Već
nekoliko tjedana kruže glasine u medijima [1] da
bi Rim mogao
udijeliti
Svećeničkom bratstvu sv. Pija X. moguće kanonsko priznanje.
Umjesto da razjašnjava te glasine komentarima, DICI se odučio na
intervju s Generalnim poglavarom Bratstva, Biskupom Bernardom
Fellayom, i zamolio ga da dade procjenu o sljedećim problemima:
1.
Odnosi Svećeničkog bratstva
sv. Pija X. s Rimom
2.
Novi prijedlozi iz Rima
3.
“Biti prihvaćeni kakvi jesmo”
4.
Papa i Svećeničko bratstvo sv. Pija X.
5.
Vlast upravljanja dodijeljena svećenicima Bratstva sv. Pija X.
6.
Posjeti prelata koje je poslao Rim
7.
Sadašnje stanje Crkve
8.
Što trebamo tražiti od Blažene Djevice?
1-
Odnosi Svećeničkog bratstva
sv. Pija X. s Rimom od 2000.
Odnosi
s Rimom su ustvari u tijeku, ali to nije posve točna riječ... jer
na neki način nisu nikada niti bili ometani, zasigurno nikada nisu
bili prekinuti, iako se njihova učestalost mijenjala, a također i
njihov intenzitet... Možemo reći da od 2000. postoji suradnja s
Rimom. Rimske vlasti su bili ti koji su zatražili tu suradnju, da bi
se konačno regularizirala situacija Bratstva. Bilo je uspona i
padova, kao što kažem, ali počevši od kardinala Castrillon Hoyosa
2000., ta je veza jedno vrijeme bila vrlo redovita. Nakon što su
naši poznati preduvjeti bili dobro postavljeni,[2] bilo je jedno
razdoblje kada su odnosi bili... ne bi htio reći suspendirani,
ali skoro. Godine 2005. je bio jedan susret.
I nakon 2009., drugim riječima nakon ukidanja - mi to zovemo
ukidanje izopćenja; možemo reći: ispravljanja dekreta o izopćenju
– postoji redovitija suradnja, osobito u vezi doktrinarnih
razgovora, koje su tražile obje strane i trajale su dvije godine.[3]
Zatim je tu započelo ono što možemo nazvati novo razdoblje, ovog
puta se ticalo predložene situacije, koja je bila dvoznačna: bila
je tu doktrinarna izjava kao i kanonsko rješenje. To je trajalo
skoro godinu dana, ali nije bilo uspješno.
Sljedeće
dvije godine ta suradnja je bila jako rijetka, da bi ponovno započela
– mislim da možemo to reći – s povratkom msgr. Pozza u komisiju
Ecclesia Dei. Pod msgr. Di Noiom bilo je suradnje, to je istina, ali
sada pod msgr. Pozzom je započelo novo razdoblje koje je opet imalo
dvostruko značenje. S jedne strane, razgovori su opet započeli,
doktrinarni razgovori u fleksibilnijem obliku, i stoga ne posve
službeni, budući da se radilo o biskupima koje je poslao Rim. Ti se
razgovori nastavljaju. Mislim da je to vrijedno truda. I u isto
vrijeme, na drugoj razini i recimo paralelno: prošlog srpnja bio je
novi prijedlog, poziv da vidimo možemo li doći do tog kanonskog
priznanja. I tu, također, ti razgovori, ta razmišljanja idu
naprijed. Nema žurbe, to je sigurno. Napredujemo li? Mislim da da.
Mislim da napredujemo, ali to sve uistinu ide polako.
2
- Nove prijedloge iz Rima proučavaju viši poglavari Svećeničkog
bratstva sv. Pija X.
Htjeli
smo uključiti što veći broj braće, započevši od poglavara, u
svojem razmišljanju o novim prijedlozima iz Rima. Mislim da je to
važno. Naučili smo neke lekcije iz 2012. kada je došlo do trvenja
unutar Bratstva. Mislim da je jedan od razloga bio nedostatak
komunikacije. Bilo je to dosta teško razdoblje. Zbog toga smo ovaj
put odabrali drugi put da se pozabavimo tim pitanjima koja
zahtijevaju mnogo razmatranja.
