciju s pitanjima za učenje naizust (onako
kako je to sveti papa Pijo X. sam htio dalje prenositi) ili jednog
„Malenog
glasnika“ s opširnim pričama o Biblijskoj povijesti i liturgiji. Ali uvijek
postoji mogućnost prilagoditi program posebnim okolnostima, kao primjerice za
djecu koju podučavaju njihove bake tijekom školskih praznika. Određena godišta
imaju nešto zahtjevnije domaće uratke za napredniju djecu. Kod svake pošiljke
dijete dobije ispravljen domaći uradak s osobnim pismom kako bi mu se pomoglo i
ohrabrilo ga. Ovaj osobni kontakt sa sestrama iznimno raduje djecu, ali i
roditelje. „Katekizam na daljinu“ sestara je dakle vrlo vrijedna ponuda koju
svaka obitelj treba koristiti.
MB:
Zahvaljujemo za razgovor. Neka Vam Bog plati!
Katekizam
na daljinu
Sestre
Svećeničkog bratstva sv.Pija X.
Fernkatechismus
Schwestern
der Priesterbruderschaft St. Pius X.
Biberacherstr.
2/1
D-88527
Göffingen
Tel.:
07371/13736
Fax.:
07371/13076
Pater
Johannes Reinartz je rođen 28. siječnja 1961. godine u Dürenu. 1986. godine ga
je nakon filozofskog i teološkog studija na bogosloviji u Zaitzkofenu nadbiskup
Marcel Lefebvre zaredio za katoličkog svećenika. Djelovao je kao dušobrižnik u
nekoliko njemačkih priorata, ali je i više godina djelovao nu Južnoafričkoj Republici
i Zimbabveu. Od 2010. godine priorom je priorata svetog Atanazija u
Stuttrgartu.