U
ovom članku p. Paul Robinson bavi se temom je li nadbiskup Lefebvre
promijenio svoju politiku u odnosima s Rimom nakon biskupskih
posvećenja 1988.
Nadbiskup
Marcel Lefebvre je bio poznat kroz cijeli svoj život kao čovjek
velikog integriteta. Bio je nepopustljiv u svojim načelima, pošten
u svojim djelima, iznimno velike ljubavi. Među temeljnim idejama
koje su ga vodile bio je katolički pojam o autoritetu i poslušnosti
koje su pridonijele njegovoj herojskoj razboritosti u mnogim teškim
odlukama koje je trebao poduzeti u njegovim odnosima s Rimom.
Čini se da neki ljudi ipak niječu da je Nadbiskup bio čovjek načela u svojim idejama o Crkvi i u svojim odnosima s rimskim vlastima. Neki ga optužuju da je imao protuslovna načela, dok ga drugi optužuju da ih je promijenio nakon biskupskih posvećenja.
Ovaj
članak će pokušati obraniti njegovo dobro ime razmatrajući
Nadbiskupovu poziciju i pokazujući da je nikad nije promijenio. Prvo
ćemo razmotriti Nadbiskupov pojam autoriteta i kako je taj pojam
utjecao na njegov stav prema rimskim autoritetima. Zatim ćemo, kao
drugo, pokazati da posvećenja nisu uzrokovala da Nadbiskup promijeni
svoja načela ili njihovu primjenu.
Nadbiskupova
načela o autoritetu
Najbolji
način da razmotrimo Nadbiskupova načela o autoritetu je usporediti
tri različite pozicije koje postoje u vezi autoriteta pokoncilske
hijerarhije, gdje je većina klerika zaražena modernizmom u manjoj
ili većoj mjeri. Te tri pozicije su sljedeće:
1. Modernistička hijerarhija nema autoriteta
2.
Modernistička hijerarhija ima neograničeni autoritet
3.
Modernistička hijerarhija zakonito vrši svoj autoritet kada izdaje
odredbe u skladu s vjerom, ali ne vrši zakonito svoj autoritet kada
izdaje odredbe protiv vjere.
Prva
pozicija prosuđuje autoritet na temelju osobe. Ako osoba loše rabi
svoj autoritet ili je zastranila u teologiji, onda gubi svoju službu.
Ona više ne posjeduje nikakav autoritet. Ovo je protestantski model
prosuđivanja autoriteta i sedisvakantistički kamp naginje prema
ovom pogledu na autoritet.
Druga
pozicija prosuđuje autoritet čisto na temelju službe. Ako osoba
ima određenu službu, onda moramo učiniti sve što ona kaže.
Neokonzervativni katolici naginju u ovom smjeru jer drže da se papu
mora slijepo slijediti, osim ako zapovijedi nešto očito grešno,
poput naredbe o ubojstvu.
Treća
pozicija odgovara katoličkom pojmu autoriteta i nju je držao
nadbiskup Lefebvre. On je prosuđivao o autoritetu na oba načina: i
prema službi i prema osobama. Oni koji imaju službu primaju svoj
autoritet od Boga i nastavljaju držati tu službu zakonito, čak
kada zlorabe svoj autoritet. Treba ipak razlikovati u pogledu načina
na koji rabe svoj položaj. Ako netko izda odredbu o nečemu
što je moralno dopušteno, onda ga treba poslušati, ako pak izda
odredbu o nečemu što je protiv Boga, tada on djeluje izvan svog
autoriteta i treba mu odbiti poslušnost. Ovo je katolička pozicija
o poslušnosti i vrijedi za sve situacije.
Izvori
za utvrđivanje načela
Nadbiskup
je dosljedno primijenjivao katolički pojam poslušnosti kroz svoj
život. Ovo posebno vrijedi s obzirom na autoritet Crkve. Uzet ćemo
jedan primjer njegove pokornosti autoritetu kada se taj autoritet ne
zlorabi i jedan primjer nepokornosti autoritetu kada se on zlorabi.
