Sveto Pismo i
crkveno Učiteljstvo o papinskom autoritetu i nezabludivosti
Nauk o službi i
autoritetu pape, sv. Petra, Kristova namjesnika, zemaljskog
poglavara Crkve, nalazimo izraženim u svim bitnim crtama u sv.
Pismu. Ponajprije, ako promatramo sam lik sv. Petra, kako je on
prikazan u svim evanđeljima, zatim Djelima apostolskim, pa i drugim
novozavjetnim spisima u kojima se on spominje, uočavamo da njemu
pripada sasvim naročito odabranje i služba. Njegovo ime spominje se
najviše puta u NZ – čak 195, pri nabrajanju apostola spominje su
uvijek prvi, ili se pak jasno ističe kao vođa čitave skupine –
izrazom 'Petar i učenici, apostoli, njegovi drugovi', on više puta
govori u ime apostola, jasno se predstavlja kao vođa apostolskog
zbora nakon Pedesetnice, sam Gospodin Isus se moralno ujedinjuje s
Petrom – primjerice kod plaćanja poreza, itd. Osim tih implicitnih
pokazatelja, nalazimo i izričite riječima iz kojih iščitavamo da
Isus postavlja Petra poglavarom Crkve – kada mu predaje ključeve
kraljevstva nebeskog (Mt 16, 18-19). U tadašnjem općem kao i
biblijskom govoru, izraz ključeva označuje vlast, a Kraljevstvo
Božje je Kristovo otajstveno tijelo koje će proizaći iz njegova
otkupiteljskog djela, novi Božji narod – Crkva. Nakon uskrsnuća,
Isus Petru ispred sviju apostola daje trostruki nalog: pasi ovce moje
(Iv 21, 15-17). Također, čitamo u Lukinu evanđelju kako je
Gospodin obećao da će posebno moliti za Petra da ne malakše
njegova vjera, da bi mogao utvrđivati braću u vjeri (Lk 22,32).
Sve ove istine koje
su sadržane u sv. Pismu, na izvrstan je način precizno, sustavno,
dogmatski formulirao I. Vatikanski sabor (1870.). Konstitucija
Pastor Aeternus I. Vatikanskog definira 4 vjerske istine o službi
pape. Prvo, da je
Krist Gospodin postavio blaženog apostola Petra za prvaka svih
apostola i za vidljivu glavu čitave vojujuće Crkve, i da je on
primio istinsko i pravo prvenstvo u nadležnosti ili autoritetu.
Drugo, da je rimski
biskup nasljednik sv. Petra u istom prvenstvu, u neprekidnom slijedu.
Treće, da rimski prvosvećenik ima ne samo službu
nadgledanja, nego punu i vrhovnu vlast upravljanja nad čitavom
Crkvom, nad svim i pojedinim crkvama, pastirima i vjernicima, ne
samo u stvarima koje spadaju na vjeru i moral, nego i u onima koje
spadaju na disciplinu i upravu Crkve. I četvrto, da su
definicije nauka o vjeri i moralu koje rimski prvosvećenik kao
pastir i učitelj svih kršćana donosi svojim vrhovnim apostolskim
autoritetom tako da ih treba držati čitava Crkva, nezabludive i
nepromjenjive. Tri su dakle uvjeta koje Koncil navodi kao nužne da
jedna papinska izjava ima karakter nezabludivosti. Papa mora, prvo,
nastupati kao vrhovni pastir svih kršćana, drugo, s nakanom da
njegova izjava o određenoj vjerskoj ili moralnoj istini bude konačna
i nezabludiva, i treće, s nakanom da na tu istinu obveže sve
vjernike. Nedostaje li bilo koji od tri uvjeta – radi li se samo o
izjavi za koju papa nema namjere uložiti svoj vrhovni autoritet,
radi li se o redovno formuliranom nauku u kojem nema nikakve naznake
da se predlaže na nezabludivi način, ili ako ne postoji nakana da
se vjernike obveže da prihvate tu izjavu činom vjere – ta
formulacija nema odliku nezabludivosti, nego njezina kvalifikacija
može biti samo nižeg ranga.
Granice papinskog
autoriteta
To je odgovor
gledano iz izvora objave na pitanje papinske nezabludivosti. Tu je
Crkva pitanje koje je prethodno bilo sporno riješila konačnim činom
te ne postoji više ništa diskutabilno. No s drugim, pitanjem koje
su granice papinskog autoriteta s obzirom na ljudskost i pogrešivost
osobe rimskog prvosvećenika, kao i dužnu poslušnost sa strane
vjernika, nije tako izričito jasno. Crkva ovdje nije donijela
konačnu izreku, međutim, razumski možemo doći do sigurnog
teološkog zaključka koji je neosporan. Postupak za to je
jednostavan. Prva je pretpostavka da je svaki čovjek s obzirom na
svoju razumsku nesavršenost, u svojim postupcima i sudovima,
pogrešiv. I nadalje, kada govorimo o autoritetu, razlikujemo
božanski i ljudski autoritet. Božanski je savršen i nepogrešiv,
te mu dugujemo bezuvjetnu poslušnost, dok ljudski to nije – on je
nesavršen i pogrešiv, te mu zato ne možemo dugovati apsolutnu
poslušnost. Druga je pretpostavka da je sam rimski prvosvećenik,
papa, također čovjek, pa iako Krist daje posebne milosti svojem
zemaljskom namjesniku da bi mogao dostojno vršiti svoju službu,
ipak on kao čovjek posjeduje prostor slobode u kojemu treba donijeti
moralnu odluku. U tom prostoru javljaju se i utjecaji napasti i
zavodljivosti zloga, zemaljske požude, kao i ograničenost ljudske
naravi, koje otvaraju mogućnost odabira koji nije u skladu s Božjom
voljom. Odatle dolazimo do jasnog zaključka, da iako vjernike
obvezuje poslušnost prema zakonitim pastirima, mogu postojati
slučajevi kada je ne samo dopušteno nego i nužno otkazati svoj
pristanak na nepravedne i nezakonite odluke, pa čak i otvoreno se
suprotstaviti.
