1. Pravo savjesti
Na
početku koncila željelo se vjersku slobodu utemeljiti na pravu
savjesti. Argument je glasio otprilike: svatko ima obvezu slijediti
svoju savjest čak i ako je ona
u
zabludi. Stoga pristalice krivih religija, ako su u dobroj vjeri,
imaju obvezu slijediti svoju savjest. Dakle, imaju ujedno i pravo da
ih se u tome ne sprječava.
Tako
je primjerice msgr. Smedt u svom uvodnom govoru rekao: “Vjerska
sloboda ne bi vrijedila kada ljudi ne bi mogli izražavati naloge
svoje savjesti i javno ih vršiti” (Documentation catholique,
5.1.1964., str. 74 sl).
Kritika:
Zaključak
je pogrešan. Ako su pristalice krivih religija u nesavladivoj
zabludi, nemaju doduše moralnu krivnju, ali savjest koja je u
zabludi loše djelo ne čini dobrim. Stoga nemaju objektivno pravo
jer se pravo temelji na objektivnom redu.
Argumentacija
se nalazi na sljedećoj razini: kad bi netko u dobroj vjeri osjećao
da ga njegova vjera poziva na ubojstvo, ne bi doduše objektivno imao
pravo na to, ali bi imao pravo da ga se u tome ne sprječava.
Zagovornici vjerske slobode stoga moraju uvesti granicu javnog reda
što je nedosljedno.
Tjelesno ubojstvo promatra se kao teža stvar
od zavođenja besmrtnih duša.
2. Dostojanstvo
ljudske osobe
Sam koncil
utemeljuje vjersku slobodu na dostojanstvu ljudske osobe: čovjek je
po svojoj biti slobodan, dakle mora mu se dopustiti da bude slobodan
kako bi mogao izvršavati svoje dužnosti.
“Osim
toga izjavljuje (koncil) da pravo na vjersku slobodu ima uistinu svoj
temelj u samom dostojanstvu ljudske osobe kako je poznajemo i iz
objavljene Božje riječi i iz samoga razuma.” (DH
2). (...) Ovo se pravo na kraju broja 2. priznaje i izričito onima
“koji
ne udovoljavaju obavezi da traže istinu i da uz nju prianjaju”.
Kritika:
Čovjek nije mali Bog kojemu bi se moralo dati pravo činiti što god
želi. On doduše, kao biće obdareno
razumom i voljom i
k tome pozvano na gledanje Boga, nedvojbeno posjeduje veliko
dostojanstvo. Nadbiskup Lefebvre
ovdje
govori o korjenitom dostojanstvu koje pripada području bitka.
Ovo
dostojanstvo nije pak neuništivo i nepromjenjivo. Dobrim djelima ovo
dostojanstvo može rasti, a zlima se može uništiti. U ovome životu
čovjek doduše nikada posvema ne gubi svoje dostojanstvo, no u paklu
ga gubi. Tko dakle zlorabi svoju slobodu, uništava i svoje
dostojanstvo. Na tome se ništa ne može utemeljiti.
Tako
uči Lav XIII.: “Ako razum pristaje uz krive ideje, ako volja bira
zlo i i veže se uz njega, ni jedno ni drugo ne postižu svoje
savršenstvo; i jedno i drugo otpadaju
od
dostojanstva koje im je urođeno i kvare se. Nije dakle dopušteno
iznositi na dnevno svjetlo i stavljati ljudima pred oči što je
suprotstavljeno kreposti i istini, a još mnogo manje ovu
raspojasanost stavljati pod skrb i zaštitu zakona.” (Immortale
Dei)
3. Sveopće pravo
na toleranciju
P.
Ph. André-Vincent
piše Nadbiskupu da je Drugi vatikanski sabor zagovarao samo
negativno
pravo
neometanja, a ne pozitivno
pravo
vršenja (usp. Sie haben ihn entthrohnt, str. 193.). To je navodno
samo poopćivanje
klasičnoga nauka o toleranciji.
Ali ne uzimajući u obzir da se pojam tolerancije izričito
izbjegavalo jer je previše
negativan,
ne postoji također neko opće pravo na toleranciju. Zlo se ne smije
tolerirati u svakom slučaju, nego samo pod određenim uvjetima kada
bi naime pokušaj njegova uklanjanja stvorio veća zla.
“Tolerancija
prema zlu, koja pripada u načela političke mudrosti, mora se
rigorozno držati unutar ograničenja koja zahtijeva njezin razlog
postojanja, naime javno dobro. Stoga je, ako je ona štetna javnom
dobru ili je za državu razlogom većega zla, posljedica da nije
dopušteno služiti se time jer pod ovim uvjetom nedostaje opravdanje
po dobru” (Libertas).