Kada
vidimo situaciju u Rimu, u Crkvi, očito je da nismo ohrabreni da
nešto poduzmemo. Jasno je da Rim treba pružiti poziv budući da mi
predstavljamo problem za Crkvu. Kada vidimo sav trud u korist
ekumenizma – samo Bog zna za koju vrstu ujedinjenja! – i kada
vidimo kako nas se tretira u Crkvi, očito je da predstavljamo
problem. Mi smo čak veliki trn u cijelom suvremenom ekumenskom
sustavu. Ništa drugo ne može to objasniti (korak koji je poduzeo
Rim). Ne mislim da se radi o nečemu više od toga, ali u svakom
slučaju – bez da direktno razmišljamo o njihovim motivima –
postoji pokret u Rimu koji pokušava riješiti ovaj problem.
S
druge strane, mi promatramo tragičnu situaciju u Crkvi, gdje zaista
nema mnogo ohrabrenja da idemo dalje. Zbog toga je potrebno duboko
razmatranje i to ne možemo činiti sami. Mi trebamo nekoliko parova
očiju da ispravno promotre stvar i da razmotre pozitivne i negativne
strane tih pitanja. Zbog toga smo tražili mišljenje svih poglavara
o toj stvari.
3
- “Biti prihvaćeni kakvi jesmo”, bez nejasnoća ili kompromisa
Apsolutno
je nužno izbjegavati svaki kompromis; „kompromitiranje“ u svakom
značenju te riječi. Kompromis u onom smislu da se svaka strana
odrekne nečega da bi zadobila nešto drugo. Od početka sam rekao
Rimu to: „Ne želim nejasnoće. Ako
želite postići dogovor o dokumentu koji svaka strana razumije na
drugačiji način, to će nam ubrzo stvoriti kaos.“
Zbog toga je apsolutno nužno to izbjeći. To je praktički očito,
od početka, da će u sadašnjoj situaciji zbog različitih pogleda,
dokument naginjati tome da bude nejasan. A mi to nikako ne želimo.
Očigledno
je da nas to čini “rigidnima“, ako se to može reći. U svakom
slučaju, bolje je tako, što čini stvari još težim, ali za nas ne
postoje lagana rješenja. Mi možemo reći: „Da,
u teoriji je rješenje istina, ali istina mora biti potpuna i
cjelovita.“ To je početni pristup
za koji mislim da je važno uzeti prema Rimu. Već sam s prvim
dokumentom rekao: „On je nejasan,
to neće funkcionirati, ne želim ništa od toga!“
To je bio prvi dokument, iz 2011. Ovaj puta mi se čini da je puno
bolje. Zaista postoji veliki napredak s te strane protiv nejasnoća.
To ne znači da je sva dvosmislenost uklonjena... Osim pitanja jasnoće
dokumenta, postoji još jedno, puno ozbiljnije pitanje, a to je: koji
opseg aktivnosti, koliko bi nam ili će nam slobode biti dano u
slučaju priznanja? I u tom kontekstu uzeo sam kao početnu točku
frazu, praktični zahtjev nadbiskupa Lefebvrea, koji je to smatrao
sine qua non uvjetom za priznanje: poglavito da moramo biti
prihvaćeni onakvi kakvi jesmo.
Tako
da sam im pod obavezno rekao (u Rimu): „Ako
nas želite, mi smo ovakvi; vi nas morate poznavati; ne možete nam
kasnije reći da smo nešto skrili od vas. Mi smo ovakvi i mi ćemo
takvi ostati.“ Mi ćemo ostati
takvi kakvi jesmo: zašto? To nije znak samovolje; to nije zato što
mi mislimo da smo najbolji; već zato što je Crkva to naučavala,
zahtijevala te stvari. Ne radi se samo o vjeri; postoji također i
cijela disciplina koja je u savršenom skladu s tom vjerom, koja je
sačinjavala bogatstvo Crkve, koja je stvarala svece u prošlosti i
mi to nećemo napustiti. U pregovorima s Rimom dosta sam inzistirao
govoreći: „Ovakvi smo; ovako
razmišljamo“, čak sam davao
konkretne primjere i ako Rim misli da takva razmišljanja i taj stav
treba ispraviti ili promijeniti, oni nam to sada moraju reći. U isto
vrijeme sam im objasnio da u tom slučaju ne idemo dalje.
4
- Papa i Svećeničko bratstvo sv. Pija X.: paradoksalna naklonost
Moram
ovdje koristiti riječ „paradoksalna“, paradoks, jer se želi ići
naprijed prema onome što možemo nazvati „III. vatikanskim“, u
najgorem smislu koji se može pridodati tom izrazu i s druge strane
jer se želi reći Bratstvu: „Vi
ste ovdje dobrodošli“. To je
zaista paradoks, skoro kao pokušaj da se spoje suprotnosti. Ne
mislim da je to zbog ekumenizma. Neki misle tako. Zašto mislim da to
nije zbog ekumenizma? Samo pogledajte sveprisutni stav biskupa na tu
temu ekumenizma: svi imaju ruke širom raširene za sve osim za nas!
