Na
temelju prethodna četiri nastavka promatramo proglašava li Crkva
službeno krivovjerni nauk putem Amoris laetitije.
V.
dio: Je li papa Franjo krivovjeran?
Identificiranje
krivovjerja
Nazivanje
svoga protivnika ,,krivovjernim” (heretičnim) moglo je biti
pristojnim u određenom crkvenom kontekstu u prošlosti. Točnije
rečeno, ljudi Crkve su također, bili teolozi ili ne, imali svoj
repertoar pogrda. Pogrde se nalaze u svim vremenima i u svim
profesijama. Već u Evanđelju nalazimo njihove poprilične tragove,
čak i iz usta Utjelovljene Riječi. Možemo požaliti da su postale
rijetke od posljednjega sabora i jadikovati nad sladunjavim izrazima
koji sada prevladavaju u interkonfesionalnim dijalozima.
Uporaba
pogrda trebala bi ostati legitimnom, uz uvjet da se ne prave greške
oko značenja, koje će uvijek biti ograničeno. Ono vrlo često
odudara od svoje izvorne vrijednosti i nije ništa više nego
posljednje pribježište onima koji su izgubili sve svoje argumente i
samo žele sačuvati obraz. No ovdje ne govorimo o demonizaciji, koja
je veliki izraz manipulacije. Ukratko, ovdje bismo mogli biti usred
retorike pa i izvan područja teologije u užem smislu. Retorika može
služiti kao podrška teologiji i to je upravo temelj njezine
legitimnost, ali je ona nikada ne bi mogla zamijeniti ili još manje
prikriti njezino nepostojanje.
Oznaka
,,krivovjernoga” (heretičnoga) iziskuje protivnost definiranoj
istini
Drukčije
je s doktrinarnom cenzurom ,,krivovjernoga” (heretičnoga): ona je
stručni izraz, dio terminologije za kojim posežu stručnjaci da bi
dali što je moguće precizniju prosudbu. Oznaka ,,krivovjernoga”
odgovora tome preciznome jeziku kojim se teolog služi: u tom smislu
se ona primjenjuje na osobu čija djela i riječi dovoljno očituju
odbacivanje ili dovođenje u pitanje objavljene istine koju je kao
takvom proglasilo nezabludivo Crkveno Učiteljstvo. Također se
posljedično ili u proširenom značenju primjenjuje na tvrdnju koja
je dokazano proturječna dogmi.
Primijeniti
tu vrstu pojma na osobu ili tvrdnju stoga implicira da se je prije
ispitalo odbacivanje ili protivljenje dotičnome predmetu. Nije samo
bitno radi li se o odbacivanju ili protivnosti. Ono što je još
bitno je provjeriti ima li ovo odbacivanje ili protivljenje u točnom
odnosu prema dogmi, drugim riječima, prema istini koja nije samo
objavljena, nego i kao takva definirana od strane Crkvenog
Učiteljstva. Tu se nalazi cijela zahtjevnost predmeta koji je
skriven iza pojma.
Slučaj
pape Franje
Pitanje
koje si ovdje postavljamo je iznimno precizno: zaslužuje
li papa Franjo ovu oznaku u očima čiste teologije kao onu koju
svaki član naučavajuće
Crkve može donijeti na
osnovi svojih stvarnih
i priznatih kompetencija?
I zaslužuje li je zbog onoga što potvrđuje u apostolskoj
pobudnici Amoris laetitia? 45 teologa je smatralo da su dužni to
potvrditi. Četiri kardinala daju nam na znanje dovoljno jasno da ako
ne da zadovoljavajući odgovor na njihovu dubiju, Vrhovni svećenik
bi mogao zaslužiti oznaku takve cenzure.
Što
možemo reći? Pogledajmo jednostavno pet dubija (dvojbi) koje su
predstavili četvorica kardinala kao i odgovarajuće retke iz Amoris
laetitije čije je značenje sumnjivo. Da bismo bili kratki i jasni
koliko možemo, izrazit ćemo bitnu ideju svake dvojbe.