Još jedanput: pravo
na toleranciju može uvijek biti samo građanski zakon koji se
temelji na pameti. Opće naravno pravo na toleranciju ne postoji.
4. Čovjekova naravna
usmjerenost na Boga
Zamjetno je da koncil krive religije uvijek promatra kao izraz traženja Boga i
istine: svaki je čovjek navodno u svojoj religiji zbilja usmjeren na
pravoga Boga (=nesvjesno traženje pravoga Boga). Kao takav ima
naravno pravo da ga se poštuje u vršenju njegova kulta.
Odgovor:
Nedvojbeno i u krivim religijama postoje osobe koji iskrena srca
traže Boga i koje su usmjerene prema njemu. Ovo je ipak ne zbog,
nego puno više unatoč
njihovoj krivoj religiji.
Vjeroispovijest pak
bitno obilježava čovjeka. Tko pripada jednoj vjeroispovijesti, ima
svoje uvjerenje i ne traži dalje. Muslimana primjerice njegova
religija odvraća od prave slike Boga i pravog sjedinjenja s Bogom.
On traži istinu tek onda kad je otpočeo sumnjati u vlastitu
religiju.
5. Evanđeoska
blagost
Koncil
se u DH poziva na DH 11 na Isusovu blagost i njegovu opomenu da se ne
iščupa kukolj, nego ga pustiti rasti do žetve (Mt 13,29).
Napuknute
trske neće prelomiti; stijenja što tinja neće ugasiti (Iz
42,2).
Odgovor:
Krist ne daje kukolju
pravo na rast, nego daje savjet da ga se pusti da raste da se istodobno ne
iščupa i
pšenica.
Ovdje je riječ o opasnosti zamjene. Riječi su upravljene protiv
gorke revnosti koja bi željela uspostaviti
Crkvu čistih. Ali iz svega toga uvijek slijedi samo da može
postojati obveza tolerirati u određenoj mjeri krive kultove, ali ova
se obveza temelji na pameti i ljubavi prema
bližnjemu, a nikada na pravednosti.
Usp.
objašnjenja crkvenih otaca. Augustin
piše: “Ondje gdje se ne treba bojati istodobno iščupati dobro
žito strogost stege ne smije spavati” (C.Parmen. 3,2). A Ivan
Zlatousti:
“Uostalom, tko zna da se određeni dio ovoga kukolja neće
pretvoriti u dobro žito? Ako biste, dakle, sada iščupali, škodili
biste sljedećoj žetvi tako što biste iščupali one koji se mogu
promijeniti i poboljšati. On (Gospodin) zacijelo ne zabranjuje
boriti se protiv heretika, zatvoriti im usta, uskratiti im slobodu
govora, rastjerati njihova okupljanja, odbiti njihove zakletve; što
on zabranjuje, to je proliti im krv i usmrtiti
ih” (Propovijed 46 o Matejevom
ev.).
Kasnije
se pak nametnulo uvjerenje da je i smrtna kazna za krivovjernike
opravdana. Toma Akvinski argumentira na sljedeći način:
“Krivovjerje je puno gori zločin od krađe, krivotvorenja novaca
ili ubojstva. Jer dok lopov, krivotvoritelj
ili ubojica samo ugrožavaju čovjekovu vremenitu sreću,
krivovjernik ugrožava vječno spasenje ne samo sebe samoga, nego i
svojih bližnjih. Ako je dakle pravedno kažnjavati
lopova
i ubojicu,
tim je više pravedno kazniti
heretika
i to čak i smrću. Ako stoga nakon opetovane opomene ne napusti
svoju zabludu, valja ga ekskomunicirati i predati svjetovnoj vlasti
da ga kazni. Pri tome se Toma poziva na svetog Jeronima koji uči da
se trulo meso mora odrezati, a šugava ovca protjerati iz ovčinjaka
da se cijelo tijelo odnosno cijelo stado ne zarazi i ne nastrada. Jer
“Arije je u Aleksandriji bio kao iskra. Ali budući da nije odmah
spriječen, plamen koji je od njega potekao opustošio je cijeli
svijet.” Usp.II-II q I1a.3. Pri tome valja pripaziti da se misli na
takve heretike koji su otpali od katoličke vjere, a ne na
akve
koji su već odrasli u krivoj vjeri. Osim toga, to je sve razumljivo
samo u posve katoličkom društvu kakvo je postojalo u srednjem
vijeku.