Vrlo često su nam ljudi objašnjavali zašto smo izgnani, govoreći:
„Oni vas ne tretiraju kao druge jer
vi tvrdite da ste katolici. S tim stvarate zbunjenost među nama i
zato vas oni ne žele.“ Nekoliko
puta smo čuli ovo objašnjenje koje isključuje ekumenizam. Pa onda!
Ako se taj pristup, koji se sastoji od toga da kažu: „Mi
prihvaćamo sve u kuću“, ne
odnosi na nas, što je preostalo? Ja mislim da je Papa preostao.
Ako
kao prvo Benedikt XVI., a sada papa Franjo ne vide Bratstvo na
određeni način koji je različit od ovog ekumenskog stajališta
koje sam upravo spomenuo, mislim da ne bi bilo ničega. Mislim da bi
umjesto toga već opet radili pod kaznama, cenzurama, izopćenjima,
izjavama o raskolu i tim cijelim pokušajem da nas se eliminira kao
neugodnu grupu. Zašto su onda Benedikt XVI. i papa Franjo tako
naklonjeni prema Bratstvu? Mislim da njih dvojica nemaju nužno isto
stajalište. U slučaju Benedikta XVI. mislim da se radilo o njegovoj
konzervativnoj strani, njegovoj ljubavi prema staroj liturgiji,
njegovom poštovanju prema disciplini Crkve iz prošlosti. Mogu reći
da su se mnogi, a stvarno mislim mnogi svećenici, čak i skupine
koje su imale problema s modernistima u Crkvi njemu utjecali i od
njega primili još kada je bio kardinal – prvo kad je bio kardinal,
zatim kada je postao papa – naklonost i poštovanje, želju da ih
zaštiti i da im barem pomogne koliko god on može.
Kod
pape Franje mi ne vidimo tu povezanost ni s liturgijom, ni sa starom
disciplinom. Čak možemo reći, upravo suprotno, zbog mnogih izjava
koje je dao i zbog toga je još teže i kompliciranije shvatiti
njegovu naklonost. No ipak, mislim da postoji nekoliko mogućih
objašnjenja, ali priznajem da nisam donio neki konačni zaključak
na tu temu. Jedno od objašnjenja je stajalište pape Franje o svemu
što je marginalizirano, onome što on naziva „periferijama
života“. Ne bi se iznenadio da i nas smatra tim periferijama koje
on očigledno preferira. I iz tog stajališta, on koristi izraz
„hodamo naprijed“ s ljudima na periferiji, nadajući se da će
moći popraviti stvari. Zato nije zadana odluka da se odmah uspije:
razvijamo se, hodamo, idemo gdje god treba ići... ali barem smo
spokojni, ljubazni, a da zapravo ne znamo koji bi rezultat mogao
biti. Moguće je da je to jedan od dubljih razloga.
Drugi
razlog: mi vidimo da papa Franjo stalno kritizira ustanovljenu Crkvu,
ono što se na engleskom naziva ustanovom – mi taj izraz s vremena
na vrijeme koristimo i u francuskom – zamjera Crkvi što je
zadovoljna sama sa sobom, Crkva koja više ne traži izgubljene ovce,
one koji su u nevolji, na svim razinama, bilo zbog siromaštva s
jedne strane ili čak u fizičkoj opasnosti... Ali mi vidimo kod pape
Franje da ta briga, bez obzira na napadan izgled, nije samo briga o
materijalnim stvarima... Mi dobro vidimo da kada on kaže „siromaštvo“
da uključuje i duhovno siromaštvo, siromaštvo duša koje su u
grijehu, koje treba izvući iz toga stanja i dovesti natrag dragom
Gospodinu. Čak i ako to uvijek ne izražava tako jasno, mi vidimo
određeni broj pojmova koji na to pokazuju. I iz te perspektive, on
vidi Bratstvo kao zajednicu koja je vrlo aktivna osobito u usporedbi
s ustanovom – vrlo aktivna, drugim riječima traži i izlazi
tražiti duše, ima tu brigu o duhovnoj dobrobiti duša i spremna je
zasukati rukave i raditi na tome.