Prva
dvojba
Prva
dvojba postavlja pitanje glede točaka 300-305 Amoris laetitije: je
li moguće dati odriješenje i Pričest rastavljenim i ponovno
oženjenim osobama koje žive u preljubu bez da su se za to pokajale?
Za nekoga tko pristaje uz katolički nauk odgovor je: 'ne'. Što
točno govori Amoris laetitia? Sljedeći odlomak iz točke 305
govori ovo:
,,Zbog
oblika uvjetovanja i ublažujućih čimbenika, moguće je da u
objektivnoj situaciji grijeha – za koju možda ne postoji
subjektivna krivica, ali ne u potpunosti – osoba može živjeti u
Božjoj milosti, ljubiti i također rasti u životu milosti i ljubavi
primajući pomoć Crkve u tu svrhu.”
(U
fusnoti stoji: ,,U nekim slučajevima to može uključivati pomoć
sakramenata. Stoga 'želim podsjetiti svećenike da ispovjedaonica ne
smije biti mučionica, nego prije susret s Gospodinovim milosrđem'
(Apostolska pobudnica Evangelii gaudium, br. 44). Također bih
istaknuo da Euharistija 'nije nagrada za savršene, nego moćni lijek
i hrana za slabe' (Isto, br. 47)”)
Sumnja
nastaje s ovom fusnotom. Nema sumnje da neznanje o grijehu koje nije
nastalo vlastitom krivicom ispričava od grijeha. Ali onima koji su
žrtve ovoga neznanja te se tako mogu okoristiti ovom isprikom Crkva
prvo nudi pomoć propovijedanja i opomena. Crkva prvo oslobađa od
neznanja otvarajući oči onoga tko je u neznanju o stvarnosti
njegova grijeha. Pomoć sakramenata može doći samo nakon toga i
samo onda ako osobe koje su prethodno bile u neznanju sada poučene o
ozbiljnosti svoga stanja te su odlučile upotrijebiti sredstva
obraćenja i ako imaju ono što se zove čvrsta odluka da se poprave.
Inače bi pomoć sakramenata bila bez učinaka te bi i ona bila
objektivna situacija grijeha.
Ovdje imamo posla sa dvojbom u najstrožem smislu riječi ili drukčije rečeno, odlomkom koji se može tumačiti na dva načina. A ta dvojba nastaje upravo zahvaljujući nedefiniranom izrazu u napomeni: ,,u nekim slučajevima”. Kako bismo razriješili tu dvojbu, bitno je jasno naznačiti koji su to slučajevi u kojima je sakramentalna pomoć Crkve moguća i utvrditi da se radi o situacijama u kojima su grešnici, koji su dostatno prosvjetljeni, već odlučili napustiti objektivno grešnu situaciju.
Ovdje imamo posla sa dvojbom u najstrožem smislu riječi ili drukčije rečeno, odlomkom koji se može tumačiti na dva načina. A ta dvojba nastaje upravo zahvaljujući nedefiniranom izrazu u napomeni: ,,u nekim slučajevima”. Kako bismo razriješili tu dvojbu, bitno je jasno naznačiti koji su to slučajevi u kojima je sakramentalna pomoć Crkve moguća i utvrditi da se radi o situacijama u kojima su grešnici, koji su dostatno prosvjetljeni, već odlučili napustiti objektivno grešnu situaciju.
Druga
dvojba
Druga
dvojba postavlja pitanje oko broja 304: postoji li nešto kao
intrinsično zli čini iz moralnoga gledišta koje zakon zabranjuje
bez ikakve moguće iznimke? Za nekog tko pristaje uz katolički nauk
odgovor je: 'da'. Što točno kaže Amoris laetitia? Broj 304,
citirajući Summu theologiae sv. Tome Akvinskoga (I-II, pitanje 94,
članak 4), inzistira na primjeni zakona umjesto na samome zakonu i
naglašava ulogu koju igra prosudba razboritosti, koja se navodno
može primjenjivati samo od slučaja do slučaja, strogo ovisno o
okolnostima koje su jedinstvene i pojedinačne.
