Masonerija radi na uništenju
obitelji.
Na slici: demonstracije protiv
„homoseksualnog“ braka u Francuskoj
|
1. Uvijek aktualan problem
O razlozima koji suprotstavljaju Crkvu i
masoneriju danas postoji određena pomutnja. Mnogi, čak i među katolicima koji
se pridržavaju zdravog nauka, zadržavaju se na manje bitnim razlozima ili,
bolje rečeno, na učincima, ne uspijevajući prodrijeti do dubljih uzroka. Rado
naglašavaju tajnost loža i slijepu poslušnost koja se zahtijeva od adepata što
je za katolika neprihvatljivo. Uporno se ističe antiklerikalno držanje mnogih
masonskih sekti. Daje se na znanje, slijedeći ozbiljne i prihvaćene studije da
više stupnjeve masonerije obilježavaju okultistički i sotonistički čini. Zvoni
se na uzbunu zbog uznemirujućeg nadzora koji masoni vrše nad svjetskim vladama.
Sve su to primjedbe koje se odnose na ovo pitanje, ali koje ne dospijevaju do
njegove srži. I zbilja, o masonskom nauku se vrlo malo govori.[i] Pa ipak, on
predstavlja, prema crkvenom nauku, pravi i stvarni razlog koji čini radikalno
oprečnima ova dva društva. Ovdje ćemo govoriti o egzoterijskom ili javnom nauku
koji je zajednički svim masonskim sektama koja god bila njihova denominacija.
Ne namjeravamo govoriti o ezoterijskim ili okultnim učenjima: prvo, jer se ona
veoma razlikuju ovisno o vrsti masonerije; drugo, da ne bismo hranili misao,
već spomenutu, da takva nepoznata učenja, a ne ova poznata, određuju inherentnu
izopačenost slobodnog zidarstva.
Njegova
Svetost papa Lav XIII., branitelj Katoličke Crkve
|
K ovoj prvoj poteškoći koja dijelom
potječe od promjenjive i neuhvatljive naravi masonerije pridolazi i jedna druga
koja ovisi o držanju Crkve nakon posljednjega Koncila. Da je došlo do
približavanja Crkve i loža, opće je mišljenje, u korist čega se mogu navesti
mnogi razlozi o kojima ćemo u nastavku opširno govoriti. Ovdje je zanimljivo
baciti pogled na posljedicu: to jest, da mnogi katolici, unatoč pridržajima
koji ostaju na službenoj razini, niječu ili barem umanjuju nepomirljivost
katoličanstva i masonskih sekti.
Obrnuto, katkad se stječe dojam da nakon
II.vatikanskog sabora ova dva društva, iako na različan način, rade u konačnici
za analogne ciljeve. Koje su posljedice sličnoga mentaliteta, lako se da naslutiti.
Zbilja je, dakle, bitno pojasniti
stvari.
S tim ciljem predlažemo raščlambu
enciklike Humanum genus Lava XIII.[ii], posljednjega od velikih papinskih
dokumenata koji je ex professo posvećen masoneriji[iii] i koji se osobito
razlikuje po jasnoći stila i razumskoj povezanosti nauka. Premda je napisana
prije više od stotinu godina, enciklika je i danas još krajnje aktualna.
Proučavajući je, preispitat ćemo masonski nauk u njegovim teoretskim i
praktičkim vidicima, pokazujući istodobno posvemašnju nepomirljivost ne samo s
katoličkom vjerom, nego i sa zdravim razumom. Nećemo se na tome zadržati, ali
ćemo, primjenjujući zaključke naše raščlambe na trenutačnu situaciju, pokazati
kako se, počevši od posljednjeg Koncila, doktrinarno i praktično držanje Crkve
prema masoneriji radikalno izmijenilo, utapajući se u konačnici u približavanje
ložama koje su, budući da sada imaju slobodne ruke, mogle nametnuti svoje
mišljenje na svim društvenim razinama i među samim katolicima. Poznate su nam
posljedice: uništenje obitelji, robovanje strastima, ravnodušnost prema svemu i
prema svima. Međutim, žigosanje posljedica nije dostatno kako bi se pojava
obrnula. Valja dospjeti do uzroka, dubljih uzroka. A to je ono čemu u granicama
svojih sposobnosti želimo pridonijeti ovom studijom.