Iako
kako je rečeno, nema dogme, tj. nezabludive vjerske izjave koja bi
taj nauk izričito formulirala, ipak postoje ozbiljni teološki izvori koji su o tome razlagali. Jedan od njih bio je veliki teolog
iz 15. st., kardinal Juan
de Torquemada,
koji govori, kako se sam papa može odvojiti od Krista tako da postane neposlušan
Kristovu zakonu, ili da izda zapovijed koja je protiv božanskog ili
naravnog prava. Čineći to, papa se odvaja od tijela Crkve jer je
tijelo samo povezano s Kristom po poslušnosti. Potom citira velikog
papu Inocenta
III.
koji govori kako je potrebno pokoravati se papi u svim stvarima sve dok
sam ne ide protiv univerzalnih običaja Crkve, ali ako postupa protiv
univerzalnih običaja Crkve, 'neka ga se u tome ne slijedi'. Također,
veliki
isusovački teolog F.
Suarez
govori: ,,ako papa odredi nešto protivno zdravom moralu, ne treba
ga slušati. Ako poduzme nešto što je očito protivno pravednosti
ili općem dobru, zakonito je oduprijeti mu se’’. A isto tako sv.
Robert Bellarmin,
crkveni naučitelj, naučava da je zakonito oduprijeti se Vrhovnom
svećeniku koji bi želio uništiti Crkvu.
Također,
više teologa iz novijeg vremena govori da, ako postoje teški i
objektivno utemeljeni razlozi koji ukazuju da je određeni iskaz koji
nalazimo u službenim dokumentima u suprotnosti s trajno važećim
naukom Crkve, dopušteno je uskratiti mu dužni pristanak volje i
razuma.
Povijesni presjek
– najjasniji pokazatelji ograničenosti papinskog autoriteta
Sada
prelazimo na onaj središnji dio današnje teme, a to je potvrda, i
potkrjepljenje ovog nauka u povijesnoj stvarnosti. Promotrit ćemo
nekoliko najznačajnijih primjera, koji nam ukazuju na koji način
trebamo shvatiti ovaj nauk o pogrešivosti pape, tj., o granicama
njegova autoriteta, kao i ispravnom pojmu poslušnosti koji dugujemo
Petrovu nasljedniku.
Započnemo
li naš povijesni hod u kojem ćemo promotriti najznačajnije
situacije u kojima je papinstvo zbog ograničenosti ljudskog faktora
zatajilo – pa je došlo do zlouporabe, iskrivljivanja autoriteta,
protiv kojeg su vjernici i pastiri trebali reagirati, zaustavit ćemo
se odmah na početku. Već u Novom zavjetu nalazimo jasan dokaz da
je, kao prvo, moguće da nastupi takva situacija, i kao drugo, uzorni
primjer kako oni koji su obvezani poslušnošću trebaju reagirati.
Već kod prvog pape, sv.
Petra,
nailazimo na postupak koji nije bio u skladu s, kako sv. Pavao kaže,
'istinom evanđelja'. O tome čitamo u poslanici sv. Pavla Galaćanima
(2,
11-14),
koji nam opisuje zgodu, kako je sv. Petar svojim ponašanjem izazvao
pomutnju među vjernicima. Poznato nam je kako je u prvoj kršćanskoj
zajednici nastao spor oko jednog od temeljnih pitanja, jesu li
kršćani koji nisu pridošli iz židovstva, nego iz poganstva, dužni
držati Mojsijev zakon. Iako je Jerazalemski sabor (usp.
Dj 15)
donio dogmatsku odluku da starozavjetni zakon – obredni propisi,
nakon Kristova otkupiteljskog djela na križu kojim je utemeljio
novi savez s ljudskim rodom, više nemaju svoju snagu, bilo je i
dalje judeokršćana koji su živjeli u opoziciji s tom istinom, koji
su htjeli kršćane obraćene iz poganstva prisiliti da se obrežu i
da drže starozavjetne obredne zakone. Petar se iz svoje ljudske
slabosti povlačio od tih kršćana i u svojoj ljudskoj slabosti
priklanjao društvu judaizanata. Pavao takvo ponašanje naziva –
prijetvornost, i utvrđuje da je Petar zaslužio osudu, zbog čega mu
se on ,,suprotstavio u lice". Koje je značenje ovog primjera,
tumači nam najveći crkveni naučitelj, sv. Toma Akvinski: ,,Kada
postoji neposredna
opasnost
za
vjeru,
izjave
prelata trebaju njihovi podložnici,
čak
i javno,
osporiti. Tako
je i sv. Pavao,
kao podložnik sv. Petra,
javno
osporio
njegov postupak
zbog
neposredne
opasnosti
od
sablazni u pitanju vjere.
I,
kako
nam
glosa
sv.