On
je upoznat s nadbiskupom Lefebvreom; dva puta je pročitao njegovu
biografiju koju je napisao biskup Tissier de Mallerais, što
pokazuje, bez sumnje, interes; i ja mislim da mu se svidjela. Također
i suradnja koju je imao s našom braćom u Argentini, u kojima je
vidio neku vrstu spontanosti kao i iskrenosti, jer nisu apsolutno
ništa skrivali. Naravno, oni su pokušavali nešto dobiti za
Argentinu, kada smo imali poteškoće s državom u vezi boravišne
dozvole, ali oni nisu htjeli ništa sakriti, nisu pokušavali
izbjegavati probleme i mislim da se to njemu sviđa. To može biti
prije ljudska strana Bratstva, ali mi vidimo da je papa vrlo human i
da daje veliku važnost takvim obzirima i to bi moglo objasniti
određenu naklonost s njegove strane. Još jednom, nisam donio
konačan zaključak o toj stvari i sigurno je iza ovoga božanska
Providnost. Božanska Providnost koja uspjeva staviti dobre misli u
Papinu glavu koji nas, po mnogim točkama, silno uznemirava i to ne
samo nas: možemo reći da je svatko tko je više ili manje
konzervativan u Crkvi prestrašen zbog onoga što se događa, što se
govori, no ipak božanska Providnost nas uspijeva provesti kroz ove
grebene na vrlo iznenađujuć način. Vrlo iznenađujuć jer je jasno
da nam papa Franjo želi dozvoliti da živimo i preživimo. On je čak
rekao svima koji žele čuti da on nikad ne bi naškodio Bratstvu.
Rekao je također da smo katolici. Odbio je osuditi nas da uzrokujemo
raskol, govoreći: „Oni nisu raskolnici, oni su katolici“, iako
je nakon toga rabio pomalo zagonetni izraz da smo na putu k potpunom
zajedništvu. Mi bismo željeli imati jasnu definiciju ponekad za taj
izraz „potpuno zajedništvo“, jer možete vidjeti da to precizno
ne odgovara ničemu. To je samo mišljenje... i zapravo se ne zna što
to je. Čak je i dosta nedavno, u intervjuu koji je dao msgr. Pozzo o
nama, on ponovio citate koje pripisuje samom papi – koje mi dakle
možemo uzeti kao službeni stav – papa je potvrdio, govoreći
Ecclesia Dei, da smo mi katolici na putu k potpunom zajedništvu.[4]
A msgr. Pozzo je objasnio kako će se to potpuno zajedništvo
dogoditi: prihvaćanjem kanonskog oblika, što je vrlo iznenađujuće:
ideja da će kanonski oblik riješiti sve probleme zajedništva!
Malo
dalje, u istom intervju, on kaže da se to potpuno zajedništvo
sastoji od prihvaćanja glavnih katoličkih načela[5], drugim
riječima: tri razine jedinstva u Crkvi, koji su vjera, sakramenti i
uprava. Govoreći o vjeri, on umjesto toga govori o Učiteljstvu. Ali
mi nikad nismo stavili u pitanje nijedno od ta tri elementa. I zbog
toga nikad nismo doveli u pitanje naše potpuno zajedništvo, već
preskačemo pridjev „potpuno“ i jednostavno kažemo: „Mi
smo u zajedništvu prema klasičnom pojmu koji se rabio u Crkvi; mi
smo katolici; mi smo katolici jer je prekid zajedništva upravo
raskol.“
5 - Vlast upravljanja dodijeljena svećenicima Bratstva sv. Pija X.: kanonske posljedice
Ako
razmotrimo kanonsko pravo Crkve, nitko ne može biti subjekt redovne
vlasti upravljanja u Crkvi osim ako njegova situacija nije savršeno
regularna. To označava nekoga tko nije pao pod osudu. Rim je uvijek
govorio i podržavao da su naši svećenici pod kaznom suspenzije,
jer nisu inkardinirani.
Mi kažemo, naravno, da jesu inkardinirani
u Bratstvu, koje je nepravedno ili nevaljano zabranjeno u to vrijeme
uz nepoštivanje zakona same Crkve, ali bez obzira na to Rim je
zadržao stav da su naši svećenici pod suspenzijom. Što to znači
pod suspenzijom? To znači upravo to da je svećenicima zabranjeno
vršiti službu, bilo da govorimo o Misi ili ostalim sakramentima,
uključujući ispovijed. E pa sada, redovna nadležnost je nužna da
bi vršili sakrament ispovijedi[6], osim u iznimnim slučajevima, na
primjer smrtne opasnosti. Crkva, u stvari, predviđa za te slučajeve:
ako je netko u smrtnoj opasnosti, ako umire nakon prometne nesreće, da svaki svećenik, bez obzira u kojem stanju, čak i onaj koji je
izopćen, čak i pravoslavni svećenik koji čak nije katolički, ali
je valjano postao svećenik, može u tom trenutku ispovjediti tu
osobu i dati odrješenje ne samo valjano, već i dopušteno. To su
iznimni slučajevi. To nije „redovna vlast“. Ovdje govorimo o
redovnoj vlasti upravljanja. Da bi imali i vršili redovnu vlast
upravljanja nužno je, još jednom, biti slobodan od svake
suspenzije. Budući da je papa izjavio da nam daje tu redovnu vlast
upravljanja, on daje naslutiti da je samim tim činom opozivanja,
ukinuta suspenzija. To je jedini način na koji se može razumjeti ta
uputa prema kanonskom pravu – ne samo prema slovu ovog ili onog
zakona, već prema duhu crkvenog prava.
