Msgr. Lefebvre kao uzor
U
psalmu 110. izlaže nam kralj David istinu koja je za naš život
najvažnija: „Initium
sapientiae timor Domini – Strah Gospodnji je
početak mudrosti“. A taj strah pred Gospodinom je naš
utemeljitelj, msgr. Lefebvre, sačuvao kroz cijeli svoj život –
zato je odbacio liberalni koncilski duh, zato se odrekao službe
Generalnog poglavara spiritanaca, zato je odbacio i zagrljaj
modernističkoga Rima u vremenu kada bi to značilo kompromise u
vjeri i to također 1988. godine, kada je – kako sam govori – u
otvorenosti išao daleko koliko je samo mogao i trebao. Zato je umro
svetom smrću, ljubljen od svojih prijatelja, s poštovanjem i
cijenjen od strane svojih časnih protivnika, a omržen od
neprijatelja svih vrsta.
Naš
utemeljitelj Marcel Lefebvre je za nas, svećenike njegova Bratstva,
koje je on osnovao da bi ono služilo Crkvi, primjer, uzor i
zaštitnik našega svećeničkoga života. Da slavimo mladu Misu
jednoga isusovca, mogli bismo slušati propovijed o sv. Ignaciju. A
za nas je prikladno da se prisjetimo našega utemeljitelja, msgr.
Marcela Lefebvrea. Temeljna načela i upute dao nam je nedugo prije
svoje smrti u svome Duhovnome putokazu, iz kojega u ovoj prilici
želim istaknuti nekoliko misli važnih za naš svećenički život,
naše djelovanje, našu duhovnu borbu.
U
predgovoru piše msgr. Lefebvre da se jedini način kako obnoviti
Crkvu i kršćanstvo sastoji u tome da ,,prenosimo katoličko
svećeništvo u nepomućenoj čistoći nauka, u njegovoj bezgraničnoj
misionarskoj ljubavi, onako kako ga je On (Isus Krist) predao svojim
apostolima i kako ga je prenosila Rimska Crkva sve do sredine 20.
stoljeća“. I nadalje, nužni su ,,ne samo sana doctrina (zdravi
nauk), nego i duboki i stalni duh... koji su oba u svojoj cijeloj
biti povezani s uzvišenom molitvom našega Gospodina, koju izražava
Njegova Žrtva Križa“.
Ljubav
prema zdravome nauku
Zdravi
nauk je temelj za razvoj svećeničkoga duha. Taj zdravi nauk
obuhvaća ne samo vjerske istine, nego i cjeloviti, neokrnjeni
moralni nauk u kome nema miješanja istine s laži. A da bi te istine
stajale na čvrstome temelju, moraju se u našoj duši razvijati u
skladu s onim predivnim Stvoriteljevim darom, s darom zdravoga
razuma, iz kojega izvire i zdrava, skolastički sistematizirana
filozofija. Samo na naravnim krepostima, na istinitosti, na čežnji
za istinom i spremnosti da vlastite nazore promijenimo u skladu sa
spoznatom istinom, na poniznosti, ali i na časnosti i muževnoj
spremnosti da se borimo za istinu i za dobro, može se razviti
nadnaravni život. Svećenik mora imati osobnost i kreposti duhovnoga
princa, a ne biti nečasni i poniženi duhovni sluga, koji puza pred
neprijateljima prave vjere.
Tradicionalnome
nauku svakako pripada i ljubav prema svim ljudima, dakle i prema
nevjernicima i zabludjelima, što znači da im treba pokazati put
prema istini s uvažavanjem prema bližnjemu, časno i iskreno, u
smislu riječi kardinala Tomášeka iz njegova katekizma: ,,Prema
njima se trebamo odnositi snošljivo i izbjegavati sve što bi ih
moglo s pravom utući, uvrijediti i što bi ih tim više odbilo. Ali
posebno puno trebamo za njih moliti, prikazivati sv. Mise i Pričesti
te različite žrtve, da bismo im izmolili milost prave vjere“.
Ovdje
se ne radi o licemjernom ekumenizmu, o obmani jedinstva, kojega tu
nema niti ga ikada može biti. Zdravi nauk o katoličkoj snošljivosti
prema inovjercima je iskreniji od sentimentalne, prijevarne i površne
glume ekumenizma.