Ekumenizam,
oružje masonerije kako bi se dovršilo djelo uništenja kršćanstva
|
2. Dvije zastave
Papa otvara encikliku temeljnom
konstatacijom koja predstavlja jasnu analogiju s ignacijanskom slikom o dvjema
zastavama[iv]. Poradi istočnog grijeha koji je potakla demonska zloba ljudski
je rod podijeljen na dva neprijateljska tabora. Jedan vojuje pod Božjom
zastavom i sastoji se od prave Kristove Crkve koja teži pobjedi istine i dobra.
Drugi vojuje pod sotoninom zastavom i sastoji se od onih koji, odbijajući
poslušnost Bogu, imaju kao cilj pobjedu zla i zablude. Raznim događajima i
različnom jakošću, dva tabora su u stalnoj međusobnoj borbi jer slijede
dijametralno oprečne ciljeve i takva je borba, oviseći o samom čovjekovom
postojanju nakon istočnog grijeha, predodređena trajati tijekom cijele
povijesti.
U posljednje vrijeme sotonino
kraljevstvo je ojačalo svoja pregnuća preko masonerije, društva ljudi kojih
"ima posvuda i čvrsto su povezani"[v], koja preuzimajući na neki
način ulogu vođe tabora zlih, neumorno radi s ciljem, kada bi to bilo moguće,
uništenja Katoličke Crkve i dekristjanizacije narodā.
Zaštititi katoličku obitelj kako
bi se ponovno izgradilo kršćansko društvo
|
Papa, pošto je spomenuo određene
devijacije svoga vremena (socijalizam i komunizam, rastavu i uništenje
obitelji, laičnost države) koje potječu od masonskih zabluda, prelazi na
izravno bavljenje masonskim društvom: "namjeravamo skrenuti našu pozornost
na masonsko društvo, cjelokupnu njegovu doktrinu, namjere, djela i osjećaje,
kako bi bolje oslikali ovu zlu silu i zaustavili širenje njegove zarazne
bolesti."[x]
3. Narav i obilježja masonerije.
I. - Disciplina
Masonska disciplina kruži oko dvije
temeljne stvar, a to su tajna i poslušnost.
a) Tajna.
Postojanje nekih egzoterijskih čina –
tvrdi Lav XIII. - ne mijenja bitno ezoterijski karakter masonerije.[xi] Zakon
tajne ne vrijedi samo s obzirom na profane, nego i na različitim razinama, s
obzirom na članove zbog čega nerijetko inicirani u niže stupnjeve ne znaju za
same temeljne elemente društva kao što su istinski cilj, vrhovni poglavari,
donesene odluke i sredstva za njihovo postizanje. Kako bi bio primljen u ložu,
mason mora položiti svečanu prisegu da će čuvati najveću moguću rezerviranost
glede svega što se događa unutar nje. Razlozi za takvu posvemašnju i tako
proširenu tajnost lako su razumljivi: skriti bezakonje vlastitog djelovanja:
"Kad ne bi djelovali prijevarno, ne bi tako odlučno mrzili
svjetlo."[xii]
b) Poslušnost.
U masoneriji adepti su poglavarima
bezgranično poslušni, dakle bez ikakvih ograničenja osim interesa samoga
društva.
Mason drugim riječima mora izvršiti bilo
koju naredbu, čak i ako je očito suprotstavljena božanskom ili ljudskom zakonu,
uz sami uvjet da ne škodi samoj masoneriji. Ako odbije ili ako izda tajnu,
podvrgava ga se unutarnjoj pravdi loža, koja je izvan bilo kakvog nadzora
zakonskih javnih vlasti, riskirajući najteže represalije, ne isključuje se čak
ni smrt.[xiii]
Uništenje
vjere malenih: učenici jedne katoličke škole u Francuskoj na „satu molitve“ u
džamiji
|
II – Cilj
Praktično držanje masonerije, ili unutarnja
disciplina i plodovi koje je ona proizvela u stoljeće i pol djelovanja (od svog
nastanka do vremena Lava XIII.) dostatni su da se izdvoji njezin konačni cilj:
"stari" poredak koji se temelji na Bogu zamijeniti "novim"
poretkom koji se isključivo temelji na čovjeku.[xvii] Taj cilj, kako se vidi,
sastoji se od dva dijela: negativnoga koji se sastoji od potpunog uništenju
kršćanskog reda i, kao logična posljedica, i Crkve kao autora i jamca
spomenutoga reda; i pozitivnoga, to jest izgradnje novoga reda koji se temelji
na masonskim učenjima koja ćemo uskoro detaljno razmotriti.