U
prvome promjeru radi se o krizi u Američkom distriktu. Neki njegovi
svećenici, uključujući rektora Bogoslovije p. Donalda Sanborna,
odbijali su služiti se misalom iz 1962. Govorili su da je taj misal
ipak promulgirao modernistički papa Ivan XXIII. To je bio klasičan
slučaj promatranja osobe koja vrši autoritet (papa Ivan XXIII.), ne
obazirući se primijenjuje li ta osoba svoj sutoritet dobro ili loše.
Ne, rekao je nadbiskup Lefebvre. Nema ništa u misalu iz 1962. što predstavlja opasnost za vjeru. U tom slučaju, FSSPX nema opravdanja odbiti ga. Kako je to svojevremeno objasnio američkim bogoslovima, on je u toj odluci samo primijenjivao načelo Crkve:
,,Načelo
Crkve je načelo sv. Tome Akvinskog... Što dakle sv. Toma Akvinski
govori o autoritetu u Crkvi? Kada možemo nešto što dolazi od
autoriteta Crkve odbiti? Samo kada je vjera u pitanju. Samo u tom
slučaju. Ne u drugim slučajevima. Samo kada je vjera u pitanju.“
(1)
Drugi
primjer se tiče odbijanja poslušnosti autoritetu koji se zlorabi.
Nadbiskup je izrazio načelo o ovom pitanju 1978. godine:
,,Poslušnost
pretpostavlja autoritet koji izdaje
odredbu
ili zakon. Ljudski autoriteti, čak i oni postavljeni od Boga, nemaju
druge
vlasti
nego za
postizanje
cilja
koji im je određen od Boga, a ne da
se okreću
od njega. Kada autoritet vrši vlast u protivnosti
zakonu
zbog kojeg mu je ta vlast dana, takav autoritet nema prava da mu
se
bude poslušan te
mu treba iskazati neposluh."
Deset
godina poslije Nadbiskup je citirao isto načelo da obrazloži temelj
za posvetu četiri biskupa protiv volje rimskih autoriteta. (2) Rim ne
bi dopustio FSSPX-u da nastavi djelovati onakav kakav jest. A bilo je
nužno da tako nastavi djelovati kako bi se sačuvala vjera. Tako je
posveta četvorice biskupa bila ,,Operacija preživljavanje“,
drastični korak potreban da se sačuva vjera. On je bio opravdan
unatoč tome što je bio protivan volji rimskih autoriteta. (3)
Primjena
na krizu
Vratimo
se na tri iznad izložene pozicije o autoritetu da bismo vidjeli kako
se one primijenjuju na razboritu odluku o tome treba li biti pod
autoritetom modernističke hijerarhije ili ne:
- Sedisvakantisti: Modernisti nemaju autoritet -> ne smijemo se podložiti autoritetima u Rimu dok se ne vrate Tradiciji.
- Neokonzervativci: Modernisti imaju sav autoritet -> moramo se podložiti bilo kome tko ima autoritet, bez obzira što ti autoriteti nalažu.
- Nadbiskup Lefebvre: Modernisti legitimno vrše svoj autoritet kada izdaju odredbe u skladu s vjerom -> treba se podvrći autoritetu Rima kada postoji sigurnost da će se moći zadržati katolička vjera. Temelj za ovu sigurnost u slučaju FSSPX-a bila bi isključenost od modernističkog utjecaja, dodijeljivanjem odvojenog entiteta kao osobne prelature. Ako bi FSSPX dobio kanonsko priznanje ,,kakav jest“, onda bi bio ostavljen takav pod rimskim autoritetom te tako bio sposoban očuvati vjeru.
Treba
biti jasno da je pozicija Nadbiskupa Lefebvrea u potpunosti usklađena
s katoličkim pogledom na autoritet. Također bi trebalo biti jasno
da su njegove razborite odluke u odnosima prema regularizaciji
FSSPX-a pod modernističkom hijerarhijom bile samo primjena istoga
toga pogleda. On je stoga bio čovjek integriteta u svojim načelima
i u njihovoj primjeni. Okrenimo se sada prigovorima protiv toga
stajališta. Prvi prigovor je da su Nadbiskupova načela bila
nedosljedna, a drugi da ih je promijenio nakon biskupskih posvećenja.