Budnost
naspram opasnosti za vjeru
S
ispravnim i iskrenim držanjem našeg utemeljitelja moramo pristupiti
i opasnostima za vjeru da bismo im se mogli suprotstaviti. U proslovu
Duhovnoga putokaza msgr. Lefebvre piše: ,,Mogao sam tijekom cijeloga
moga svećeničkoga života ustanoviti koliko su pozivi (profesora iz
bogoslovije) na budnost, koji su počivali na papinskim učenjima,
prije svega na onima sv. Pija X., bili opravdani. Koliko je ta
budnost bila opravdana, ne samo što se tiče nauka, mogao sam
ustanoviti iz osobnog iskustva na temelju mržnje, koju je ta budnost
izazvala u liberalnim krugovima kako laika, tako i Crkve, dijabolične
mržnje“. I on dodaje: ,,Općenito gledano, puhao je pogodni vjetar
za sve one koji su bili skloni kompromisima s masonskim, liberalnim
idejama i bili na protivnoj strani, odbacujući odlučno držanje
predanoga nauka“.
Za
kraj proslova izriče msgr. Lefebvre upozorenje, koje nije ništa
izgubilo na aktualnosti: ,,Sadašnji papa i ti biskupi ne donose nam
više našega Gospodina Isusa Krista, nego jednu sentimentalnu,
površnu, karizmatsku religioznost, po kojoj ne silazi više prava
milost Duha Svetoga u njezinoj potpunosti. Ta nova religija nije više
katolička religija: ona je sterilna, nesposobna posvećivati društvo
i obitelji... Zlo koncila je manjkava spoznaja Isusa Krista i Njegova
kraljevstva. To je zlo zlih anđela, zlo koje je put za pakao“. –
Kada je sadašnji Papa u Vatikanu postavio Lutherov kip, kada govori:
,,Bog ne bi bio Bog bez čovjeka“, time on ispovijeda jednu
drukčiju vjeru od katoličke, time on niječe vjeru Isusa Krista na
način kako ju je On predao svojoj Katoličkoj Crkvi, i pokazuje
trajnu aktualnost riječi našega utemeljitelja. Na to nije dopušteno
šutjeti, na to moramo upozoravati zbog straha Božjega, kojega je
koncilska Crkva izgubila, radi spasenja duša, koje su nam po Božjoj
providnosti povjerene ili će to biti.
Ako
dakle pravi nauk – koji je uvjet plodnoga svećeničkoga života –
želimo sačuvati, tada moramo odbaciti vjerski liberalizam koji je
sadržan u koncilu. Smijemo crpiti samo iz zdravih izvora vjere, iz
skolastike, iz Učiteljstva do Drugoga vatikanskoga sabora, i u tom
svjetlu prosuđivati sve što nam predstoji te ono što stoji u
suprotnosti s nepromjenjivim naukom Crkve, odbaciti. Zdravi nauk,
njegovo širenje i borba za njega je pretpostavka za Kristovo
svećeništvo.
Svećeničko
očinstvo
Svećenički
duh pritom nije samo suma učenja i obrana vjerskih istina.
Svećeništvo je očinstvo, očinska ljubav prema povjerenome stadu,
koje svećenik u strahu Božjemu vodi na putovima Gospodnjim prema
vječnoj očinskoj kući. Svećenik nije menadžer ili pučki
prosvjetitelj. On posreduje dobra vjere i milosti i po njima njegovo
stado raste. Ono raste toliko brzo, koliko je svećenikovo djelovanje
pravo i kako se to sviđa Bogu, koji daje da ono raste. Svećenika se
ne može prosuđivati prema zemaljskim uspjesima, broju duša,
graditeljskim projektima, broju podijeljenih sakramenata. (...) Jedan
je otac dobar otac i brine se za jedno dijete, drugi je dobar otac i
brine se za petnaest, koliko je svakome dano. Je li možda sv.
Zaharija bio lošiji otac od Jakova jer je imao samo jednoga sina, a
Jakov dvanaest? Svakome se daje nešto drugo, ali dobro je samo ono
što dolazi od Gospodina. Ono što si čovjek od Boga silom iznudi na
iskrivljenim putovima svojevoljnosti, to ne donosi blagoslova. A Bog
je darežljiv te bogato nagrađuje strpljivost, milosrđe i
poniznost, i to često već ovdje na zemlji. Tako je on odbacio
Šaulovu svojevoljnost, a uzdigao Davida.
Msgr.
Lefebvre piše: ,,Može se uistinu reći da sva dobročinstva
kršćanstva dolaze s Isusova Križa i od Isusa raspetoga. To je
uskrsnuće paloga čovječanstva zahvaljujući snazi Krvi Isusa
Krista“. Takvo je Kristovo očinstvo, tako je Krist rodio
otkupljeno čovječanstvo, to je bit katoličkoga svećeništva.