6
- Posjeti prelata koje je poslao Rim: postoje li neka otvorena
doktrinarna pitanja?
Ti
posjeti su doista bili vrlo zanimljivi. Očigledno je da su neki
pojedinci u Bratstvu gledali na njih s dozom nepovjerenja: „Što
ti biskupi rade u našem domu?“
Dobro! To nije bilo moje stajalište. Poziv je došao iz Rima, možda
kao rezultat jedne ideje koju sam im ja predložio: „Vi
nas ne poznajete; mi raspravljamo tu u uredu u Rimu; dođite nas
upoznati na licu mjesta; vi nas ne možete zapravo upoznati ako nas
ne pogledate.“ Ni neka izjava –
bilo da je bila posljednji hit na internetu ili ne – ni službeno
priopćenje, ne mogu im pomoći da nas upoznaju; jer smo u tim
službenim priopćenjima pretežito obvezni zauzeti stav, ili možda
osuditi jednu ili drugu izjavu ili čak neki čin koji je poduzet u
Crkvi, ali naš se život kao katolika ne može sumirati samo u tome.
Mi čak možemo reći da se bit nalazi negdje drugdje. Bit je naša
namjera da živimo naše katoličanstvo slijedeći Božje zapovijedi,
tako što se težimo posvetiti, tako što izbjegavamo grijeh, tako
što živimo po cjelovitoj disciplini Crkve. Naše škole, naše
bogoslovije, naši svećenici, naš svećenički život; sve to tvori
cjelinu koja je stvarnost, prava stvarnost našeg Bratstva.
Zato
sam dosta inzistirao, rekavši nekoliko puta:
„Dođite nas posjetiti.“ Oni to
nikad nisu htjeli. Potom su odjednom biskupi poslali prijedlog da nas
posjete. I, što god da je Rim imao isprva na umu, s moje strane,
složio sam se da je to dobra zamisao. Zašto? Jer na taj način, oni
će nas zapravo vidjeti kakvi jesmo. Ovo je bila parola koju sam
govorio gdje god su došli u posjet: „Mi
ništa ne mijenjamo, mi ne pokušavamo uljepšati stvari, mi smo
takvi kakvi jesmo i dopustite im da nas vide na taj način!“
I ustvari, jedan nadbiskup i dva biskupa su nam došla u posjetu,
posjetiti nas u različitim okolnostima, ponekad u bogoslovijama i
jednom u prioratu. Prvi su dojmovi, komentari koje smo čuli za
vrijeme tih razgovora, za vrijeme tih posjeta i kasnije, bili vrlo
zanimljivi. I ja mislim da oni potvrđuju da sam bio u pravu kada sam
podržao taj poziv iz Rima.
Prva
stvar koju su nam rekli – je li to bilo njihovo zajedničko ili
osobno mišljenje? Ne znam, ali činjenica je – rekli su nam: „Te
rasprave se događaju među katolicima; to nema nikakve veze s
ekumenskim razgovorima; mi smo među katolicima.“
Zbog toga su otpočetka pomeli sve takve ideje poput „Vi
niste potpuno u Crkvi, vi ste na pola puta, prema tome, vi ste vani –
Bog zna gdje! – raskolnici...“
Ne! Mi vodimo razgovore među katolicima. To je prva točka, koja je
vrlo zanimljiva, vrlo zanimljiva. Unatoč tome što se još uvijek
ponekad govori u Rimu.