Prigovor nedosljednih načela
1994., 11 godina nakon što je izbačen is FSSPX-a, sedisvakantistički biskup Donald Sanborn napisao je članak pod imenom ,,The Mountains of Gelboe“. (4) On drži da Nadbiskup nije bio čovjek čvrstih načela. Ako bi se ovaj argument stavio u silogizam, glasio bi:
Maior:
Postoje samo dvije moguće pozicije za čovjeka čvrstih načela:
,,tvrdolinijaš“:
Odbaciti
autoritet pokoncilske Crkve i zadržati vjeru.
,,mekolinijaš“:
Prihvatiti
autoritet pokoncilske Crkve i napraviti kompromis s vjerom. (5)
Minor:
Ali nadbiskup Lefebvre je htio prihvatiti autoritet pokoncilske Crkve
(mekolinijaš) i htio zadržati tradicionalnu vjeru (tvrdolinijaš).
Zaključak:
Dakle, nije bio čovjek čvrstih načela. ,,Očito je... da su
postojale dvije suprotstavljene strane nadbiskupa Lefebvrea, sposobne
određivati svoje zasebne i protivne teorije i tijek djelovanja“. (6)
Kao čovjek vjere, Nadbiskup je bio ,,tvrdolinijaš“;
kao čovjek Crkve, kao diplomat bio je ,,mekolinijaš“.
Kao čovjek načela nije bio ni jedno ni drugo. Dakle bio je čovjek
bez načela uopće.
Ono
što bi onda FSSPX na svom generalnom kapitulu 1994. trebao napraviti
je sljedeće:
- Priznati da je njihov osnivač bio labav u principima, ali da je u srcu bio sedisvakantist
- Odbaciti Nadbiskupovu lažnu ekleziologiju koja priznaje autoritet Pape i prihvatiti pravu ,,tvrdolinijašku“ ekleziologiju (7)
-
Proglasiti koncilsku hijerarhiju hereticima
-
Odbaciti sve pokušaje regularizacije
Opovrgnuće teze
Čini se da biskup Sanborn ima problem u shvaćanju viših načela kojima se nadbiskup Lefebvre vodio te stoga postavlja lažnu dilemu. (8) Po njemu se mora ili u potpunosti prihvatiti autoritet ili ga u potpunosti odbaciti da bismo imali dosljedna načela. On ne vidi da postoji treća mogućnost u kojoj je moguće biti dosljedan: prihvatiti autoritet u jednom pogledu, a odbiti ga u drugome.
Istina
je da je proturječno smatrati da se autoritetu u istome pogledu
treba iskazati i odbiti poslušnost. Ali nadbiskup Lefebvre je držao
da se pokoncilskim autoritetima treba pokoravati u jednom pogledu - u
onomu što ne predstavlja neposrednu opasnost za vjeru, a da im se
treba odbiti poslušnost u onome što predstavlja neposrednu opasnost
za vjeru. Nikakvo proturječje ne postoji u takvoj poslušnosti,
dapače to je sama definicija kreposne katoličke poslušnosti.
Jednom
kada shvatimo da se Nadbiskup pokoravao papi kao papi, a da mu se
nije pokoravao kao Bogu, lažna dilema između ,,tvrdolinijaša“
i ,,mekolinijaša“ koja nastoji
razdijeliti jedinstveni pogled Nadbiskupa u dvije suprotstavljene
osobnosti, nestaje sama od sebe.