Augustina
govori
(Ad
Galatas
2,14):
'Sveti
Petar
je
dao
primjer
onima
koji
upravljaju,
da
ako
nekad
skrenu s
pravog
puta,
ne odbiju
ispravak
kao
nešto
nedostojno,
čak
i ako dolazi od
njihovih
podložnika’’
(Summa
theologiae, II.II, q. 33, a. 4). Sveti Toma potvrđuje na jasan način
ono načelo, koje smo prethodno konstatirali, da vršitelji
autoriteta u Crkvi mogu zloupotrijebiti svoju službu zbog razloga
koji dovode vjeru u opasnost, i da je u tom slučaju svatko tko je
obvezan poslušnošću – od pastira ili vjernika, slobodan pa i
dužan suprotstaviti se radi većeg dobra – vječnog spasenja i
očuvanja vjere.
sv. Atanazije
Sljedeći
je slučaj pape Liberija
– prvog pape ispred čijeg imena u povijesnom redoslijedu ne stoji
da ga častimo kao sveca. Ovaj papa je u 4. st., kada je buktjelo
arijansko krivovjerje, potpisao dvoznačnu ispovijest vjere koja je
mogla pogodovati jednoj i drugoj strani – katoličkoj strani, koja
ga je mogla tumačiti pravovjerno, kao i arijancima, koji su je mogli
razumjeti u skladu sa svojim krivovjerjem, da Isus nije jednake biti
s Ocem, nego samo sličan. Oni su držali da je Krist savršeni
čovjek, Božji poslanik, ali da nije Bog, jer bi se to navodno
protivilo Božjoj jedinstvenosti, ako bi postojalo više božanskih
osoba. Ovo je krivovjerje u 4. stoljeću zahvatilo više od polovice
Crkve – biskupa, svećenika, dakle nositelja autoriteta kojima su
vjernici bili dužni poslušnost, te je i sam papa pogodovao
hereticima svojim kompromisnim postupkom. S druge strane, bilo je
vjernih katolika, koje su predvodili veliki crkveni naučitelji –
sv. Atanazije, Hilarije iz Poitiersa, sv. Bazilije, Grgur Nazijanski,
Grgur iz Nise, koji nisu pristali na lažne kompromise, i odvažno su
se borili protiv pustošenja vjere, uz jasan uvid, da poslušnost
autoritetima koji djeluju protivno vjeri treba biti suspendirana.
Najsjajniji primjer za to bio je sv.
Atanazije,
koji nije prihvatio tu dvoznačnu ispovijest vjere te ga je papa zato
ekskomunicirao. No on je nastavio dalje djelovati unatoč zabranama –
naviještao je vjeru, obilazio je vjerne katolike diljem Crkve iako
to nije smio - u svijesti, da se radi o izvanrednom stanju, situaciji
nužde, kada je potrebno djelovati protivno odredbama crkvenih
pastira kako bi se očuvala vjera. Crkva je njegov postupak potpuno
opravdala, tako da se danas Atanazija časti kao sveca i crkvenog
naučitelja.
Nadalje,
pogreške nalazimo i kod inače besprijekornih, uzornih papa.
Iznenadit ćemo se da jedna takva izjava dolazi i u važnom spisu
jednog od najvećih papa u povijesti. U Pismu patrijarhu Flavijanu iz
449., papa Lav
Veliki
izjavljuje da je Krist od svoje Majke uzeo narav, ali ne i krivnju.
Objavljena je istina vjere da je Blažena Djevica Marija bezgrešno
začeta; da ju je Bog po Kristovim zaslugama unaprijed očuvao od
svake ljage grijeha. Ovu je dogmu proglasio papa Pio IX. 1854. god.
Prije toga ona nije obvezivala kao objavljena istina vjere i zato se
papa Lav Veliki nije o nju ogriješio, ali je svakako spomenuta
izjava pogrešna, što nam pokazuje da i najveći sveci i naučitelji
nisu izuzeti ljudskih slabosti u svojim izjavama i postupcima.
Zatim
nailazimo na protivnost između dvaju koncila. Kalcedonski
sabor
(451. god.) potvrđuje u svom tekstu teologe Teodoreta i Ibu kao
pravovjerne, dok II.
Carigradski sabor
(553. god.) u kanonima osuđuje nauk ova dva teologa kao pogrešna.
Nakon toga papa Pelagije izjavljuje da se slaže sa stavom prvog
sabora, dok se papa Grgur Veliki priklanja drugome saboru. Tko je u
pravu? Odgovor je da odluka koju nalazimo u kanonu ima veću
obvezatnost od one u tekstu te stoga II. Carigradski ima veći
autoritet, što pokazuje da je i u samom tekstu koncila moguća
pogreška. Potom dolazimo do slučaja pape Honorija
koji u jednom spisu – koji nema oznaku nezabludivosti, izjavljuje
pogrešan nauk da Krist ima samo jednu volju. Nedugo kasnije ovaj je
nauk osuđen na III. Carigradskom saboru (690.-681. god.) kao
krivovjeran, i sam papa je kao takav osuđen, jer je zbog svoje
nemarnosti pomogao širenju krivovjerja. Iako istraživanja pokazuju
da je papa osobno imao pravovjeran stav, ali je zbog okolnosti
podržao ta krivovjerna nastojanja zbog čega je kasnije osuđen.
Ipak koncil nije izjavio da on ne bi bio papa ili da bi izgubio svoju
službu, već je osudio nemarnost u njegovu izvršavanju papinske
službe. Potom spominjemo papu Nikolu
I.
- kojemu se pridaje naziv Veliki, koji u svom pismu 866. god.
izjavljuje da je krštenje koje podjeljuju krivovjerci u ime
Kristovo, valjano. Taj je nauk prethodno više puta odbačen, osuđen,
i to definitivno. Ovom nizu možemo dodati i kontroverziju o pitanju
rimske liturgije na staroslavenskom jeziku, o kojoj je Crkva kroz
povijest izrekla različite presude – ona je bila jedno vrijeme
zabranjena, pa ju je papa Ivan VIII. ponovno dopustio, pa je papa
Stjepan V. zabranio, da bi konačno papa Lav XIII. proglasio svetima
Ćirila i Metoda i opravdao njihovo djelovanje.