Dosada, izloživši njezine karakteristike
i cilj, očekivala bi se jasna definicija masonerije koju pak enciklika ne daje
jer ona nastaje dosta jasno iz cijelog izlaganja. Mi, u ovoj objasnidbenoj
sintezi, želimo predložiti jednu koja će nam pomoći prepoznati odmah bit
masonskog društva, onkraj mnogostrukih oblika koje ono poprima. Među mnogima
koje smo pročitali, najbolja – zbog svoje kratkoće i svog suglasja s papinskim
učiteljstvom, čini nam se definicija R. Naza: "Masonerija je tajno društvo
koja ima za cilj preobraziti prema vlastitim učenjima "slobodne
misli" ljudsko društvo."[xviii]
Prepoznavanje konačnog cilja masonerije
omogućuje nam davanje uravnoteženog suda također i o sličnim društvima. Među
njima - poučava Papa -možda i postoji nekoliko onih koji, iako su pogriješili
postavši njihovim članovima, nisu niti krivi za njihove zločine, niti svjesni
konačnog cilja kojeg ta društva žele ostvariti.[xix] Stoga i oni koji u njima
sudjeluju nisu slobodni od krivnje. Neka od ovih društava otvoreno je Crkva
osudila[xx], primjerice Karboneriju[xxi], fenijance[xxii] i također, s nekoliko
razlika (koje danas, čini se, nemaju više razlog postojanja), Rotary
Club[xxiii]. Glede drugih valja suditi na temelju učenja koja ispovijedaju.
Uistinu, kako i tvrdi Lav XIII. masoneriju, više nego po činjenicama – spretno
skrivenima i deformiranima po disciplini tajne - treba prosuđivati po načelima,
principima "jer se masonski savez temelji ne samo na djelima i
aktivnostima, već i na osnovnim načelima."[xxiv]
III – Teoretski nauk
Izlažemo, slijedeći encikliku, glavna
učenja u kojima se izriče masonski "novi poredak". Papa, istodobno,
spominje i sredstva koja sekta ostvaruje kako bi ih provela u praksu. Radi
jasnoće o njima ćemo kasnije govoriti.
a) Naturalizam.
Masonski nauk radikalno je
naturalistički. To znači da on ne priznaje drugi autoritet osim ljudskog
razuma. Lako je naslutiti posljedice: ne niječe se samo božanska objava, nego i
sama mogućnost, niječu se dogme općenito, nadnaravne istine; i niječe se mogućnost
poslušnosti crkvenom Učiteljstvu.[xxv]
b) Vjerska ravnodušnost.
To je nužni korolar naturalizma. Ako se
niječe objava, transcendentne istine, budući da su nepristupačne ljudskom
razumu, spuštaju se na razinu subjektivnog mišljenja. U tome smislu, masonerija
svojim adeptima dopušta slobodu ispovijedanja kulta koji god žele pod uvjetom
da se on ne drži ništa više nego izričajem, koji je isti kao drugi, vjerskog
osjećaja urođenoga čovjeku. Drugim riječima, masonu je moguće reći "ja
vjerujem u ovu religiju", a ne "ova religija je zbog objektivno
važećih razloga prava".[xxvi]
c) Fenomenološki agnosticizam.
Ispovijedanje
naturalizma, što masoni čine, moglo bi nas navesti na to da pomislimo da oni
dopuštaju barem one duhovne stvarnosti koje ljudski razum uspijeva spoznati, a
to je postojanje osobnog Boga i besmrtnost duše.