Druga
točka – za koju mislim da je još važnija – je ta da su pitanja
kojima se bavimo u tim raspravama klasična pitanja koja su uvijek
bila kamen spoticanja. Bilo da je pitanje vjerske slobode,
kolegijalnosti, ekumenizma, nove Mise ili čak novih obreda
sakramenata... Dobro, rekli su nam da su to rasprave o otvorenim
pitanjima. Mislim da je to razmatranje od presudne važnosti. Do sada
su uvijek inzistirali na ovome: vi morate prihvatiti Koncil. Teško
je točno reći koje je pravo značenje tog izraza : „prihvatiti
Koncil.“ Što to znači? Jer činjenica je da su dokumenti Koncila
sasvim različiti: treba ih prihvatiti prema stupnjevitom kriteriju,
tako da vežu prema različitom stupnju. Ako je dotični dokument o
vjeri, onda je obveza jasna i jednostavnija. Ali oni koji na potpuno
pogrešan način tvrde da je taj Koncil nezabludiv, traže potpuno
potčinjavanje cijelom Koncilu. Pa dobro, ako je to onda to što
znači „prihvatiti Koncil“, mi kažemo da ne prihvaćamo Koncil.
Upravo zato što osporavamo njegovu nezabludivost. Ako postoje neka
poglavlja u koncilskim dokumentima koja ponavljaju ono što je Crkva
prije govorila na nezabludiv način, očito je da ta poglavlja jesu i
ostaju nezabludiva. I mi to prihvaćamo, nemamo problem s time. Zbog
toga, kad netko kaže „prihvatiti Koncil“ , važno je razlučiti
jasno što se pod tim podrazumijeva. No čak i s tim razlikovanjem,
do sada smo uvijek osjećali pritisak sa strane Rima: „Vi morate
prihvatiti ove točke; one su dio crkvenog nauka i zato ih morate
prihvatiti.“ I čak danas – ne samo u Rimu, već kod velike
većine biskupa – mi vidimo taj stav prema nama, tu ozbiljnu
zamjerku: „Vi ne prihvaćate Koncil.“
I
sada odjednom, u vezi tih točaka koje su uvijek bile kamen
spoticanja, poslanici iz Rima nam kažu da su to otvorena pitanja.
Otvoreno pitanje je pitanje o kojem možete raspravljati. I ta obveza
da se priljubi uz to stajalište je poprilično ili čak posve
ublažena ili uklonjena. Mislim da je to bitna stvar. Mi ćemo
kasnije vidjeti je li to potvrđeno, možemo li doista o tome
slobodno ili bolje raspravljati, iskreno, sa svim dužnim poštovanjem
prema vlastima, ali tako da se ne pogorša trenutno stanje u Crkvi
koja je tako zbunjena, osobito oko vjere, oko toga što se mora
vjerovati i ovdje mi zahtijevamo tu jasnoću, to razjašnjenje od
crkvenih vlasti. Mi to tražimo već jako dugo. Mi kažemo: „Postoje
nejasne točke u ovom Koncilu, i nije na nama da ih razjasnimo. Mi
možemo uputiti na problem, ali Rim je taj koji ima vlast to
razjasniti.“ Međutim, još
jednom, činjenica da nam ti biskupi govore da su to otvorena pitanja
je po mom mišljenju presudna.
Same
rasprave su se odigravale prema osobnostima naših sugovornika, više
ili manje sretno, jer je bilo i dobrih razmjena [u kojima mi] nismo
nužno bili suglasni... Međutim, mislim da su svi ti sugovornici bili
jednoglasni u svojem uvažavanju: bili su zadovoljni s tim
raspravama. Zadovoljni sa svojim posjetima. Čestitali su nam na
kvaliteti naših bogoslovija, govoreći:
„Oni su normalni (na sreću! Moramo od nekud početi...), to nisu
uskogrudni, ograničeni ljudi, već živi, otvoreni, radosni,
normalni pojedinci, vrlo jednostavno.“
Tu napomenu su dali svi posjetitelji. To je ljudska strana,
neporecivo, ali mi ni nju ne smijemo zaboraviti.
Za
mene, te rasprave, ili još preciznije: taj lakši vidik rasprava je
važan. Jer je jedan od problema nepovjerenje. Mi zasigurno osjećamo
to nepovjerenje. A mislim da možemo reći i da Rim sigurno osjeća i
nepovjerenje prema nama. I dok god to nepovjerenje prevladava,
prirodna je tendencija da ćemo uzeti sve što se kaže na krivi
način ili pretpostaviti najgore moguće scenarije kada se predlažu
rješenja. Dok god smo u tom mentalnom sklopu nepovjerenja, nećemo
puno napredovati. Važno je postići barem minimum povjerenja, klimu
smirenosti, da bi se eliminirale te a priori optužbe. Mislim da je
to još uvijek mentalni sklop u kojem se mi nalazimo i u kojem se Rim
nalazi. Treba vremena. Obje strane moraju doći do toga da poštuju
osobe i njihove namjere ispravno, tako da ih se nadiđe. Mislim da
još treba vremena.