Prelazimo
nadalje u ono što se naziva u povijesti mračnim vijekom Crkve, to
je 10. - 11. st., kada se papinstvo u moralnom pogledu srozalo i
potpalo pod različite zlouporabe. Prvi u tom nizu skandal pape
Stjepana VI.
koji je tijelo svojeg prethodnika pape Formoza
dao iskopati, odjenuti u papinsko ruho i održati postupak u kojemu
ga je osudio i dao baciti njegovo tijelo u Tiber. Kasnije je on sam
nastradao usred pobune sablažnjenog naroda. Papa Benedikt
IX. navodi se u Papinskom
godišnjaku 3 puta kao papa. On je najprije prodao svoje papinstvo
idućem valjanom papi, Grguru VI. Nakon toga ponovno dolazi Benedikt
IX., da bi ga potom car Henrik III. svrgnuo i postavio za papu
Viktora II. Iako je taj postupak nekanonski, ipak Crkva sve ove pape
prepoznaje kao valjane. To razdoblje okončava papa Grgur
VII. koji je odlučio
provesti potrebnu reformu u Crkvi. Najznačajniji dokument koji je on
izdao bio je Dictatus papae,
u kojem papa utvrđuje svoja prava nasuprot zemaljskih vladara. To je
bilo razdoblje spora između dviju vlasti u kojem je bilo potrebno
ispraviti zlouporabe koje su se nametnule i papa to uspješno čini,
zbog čega će kasnije biti proglašen svetim. Ipak, u tom dokumentu
sadržana je jedna vrlo zbunjujuća izjava; gdje stoji da papa od
trenutka svog izbora po zaslugama sv. Petra, postaje svet. Kako to
shvatiti – vidimo iz prošlih izjava da to u moralnom pogledu
zasigurno ne stoji ali upravo se tako na prvi pogled može
razumjeti. Nedugo nakon
Grgura, dolazi papa Paskal
II., kojeg spominjemo iz
razloga što je doveo u pitanje prava Crkve za koja su se izborili
njegovi prethodnici. S carom Henrikom V. potpisao je kompromisni
sporazum po kojemu se vladaru daju ovlasti uvođenja biskupa u
službu, koje pripadaju Crkvi. Zbog toga ga je sv. Bruno
iz Segnija optužio za krivovjerje i pokrenuo otpor ovoj
zlouporabi, koja je kasnije ispravljena.
papa Bonifacije VIII.
Dalje
navodimo papu Bonifacija
VIII. koji je izdao
dokument Unam sanctam
1302. god., gdje iznosi tzv. nauk o dva mača, prema kojoj papa ima
duhovni i svjetovni mač – koji označava vlast, te onaj svjetovni
daje zemaljskim vladarima na upravljanje. No Krist je kazao da
njegovo kraljevstvo nije od ovoga svijeta i papa Lav XIII. (enciklika
Immortale Dei)
je na jasan način ovu teoriju otklonio tako da je formulirao nauk,
da su Crkva i država dva savršena društva – koja imaju sva
potrebna sredstva za postizanje svoje svrhe koja su međusobno
povezana jer imaju iste članove, ali imaju različito poslanje.
Potom spominjemo razdoblje tzv. Avignonskog
sužanjstva (1309.-1377.)
koje je imalo nesretne posljedice za Crkvu a čija odgovornost
svakako spada na pape koji su to usmjerenje podržavali. Iz tog
razdoblja valja istaknuti papu Ivana
XXII. koji je za nas
značajan kao još jedan primjer da papa osobno može zastupati stav
koji je protivan sadržaju vjere, ali da je djelovanje Duha Svetoga
ono koje sprječava da bi on taj nauk nametnuo čitavoj Crkvi kao
članak vjere. On je zastupao stav da duše prije konačnog suda ne
mogu ući u nebo nego tek tada, na koncu vremena. Ipak se papa na
savjet kardinala i teologa ispravio, povukao svoj nauk te je njegov
nasljednik Benedikt XII. u buli Benedictus Deus 1336. god. definirao pravi katolički nauk. Razdoblje
Avignonskog sužanjstva završava s papom Urbanom VI. koji se vraća
u Rim. No nakon toga nastaje tzv. Veliki
zapadni raskol
(1378.-1418.) u
kojemu imamo dvojicu, u jednom trenutku čak i trojicu pretendenata
na papinstvo. Sv. Katarina Sijenska, koja je prethodno oštro
opominjala pape zbog njihova nemara i nužnosti da se vrate u Rim,
podržava valjanog papu Urbana VI., dok sv. Vinko Ferrerski podržava
protupapu Klementa VII. Kao što vidimo, ni sveci u svojim istupima
nisu izuzeti ljudskog elementa ograničenosti. Zapadni raskol
završava općim Saborom u Konstanzu koji rješava pitanje ovih
sukoba. Za papu je izabran Martin
V., i ovdje valja
istaknuti još jedan primjer očite zablude, štoviše na granici s
krivovjerjem, koji dolazi od jednog pape. Martin V., kao i kasnije
Eugen IV.,
izričito uče nauk da barem u određenim slučajevima koncil stoji
iznad pape. Danas to promatramo kao herezu.
