Jedan od najčešćih prigovora kojima se nastoji
vjernike udaljiti od Svećeničkog bratstva sv. Pija X. jest taj da
svećenici Bratstva nemaju potrebnu vlast upravljanja (jurisdikciju)
i da im je zabranjeno djelovanje. A budući da Crkva zabranjuje
aktivno sudjelovanje u bogoštovlju kod svećenika koji su pod kaznom
obustave (suspenzije) i da je ta vlast upravljanja potrebna za
valjanost sakramenata pokore i ženidbe, vjernici ne bi smjeli
pristupati sakramentima kod FSSPX-a.
Nakon što je 1970. god. Svećeničko bratstvo priznato
od friburškog biskupa i tako steklo priznanje za područje cijele
Crkve, ubrzo je došlo do poteškoća. Kako se u cijeloj Crkvi
nametnuo novi obred Mise i reforme proizašle iz Drugog vatikanskog
sabora, nametnulo se i uvjerenje da oni bezuvjetno obvezuju. Budući
da je Bratstvo ustrajalo u služenju isključivo tradicionalnog
bogoštovlja i držanju tradicionalnog nauka, duhovnosti i stege, ono
je ubrzo postalo smetnjom za promicatelje novog usmjerenja te se
nadbiskupa Lefebvrea htjelo prisiliti da prihvati novotarije. Nakon
što je Nadbiskup odbio taj pritisak, u želji da ga se slomi
odlučilo se poduzeti oštrije mjere pa mu je izrečena zabrana
djelovanja (obustava svećeničkih ovlasti), Bratstvu je
opozvano crkveno priznanje. Ta situacija, usporedna trajanju opće
krize u Crkvi, održala se do dana današnjeg. Prema tome bi imali
vrijediti oni prigovori koje iznose provoditelji ili podržavatelji
razornog usmjerenja proizašlog iz Drugog vatikanskog sabora. No,
Crkva osim redovne, predviđa za iznimne situacije i dopunsku
vlast upravljanja, koja svaki čin
svećeničkog djelovanja čini valjanim i dopuštenim. Da Crkva
upravo tu vlast dodijeljuje tradicionalnim svećenicima (među koje
svakako spadaju i svećenici FSSPX-a) u trenutnom stanju crkvene
krize, dokazat ćemo na temelju četiri argumenata.
1. Vlast (autoritet) u Crkvi dana je njezinim
nositeljima (papi i biskupima) radi izgrađivanja vjere i podložna
je božanskom zakonu. Ona ne može biti prepuštena samovolji, nego
mora biti u službi spasenja duša – jer Crkva nije totalitarna
ustanova, nego je vlast pape i biskupa namjesnička, a ne autonomna.
To znači da vršenje vlasti mora biti u skladu s božanski
objavljenom vjerom i ćudoređem te ih promicati i čuvati. U slučaju
kada bi to vršenje vlasti predstavljalo ugrozu za vjeru, ono se
pretvara u zloporabu pa svaki podložnik ima pravo i obvezu zaštititi
se, da bi očuvao svoju vjeru i vječno spasenje. U tim slučajevima
Crkva iz svog bića proviđa mogućnost primanja spasenjskih
sredstava (sakramenata) na način koji u redovnoj situaciji nije
dopušten.
Analiza cjelokupnog današnjeg stanja u Crkvi upućuje
da se nalazimo upravo u jednoj takvoj izvanrednoj situaciji, jer su
na snazi načela koja ugrožavaju katoličku vjeru. To je novo
usmjerenje ekumenizma – koje teži uklanjanju razlika između
božanski objavljenje, katoličke vjere i lažnih religija i tako
predstavlja napad na dogmu da je katolička vjera nužna za spasenje.
Zatim je tu nauk o vjerskoj slobodi koji tvrdi da država treba svim
religijama dati ista prava i predstavlja napad na nauk o Kristovoj
društvenoj vlasti. Potom je na snazi nauk o kolegijalnosti koji
urušava autoritet na svim razinama i omogućuje širenje svekolikih
zabluda. I naposljetku, uveden je novi red Mise koji utjelovljuje sva
ova načela i izražava ih u javnom bogoštovlju Crkve.
A nijedan katolik ne može biti obvezan tim reformama
koje se udaljuju od vjekovnog nauka Crkve i predstavljaju udar na
njega. Naprotiv, svaki je katolik dužan držati se predanog nauka
Crkve, koji je pravo i jedino jamstvo za očuvanje njegove vjere.
Upravo zbog te vjernosti – beskompromisnog pristajanja
uz predani nauk Crkve i odbijanja prihvatiti
novotarije, Bratstvo je kažnjeno zabranom javnog djelovanja, kao što
su kažnjavani i svi oni svećenici koji su odbili prihvatiti
zlosretne reforme i odlučili držati se isključivo predanog nauka i
obreda Crkve. Odatle je jasno da su sve te kazne protivne božanskom
poslanju Crkve, nepravedne, neutemeljene i – nevaljane. Stoga Crkva
iz svojeg bića na izvanredni način dopunja te nepravedno oduzete
ovlasti pa omogućava svakom
svećeniku služiti
tradicionalni obred i propovijedati
tradicionalni nauk Crkve, a vjernicima omogućava hraniti
se tim spasenjskim sredstvima jer su ta sredstva
nužna za spasenje te svatko na njih ima pravo i nikome se ne mogu
uskratiti1.
To je pravo božanskog podrijetla i nijedna
ga crkvena vlast
ne može uskratiti i ako bi se dogodila ta zloporaba, Crkva to
pravo proviđa na izvanredan
način.