Kardinal
Bergoglio tijekom jedne svečanosti 12. listopada 2012. s predstavnicima židovske
masonerije B'nai B'rith
|
U stvarnosti, razum na koji se poziva
masonerija jest osiromašeni razum engleskog skepticizma koji ga je početkom
XVIII. stoljeća držao na krštenju, to jest, razum kadar spoznati samo fenomene.
Stvarnost po sebi, a kao posljedica sve duhovne stvarnosti koje ne potpadaju
pod osjetila, prema podupirateljima te filozofije čovjek ne može spoznati. Mogu
biti samo predmetom mišljenja. Zbog tog razloga, naturalizam masonerije se
očituje bitno agnostičkim i fenomenološkim. To objašnjava kako se u masoneriji
nalaze teisti, ateisti i panteisti.[xxvii] Glede "religioznosti"
masonerije moglo bi se reći puno toga. Poznato je da, ako su u zemljama
romanskog govornog područja prevladale lože ateističkog i antiklerikalnog
karaktera, u germanofonim i anglosaksonskim zemljama od adepata zahtijevaju
ispovijedanje neodređenog deizma i ne pokazuju se izravno neprijateljski
raspoloženi prema objavljenoj religiji[xxviii]. Ali koliko se god praktično
držanje može mijenjati, temeljno načelo ostaje isto.[xxix] Uistinu, Božje
postojanje masonerija je uvijek držala bitno subjektivnim mišljenjem koje se može
držati ili se može nametnuti ako to razlozi pragmatičnog reda to zahtijevaju
ili se pak može napustiti. "Veliki arhitekt – piše B. Dolhagaray – za njih
je samo riječ bez smisla kojoj svatko daje smisao koji mu se više sviđa.
Njihova religija nije drugo nego religija humanosti, središte konvergencije
svih emancipiranih ljudi koja će dovesti do ostvarenja načela anarhije:
"ni Bog ni gospodar".[xxx] Isto tako nebulozna su shvaćanja o sudbini
duše nakon smrti iz koje je u svakom slučaju isključena misao vremenite ili
vječne kazne.[xxxi]
IV – Moralni nauk
Ako je zanijekana božanska objava, ako
su svedena na čisto mišljenje teoretska načela na kojima se temelji naravna
etika, lako je naslutiti u čemu se sastoji masonski moral.
a) Ponajprije, posrijedi je autonomni
moral. Ako naturalizam spječava da se netko poziva na vjersku objavu, ako
agnosticizam uklanja čak i naravnu ideju božanstva, masonski moral se neće moći
temeljiti nego na samome čovjeku.[xxxii]
b) Treba dakle postulirati, slijedeći
Rousseaua, po prirodi dobrog čovjeka koji nije ranjen istočnim grijehom, koji
ne treba spasenje, čiji liberum arbitrium, ako ga ne pritišću društvene
nadstrukture, nužno upućen na dobro.[xxxiii]
c) Uzevši u obzir ove premise, masonski
moral mora završiti u libertinizmu, dakle u maksimi po kojoj je "dopušteno
ono što se nekomu sviđa".[xxxiv] Bez ikakve vanjske i unutarnje kočnice, a
da to nije njegov liberum arbitrium, čovjek više nije kadar urediti svoje
strasti i upravljati njima, nego postaje njihovim robom, a to se u očima
masonerije ne treba promatrati zlom, nego pozitivnim potvrđivanjem njegove
posvemašnje moralne autonomije.
Katolička
škola danas je prijeko potrebna za spašavanje vjere naše djece
Na
slici: škola FSSPX-a u Americi
|
V – Sredstva
Kako bi ostvarili svoj nacrt
posvemašnjeg podrivanja kršćanskog poretka, masoni pribjegavaju svakom mogućem
sredstvu i kratak opis njihovih moralnih učenja koji smo napravili dovoljno
pokazuje da za njih ne postoji nikakvo moralno ograničenje. S druge strane,
strategija koju su usvojili temelji se na nekim bitnim postavkama koje izravno
napadaju vitalne dijelove katoličkog društva i katoličke vjere.
a) Odvajanje Crkve od države.