,,Istina
je da opća pravila utvrđuju dobro koje se nikada ne može odbaciti
ili zanemariti, ali njihov izričaj ne može apsolutno predvidjeti
sve pojedinačne situacije. U isto vrijeme treba reći da se, upravo
zbog toga razloga, ono što je dio praktičnoga razlučivanja u
pojedinačnim situacijama, ne može podići na razinu pravila.”
Ovaj
odlomak ne uvodi strogo govoreći ikakvu dvoznačnost. On samo
previše inzistira na jednom dijelu istine (razborita primjena
zakona), do točke zamagljivanja drugoga dijela te iste istine (nužna
vrijednost zakona) koja je jednako važna kao i prva. Tekst
ovdje dakle griješi propustom, uzrokujući tako krivo shvaćanje.
Treća
dvojba
Treća
dvojba postavlja pitanje glede broja 301: možemo li reći da su
osobe koje trajno žive na način koji proturječi zapovijedi Božjega
zakona (npr. zakona koji zabranjuje preljub) u objektivnoj situaciji
trajnoga teškoga grijeha? Katolički odgovor je: 'da'. Amoris
laetitia kaže na tu temu: ,,Stoga se ne može jednostavno reći da
svi koji su u 'neregularnoj' situaciji žive u stanju teškoga
grijeha i da su lišeni posvetne milosti”.
Ovdje bi trebalo naglasiti
dvije stvari.
Rečenica
koju smo upravo citirali ustvrđuje u načelu nemogućnost
postavljanja sveopće tvrdnje. Ona ne niječe mogućnost da se kaže
da su javni grešnici lišeni milosti. Ona samo niječe mogućnost
reći su svi javni grešnici lišeni milosti. To nijekanje je Crkva
oduvijek naučavala. Uistinu postoje u konkretnim ljudskim činima
takozvani razlozi koji ispričavaju ili ublažuju krivnju. Zbog njih
grešnik ne mora biti moralno odgovoran za objektivno grešnu
situaciju. Ovi razlozi ne uključuju samo neznanje, nego i defekte
emocionalne, afektivne ili psihološke vrste, a broj 302 proviđa
detalje oslanjajući se na nauk novoga Katekizma Katoličke Crkve (iz
1992.). Unatoč što ovi ublažujući čimbenici (koji i ako su
česti, što ostaje dokazati) opravdavaju osobu, oni i dalje ne
uklanjaju objektivnu situaciju grijeha: subjektivno opravdani grešnik
ne prestaje objektivno biti u takvoj situaciji. Propuštajući ovu
ključnu razliku, odlomak Amoris Laetitije ovdje opet uvodi dvojbu.
Četvrta
dvojba
Četvrta
dvojba postavlja pitanje glede broja 302: možemo li još uvijek iz
moralnoga gledišta reći da čin koji je intrinzično zao zbog svoga
predmeta ne može nikada postati dobar zbog okolnosti ili zbog
namjere osobe koja ga izvršava? Katolički odgovor je: 'da'. Amoris
Laetitia govori: ,,Negativni sud o objektivnoj situaciji ne uključuje
sud o odgovornosti i krivnji dotične osobe”. To je točno, ali obratno nije i zbog propusta da se to kaže, ovaj odlomak ponovno uvodi dvojbu.
Ako
rastavljena i 'ponovno oženjena' osoba griješi, griješi kao takva,
upravo jer živi u objektivnoj situaciji rastave i 'ponovne ženidbe',
koja je objektivna situacija grijeha te kao takva zahtijeva negativnu
prosudbu. Ako rastavljena i 'ponovno oženjena' osoba ne griješi to
nije po sebi, nego upravo zbog drugih razloga nego 'ponovne ženidbe',
koja po sebi vodi u grijeh.
Pomutnja
nastaje ovdje između nutarnje
zloće
čina i uračunljivosti
za to
zlo kod
onoga koji izvršava
čin.