2. U svojem pravnom uređenju, Crkva predviđa dopunsku
vlast upravljanja i za slučajeve činjenične
i pravne zablude (ZKP
1983., kan. 144). Činjenična zabluda je
situacija kada veći broj vjernika pogrešno vjeruje da neki svećenik
ima vlast upravljanja. Pravna zabluda je situacija kada su stvoreni
uvjeti (neovisno o stvarnom uvjerenju vjernika) koji po svojoj naravi
upućuju da neki svećenik ima vlast upravljanja, iako je on u
stvarnosti nema. Ogledni je primjer za ovo drugo kada se naprosto
služi sveta Misa i podjeljuju sakramenti po katoličkom obredu u
nekoj katoličkoj crkvi, tj. bogoslužnom prostoru. Crkva tada radi
dobra vjernika nadopunjuje
vlast upravljanja i čini sve sakramente valjanima i dopuštenima.
Kako je barem ovaj drugi uvjet ispunjen u crkvama i kapelama Bratstva
sv. Pija X., Crkva tada po samom pravu nadopunjava vlast upravljanja.
3. Danas među teolozima i crkvenim pravnicima vlada
opći stav da su kod pravoslavnih svećenika svi sakramenti valjani,
premda su sve pravoslavne Crkve u raskolu i krivovjerju –
odijeljene od zajedništva s Katoličkom crkvom. Primijenimo li
načelo pravičnosti na situaciju Bratstva, upitat ćemo se po kojoj
logici očito raskolnički svećenici mogu imati vlast upravljanja s
obzirom na svoje vjernike, dok katolički svećenici kojima je ta
vlast oduzeta samo zbog neprihvaćanja koncilskih reformi (za koje
sami njihovi provoditelji tvrde da nisu dogmatske ni nezabludive,
nego da je Koncil imao pastoralnu oznaku), to ne bi imali? Takva
tvrdnja može proizići jedino iz slobodarsko-ekumenskog svjetonazora
– diktature relativizma primijenjene na crkveno područje, koji
podnosi sve osim dosljedno katoličkog stava pa je očito
neutemeljena i besmislena.
4. U slučaju kada netko ne bi bio posve siguran u
stvarnost i težinu krize i svih njezinih obilježja, Crkva
nadopunjava vlast upravljanja i u slučaju pozitivne
i vjerojatne sumnje (kan. 144). Prema tome,
dovoljno je da netko ima samo temeljnu slutnju o krizi u Crkvi i o
neutemeljenosti izrečenih sankcija i Crkva već u tom slučaju
nadopunjava ovlasti i čini sve sakramente valjanima i dopuštenima.
Zaključak:
Iz svega rečenog očito je da, prema katoličkom nauku
i stavu Crkve, svaki katolik ima pravo pristupati sakramentima kod
svećenika Bratstva sv. Pija X. i da ti svećenici imaju pravo
podjeljivati te sakramente i propovijedati nauk na valjani i
dopušteni način. To pravo izvire iz zahtjeva katoličke vjere –
koja je nužna za spasenje i zbog čijeg propovijedanja nitko ne može
biti kažnjen, kao i tradicionalnog katoličkog bogoslužja koje
obvezuje sve vjernike i svećenike i zbog čijeg obdržavanja isto
tako nitko ne može biti kažnjen2.
Ta je obaveza utemeljena na ispovijesti vjere3
pa je neopoziva – obvezuje
sve vjernike i nositelje vlasti – papu i biskupe i
dužni smo je izvršavati.
p. Marko Tilošanec
1
Crkva
svakako ima vlast uskratiti spasenjska sredstva – podjeljivanje ili
primanje sakramenata, kao kaznu za neki prijestup protiv božanskih
ili crkvenih zakona. Međutim, nema pravo to učiniti bez razloga –
ako nije počinjeno kažnjivo djelo, ili još više, zbog toga što
vjernici imaju opravdanu želju primiti spasenjska sredstva prema
predanim obredima Crkve.
2
Usp.
Pio V., bula Quo primum: ,,Također
im trajno dopuštamo i odobravamo apostolskom vlašću i snagom ove
odredbe da odsada potpuno slijede ovaj Misal kod pjevanja ili
recitiranja Mise u kojim god Crkvama, bez ikakvih skrupula u savjesti
i bez upadanja u bilo kakve kazne, osude i zabrane, te da se njime
mogu i smiju slobodno i zakonito služiti. Jednako tako određujemo i
izjavljujemo da se poglavari, upravitelji, kanonici, kapelani i drugi
svećenici bilo kojega naslova, svjetovni ili redovnički kojega god
reda, ne obvezuju slaviti Misu drukčije nego smo to odredili; i da
se nitko ne tjera ili primorava zamijeniti ovaj Misal; i da se ovo
Naše pismo ni u koje vrijeme ne smije opozvati ili preinačiti, nego
da zauvijek čvrsto i valjano ostane na snazi."
3
Službena
ispovijest vjere koja je propisana nakon Tridentskog sabora pa ju je
morao polagati svaki svećenik sve do II. vatikanskog sabora sadrži
sljedeći članak: ,,Prihvaćam i odobravam primljene i odobrene
obrede Katoličke crkve kod svečanog podjeljivanja svih spomenutih
sakramenata" (Pio IV., bula Iniunctum
Nobis).
Taj članak utemeljen je na definiranom, nezabludivom nauku
Tridentskog sabora da Crkva nema ovlasti korjenito mijenjati ili
ukinuti tradicionalne obrede, niti ih zamijeniti za nove, posve
različite obrede (Kanoni o sakramentima općenito, 7. sjednica, 13.
kanon).