Posrijedi je najvažniji cilj masonske
borbe jer svi drugi potječu od njega. Nije bitan način, nasilno ili mirno, na
koji se te odvajanje ostvaruje; važno je – tvrdi Papa – da žele "lišiti
Crkvu njezina utjecaja, ugleda i učenja."[xxxvi]
Valja dobro proučiti Provosvećenikove
riječi. On ne govori o bilo kakvom utjecaju, nego o utjecaju crkvenog
Učiteljstva, dakle o utjecaju koji Crkva vrši ne kao društvena sastavnica, nego
kao autoritet koji je Bog ustanovio. Bila bi dostatna ova kratka rečenica da se
odbaci mišljenje, o kojem ćemo se kasnije više govoriti, prema kojemu bi
crkveno Učiteljstvo osudilo samo one oblike odvajanja u kojima se država
pokazuje neprijateljskom ili posve ravnodušnom prema Crkvi dok bi dopustila ili
čak ohrabrila oblike u kojima država priznaje Crkvi, kao i bilo kojoj drugoj
organizaciji, sposobnost da na pozitivan način pridonese u jednom demokratskom
i pluralističkom društvu javnome životu. To nalazi potvrdu da Papa malo
kasnije, to jest nakanu "želeći svim sredstvima zavladati državama i
učiniti ih neovisnima od crkvenih institucija i doktrina"[xxxvii] i postići
"jednakost svih vjeroispovijesti: vrlo prikladan način da se unište sve
religije i osobito katolička koju se kao jedinu pravu ne može bez ogromne
nepravde staviti skupa s drugima".[xxxviii]
b) Uništenje obitelji.
Kako bi to postigli,
masonske lože vode dvostruku borbu: političku, protiv institucija na kojima se
temelji obitelj i na osobit način protiv kršćanskog braka, preko rastave i
civilnog braka; te psihološku, protiv načela koja drže obiteljski život:
autoritet muža nad ženom, roditelja nad djecom, kršćanski odgoj djece, kućni
moral. Zastranjenja koja smo danas prisiljeni gledati kao pobačaj, proširene
obitelji, takozvani istospolni brak s mogućnošću onda da se usvajaju djeca,
brodolom samog pojma obitelji, prokreacije, odgoja, samo su krajnji ishod
masonske borbe nauštrb obiteljskog ognjišta. U konačnici, masonerija ima za
cilj uništenje svih društvenih veza: razoriti obitelj odvajajući suprugu od
supruga; uznemiravati obiteljsko ognjište uništavajući autoritet glave
obitelji, legitimirajući pobunu djece [...] Ona je pretvorila ovo svetište
[...] u bojišnicu, uzajamnog nepovjerenja, skrivene mržnje"[xxxix]
Deklaracija o pravima čovjeka i
građanina, manifest naturalizma i
diviniziranja čovjeka
|
c) Laicizacija škole i drugih javnih
institucija.
To je nužna nadopuna prethodne točke.
Masonerija teži da, kao i u kućnom odgoju, tako i u školskom odgoju vjera nema
nikakvog udjela. Štoviše, ide za tim da se mladi odgajaju po njezinim
teoretskim i moralnim načelima koja smo gore analizirali.[xl] Dovoljno je
baciti pogled, ne samo na državnu školu, nego i na takozvane katoličke škole
kojima upravljaju zajednice koje nisu povezane s Tradicijom kako bismo vidjeli
do koje točke se ostvarila masonska nakana. Osim škole, lože idu za
posvemašnjom dekristjanizacijom svih drugih javnih institucija.
"Laicizacija škola, [...] ili uklanjanje križeva ili bilo kojeg drugog
kršćanskih znakova iz sudova, bolnica, s javnih mjesta, primjena je njihova
programa".[xli]
d) Podrivanje društva.
Međutim, ne treba
misliti, kako to neki danas čine, da je napad na obitelj i školu sam sebi
ciljem. U biti, kompromitirajući kućnu zajednicu, masoni teže za puno
ambicioznijim ciljem, to jest podrivanjem građanskog društva. A to se postiže
mijenjajući ne samo ljude – preko obitelji i škole – nego i političke
institucije. Da bi se to učinilo, masoni se služe dvama načelima koji čine
temelj njihovog političkog nauka. Prvi je egalitarizam: ne kršćanska jednakost
koja, utemeljena na pravednosti i ljubavi, harmonično proistječe iz
raznolikosti života, službi, nagnuća, nego jednakost koja na nestvaran i
nepravedan način teži za uništenjem svih razlika među ljudima.[xlii] Drugo je
demokratizam: pošto su Boga i njegov zakon sveli na mišljenje, budući da se
niječe akcidentalna nejednakost među ljudima, iz toga slijedi da je jedino
načelo autoriteta, ako se o autoritetu još može govoriti, sila ili većina:
"dakle, narod je vlast"[xliii], ne samo u smislu – što je
prihvatljivo naravnom i katoličkom moralu – da u takvim režimima određuje tko
treba vršiti vlast koja ima kao izvor Boga, nego u smislu da narod sam postaje
izvorom vlasti.