Logička strategija
Ponešto
usputno uz temu ovog članka, a opet bitno za primijetiti, je
činjenica da zaključci biskupa Sanborna o Nadbiskupu slijede iz
njegovih premisa. Ako bismo prihvatili njegovu premisu da je
Nadbiskup imao proturječnu ekleziologiju, onda bi bilo jedino
logično s nadbiskupom Lefebvreom ne imati ništa. Tradicionalno
katoličanstvo je ako išta drugo stvar čvrstoga prianjanja uz
istine vjere, uz ono što su uvijek, posvuda i svi. Ali ako Nadbiskup
nije bio čvrst u svojim načelima o Crkvi i njezinu autoritetu –
ako je držao da autoritet Crkve treba u istome pogledu prihvatiti i
odbaciti – onda je on sigurno, barem u tom području, bio bliži
modernizmu negoli tradicionalizmu.
Štoviše,
nadaleko je poznato da je privrženost Rimu bila jedna od Nadbiskupa
ključnih osobina. On je bio formiran u Francuskoj bogosloviji u
Rimu, služio je vjerno i revno izravnom rimskom autoritetu kao
apostolski delegat u Africi, stalno je svjedočio članovima svoje
svećeničke družbe svoju privrženost Rimu i Crkvi. Stoga kad
biskup Sanborn napada stav Nadbiskupa prema koncilskoj hijerarhiji,
on napada vidik Nadbiskupa koji je bio usko povezan sa samim njegovim
svećeničkim identitetom. Ako je Nadbiskup bio u krivu u takvoj
stvari, u nečemu što mu je bilo toliko važno, mogli bismo samo
zaključiti da je njegov cijeli duh, njegov cijeli način gledanja na
krizu u Crkvi bio također pogrešan.
Tada
je strategija biskupa Sanborna dosljedna:
-
Pokazati da je Nadbiskup bio čovjek labavih principa u ekleziologiji.
- Na temelju toga argumentirati da Nadbiskupa ne treba slijediti u tim načelima te zapravo ni u čemu drugome u pitanju načela.
- Zaključiti da stav Nadbiskupa treba odbaciti u korist takozvane ,,tvrdolinijaške“ pozicije, koja logički vodi u sedisvakantizam.
Onaj
koji prihvati prvu točku treba logički prihvatiti i one koje
slijede. Prethodno smo pokazali da je prva točka kriva. Zbog tog
razloga nema potrebe opovrgavati drugu i treću točku.
Postoji
ipak određena skupina ljudi koja prihvaća prvu točku, a da ne
prihvaća drugu i treću. To su oni koji postavljaju drugi prigovor
glede Nadbiskupovog integriteta tvrdeći da je on promijenio načela
1988. To su članovi labave konglomeracije ,,tvrdolinijaša“
koji djeluju pod nazivom ,,Otpor“.
Prigovor o promjeni načela
Članovi
,,Otpora“ razdvajaju nadbiskupa Lefebvrea
u dva entiteta: u Nadbiskupa prije biskupskih ređenja i u Nadbiskupa
ređenja, ne shvaćajući da time uništavaju Nadbiskupov integritet.
Nadbiskup
prije ređenja želio je autonomiju za FSSPX pod autoritetom Rima,
pravo da pokuša ,,eksperiment Tradicije“,
kanonsko priznanje stanja ,,kakvo jest“.
Onaj prvi Nadbiskup je isti kao onaj kojega identificira biskup
Sanborn: dijelom ,,mekolinijaš“, a
dijelom ,,tvrdolinijaš“ koji želi
priznanje od hijerarhije kojoj se protivi u mnogim pogledima.
Prema
,,Otporu“ je
drugi nadbiskup Lefebvre shvatio u vrijeme ređenja da je prvi
nadbiskup Lefebvre bio u krivu – ne samo u pitanju razborite
prosudbe, nego i u samim načelima koja su vodila njegove pregovore s
modernističkim Rimom. Priznajući svoju pogrešku, Nadbiskup je onda
odbacio lažna načela pod kojima je djelovao kroz svu svoju crkvenu
karijeru i prihvatio ,,tvrdolinijašku“
ekleziologiju: da se ne može podložiti pod autoritet modernista te
se stoga ne smije prihvatiti nikakvo kanonsko priznanje dok se Rim ne
vrati Tradiciji. Ovaj drugi Nadbiskup, prema priči ,,Otpora“,
žestoko je stajao uz svoju novu ekleziologiju svoje dvije i pol
godine preostaloga života te je želio da njegovo Svećeničko
bratstvo slijedi tu ekleziologiju u svim budućim pregovorima s
Rimom.