To
također traži djela koja upućuju na dobru volju, a ne namjeru da
nas se uništi. Mi još uvijek imamo tu zamisao negdje u svojem umu,
to je vrlo raširen stav: „Ako nas
žele, to je zato što nas žele ugasiti i na kraju uništiti,
potpuno nas progutati, slistiti nas.“
To nije uklapanje, to je razgradnja! Očito je da dok ta ideja
prevladava, da ništa ne možemo očekivati.
7
- Sadašnje stanje Crkve: brige i nade
Veliki
mi je problem vidjeti smjer djelovanja u ovome što se događa. Ono
što ja vidim je da se zbunjenost povećava, zbunjenost koja
proizlazi upravo iz proturječnih elemenata, od razvodnjavanja nauka,
morala i discipline. To vodi prema sustavu gdje je svaki čovjek za
sebe. Biskupi govore što žele, osporavaju jedan drugoga. Nema
službenog, jasnog poziva na red, niti čak nekog poziva prema nekoj
stranačkoj liniji na jedan ili drugi način. Prije nekoliko godina
je toga još ipak bilo. Bila je to modernistička linija. Bio je to
zloglasni duh II. vatikanskog. Danas vidimo potpuno neslaganje među
biskupima, čak i u Rimu po tim pitanjima. I koja će linija
pobijediti, koja će linija prevladati? Trenutno, ne vidim odgovor.
Očigledno
je da se možemo osloniti samo na neka razmišljanja, na neke
znakove, koji govore da što mi više napredujemo, to će modernisti
više slabiti ili biti oslabljeni. Nedostaje im vjernika, nedostaje
im zvanja; njihova je Crkva koja nestaje. I to je istina. S druge
strane, vidimo među mladim ljudima određeni broj – teško ga je
točno procijeniti, ali je dovoljno dosljedan da možemo neke stvari
primijetiti, mladih koji žele Crkvu koja je puno ozbiljnija, po
svim pitanjima, osobito na razini nauka. Mladi ljudi, bogoslovi, koji
žele sv. Tomu, koji se žele vratiti ispravnoj filozofiji, jasnoj,
zdravoj teologiji, skolastičkoj teologiji sv. Tome. Vidimo među tim
mladim ljudima također i želju za liturgijom... ne bih rekao
„obnovljenoj“ liturgiji, već povratku tradicionalnoj liturgiji.
I taj broj izgleda impresivno. Za nas je teško procijeniti, ali kada
slušamo svećenike koji rade s tim mladim ljudima u modernim
bogoslovijama, neki kažu da i 50% novih bogoslova u Francuskoj i
Engleskoj streme tradicionalnoj Misi. To meni izgleda jako puno, ali
nadam se da je istinito.
Mi
svejedno jasno vidimo taj trend, to je rastuća linija na dijagramu i
kroz godine vidimo da taj trend jača. Jedan primjer, od prošle
godine, zbog problema sa Sinodom o braku i katoličkoj obitelji,
vidimo sve jasnije suprotstavljene strane u dva kampa. Mislim da to
dolazi od jačanja konzervativaca; ako ne u brojnosti, onda barem
jačaju po intenzitetu, bez sumnje. S druge strane većina, koja je
još uvijek očigledno dominantna, ipak gubi snagu, više ne uspijeva
nametnuti svoj način, barem ne sve kao što je običavala.
Tako
da postoje te dvije linije. Kakva je naša budućnost u takvoj
situaciji? Kao prvo, moramo čvrsto držati svoju poziciju. Postoji
velika smetenost. Tko će pobijediti? Nitko to ne zna. To čini naše
odnose s Rimom jako teškima, jer mi govorimo sa sugovornicima, a da
ne znamo hoće li sljedeći dan dokument oko kojeg smo se napokon
sporazumjeli, nakon mnogih pregovora, uopće biti zaključni tekst.
Svjedočili smo u 2012. kako je dokument bio ispravljen, promijenjen
jednim uplitanjem... od višeg autoriteta, no ne od pape. Opet se
pitamo: tko vodi Crkvu? Rekao bih da je to vrlo zanimljivo pitanje
koje ostaje neodgovoreno. Postoje nedefinirane sile...
8
- Što trebamo tražiti od Blažene Djevice?
Ah!
Puno toga. Prvo spasenje. Spasenje za nas, svaku osobu, svaku dušu
koja dođe u Bratstvo, koja je spremna povjeriti mu se, njegovim
svećenicima i zbog toga ju molimo vjernost za Bratstvo. Vjernost
Crkvi. Vjernost tom cijelom blagu Crkve koje je – Bog zna zašto,
Bog zna kako – u našim rukama, ta izvanredna baština koja je
blago Crkve; ono nama ne pripada i naša jedina želja je da ono
ponovno zadobije svoje mjesto, svoje pravo mjesto u Crkvi.