Cilj
masonerije je nestanak svakog kršćanskog znaka u našem društvu
|
Vidimo, dakle, jasno koji je cilj
masonskih loža: etička i totalitarna država koja sama određuje, bez ikakvog
odnosa prema nadređenom načelu, što je istinito, a što lažno, što je točno, a
što netočno. To je nastojanje da se na javnoj razini ispuni đavolsko obećanje
praroditeljima: "Eritis sicut dii"[xliv] ili moći ćete vi sami
odlučivati o dobru i zlu. Ne treba misliti da masonerija zbilja teži za
stvarnom vlašću naroda. Nema potrebe ovdje podsjećati da demokracija koja ne
poštuje božanski, naravni i pozitivni zakon jest zlo, neovisno o činjenici je
li zbilja narod taj koji donosi odluke. Ali očito je da masoni koji su osnovali
tajno i inicirano društvo "iluminata" kako bi promijenili društvo,
zacijelo masi ne mogu prepustiti delikatnu dužnost upravljaju vlašću.
Demokratizam služi samo da se narodu da osjećaj da on sam kroji svoju sudbinu.
U stvarnosti, već smo vidjeli kako će masa koja robuje strastima biti nužno
potaknuta podupirati masonske planove. Ako se tome doda uloga propagande
društvenih sredstava priopćivanja, koja je danas dovedena do paroksizma, vidi
se jasno kako demokracija koju podupiru masoni u biti nije nego samo lijep
paravan koji sekti omogućuje raditi ne samo iza leđa masama, nego uz pristanak
masa kojima se vješto upravlja.
Kardinal Roncalli, budući papa Ivan
XXIII., s Edouardom Heriotom,
tajnikom radikalnih socijalista o Velikim meštrom |
Papa, u ovoj točci, prelazi na izlaganje
lijekova koje treba primijeniti da se suprotstavimo širenju masonskog utjecaja.
O tome ćemo govoriti u sljedećem članku, ponovno se vraćajući raščlambi
enciklike. No prije se valja sučeliti s argumentom od velike važnosti. Vidjeli
smo kako se masonska učenja radikalno suprotstavljaju katoličkim učenjima i
kako su se zbog toga protiv njih neprestance borili Rimski prvosvećenici, ili
demaskirajući ih i osuđujući ih, ili izričući kanonske sankcije nad onima koji
uz njih pristaju. Počevši od Drugog vatikanskog sabora ovo snažno protivljenje
slabi, ne samo na kanonskoj razini sa stalnim smanjenjem kazni protiv članova
masonerije, ne samo drukčijim ponašanjem na vanjskoj razini nego i ponajprije
slijedeći "dijalog" i "otvaranje svijetu", nego ponajprije
na doktrinarnoj razini. Drugim riječima, želimo pokazati da doktrinarne
promjene poduzete na Koncilu i u pokoncilsko vrijeme, što se više udaljavaju od
Tradicije, to se više približavaju masonskoj ideologiji.
don Daniele di Sorco
[i]
Već se 1960. godine G Caprile SJ, poznati stručnjak za masoneriju tužio:
"Uistinu, barem ako je suditi po šutnji i po ravnodušnosti većeg dijela
našeg (katoličkog) tiska, stječe se dojam da se i u katoličkom taboru posvećuje
premalo pažnje masonskom fenomenu." (Topografia massonica italiana, u “La
civiltà cattolica”, 1960., II, 490).
[ii]
Lav XIII., enciklika Humanum genus od 20. travnja 1884. Tekst u "Acta
Sanctae Sedis"16 (1883./1884.) 417s. Dijelovi enciklike će se navoditi s
kraticom HG nakon koje slijedi broj stranice u "Acta".