,,Otpor“
se onda slaže sa Sanbornovom gore navedenom prvom točkom: Nadbiskup
je bio čovjek labavih načela u ekleziologiji. Od toga se pa nadalje
oni ipak rastaju s biskupom Sanbornom kao i s logikom. Ono što se
čini da ne shvaćaju jest da ako je njihova slika Nadbiskupa ona
prava, onda:
- On nije pouzdana orijentacijska točka za tradicionalne katolike pa čak ni za samo svoje Svećeničko bratstvo sv. Pija X.
- Bi oni trebali, barem u načelu, prihvatiti sedisvakantizam jer je ,,tvrdolinijaška“ ekleziologija identična sedisvakantističkoj ekleziologiji. Obje ekleziologije čine kanonsko priznanje pod modernističkom hijerarhijom prije pitanjem načela nego razboritosti i obje ekleziologije drže, eksplicitno ili implicitno, da modernistička hijerarhija ne posjeduje pravi autoritet.
Ukratko,
,,Otpor“ uništava Nadbiskupovu
vjerodostojnost oslikavajući ga kao nekoga tko je temeljno
promijenio svoju perspektivu o Crkvi, a onda traže od svih da
poštuju i slijede njihovu karikaturu ovog velikog crkvenog
dostojanstvenika. Sa svojim prihvaćanjem ,,tvrdolinijaške“
ekleziologije potkopavaju načelo svog autoriteta jer potkopavaju
same njegove temelje. Od službe koju daje Bog i koja ostaje bez
obzira na to kako se vrši, autoritet postaje osobna značajka koja
se gubi kada podređeni prosudi da ta osoba nema više tu značajku.
Stavljajući ovu značajku autoriteta na Nadbiskupa post mortem, oni
potkopavaju sve čvrste točke za tradicionalne katolike koji ga
slijede. Plod te strategije je preočit: potpuni kaos.
Biskup
Sanborn je barem priznao da ređenja nisu uzrokovala promjenu
Nadbiskupove ekleziologije kanonskoga priznanja Bratstva ,,kakvo
jest“:
,,Ubrzo
nakon posveta iz 1988., nadbiskup Lefebvre je rekao da će se
pregovori nastaviti i da će možda u 5 godina sve biti razriješeno.“
(9)
U
stvarnosti Nadbiskup nije promijenio svoju poziciju. ,,Otporov“
Nadbiskup dvostruke osobnosti je mit. Kroz svu svoju crkvenu službu
nadbiskup Lefebvre je držao katolički pojam o autoritetu gledano
općenito i katolički pojam o crkvenom autoritetu gledano u
pojedinostima. Na isti način je on od 1975. do svoje smrti oduvijek
držao isti kriterij razboritosti za kanonsko priznanje, da FSSPX
bude priznat ,,takav kakav jest“. Bio je
čovjek načela u svojoj spekulativnoj i praktičnoj prosudbi. Kao
takav, on je bio i jest pouzdana točka za orijentaciju
tradicionalnih katolika i svećeničkoga bratstva koje je osnovao.
Zašto
onda ,,Otpor“ tvrdi da se promijenio?
Izvlačenje
citata iz konteksta
Prvenstvena
strategija kojom se ,,Otpor“ služi da
uvjeri druge u svoga ,,nadbiskupa Lefebvrea u dvije osobe“
je izvlačenje citata iz konteksta. Ovo je način promatranja riječi
ili tekstova određene osobe u potpunoj izolaciji od konteksta riječi
i osobe koja se njima služi da bi se na tu osobu projiciralo
vlastito stajalište.
Možemo
uzeti primjer ove prakse od ,,feeneyitskog pokreta“.