Potom se dotičemo
razdoblja renesanse (15.-16. st.) o kojemu nam je svima vjerujem,
poznato, na koji su način živjeli i djelovali pape. Možemo povući
paralelu s onim što smo kazali o tzv. saeculum obscurum. Papinstvo
se u to vrijeme posve uvuklo u duh vremena. Inocent VIII.,
Aleksandar VI., Lav X., su pape notorni po svom
nemoralnom životu što predstavlja jedne od crnijih stranica u
povijesti, no valja dodati ono što se rijetko čuje, da su
posljednji dvojica dali da se utemelje katedra za kabalu. Za Klementa
VII. ugledni crkveni povjesničar Leopold von Ranke kaže da se
radilo jednom od najkobnijih pontifikata u povijesti Crkve, zato jer
tada nije poduzeto ono što je trebalo, da bi se spriječio razvoj
protestantizma koji je upravo tada doživio svoju najveću eksploziju
tako da je od katoličke vjere otpao veći dio Europe. Nije se na
vrijeme uvidjela ozbiljnost i opasnost tog novog krivovjerja, koje je
uspjelo podići temelje koji će se trajno održati.
Zaključak i aktualizacija
Moglo
bi se navesti još povijesnih primjera koji govore o ljudskoj
uvjetovanosti i pogrešivosti pape kada on ne koristi svoju karizmu
nezabludivosti, dakle kada na redovni način djeluje, no ovdje možemo
stati i doći do jasnih zaključaka. Samo ovaj povijesni dio dovoljan
je, da se, u svjetlu zdravog katoličkog osjećaja, ukloni svaka
smetnja, svaka zabluda s obzirom na pristup
trenutnoj crkvenoj krizi. S jedne strane, trebamo ukloniti onaj
široko rasprostranjeni mentalitet slijepe poslušnosti, prema kojoj
se svaki mogući postupak i izjave pape drži savršenim i
nepogrešivim. Ovaj povijesni pregled jasno nam pokazuje, da su i oni
najsvetiji i najznačajniji pape činili pogreške u svojim izjavama
i postupcima, a još više nailazimo na žalosne primjere zlouporabe
papinske službe.
Ako
je bilo moguće, da pojedini pape daju ne samo skandalozni primjer
moralnog življenja, nego u svojim izjavama zastupaju otvorene
zablude pa i krivovjerja, koji bi to bio razlog, da bi današnji,
postkoncilski pape, koji su vodili Crkvu u razdoblje jedne od
najvećih kriza, od toga bili izuzeti? Ako je bilo moguće, da se u
dokumente općih sabora uvuku izjave koje nisu u skladu s katoličkim
naukom, zašto bi od toga bio izuzet Drugi vatikanski sabor, iza
kojeg je uslijedila, upravo pod pozivanjem na taj sabor, jedna od
najvećih crkvenih kriza? Iskreno i objektivno promatranje
stvarnosti, dovodi nas do zaključaka, da je dokument o
vjerskoj
slobodi
Dignitatis humanae II. vatikanskog u suprotnosti s cjelokupnom
tradicijom i naukom Crkve. Taj dokument izričito tvrdi da država
svim religijama treba dati jednaka prava – da ne smije nijednu
religiju ograničavati odnosno, favorizirati, što dosljedno vrijedi
i za katoličku. Prema tome, država mora biti vjerski neutralna,
indiferentna, i ne može Bogu javno iskazivati kult u skladu s
katoličkom religijom. Taj stav je Crkva nebrojeno puta prije II. vatikanskog osudila. Zatim je tu nauk o kolegijalnosti
– prema kojemu u Crkvi osim papinskog, postoji još jedan redovni
vrhovni autoritet – kolegij biskupa. Taj je nauk potpuno nečuven u
povijesti Crkve te je urodio paraliziranjem autoriteta na svim
razinama – počevši od papinskoga koji se ograničava u korist
biskupskih konferencija, zatim biskupa čiji autoritet također ograničavaju
biskupske konferencije, razna biskupijska pastoralna vijeća i drugi
kolegiji, te na koncu samih svećenika čiji autoritet sve više
opstruiraju različita župna vijeća. Zatim je tu ekumenizam
i novi pojam Crkve.
Drugi vatikanski sabor u dokumentima Lumen gentium i Nostra aetate
govori o drugim religijama kao da je važno jedino ono pozitivno što
u njima nalazimo, a da ono negativno – zablude i krivovjerja, posve
prešućuje, kao da to nije bitno, što konačno vodi do zaključka
da su druge religije – iako manje savršene, ipak u sebi dobre i
vode do spasenja. Nasuprot tome, Crkva je kroz čitavu povijest krive
religije promatrala kao zapreku za spasenje. Iako se netko može
spasiti jer je primio milost po valjanim sakramentima (krštenju,
prije svega) ili željom za njima i ako tu milost sačuva, ipak
krivovjerje koje je sastavni dio drugih religija, je ono koje
isključuje iz milosti i samim time od spasenja. To je dovelo do
postkoncilskog ekumenizma – praksi zajedničkih molitava s
nekatolicima, koje su prije koncila bile uvijek strogo zabranjene, i
koje su također obilježene indiferentizmom – gdje se pristupa kao
da su de facto te religije po sebi dobre i spasonosne. Naposljetku,
tu je novi
obred Mise
nastao iz načela navedenih u liturgijskoj konstituciji II.
vatikanskog sabora – da treba obrede 'temeljito preraditi',
ukloniti 'suvišna ponavljanja', razlikovati bitne od nebitnih
dijelova (bez ikakvog daljnjeg pojašnjenja), dati veći autoritet
biskupskim konferencijama. Ispovijest vjere Tridentskog sabora –
koju je prije morao polagati svaki svećenik prije ređenja i kasnije
prije preuzimanja službe, sadrži članak vjere, da je katolik dužan
držati se tradicionalnih obreda Crkve. Nasuprot tome, za vrijeme
Pavla VI. tradicionalni je obred napušten, u praksi zabranjen, i
uveden radikalno izmijenjeni, novi obred, koji u gotovo svim
elementima, od početka do kraja, nalikuje protestantskim obredima –
koji su nastali upravo na temelju njihovih krivovjerja.