[iii]
To ne znači da se kasnije Rimski prvosvećenici nisu bavili masonerijom: činili
su to, dokumentima manje svečanog karaktera ili pak spominjući to u dokumentima
u kojima s obrađuju druge teme ili pak preko Rimskih kongregacija. Jedan gotovo
potpun popis s komentarima apostolskih dokumenata o masoneriji nakon enciklike
Humanum genus, do 1958. godine, ima kod G. Caprilea, SJ Documenti pontifici
intorno alla massoneria,“La civiltà cattolica”, 1958, III, 504-517. Njima valja
dodati Discorso ai pellegrini polacchi koji je održao Pio XI. 4.listopada 1929.
u kojemu Sveti Otac osuđuje "zlokobni utjecaj" masonerije u Poljskoj
(Discorsi di Pio XI, vol. II, Città delVaticano, Libreria Editrice Vaticana,
1960., str. 184).
[iv]
Sveti Ignacije Lojolski, Duhovne vježbe, drugi tjedan, četvrti dan.
[v]
HG 417
[vi]
HG 418
[vii]
Klement XII Konstitucija In eminenti, 24. travnja 1738. Benedikt XIV,
Konstitucija Providas, 18. svibnja 1751. Pio VII., Konstitucija Ecclesiam a
Iesu Christo, 13. rujna 1821. Lav XII, Konstitucija Quo graviora, 13 svibnja
1825. Pio VIII., Enciklika Traditi, 21. svibnja 1829. Grgur XVI., Enciklika
Mirari vos, 15. kolovoza 1832. Pio IX, Enciklika Qui pluribus, 9. studenog
1846.; Govor Multiplices inter, 25. rujna 1865. itd.
[viii]
Potpuni popis s komentarima u G. Caprile, SJ, I documenti pontifici intorno
alla massoneria, u “La civiltà cattolica”, 1958, III, 167-176.
[ix]
HG 419. Usp. P.Pirri, SJ, Massoneria, u "Enciclopedia cattolica" 8
(1952.) 316-318.
[x]
HG 420.
[xi]
HG 420.
[xii]
Klement XII. Konstitucija In eminenti, 24. travnja 1738. Usp.G.Caprile, SJ,
Riparliamo della massoneria...., u "Civiltà cattolica", 1957., I,
253-254; ID., Massoni e massoneria, Roma, Edizioni, "la civiltà
cattolica", Roma, Edizioni "La civiltà cattolica", 1958., str
18.
[xiii]
G. Caprile, SJ, Orientamenti fondamentali della massoneria, in “La civiltà
cattolica”, 1957.,I, 360.
[xiv]
HG 421
[xv] G. Caprile, SJ, Perché la Chiesa condanna la
massoneria, u "La civiltà cattolica", 1959., I, 598-601.
[xvi]
Da se ne bi dala prigoda zabludama kada je riječ o prosudbi koje su od ovih
opasnih sekti pogođene kaznama, a koje samo zabranama, valja zacijelo znati da
su pogođene ekskomunikacijom latae sententiae masonske sekte i druge sekte iste
vrste koje su navedene u poglavlju II., broj 4 papinske konstitucije
Apostolicae Sedis [Pija IX., 12. listopada 1869. "Acta Sanctae Sedis"
5 (1869./70.) 311] i koje huškaju protiv Crkve ili zakonitih vlasti, bilo da to
čine otvoreno ili potajno, bilo da traže od svojih članova prisegu tajne ili
ne. Osim ovih postoje i druge zabranjene sekte koje se izbjegavaju pod kaznom
teškog grijeha, među koje treba ubrojiti osobito one koje od članova traže
obvezu tajne kako nikomu ne bi otkrili potpunu obvezu tajne koju prisežu tajnim
vođama." (Instrukcija Ad gravissima, broj 4. "Acta Apostolicae Sedis
17 [1884.] 44). - "Huškanje" se ovdje razumije u širem smislu kao
"slijediti protivni cilj": vidjet ćemo kasnije, doista, da prema
stalnom nauku Rimskih prvosvećenika bilo kakva masonerija, čak i kad se izravno
ne bori protiv Crkve, slijedi pak cilj koji je nepomirljiv s njom i dakle
djeluje, barem neizravno, njoj na štetu.
[xvii]
G. Caprile, SJ, Orientamenti fondamentali della massoneria, u "La civiltà
cattolica, 1957., I, 357-358, 361-363.