Oni nastoje dokazati da Crkva naučava da samo krštenje vodom može
dovesti čovjeka u nebo, da krštenje krvlju i željom nije
spasonosno. Ali Crkva to ne naučava. Ne postoje nikakve izjave
Učiteljstva koje govore ovako nešto: ,,Tko god vjeruje da je
krštenje krvlju učinkovito za vječno spasenje, neka je kažnjen
anatemom“.
Kada
je tako, feeneyevci skupljaju dojmljiv niz citata od crkvenih otaca i
sabora koji se čine da podržavaju njihovo stajalište kada se
izvade iz konteksta. Oni citiraju npr. sljedeću izjavu pape Eugena
IV.:
,,Nitko
se ne može spasiti osim ako ostane u krilu i u jedinstvu Katoličke
crkve, koliku god on dijelio milostinju, pa za Kristovo ime prolio i
krv.“ (10)
Feeneyevci
čitaju ovo kao da znači da se nitko ne može spasiti krštenjem
krvlju. No to zapravo znači da onaj tko umre za Krista ne prima
krštenje krvlju ako umre u neprijateljstvu prema Crkvi.
Nadbiskupove
riječi
,,Otpor“
prilaže kao obranu za svoje stajalište mnoge citate
nadbiskupa Lefebvrea. Nijedan od ovih citata ne kaže: ,,Moramo u
načelu odbiti autoritet koncilskoga Rima do dana kada se taj Rim ne
vrati Tradiciji“, ili: ,,Vjerovao sam da
smo trebali prihvatiti kanonsko priznanje ako bi nam se dopustilo da
ostanemo kakvi jesmo, ali sada shvaćam da sam pogriješio“,
ili: ,,Bilo bi za nas protiv vjere da prihvatimo kanonsko priznanje
pod bilo kojim uvjetima prije nego se Rim vrati Tradiciji“.
Stoga se ,,Otpor“ mora snalaziti s
citatima za koje bi se moglo činiti da podržavaju njihovu poziciju
kada se izvade iz konteksta.
Evo
npr. omiljeni
citat kojim
se
,,Otpor“
služi,
uzet iz Nadbiskupove knjige ,,Duhovno putovanje“:
,,Stroga
je dužnost svakoga svećenika koji želi ostati katolik da se odijeli
od ove koncilske Crkve toliko dugo dok ona ponovno ne otkrije
Tradiciju Crkve i katoličke vjere.“ (11)
Cijelo
pitanje se vrti oko toga što Nadbiskup misli pod pojmom ,,koncilska
Crkva“. Neposredni kontekst odnosi se na
odluku Tajništva za jedinstvo kršćana da integrira nekatolike u
Crkvu kakvi jesu. Čini se da nadbiskup ovdje identificira
,,Koncilsku crkvu“ s djelima Rima koja
su protiv vjekovnoga Učiteljstva. (12) Tako se čini da on govori
da svećenici koji žele ostati katolici ne smiju ugroziti svoju
vjeru povezujući se s takvim aktivnostima.
Ali
pitanje smatra li nadbiskup da Rim nema autoriteta dok se ne vrati
Tradiciji ne obrađuje se u ovom citatu. Sasvim je moguće pomiriti
ovaj citat s kanonskim priznanjem koje omogućuje svećenicima
djelovanje u autonomiji od rimskih kongregacija koje promiču lažni
ekumenizam.
Možda
upravo prve riječi ,,Duhovnog putovanja“
mogu objasniti Nadbiskupovu ,,neotporovsku“
poziciju:
,,Stranice
koje slijede su upućene posebno vama, svećenicima i bogoslovima
FSSPX-a, vama koji ćete na ovaj dan obnoviti vaša obećanja u ovoj
katoličkoj i rimskoj družbi, koju su službeno odobrili mjesni
biskup i rimske vlasti.“
Ako
želimo držati da je Nadbiskup na
bilo koji način
čovjek integriteta i dosljednosti,
moramo pomiriti ovaj citat u kome
priznaje autoritet pokoncilske
hijerarhije s citatom gdje nas poziva da se odvojimo od ,,Koncilske
crkve“.