Tražimo
pobjedu Blažene Djevice. Ona ju je najavila. Rekao bi da nas drži
da čekamo i možda smo već pomalo nestrpljivi, pogotovo kad vidimo
što se sve događa, što kao da proturječi tome. No to ipak nije
proturječnost; to je vrlo jednostavno razvoj koji dobri Gospodin
dopušta, zastrašujuća, strašna igra: nedostatak suglasnosti
između ljudske slobode, čak i među kršćanima i onoga što Nebo
zahtjeva, namjera Neba objavljenih u Fatimi – drugim riječima,
Božjih namjera – da uvrsti u srca kršćana pobožnost Bezgrješnom
Srcu Marijinom, koje treba svladati toliko problema. No to nije tako
teško; ono je tako lijepo, tako utješno! A mi vidimo tu glavnu
bitku između đavla i dobrog Gospodina, duša koje je Bog stvorio da
budu slobodne i koje On želi osvojiti, ali ne na silu. Mogao je
nametnuti svoju sliku veličanstveno na takav način da bi se sva
ljudska stvorenja prostrla pred njim i to će se dogoditi na kraju
svijeta, ali onda će biti prekasno. Borba se treba voditi sada.
Zato
molimo dobrog Gospodina da nam pošalje milosti da osvajamo duše za
njega, da surađujemo u tom poslu! Na taj način mi ćemo Ga moliti
za mnoge stvari. Mi Ga molimo da Crkva ponovno otkrije sve elemente
koji čine njezinu misiju spasenja duša. Jedna stvar, prva stvar i
jedina stvar koja je važna za Crkvu je spasenje duša!
Kako
bi se sačuvalo posebno obilježje ovog intervjua, zadržan je
govorni stil. Video-intervju snimio DICI, 4. ožujka 2016.
Fusnote:
[1]
Vidi u DICI br. 332, 11. ožujka 2016.: "Medijski isječci:
nakon predavanja biskupa de Galattete u Bailliju"
[2]
Ti preduvjeti bili su: omogućavanje služenja tridentske Mise svim
svećenicima i ukidanje cenzura protiv Bratstva. Vidi DICI br. 74,
12. travnja 2003.
[3]
Od listopada 2009. do travnja 2011.
[4]
Ovdje je odgovor msgr. Guida Pozza, tajnika Povjerenstva Ecclesia
Dei, u intervjuu koji je dao Zenitu 25. veljače 2016.
Pitanje:
"Preuzvišeni, papa Benedikt XVI. je 2009. ukinuo izopćenje
Svećeničkog bratstva sv. Pija X. Znači li to da su oni ponovno u
zajedništvu s Rimom?"
Odgovor:
"Budući da je Benedikt XVI. ukinuo cenzuru izopćenje s biskupa
FSSPX-a (2009.), oni više nisu podložni toj teškoj crkvenoj kazni.
Ali i nakon tog koraka, FSSPX je još uvijek u neregularnom stanju jer
nije primio kanonsko priznanje Svete Stolice. Sve dugo dok Bratstvo
nema kanonski status u Crkvi, njegovi službenici ne vrše na zakonit
način svoju službu i slavljenje sakramenata. Prema izrazu tadašnjeg
kardinala Bergoglija u Buenos Airesu, koju je papa Franjo potvrdio
Papinskom povjerenstvu Ecclesia Dei, članovi FSSPX-a su katolici na
putu prema punom zajedništvu sa Svetom Stolicom. To će se puno
zajedništvo ostvariti kada dođe kanonsko priznanje Bratstva."
[5]
Msgr. Pozzo, isto: "Ono što se čini ključnim jest pronaći
puno ostvarenje onoga što je potrebno da bi se bilo u punom
zajedništvu s Apostolskom Stolicom, tj. cjelovitosti katoličkog
vjerovanja, veze sakramenata i prihvaćanja vrhovnog Učiteljstva
Crkve".
[6]
Papa Franjo, Pismo nadbiskupu Rinu Fisichelli od 1. rujna 2015. uoči
početka Svete godine: "Određujem,
svojom osobnom odlukom, da u međuvremenu oni koji tijekom Svete
godine milosrđa pristupe sakramentu Pokore kod svećenika Bratstva
sv. Pija X. valjano i dopušteno primaju odrješenje od svojih
grijeha"