Hodajući
debrecenskim ulicama...
U svakodnevnom
životu doživljavam jednu vrlo aktualnu a istodobno i vječnu
činjenicu koja se tiče odjeće povezane sa svećeničkim životom.
U današnje vrijeme, puno se govori o svjedočanstvu. To je samo po
sebi lijepa misao, samo pitanje je kako da to ostvarimo. Odgovor je
vrlo očit, a ujedno i logičan: Neka svatko na mjestu i u uvjetima u
kojima živi, na takav način živi svoje svjedočanstvo.
Ovo se naravno
još više odnosi na ljude posvećene Svemogućem Bogu, na svećenike
i redovnike. Naime riječ je o ljudima Gospodina Isusa Krista. Isus
je jasno rekao: „Propovijedajte evanđelje svim narodima!“. Isus
nas treba. Iz ovoga pak slijedi da je strogo zabranjeno, a na
području duhovnog života čak i opasno po život, kad čovjek
posvećen Isusu ne postupa u skladu s njegovim pozivom.
Što to znači pojaviti se, gdje god se netko nalazio, u svećeničkoj ili redovničkoj odjeći? To znači potpuno i jasno življenje našeg identiteta. Usto, to znači i propovijedanje Evanđelja. Netočna je, čak je lažiranje istine, tvrdnja da svećenička ili redovnička odjeća obeshrabruje ljude od Isusa i od Crkve. Ovo ćemo odmah razumjeti čim prijeđemo na latinske izraze za svećeničku i redovničku odjeću. Odjeća redovnika je „habitus“. Na latinskom jeziku ta riječ znači „ponašanje, navika“. Jasno se izražava da je onaj tko nosi redovničku odjeću Bogu predana osoba; ta predanost podsjeća na življenje posebnog načina života. Redovnik, što god da radio, gdje god se nalazio, on je uvijek redovnik, i ostaje predan Bogu.
Odjeća
svećenika je „reverenda“. Naziv potječe od latinskog izraza
„reverendus“ (časti dostojan). Najveća čast, koja se uzdiže
na razinu klanjanja, usmjerena je u svećeniku prisutnom Isusu
Kristu. Nošenje reverende nije nostalgija takozvanih „tridentinaca“,
već je najdjelotvornije, i u svakom pogledu najizraženije
svjedočenje i ispovijedanje vjere u našeg Gospodina. Isusov poziv
osobito dolazi do izražaja: „Tkogod
prizna mene pred ljudima, toga ću i ja priznati pred Ocem svojim na
nebesima. A tko zataji mene pred ljudima, toga ću i ja zatajiti pred
Ocem svojim na nebesima”.
Hodajući
debrecenskim ulicama svakodnevno doživljavam povezanost ljudi s
Isusom. Kad mi se hrabro obraćaju; ovako mi se odlučno
javljaju: „Hvaljen Isus i Marija!“. Ovo isto doživljavam i u
školi, kad djeca, mladi, čak štoviše, i nastavnici zastanu i s
radošću vide da „konačno ovdje možemo pronaći
jednog svećenika“. Kad se ljudi otvore, čak i kad zatraže da se
ispovijede
ili da im se nekako pomogne u rješavanju teških životnih
problema. Također primijećujem
približavanje Kristu kad i bolesnici s radošću uzdišu što se
mogu susresti
s Božjim čovjekom, a ne s tamo nekim u civilnoj odjeći, koji na
taj način otuđuje Isusa od njih, a ujedno i sebe. Ista ta radost
može se
doživjeti
i u trgovini, na benzinskoj stanici, u bolnici, i na svakom području
života.
Jednog dana
mladi su odlučno
komentirali: „Zar još postoje svećenici?“. S radošću
izjavljujem: „Da! Postoje!“. Naravno, samo ako svaki svećenik i
redovnik prizna Isusa pred ljudima. Jednom i za svagda treba
napomenuti: svjedočanstvo
se ne ograničava na vrijeme, na događaj i na mjesto. „Ti
si svećenik dovijeka po redu Melkisedekovu!”
Za smanjenje
broja zvanja značajnu odgovornost ima ono modernističko
razmišljanje da nošenje reverende
i habita
obeshrabruje
ljude ili da nije bitna vanjština. Itekako je bitna i odjeća.
Naime, to
je prva poruka
onima
s kojima se susrećemo. Kad se molimo za svete
svećenike,
tada
se moramo moliti i za to da se svećenici i redovnici ne srame Isusa,
a i sebe same. Mi se nemamo čega stidjeti, niti skrivati.
Nažalost, sreo
sam takvog svećenika, koji dopušta sebi da se zanosi modernizmom.
Jedan od vidljivih znakova toga je skrivanje u džemper, u
dolčevitu, da se ne sazna, da je riječ o svećeniku. Nažalost,
takvih svećenika ima na više stotina, na više tisuća. Nemojmo se
čuditi ako nam se identitet potpuno uništi.
Vrijeme je da
se vratimo na klasični način života koji isključuje modernistička
načela, na način čiji je temelj taj da svećenik i redovnik u
svakom pogledu bude ono što i jest: i u ponašanju i u odijevanju.
Blažena
Djevice Marijo, Majko svećenika – moli
za nas!
p. Péter Papp