Logičan način kako
ih
pomiriti ih je pozvati se na njegovu konstantnu i jasnu poziciju o
crkvenom autoritetu: treba
ga slijediti kada je u skladu s vjerom, a treba mu se oduprijeti kada
ide protiv vjere. Umjesto toga ,,Otpor“
radije
razdire
Nadbiskupa u dva dijela, uništava
njegovu
postojanost
i integritet i tako potkopava
njegov cijeli moralni autoritet.
Ljubav
(prema
bližnjemu)
u obrani
integriteta
Možda
još smjelije, ,,Otpor“ čini istu stvar
sa živim ljudima. On tvrdi da su biskup Fellay i njegovo generalno
vijeće 2006. držali ,,tvrdolinijašku ekleziologiju“,
ali da su onda promijenili stav 2012. u kanonsko priznanje ,,takvih
kakvi jesmo“, unatoč svim prosvjedima
koje su uputili oni za koje ,,Otpor“ tvrdi
da razumije njihova stajališta. Tako ,,Otpor“
stvara drugoga nadbiskupa Lefebvrea i drugoga biskupa Fellaya te onda
počinje progoniti drugoga biskupa Fellaya zbog toga što ne slijedi
prvoga biskupa Fellaya i drugoga nadbiskupa Lefebvrea. Čini se da
,,otporovcima“ ne pada na pamet da su
nadbiskup Lefebvre i biskup Fellay ljudi od integriteta, držeći se
nepromjenjivih katoličkih načela o naravi autoriteta.
Izgleda
da nas ljubav prema bližnjemu obvezuje da pronađemo
načine da,
kadgod je to moguće,
ne sudimo
našega
bližnjega
da je
upao u proturječja.
To još više vrijedi
u odnosu
prema
osobama
koje
izvršavaju
autoritet. Crkva ima dugu povijest izvršavanja
ove ljubavi kada tumači
tekstove svojih
velikana. Crkveni oci su
npr.
uvijek nalazili
načine da pokažu da evanđelja nikad ne proturječe jedna drugima
kada prenose određeni događaj iz života našega
Gospodina, nego da ih prenose na drukčije načine. Sv. Toma Akvinski
je majstor u nalaženju načina tumačenja
dvojbenih
citata crkvenih otaca
kojima
se mogu
postaviti prigovori, gdje
on
pokazuje
kako oci nisu
upali
u zabludu.
Moderni
egzegeti s druge strane prakticiraju protuljubav nalazeći posvuda
proturječja. Za njih knjige Svetoga pisma stalno proturječe jedna
drugoj, pojedine knjige su same toliko nedosljedne da moraju imati
više autora i svako poglavlje i svaki redak je tako beznadno
različit da je morao proći mnoge promjene kroz vremenska razdoblja.
Na kraju izgleda da modernisti ne vjeruju da išta može postojati
stalno i postojano.
No
neka samo pogledaju na život nadbiskupa Lefebvrea i naći će živuće
pobijanje njihovih stajališta. Biskupska posvećenja nisu nimalo
promijenila njegova načela. Ako je nadbiskup povukao svoj potpis s
protokola u svibnju 1988. – s protokola koji bi vodio kanonskom
priznanju – to nije učinio zbog toga što je prestao priznavati
autoritet prelata s kojima je pregovarao. Zapravo je razlog taj što
je izgubio u njih povjerenje jer su stalno odbijali dati datum za
posvetu biskupa. Postavljanje ovog datuma je postalo Nadbiskupov
kriterij za povjerenje Rimu. (13) Dan 15. kolovoza je bio konačno
postavljen, ali je uz to bio povezan zahtjev za predlaganjem novih
kandidata za posvetu. Nadbiskup je vidio da će ponovno pokretanje
procesa prosudbe kandidata uzrokovati da se dan 15. kolovoza propusti
i opet odgodi. U takvoj situaciji odlučio je ići prema posvećenju
30. lipnja 1988. Učinio je to upravo nakon što je dao do znanja da
nema moralnih problema s potpisivanjem ovog protokola. Kao da se
obraćao onima koji bi ga optuživali da djeluje prema lošim načelima, svojim
bogoslovima je 9. lipnja 1988. rekao:
,,Da,
istina je da sam potpisao protokol 5. svibnja – pomalo
oklijevajući, moram dodati, ali potpisao sam ga... U sebi je on bio
u redu. Drukčije ga sigurno ne bih bio potpisao.“
(14)
Zaključak
Sanbornov
nadbiskup Lefebvre, onaj koji drži proturječnu i nelogičnu
ekleziologiju, je mit. Nasuprot tome, držati da autoritet treba
slušati ili ne ovisno o sukladnosti zapovijedi s vjerom i moralom,
takvo stajalište je daleko od proturječja – ono je posve
katoličko.