Što
onda kazati o (post)koncilskim papama, koji su te sve odluke
podržali, potvrdili, i provodili u djelo? O Ivanu
XXIII.,
koji je čitav proces započeo, svojom idejom da Crkva više ne treba
koristiti lijek kazne nego isključivo milosrđa, i da će zablude
nestati same od sebe te se protiv njih ne trebamo boriti? Tom je
zaslugom brojnim teolozima – koji su prethodno bili osuđeni, sada
dana sloboda djelovanja te su tako mogli izvršiti svoj utjecaj na
tijek koncila i nametnuti svoje ideje, koje će uroditi kobnim
posljedicama. Što reći o Pavlu
VI.,
koji je sve ove kontroverzne tekstove potvrdio, te uveo
revolucionarni novi obred Mise na mjesto tradicionalne rimske
liturgije? O Ivanu
Pavlu II.,
koji je – iako se trudio čuvati moralni nauk Crkve, još dalje
provodio ovu orijentaciju, naročito na području ekumenizma –
nebrojenim ekumenskim susretima, ponajviše skandaloznim susretom u
Asizu 1986. god., gdje su se okupili predstavnici svih religija na
molitvu za mir? Tada se – na poticaj vatikanskih predstavnika, iz
nekoliko službeno katoličkih država, izbacila ta oznaka iz ustava,
i uvelo načelo vjerske slobode. Ovaj papa je dao još veću slobodu
i počast modernim teolozima – imenujući neke kardinalima, poput
de Lubaca, Congara, Balthasara, ili pak Kaspera i Lehmanna. Papu
Benedikta
XVI.
neki postavljaju za ideal i uzor katoličke obnove, međutim je i
ovaj papa javno i izričito zastupao nauk o vjerskoj slobodi,
sudjelovao u indiferentističkim ekumenskim skupovima, i iako je
poduzeo određene dobre poteze, nije učinio gotovo ništa što bi
izvuklo papinski autoritet iz okova kolegijalnosti i sve svoje
reforme ograničio je na poticaje i primjere, bez efektivnog vršenja
autoriteta. Učinio je veliki korak za slobodu tradicionalne Mise
svojim motuproprijem, ali ju je istovremeno postavio na istu
vrijednosnu razinu s novim obredom Mise. A što kazati o sadašnjem
papi, Franji,
koji ne prestaje zapanjivati katolički svijet svojim skandaloznim
izjavama i postupcima – neformalnim razgovorima s ateistima i
nekatolicima iz kojih se izvlači poruka da
su sve religije i svjetonazori dobri i spasonosni,
dopuštanjem brutalnog progona jednog tradicionalnog reda –
franjevaca Bezgrešne, podržavanjem progresivističke stranke koja
se na Biskupskoj sinodi zalaže za pripuštanje pričesti
rastavljenih i ponovno oženjenih?
Na
temelju čitave analize, gdje smo jasno uvidjeli koje su granice
papinskog autoriteta, u kojima se otvara mogućnost za postupke i
izjave koje se udaljuju od katoličke vjere, koji zaključak možemo
donijeti za aktualno stanje u Crkvi? Ako se vodimo onim istim
principima, koje bez zadrške primijenjujemo za 19 stoljeća Crkve,
dužni smo Drugi vatikanski sabor kao i postkoncilske pape staviti
pred mjerilo katoličkog nauka svih vjekova, i donijeti jasan i težak
zaključak, da ta neomodernistička, liberalna orijentacija, koju je
Crkva izričito osudila, ne može imati svoj legitimitet. Da ona pred
sudom Crkve – koji nadvisuje sva pojedinačna mišljenja, pa i onih
najviših autoriteta – koncila i papa, dobiva osuđujuću presudu.
To
je jasan i neizbježan zaključak, koji ipak psihološki nije lako
donijeti. Postoji naime danas u Crkvi široko rasprostranjen
kompleks, po kojemu se za sadašnje vrijeme primijenjuju neka druga
načela, u odnosu na bilo koji drugi povijesni trenutak. Usvaja se
mnijenje, da najviši autoritet danas treba bezuvjetno opravdavati, i
da bi to bio autentični katolički stav. No, ova studija mogla nam
je zorno prikazati, da taj stav nema nikakvog utemeljenja. Melchior
Cano, veliki teolog iz 16. st. u jeku sukoba s protestantizmom kada
je papinski autoritet trebalo braniti više nego ikad, kazao je:
,,Petru
nisu potrebne naše laži ili laskanja. Upravo oni koji slijepo i bez
razlike brane svaku odluku Vrhovnog Svećenika, jesu ti koji najviše
potkopavaju autoritet Svete Stolice - oni uništavaju, umjesto da
učvršćuju njegove temelje"
(prema: T. Woods, C. Ferrara, The Great Facade). Istina se nalazi u
iskrenom i trijeznom suočavanju sa stvarnošću, koju prosuđujemo
po objektivnim mjerilima katoličkog nauka.