Okolnosti čina i namjera onog koji
izvršava
čin mogu imati poništavajući
učinak na
uračunljivost za
zloću
čina, ali ne i
na
samu
zloću
čina. Ova četvrta dvojba
proizlazi iz iste
vrste
propusta kao
i treća.
Peta
dvojba
Peta
dvojba
postavlja pitanje glede
broja
303: možemo
li reći da savjest mora uvijek ostati, bez ikakve moguće iznimke,
podložna apsolutnome
moralnome
zakonu koji zabranjuje čine koji su u
svojoj nutrini
(intrinzično)
zli zbog svoga
predmeta?
Katolički odgovor je: 'da'. Amoris laetitia
ponavlja ovdje lažnu pomutnju
koju
je
Franjo
uveo
već u svome
intervjuu s novinarom Eugeniom Scalfarijem u
L'Osservatore romano 4. listopada 2013.
Nitko
ne može raditi protiv svoje savjesti, čak i ako je iskrivljena. Ali
reći da savjest obvezuje čak i kada je iskrivljena izravno
znači da je raditi
protiv nje pogrešno, ali to uopće
ne podrazumijeva
da je dobro slijediti ju. Ako je savjest u zabludi jer nije u skladu
s Božjim
zakonom, ne slijediti ju je
dosta
za volju da bude loša,
ali slijediti ju nije dosta za volju da bi bila dobra.
Sveti
Toma opaža da je volja onih koji su ubili apostole bila loša
(Summa theologiae, I-II, q. 19, a. 6, sed contra). Ipak, ona
se slagala
s njihovim iskrivljenim razumom (= savješću), prema onome što
Gospodin kaže u Evanđelju (Iv 16,2): ,,Dolazi
vrijeme kada će svaki koji vas ubije misliti da čini djelo Bogu
ugodno”.
Ovo je dakle dokaz da volja usklađena
s iskrivljenom savješću može biti loša. To
je točno ono što Amoris laetitia ne objašnjava, uvodeći ovdje
petu sumnju.
Sinoda o obitelji 2015. koja je pokrenula pogubni lanac događaja
Subjektivizam:
korijen
pet dvojbi
Pet
dvojbi je stoga prilično dobro utemeljeno. Njihov korijen je uvijek
isti: pomutnja između moralne vrijednosti čina, strogo objektivne
vrijednosti i uračunljivost za čin kod njegova izvršitelja, strogo
subjektivna uračunljivost. Iako može biti da se moralna zloća ne
može subjektivno uračunati jer je osoba koja izvršava čin
ispričana od odgovornosti (što treba koliko je moguće u svakom
slučaju dokazati), čin uvijek i svugdje odgovara objektivnoj zloći
te je posljedično korijen objektivno grešne situacije, bila ona u
stvarnosti uračunata ili ne onome tko se u njoj nalazi. Tradicionalni
crkveni nauk daje prvenstveno tom objektivnom poretku moralnosti čina
koji dolazi od njegova predmeta, kao i cilja ili svrhe. Amoris
laetitia okrećući taj poredak uvodi subjektivizam u moralnost.
Je
li subjektivizam nijekanje objavljene istine?
Predstavlja
li takav
subjektivizam, promatran
u svojim načelima
kao i u pet zaključaka koji iz
njega
slijede, nijekanje
božanski objavljene istine koja se
kao takva predstavlja
činom
nezabludivoga Crkvenoga
Učiteljstva?
Trebali
bismo
moći odgovoriti potvrdno
da zaključimo
da Amoris laetitia
predstavlja krivovjerje
u svakoj od istaknutih točaka i da Franjo zaslužuje teološku
oznaku
iste vrijednosti.