,,Otporov“
nadbiskup Lefebvre, onaj koji je promijenio svoj pogled na autoritet
i njegovu primjenu na krizu nakon posveta, je također mit. Nadbiskup
Lefebvre je priznavao autoritet koncilske hijerarhije do svoje smrti.
Uvijek je bio u načelu spreman prihvatiti kanonsko priznanje
,,takvih kakvi jesmo“. Samo onda kada su
zlobni motivi ljudi iz Rima koji su radili na priznanju postali
jasni, tada je on razborito povukao ne svoja načela, nego svoj
potpis.
Stvarni
nadbiskup Lefebvre – čovjek Crkve, prvak pravovjerja, svjetionik
doktrinarne čistoće i misionarske ljubavi – bio je čovjek
neslomljivog integriteta, čovjek koji je imao nadnaravnu snagu
primijeniti načela katoličke vjere i na najteže konkretne
situacije, čak do točke junaštva. Kao takav, on je eminentno
pouzdana točka za orijentaciju katolika općenito i za članove
svećeničkoga bratstva kojeg je osnovao posebno.
Bilješke:
[1]
Predavanje od 24. travnja 1983.
[2]
Okružno pismo od 29. ožujka 1988.
[3]
Bitno je ponoviti da se Nadbiskup zbog svoga katoličkoga pojma
autoriteta smatrao dužnim tražiti dozvolu od modernista koji drže
službu za svoja biskupska posvećenja.
[5]
Biskup Sanborn navodi sljedeće prisjećanje
iz bogoslovskoga
života u Ecôneu
ranih sedamdesetih godina: ,,U učionici bi
se tvrdolinijaši
borili protiv profesora s modernističkom tendencijom, a
među
njima je
izvjesni
danas dobro poznati britanski biskup predvodio
tvrdolinijaše.
Mekolinijaši
bi branili profesore i napadali tvrdolinijaše“.
Vidi: Isto,
str.
4.
[6]
Isto,
str.
7.
[7]
,,Razlog zašto Bratstvo
nastavlja putem pregovora s modernistima, koji
imaju
konačni cilj da ih
modernisti
apsorbiraju,
je taj što smatraju da
Wojtyla
ima papinski autoritet“
(Isto.
Podsjetnik da je Wojtyla, papa Ivan Pavao II., još uvijek bio papa
1994.)
[8]
Za
nadbiskupovo opravdanje o
svojim pregovorima s Rimom i njegova
pogleda na postupke Sanborna i drugih svećenika koje je izbacio
1983., vidi njegovo
predavanje
od
5. studenoga
1983.
[9]
Isto,
str.
9.
[10]
Denzinger-Hünermann 1351.
[11]
Str. 13.
[12]
Izraz ,,Koncilska crkva“ nije smislio
Nadbiskup. To je neologizam koji se pojavio u pismu koje je
Nadbiskupu poslao kardinal Benelli 25. lipnja 1976.
[14]
,,Oui, c’est vrai, j’ai signé le protocole le 5 mai, un peu du
bout des doigts, il faut bien le dire, mais quand même… Bon, en
soi, c’est acceptable, sans quoi je ne l’aurais même pas signé,
bien sûr…“ (Predavanje od 9. lipnja
1988).