Koji
su osobni motivi u pozadini tih razmišljanja, ovdje nećemo ulaziti,
no jedino što možemo i trebamo konstatirati, jesu kobne posljedice
tog mentaliteta. Njegove su posljedice te, da se omogućava daljnje
kataliziranje i razvoj ove revolucije koja se odvija u Crkvi. Upravo
šutnja, neaktivnost, izostanak našeg glasa i zalaganja da bismo je
zaustavili, jest ono što toj revoluciji omogućava da dalje drži
svoju snagu. Izričiti i jasan otpor tom procesu propadanja vjere,
jest jedino sredstvo koje može tu revoluciju zakočiti i zaustaviti.
Ona se neće zaustaviti našim potajnim promatranjem, sakrivanjem i
prepuštanjem da se o tome brine netko drugi, nego tako da se svi mi,
koji smo udovi Kristova mističnog tijela, uključimo svim dostupnim
silama i sposobnostima u obnovu Crkve.
S
druge strane, trebamo ukloniti i onaj ekstrem, da zbog svih
skandaloznih postupaka i izjava koje doživljavamo, autoritet
aktualnog
pape
treba odbaciti. Dva su usmjerenja koja danas susrećemo, da vode do
tog zaključka, a polaze ili iz teoloških motiva, ili iz privatnih
objava i teorija zavjere. Prvo su to teološki argumenti, iz kojih se
tvrdi, da su (post)koncilski pape zbog krivovjerja izgubili svoju
službu, da nisu valjani pape. Na to valja odgovoriti, da taj
zaključak nipošto ne slijedi, jer da bi bilo podložno
kanonskoj kazni izopćenja, krivovjerje mora biti formalno – tj.,
svjesno i namjerno nijekanje nekog članka vjere. To valja utvrditi
autoritet Crkve, i da bi došlo do vanjskog učinka – kazne
izopćenja i gubitka službe, ta kazna mora biti proglašena, što je
pridržano samo autoritetu Crkve. A kako papa nema vlasti
iznad sebe, preostaje jedino nekom budućem papi ili općem saboru
(pod vodstvom pape), da donese konačnu presudu o Drugom vatikanskom
saboru kao i (post)koncilskim papama – njihovoj odgovornosti za ovu
krizu te posljedicama.
Druga
je danas široko rasprostranjena teorija, da je Benedikt imao
skrivene razloge zbog kojih se ne bi valjano odrekao službe, i da
papa Franjo ne bi bio valjano izabran zbog neregularnog
postupka
u konklavama. Ovdje valja kazati, da jedino na temelju čega Crkva
može suditi u izvanjskom području – gdje ulazi pitanje odreknuća
i stjecanja službe, jesu javne i objektivne činjenice. Razlozi koji
se temelje na teorijama zavjere i nedokazanim pretpostavkama, nemaju
nikakvu težinu. Za nas je notorna i objektivno utvrđena činjenica,
da se papa Benedikt službeno odrekao svoje papinske službe, i da je
potom neosporno izabran papa Franjo, te je sve to jednodušno
prihvaćeno od kardinala izbornika, biskupa, i od čitave Crkve. Sve
druge protivne teorije, nemaju i ne mogu imati snagu objektivne i
javne činjenice, nego privatnih spekulacija, te ih zato valja
napustiti. To poglavito vrijedi za razne privatne objave i viđenja u
kojima se iznose takve tvrdnje. Budući
da
takve teorije iznose tvrdnje koje su suprotne javnom poretku Crkve,
protive se jednom od ključnih kriterija za razlikovanje duhova –
katoličkom nauku koji jamči za vidljivost Crkve, te ih stoga treba
odbaciti. Kada bi javni poredak Crkve bio podložan privatnim
spekulacijama, svaki bi pojedinac ovisno o svojim hirovima mogao
nametati svoje ideje, što bi vodilo u trajnu pomutnju i
nestabilnost. Naprotiv, Bog je htio osigurati vidljivost Crkve –
jednu
od njezinih bitnih oznaka, sigurnim javnim – kanonskim poretkom,
koji će nas očuvati od svake konfuzije i omogućiti normalno
funkcioniranje crkvenog života.
Istinski
katolički odgovor i rješenje
Naš
stav zato mora biti u skladu s katoličkim naukom i tradicijom, koji
nam jasno svjedoče, da je papinska služba istovremeno božanskog
porijekla, ali i ljudska. Božanska
utoliko što je Petrov nasljednik svoj autoritet – primat i karizmu
nezabludivosti, primio od Boga, a ljudska stoga što tu uzvišenu
službu vrši čovjek, odabrani pojedinac koji je u svojim postupcima
podložan svim ljudskim ograničenjima i slabostima. Jer je božanska,
Bog je ovu službu – kao i druge hijerarhijske službe, utvrdio
vidljivim, kanonskom poretkom, koji Crkvi jamči stabilnost, i
utvrđuje valjanost službe unatoč eventualnoj nedostojnosti
njezinih vršitelja. Stoga mi kao pojedinci nemamo ovlasti da ikog
svrgavamo s njegove službe unatoč njegovim pogreškama, već to
može samo (sadašnji
ili budući)
autoritet Crkve. Povijest Crkve bilježi pape koji su zastupali i
podržavali krivovjerja, živjeli nemoralno i sablažnjivo, koji
su čak teškim zlouporabama došli na Petrovu stolicu – pa ih
Crkva ipak prepoznaje kao valjane pape. Na jednak način mora to biti
neupitno za postkoncilske pape, koji su vodili i podržavali
kompletnu revolucionarnu, liberalnu nekatoličku orijentaciju koja
Crkvu vodi u sve veću krizu. S druge strane, budući da je ljudska,
Bog nam daje pravo i dužnost da u slučaju teških javnih zlouporaba
kritički reagiramo – odupremo se, radi očuvanja naše vjere i
spasenja. U
tome nam sjajan primjer daju velike osobe iz povijesti Crkve, poput
sv. Atanazija, Bruna, Katarine Sijenske, dominikanci u slučaju
zablude Ivana XXII., osude pape Honorija, koji svjedoče protiv
pogrešnog nazora slijepe poslušnosti, te potvrđuju katolički nauk
da u trenucima opće krize zbog zlouporabe autoriteta, postoji pravo
pa i dužnost oduprijeti se.