Da
bi se došlo do toga zaključka, bilo bi nužno utvrditi dvije
stvari. Prvo, uništava li ovih pet sumnji pet dogmi na koje se
odnose? Drugo, niječe li Amoris laetitia ove dogme ili ih barem
dovodi u sumnju formalno i dovoljno izričito? Odgovor na ova dva
pitanja je daleko od očitoga i sigurnoga. Jer ova nova Franjina
teologija, koja nastavlja onu Drugoga vatikanskoga, izbjegava ovu
vrstu formalnoga protivljenja istinama koje je već nezabludivo
predstavilo Učiteljstvo prije Drugoga vatikanskoga. Ona najčešće
griješi propustom ili dvoznačnošću. Ona je dakle dvojbena u samoj
svojoj biti. Dvojbena je točno utoliko, ukoliko je modernistička
ili preciznije: neomodernistička.
Namjerava
li Papa utvrđivati ili nijekati?
Poglavlje
8 Amoris Laetitije je određeno, kao i ostala, temeljnom namjerom
koju je papa stavio u tekst cijele pobudnice, a ona je ,,skupiti
doprinos sa dvije nedavne sinode o obitelji, dodajući druga
promišljanja kao pomoć razmatranju, dijalogu i pastoralnoj praksi”.
Tu dakle nalazimo ni manje ni više nego materijal za razmatranje,
dijalog i praksu. To nije materijal za očito nijekanje ili
preispitivanje. Ili još više, ako bi Amoris laetitia postala
uzrokom krivovjerja, bilo bi to na apsolutno jedinstveni način,
perfidno i prikriveno kao i sam modernizam. Drugim riječima, manipulacijama
putem prakse i prilagodbe prije
nego u okviru formalnog naučavanja.
Praktično
potkopavanje nauka
Krivovjerje
(ako ga ima) pape Franje je krivovjerje praktičnoga potkopavanja,
revolucija u djelima i rekli bismo sigurno da je to ono što je
ostalo do sada skriveno iza novoga pojma ,,pastoralnog Učiteljstva”.
A u tom području je teško praviti doktrinarne cenzure. Doista,
cenzura utvrđuje logički suprotan odnos između dane tvrdnje i
prethodno definirane dogme. A taj odnos bi mogao postojati samo
između dvije spekulativne istine koje pripadaju istome spoznajnome
redu. Ovo potkopavanje se u sebi sastoji u tome da među katolicima
potiče ponašanja proizašla iz načela suprotstavljenih nauku
Crkve.
To
je način kako Amoris laetitia utvrđujući nerazrješivost braka (u
br. 52-53, 62, 77, 86, 123, 178), legitimizira način života u Crkvi
koji slijedi iz načela suprotstavljenog toj nerazrješivosti (br.
243, 298-299, 301-303). Neomodernističko Učiteljstvo utvrđuje
katoličko načelo braka, pritom dopuštajući u praksi da se sve
događa kao da je istinito suprotno načelo. Kako bi se to moglo
cenzurirati? Bi li oznaka krivovjerja (shvaćena u užem smislu
doktrinarne prosudbe) onda i dalje zadržala svoje značenje?
Pronaći
prikladan izraz
U
predmetu cenzura teško je pronaći najprikladniji izraz, a nerijetko
se teolozi razlikuju u svojim prosudbama. Bez namjere da kažemo da
su njihovi uvidi krivi ili oni suprotni ispravni, htjeli bismo
svrnuti pozornost zbunjenih katolika problemu koji možda nije uvijek
dovoljno uzet u obzir.
Problem
ove neomodernističke značajke Drugoga vatikanskoga koji proizlazi
puno više iz načina potkopavanja u djelima, negoli sa strane
doktrinarnoga krivovjerja u dokumentima. Konkluzivni dokaz toga
problema slučajno nam je dao upravo, čini se unatoč samome sebi,
predstojnik Kongregacije za nauk vjere.
Kada
ga je Talijanska
novinarska
agencija o tome
upitala u
subotu 7. 1., kardinal Gerhard Müller
je izjavio da je
apostolska
pobudnica Amoris laetitia
,,vrlo jasna u
svome nauku”
i da se može tumačiti
na takav način da se u njoj pronađe
,,cijeli Isusov nauk
o braku, sav nauk
Crkve iz 2000
godina povijesti”.