[xviii]
R. Naz, Franc-maçonnerie, u "Dictionnarie de droit canonique" 5
/1953.) 896.
[xix]
HG 421
[xx]
Popis u F.X Wernz, SJ – P. Vidal, SJ, Ius canonicum, tom. VII, Romae, Apud
Aedes Universitatis Gregorianae, 1951., str.512-513.
[xxi]
Pio VII., Konstitucija Ecclesiam a Iesu Christo, cit. Lav XII. Konstitucija Quo
graviora, cit. Pio XI, Konstitucija Apostolicae Sedis, cit.
[xxii]
Sveti Uficij, 12. siječnja 1870.
[xxiii]
Sveta konzistorijalna kongregacija, 4. veljače 1929., Sveti Uficij, 20.
prosinca 1950., Usp. Anonimo, Rotary Club e massoneria, u "La civiltà
cattolica", 1928., II., 385-389; 1928., III. 97-109; 1929., 337-346. C
Damien, C.SS.R, u Dizionario di teologia morale koji je uredio kardinal F.
Roberti (Rim, Studium, 1961., str. 1317), piše da "i po suglasju etičkih
načela i po stvarnim odnosima, Rotary Club je pokazao tijekom svoje povijesti
dosta simptoma ovisnosti i srodstva s masonerijom."
[xxiv]
HG 421
[xxv]
G. Caprile, SJ, Orientamenti fondamentali della massoneria, u "La civiltà
cattolica", 1957., I, 363-366. - Općenito, masoni kao i svi naturalisti
niječu poslušnost savjesti ili unutarnju poslušnost. Ako ne postoji drugi
autoritet osim razuma, čovjek ne treba potpuno biti poslušan nego sebi samome.
Moći će, u nekim slučajevima, biti poslušan drugima, ali samo radi koristi ili
zbog prisile, ili po čisto izvanjskoj poslušnosti. Za njih ne postoji nikakav
autoritet kadar zapovjediti unutarnje čine jer bi to značilo priznati, barem
implicitno, postojanje načela koje je nadređeno čovjeku od kojega spomenuti
autoritet posuđuje svoju vlast.
[xxvi]
Usp. G. Caprile, SJ, Massoneria e religione, u “La civiltà cattolica”, 1957.,
II, 39-41.
[xxvii]
G. Caprile, SJ, Il G.·.A.·.D.·.U.·. e i suoi adoratori, u “La civiltà
cattolica”, 1957., III, 33-40.
[xxviii]
P. Pirri, SJ, Massoneria, u “Enciclopedia cattolica” 8 (1952.) 315, 317.
[xxix]
G. Caprile, SJ. La massoneria contro la Chiesa, u “La civiltà cattolica”,
1957., IV, 586-588.
[xxx]
B. Dolhagaray, Franc-maçonnerie, u “Dictionnaire de théologie catholique”, 6
(1920.) 725.
[xxxi]
G. Caprile, SJ, Il G.·.A.·.D.·.U.·. e i suoi adoratori, u “La civiltà
cattolica”, 1957., III, 44-48.
[xxxii]
Ibid., 41-44.
[xxxiii]
G. Caprile, SJ, La massoneria di fronte alla persona e al messaggio di Gesù, u
“La civiltà cattolica”, III, 472-473.
[xxxiv]
HG 426.
[xxxv]
HG 425.
[xxxvi]
HG 422.
[xxxvii]
Ibid.
[xxxviii]
HG 423. Usp. G. Caprile, SJ, I tre amori della massoneria, u "La civiltà
cattolica", 1958., II, 140-142, 147-148.
[xxxix]
B. Dolhagaray, Franc-maçonnerie, u “Dictionnaire de théologie catholique”, 6
(1920.) 724. Usp. G. Caprile, SJ, ibid., 131-135.
[xl]
G. Caprile, SJ, ibid., 136-140.
[xli]
B. Dolhagaray, loc. Cit.
[xlii]
HG 425, 427.
[xliii]
HG 426, 429.
[xliv]
Postanak 3,5
[xlv]
G. Caprile, SJ, Perché la Chiesa condanna la massoneria, in “La civiltà
cattolica”, 1959, I, 596-598, 609-610.
[xlvi]
Lav XIII, Enciklika Custodi di quella fede, 8. prosinca 1892.