No
pri ovoj temi ne možemo stati samo na primjerima iz daljnje
povijesti. Kako Duh Božji u svakom vremenu podiže proročki glas za
obnovu Crkve – jer on Crkvu trajno vodi, tako nam je dao uzor i
primjer i za današnji trenutak, za stanje teške krize koju Crkva
prolazi u posljednjih pola stoljeća. Taj uzor je nadbiskup
Marcel Lefebvre,
čije je djelovanje bilo sjajno svjedočanstvo za cjeloviti katolički
nauk i za obnovu vjere. Upravo u njegovu djelovanju – kao i
nastavku njegova djela, Svećeničkom bratstvu sv. Pija X., nalazimo
pravi, katolički odgovor na (post)koncilsku krizu. S jedne strane,
on se odupro napasti da po osobnom nahođenju odriče autoritet
papama
koji su orkestrirali koncilskom orijentacijom. Prepustio je taj sud
onome kome pripada – budućem papi, i Crkvi kada se ona vrati na
tradicionalno, katoličko umjerenje. S druge strane, nije podlegao
glasovima koji su zagovarali šutnju i slijepu poslušnost na
zlouporabe. Nije pristao na ucjene i kompromise da prihvati novi
obred Mise i koncilski nauk, da ignorira ono što se događa u Crkvi,
već je ostao trajno vjeran onom nauku i liturgiji, u kojemu je
odrastao, i po kojemu je djelovao čitav život kao svećenik i
biskup. Zbog te vjernosti nauku Crkve svih vjekova, moderni
autoriteti za čije je savjesti on predstavljao smetnju, odlučili su
ga kazniti. Zabranjeno mu je djelovanje, te ga je papa čak proglasio
izopćenim. Ovdje uočavamo zapanjujuću podudarnost sa sv.
Atanazijem, koji je jednako bio izopćen iz Crkve zato jer nije htio
pristati na kompromis koji je ugrožavao vjeru. Povijest je njegovo
djelovanje opravdala te ga danas častimo kao sveca i crkvenog
naučitelja, slično kao i sv. Katarinu Sijensku, Brunu iz Segnija,
te druge velikane koji su se odlučili suprotstaviti zlouporabi
autoriteta radi spasenja duša i dobra Crkve. Ne sumnjamo da će
jednog dana Crkva svečano opravdati i visoko podići njegov lik, a
osuditi sva ona zastranjenja od katoličke prakse i zablude koje
nalazimo u koncilu i nakon njega, te njegove glavne promotore.
Veličina
nadb. Lefebvrea bila je u tome, da je on odmah prepoznao pravo stanje
stvari i ponudio pravi odgovor. Danas čujemo glasove, da se u Crkvi
sprema raskol, zbog zapanjujućih turbulencija na Biskupskoj sinodi,
gdje se želi dopustiti primanje pričesti za osobe koje žive u
stanju grijeha. No to nije nešto što se tek sada pojavilo. To je
stanje koje traje već pola stoljeća, od samih početaka otkako su
proglašeni koncilski dokumenti i počele se provoditi kobne
revolucionarne reforme. Izvanredno stanje nije započelo sada, kada
progresivistička stranka želi prevrnuti katolički moralni nauk,
nego ono postoji već otkako je proglašen modernistički nauk o
vjerskoj slobodi, o kolegijalnosti, o ekumenizmu, o
djelovanju Crkve u svijetu koje pravi konfuziju između naravnog i
nadnaravnog poslanja,
otkako
je tradicionalni obred Mise potisnut revolucionarnim novim obredom.
Ovo što se događa danas, je samo jedan daljnji korak u tom procesu,
a pravo rješenje i lijek nalazi se ne u tome da se koncentriramo na
problem Biskupske sinode koji je samo jedna od posljedica, nego na
prave uzroke ove krize, koji se nalaze u (post)koncilskoj
orijentaciji moderne Crkve, a ona proizlazi iz tekstova i duha II. vatikanskog.
Crkva
nam u svom nauku daje jasan odgovor na pitanje kako djelovati u
stanju krize, nadbiskup Lefebvre i drugi velikani iz povijesti Crkve
daju nam uzor i primjer koji trebamo slijediti. No da bismo taj poziv
ostvarili, nisu dovoljne naše ljudske snage i nastojanja. Potrebno
je da sve to posve predamo u Božje ruke, u zaštitu Blažene Djevice
Marije, kojoj je dana vlast da satre sva krivovjerja na ovom svijetu.
Uključimo se zato u Križarsku vojnu svete Krunice koja je posvećena
upravo toj nakani – obnovi Crkve, obnovi tradicionalnog nauka i
liturgije – posebno u našem narodu, da bi Crkva
povratila svoj stari sjaj i snagu u borbi protiv sila ovoga svijeta i
za spasenje besmrtnih duša.
p. Marko Tilošanec
(predavanje održano
u Zagrebu – nadopunjeno,
22. veljače 2015. -
I. korizmena nedjelja [blagdan Katedre sv. Petra])