Prema njemu, papa Franjo: ,,traži od nas
da razmotrimo
situaciju onih
osoba koje žive u neregularnoj zajednici, drugim riječima,
situaciju onih koji ne obdržavaju nauk Crkve po pitanju braka, i
traži da dođemo u pomoć onim
osobama da bi mogle pronaći
put prema novoj integraciji u Crkvu”.
Posljedično,
kardinal misli da se ne bi moglo ići u smjeru bratske opomene koju
spominje kardinal Burke zbog toga što u Amoris laetitiji ,,nema
opasnosti po vjeru”
(vidi njegova opažanja koja je objavio Nicolas Seneze u La Croix 9.
siječnja 2017.). U stvarnosti je opasnost vrlo stvarna, a kardinal
Burke je s pravom reagirao na ovu izjavu kardinala Müllera,
inzistirajući na potrebi papinskoga ispravka.
Ne
krivovjeran, nego pogoduje krivovjerju
Rasprava
je dakle daleko od beskorisne, ali nemojmo izgubiti iz vida njezin
predmet: to nije sablazan doktrinarno formuliranoga krivovjerja, nego
sablazan prakse koja otvara put za dovođenje katoličke istine o
nerazrješivosti braka u pitanje.
Služeći
se riječima
sv. Pija X. iz njegove enciklike Pascendi, promicatelji
nove moralne teologije rade rafiniranom vještinom tako da lagano
iskoriste neoprezne
umove. Oni
promiču
krivovjerje, a
pritom odaju dojam da su ostali
katolici. ,,Pogodovanje
krivovjerju”:
to odgovara
teološkoj oznaci za
koju je nadbiskup Lefebvre vjerovao da mora upotrijebiti
da bi okarakterizirao štetnost Novus ordo
Missae.
,,Ovaj
obred u sebi ne ispovijeda jasno katoličku vjeru kao stari red Mise
te posljedično može promicati krivovjerje... Ono što je začuđujuće
je da je obred Mise koji zaudara na protestantizam i time pogoduje
krivovjerju mogla proglasiti Rimska kurija”
(Mgr Lefebvre et le Saint-Office, Itineraires 233, svibanj 1979,
str. 146-147).
Bez
predrasude prema boljemu mišljenju, svjesno smo pribjegli njemu da
bismo opisali veliki problem koji danas postavlja apostolska
pobudnica Amoris Laetitia za savjesti katolika.
p.
Jean-Michel Gleize
Napomena
urednika (teksta izvornika)
Nemalo
je onih koje će iznenaditi precizna razlikovanja koja čini p.
Gleize. Ukratko, čini se da se papu Franju ne može smatrati
krivovjernim jer nijedna od dvoznačnih tvrdnji iz Amoris laetitije
ne predstavlja ,,odbacivanja ili protivljenje istini koja je ne samo
objavljena, nego i predstavljena kao takva nezabludivim činom Crkvenoga Učiteljstva”.
Ipak,
u popularnoj uporabi riječi ,,krivovjeran”
smatra
se krivovjernikom (heretikom) onaj koji djeluje i govori na način da
potiče zlo i pogoduje
krivovjerju.
,,Ako izgleda kao patka, ako hoda kao patka i glasa se kao patka,
onda je patka!”.
Popularni
izraz nije precizna teološka prosudba, to je prije uobičajeni način
govora o osobama ili idejama koje odstupaju od pologa vjere.
Teološki
izraz koji se može prikladno primijeniti na papu Franju umjesto
,,krivovjeran”
(heretičan)
je favens haeresim ili ,,pogoduje
krivovjerju”.
To
ne mijenja činjenicu da je Sveti Otac dvoznačan u svojim izjavama i
odbija ih razjasniti te umjesto da ispravi zlo, da ga potiče
praktičnim stajalištem. To je ono što p. Gleize naziva ,,sablazan
prakse”.
O
tome će više
biti riječi u šestom i posljednjem nastavku serije: Gubi li papa
koji upadne u krivovjerje svoju službu prvenstva?