Christus Rex

IZBORNIK

Je li Majka Božja ostala Djevica nakon poroda?


T
radicija razlikuje djevičanstvo u Gospi prije rođenja, tijekom rođenja i nakon rođenja Kristova (ante partum, in partu, et post partum). Ovo pitanje se odnosi na treći vidik: djevičanstvo post partum. Je li Kristova Majka ostala djevica nakon rođenja svoga božanskoga Sina?

Neki su ljudi željeli vidjeti u „Kristovoj braći” spomenutoj kod sv. Ivana, drugu Marijinu djecu. Modernistička propaganda preuzela je ovaj argument. Ali ostali tekstovi Evanđelja jednako upućuju na ovo: kao i kod sv. Mateja, naš se Gospodin naziva prvorođencem Marijinim (Mt 1, 25).

Mora se reći da Sveto Pismo često daje naziv braća rođacima, koji nisu rođeni od iste majke. Nadalje, „Isusova braća” su ljubomorna na njega (Mk 6, 4); daju mu savjete (Iv 7, 3); pokušavaju ga dovesti kući (Mk 3, 21). U istočnoj Crkvi to može biti razumljivo samo ako bi bili stariji od njega. Ali Gospodin je bio prvorođeni.

Kaže se da je izraz „prvorođeni” apsolutan, bez obzira na to ima li daljnjih rađanja ili ne. To je pravni status. Tako je 1930. godine u Jeruzalemu, na židovskom groblju iz prvoga stoljeća, otkrivena grobnica mlade žene, koja je umrla rađajući svoga prvorođenoga sina.

Ali u izvještaju o Navještenju sveta Djevica pita anđela: „Kako to može biti, kad ne poznajem muža?” Poznavati u biblijskome smislu znači tjelesni odnos. Marijin prigovor može se objasniti samo ako ne želi upoznati muškarca u budućnosti.

Crkveni oci

Oni neprestano ponavljaju ovu istinu. Sv. Efrem potvrđuje da je Marija bila djevica nakon poroda. Sv. Zenon je sažeo nauk: „Marija je začeta bez iskvarenosti, rodila je ostavši djevica i ostala je djevica nakon rođenja.” A sv. Ambrozije glasno opovrgava: „Neki su poricali da je ostala djevica (nakon poroda). Radije ignoriramo takvo svetogrđe.”

Papa Siricije zauzvrat potvrđuje: „Ne možemo opovrgnuti to da za Mariju treba poreći da je imala druge sinove i vaša svetost s dobrim razlogom ukorava to da bi iz iste djevičanske utrobe, iz koje je Krist rođen po tijelu, bilo rođeno drugo dijete. Gospodin Isus ne bi se odlučio roditi od djevice da ju je smatrao tako nesuzdržljivom da bi mogla oskvrniti palaču vječnoga kralja.”

De fide je da je Majka Božja ostala djevica post partum.

Razlozi prikladnosti

Nabraja ih sv. Toma Akvinski u Summi Theologiae (III, 28,3).

- Prikladno je da Onaj koji je Jedinorođeni i savršeni Sin Očev u vječnosti, bude jedinorođeni i savršeni sin Svoje Majke u vremenu.

- Ne bi bilo prikladno da Marijino djevičansko tijelo, koje je postalo svetište Riječi djelovanjem Duha Svetoga, u njemu vidi novo začeće. To znači da je djevičansko začeće Isusa bilo kao dodatna Gospina posveta Bogu, tako da je ona u cijelosti predana slavi Božjoj. Konzumacija braka u ovim uvjetima bila bi povreda. Marija je uzor vjerskoga života.

- Ne bi bilo u skladu sa zahvalnošću da je Marija koja je imala čast i milost biti Majkom takvoga Sina, spoznala čovjeka i rodila drugoga sina; također, Josipova svetost poštivala je Marijinu čistoću.

Božansko majčinstvo Majke Božje potpuno je djevičansko. Djevičanstvo je svojstvo toliko karakteristično za Mariju da je postalo jedan od njezinih najčešćih naziva: Djevica Marija.

Izvor: fsspx.news