Svećenik je otac i žrtveni svećenik na oltaru, a ne duhovni
menadžer s tabletom i notebookom, koji se izvodi na pozornicu ovoga
svijeta. Zavodljiva jabuka sljepila putem ovoga svijeta koju nam
pruža đavao je napast i u Tradiciji. Msgr. Lefebvre upozorava u toj
stvari: ,,Na biskupima je da očuvaju neokrnjenu, beskompromisnu
vjeru u snagu Isusova Križa, jedni izvor spasenja, a ne pasti na
uzor svijeta u traženju za ljudskim sredstvima za navodno
djelotvorniji apostolat. To bi bio znak da su izgubili vjeru u Isusa
Krista raspetoga“. To vrijedi ne samo za biskupe, nego i za sve
poglavare i za svakoga katoličkoga svećenika.
Put
prema svećeničkoj svetosti
Bog
nam je dao milost svećeništva te nas je na nj pozvao u konkretnom
okviru – u Svećeničkome bratstvu sv. Pija X. Po njegovu
utemeljitelju On nam je dao statute koji su put našega posvećenja.
Kao što je rekao moj prvi duhovnik u bogosloviji, p. Brandler: ,,Tko
se drži tih statuta, taj će postati svetim“. Nismo sveti, ali
moramo se truditi oko posvećenja i nastojati živjeti prema
statutima u uzajamnom poštovanju, u ljubavi i iskrenosti. Naš
zajednički život je život jedne duhovne obitelji. (...)
Svatko
je dobio milost za svoj stalež, za zadaću koju su mu povjerili
poglavari. Onaj koji to poštuje, poštedjet će se puno nepotrebnih
briga i time pokazati ljubav prema bližnjemu, kako prema
poglavarima, tako i prema braći u zajednici.
Karizma
utemeljitelja
Ono
što nam Crkva predlaže i što je naš utemeljitelj, msgr. Marcel
Lefebvre, očuvao, primajmo s povjerenjem, slijedimo njegove upute i
upozorenja. Nitko od nas nema takvo iskustvo kakvo je on imao, nitko
od nas nije dobio takve milosti kao on. U poniznosti primimo njegove
riječi, njegove savjete, sačuvajmo u srce s djetinjim povjerenjem
riječi njegova Duhovnoga putokaza i nemojmo vjerovati nikome, tko
nam želi pokazati drugi put kroz ovu crkvenu krizu.
Vodimo
našu duhovnu borbu da bismo očuvali puninu katoličke vjere. Naša
zadaća ipak nije spasiti Crkvu. Mi nismo ni Isus Krist ni Majka
Božja. Naša vjera sastoji se u tome da damo svjedočanstvo za Isusa
Krista, Blaženu Djevicu Mariju te za put koji vodi k njima i kojim
hodimo s njima. Ostalo je u rukama Božje providnosti.
Msgr.
Lefebvre piše na kraju posljednjega poglavlja Duhovnoga putokaza:
,,U nasljedovanju apostola odabrani smo da sudjelujemo ili već to
činimo. Stavimo cijelo svoje pouzdanje u Onoga, koji nas šalje,
našega Gospodina Isusa Krista raspetoga i propovijedajmo poput
apostola pravi spasenjski nauk u našemu Gospodinu i prikazujmo Žrtvu
otkupljenja. (...) Naročito čuvajmo vjeru! Za nju je naš Gospodin
umro jer je utvrdio svoje božanstvo. Za nju su umrli svi mučenici.
Po njoj su se posvetili svi odabrani. Bježimo od onih koji čine da
ju gubimo ili umanjujemo“.
Da,
čuvajmo se od toga da tražimo zajedništvo sa svijetom tame –
zajedništva Krista se Belijalom. Psalmist govori u 77. psalmu o
pobjedi nad Filistejcima: ,,I pobi neprijatelje svoje s leđa,
osramoti ih dovijeka“. Tako je moćan Gospodin i zato se nemojmo
brinuti o Božjim neprijateljima, kojima će On sam suditi. Trudimo
se svim silama da ostanemo Božji prijatelji. Onda će za nas
vrijediti riječi psalma 117: ,,Kad je Gospod za me, ne bojim se
ništa; što mi može učiniti čovjek?“. Amen.
p. Tomáš
Stritzko
(Propovijed
održana prigodom mlade Mise p. Filipa Marade u Brnu, 8. srpnja
2017.)