6. Vjerska
sloboda kao pomoć protiv ateističkih sustava
Mnoge
saborske oce ovaj se je argument jako dojmio: ako dopustimo vjersku
slobodu, i ateistički će je režimi dopustiti.
Odgovor:
Ovo može biti argumentum
ad hominem
prema režimima koji imaju vjersku slobodu u svojemu ustavu kako je
to bio slučaj kod komunističkih režima, ali nikada pravno načelo.
Tako
piše p. Garrigou-Lagrange: “Možemo...slobodu kulta uporabiti kao
argumentum ad hominem protiv onih koji, dok proklamiraju slobodu
kulta, progone Crkvu ili ometaju izravno ili neizravno njezino
bogoslužje. Ovaj je argumentum ad hominum ispravan i Crkva ga ne
potcjenjuje jer ga upotrebljava radi djelotvorne zaštite svoje
slobode. Ali iz toga ne slijedi da slobodu kulta promatranu u sebi
katolici mogu zastupati kao načelo jer je ona po sebi apsurdna i
bezbožna i jer istina i zabluda ne mogu imati ista prava” (De
revelatione II, 451).
Uglavnom se ova nada
nije ispunila: unatoč tomu komunizam je nemilosrdno progonio Crkvu i
dok se danas u našim zemljama grade džamije jedna za drugom,
kršćane se u arapskim zemljama progoni, a njihove se crkve
uništavaju.
7. Krivo poimanje
države
U
DH 3 pred kraj nalazi se još i krivo poimanje države. Ona bi bila
samo usmjerena na vremenito dobro i prekoračila
bi svoje granice kada
bi određivala ili sprječavala vjerske čine.
“Stoga
građanska vlast, kojoj je svojstven cilj da se brine za vremenito
opće dobro, treba doduše da priznaje vjerski život građana i da
ga podupire, ali treba reći da ona prekoračuje svoje granice
ako si prisvaja pravo da upravlja vjerskim činima ili da ih
priječi.”
Ovo je krivo
poimanje državne vlasti koje uključuje i vječno spasenje ili barem
neizravno na to usmjerena.
Lav
XIII.: “Zajednica Bogu ne duguje manju zahvalu od pojedinca jer je
ona po njemu nastala, po njegovoj se Providnosti uzdržava i od
njegove dobrote primila prebogato blago dobročinstava. Kako stoga
nikomu nije dopušteno zapuštati svoje obveze prema Bogu...tako se
ni države ne mogu bez zločina tako ponašati kao da uopće nema
Boga ili odbacivati njegovanje vjerskog života kao nešto što je se
ne tiče ili što ne donosi korist...I
oni moraju bezuvjetno prihvatiti način koji je Božja volja sama
naznačila...
To oni (državni poglavari) duguju građanima kojima su nadređeni.
Ta mi smo ljudi svi rođeni i stvoreni za najviše i posljednje dobro
koje nas nakon ovoga prolaznog i kratkog života čeka u nebu i prema
kojemu moramo usmjeriti svu našu brigu. Budući da puna i cijelovita
sreća ljudi ovisi o tome, time je postizanje ovog spomenutog cilja
od takvog značaja za pojedince da ne može postojati ništa važnije.
Stoga
državna zajednica koja postoji radi koristi sviju treba državno
dobro tako shvaćati da građane ne samo ne ometa u njihovoj težnji
za postizanjem onoga najvišeg i nepromjenjivog dobra, nego na sve
moguće načine i potiče.
A to se na izvrstaan način događa ulažući trud sačuvati vjeru
svetu i nepovrijeđenu čije dužnosti povezuju čovjeka s Bogom”
(Immortale Dei, MG 847).
U ovome surječju
uvijek se iznova tvrdi da je država nekompetentna spoznati pravu
vjeru. Tako primjerice msgr. Smedt: “Država nije autoritet koji bi
imao kompetenciju donositi u vjerskim stvarima sud o istinitosti ili
laži” (Oni su ga raskraljili, str 210).
Na
to je Lav XIII. već dao pravi odgovor:
“Koja
je pak prava vjera, spoznat će s lakoćom onaj koji pokušava
prosuditi pametno i iskreno jer po mnogim i sjajnim dokazima, po
obistinjenju proročanstava, po mnoštvu čudesa, po iznimno brzom
širenju vjere u neprijateljskom svijetu i unatoč najvećim
zaprekama, po svjedočanstvu mučenika i drugim sličnim činjenicama
jasno proistječe da je prava vjera samo ona koju je sam Krist
ustanovio i čiju je zaštitu i širenje povjerio svojoj Crkvi”
(Immortale Dei; MG 848).
p. Franz
Schmidberger