Mnogi su mediji prenijeli da je novoimenovani
Državni tajnik, nadbiskup Parolin koji je preuzeo svoju dužnost 15. listopada,
govorio o svećeničkom celibatu. To nije “dogma Crkve“, o tome se može „raspravljati“.
Parolin je po navodima iz tiska u jednim
venezuelanskim novinama s obzirom na celibat kazao, da se o takvim temama može
razgovarati i „razmišljati o nekim izmjenama“. Ali to se mora dogoditi „u
službi istine i po volji Božjoj“.
Svećeničko beženstvo tradicija je koja seže do u
prva stoljeća. Ne može se „jednostavno reći da je prevladana“, tako nadbiskup.
Ovom prigodom objavljujemo u
nastavcima članak Heinza-Lothara Bartha koji je objavljen u
mjesečniku KIRCHLICHE UMSCHAU o apostolskom podrijetlu svećeničkog celibata.
Ova studija značajnim se dijelom temelji na poznatoj
knjižici Alfonsa kardinala Sticklera (+2007.): ,,Der Klerikerzölibat. Seine
Entwicklungsgeschichte und seine theologischen Grundlagen“, čiji je prijevod
dostupan i na hrvatskom jeziku.
Celibat
je apostolskog podrijetla
Obrana
svećeničkog beženstva kardinala Sticklera ponovno objavljena
Od liberalnih odnosno progresivnih
katolika susrećemo
uvijek iste argumente kojima se želi uništiti važne i postojane elemente
katoličkog nauka i prakse. Trenutačno promatramo takav jedno ponašanje kod
raznih svećeničkih i laičkih inicijativa u Austriji i Njemačkoj koje djelomično
idu do ruba šizme. Želi se ukinuti svećenički celibat, uvesti đakonat za žene
odnosno u konačnici i ređenje žena, a pripustiti primanju Euharistije
rastavljene, koji su ponovno civilno vjenčani i žive u stalnom preljubu.
Po takvim liberaliziranjima Crkva
se navodno treba učiniti atraktivnijom i brojno se ojačati. Pri tome nitko ne
može previdjeti da u protestantizmu ove „tekovine“ imamo već poodavna
ostvarene; ovdje pak, s obzirom na broj vjernika i službenika, očito nije
vidljiv primjer uspješnog modela!
Tipični
napad kardinala Königa protiv svećeničkog celibata
U djelu iz našeg niza o koncilskom
i svjetskome katekizmu („Katekizam Katoličke Crkve“) koji je tiskan u ovome
izdanju Kirchliche Umschau, spominjemo intervju s Franzom kardinalom Königom.1
U svojim objašnjenjima nekadašnji je Bečki nadbiskup govorio i o ondašnjem
„Kirchenvolksbegehren“ u Austriji. Jedva da začuđuju da je on to pozdravio. S
tim u vezi zauzeo je stav i o zahtjevu da se ukine obvezujući svećenički
celibat.
Što je on onda rekao (nažalost,
moglo bi se dokumentirati još sličnih nerazjašnjenih stavova mnogih nadpastira
posljednjih godina upravo na njemačkom govornom području), to katolika vjerna
Tradiciji poziva na pažljivo slušanje i izaziva ga da se suprotstavi: „Za
jednoga papu iz Poljske nevjerojatno je da nešto promijeni što se
stoljećima…pa, uopće ne znam je li se dokazalo: Pavao VI. je u svakom slučaju
jedanput dao slobodu biskupskoj sinodi da ovaj propis izmijeni“.
Što je König dakako svjesno
prešutio, jest da je Pavao VI. kod svega što se negativno može reći i mora reći
o njegovu pontifikatu - a to se ne tiče samo takozvane liturgijske reforme -
izdao središnji tekst za zaštitu celibata. U svojoj enciklici „Sacerdotalis
caelibatus“ iz 1967.godine obrađeni su svi važniji vidici celibata:
kristološka, ekleziološka, antropološka i i duhovna odnosno asketska dimenzija,
kako je još jedanput ponovljeno u vrijednom sveščiću o celibatu2.
Iznimke
od celibata
Također i tvrdnja da celibat „nije
dogmatski fiksirana tradicija“, kako je König nadalje naglasio, morala bi se
diferencirati. Ipak su u to vrijeme, kada je König govorio, već postojala
istraživanja koja su rješavala nedoumice koje je Kardinal mogao i morao uzeti
na znanje. To doduše nije kazivalo da se svećeničko ređenje oženjenoga, koji
onda dalje živi prava i obveze svojeg braka, izravno ogrješuje o božansko
pravo.
Protiv toga govori već posve jasno
višestoljetna praksa Katoličke Crkve da sjedinjenim istočnjacima trajno
dopustiti ovaj način života. Papa je Pijo XII. slično postupao kod pojedinačnih
protestantskih pastora koji su se obratili i koji su posvećeni za sakramentalno
ministerijalno svećeništvo. Kod takvih je mjera riječ o jasno deklariranim
iznimkama od i dalje vrijedećeg pravila koje su pape dopuštali zbog višeg
cilja, naime jedinstva u vjeri i u ljubavi. Ne tako davno je i papa Benedikt
XVI., kako je poznato, slično dopustio anglikanskim duhovnicima koji su u
obliku vlastitih ordinarijata prešli u Katoličku Crkvu i onda zaređeni za
katoličke svećenike.
Doduše, svećenička se ređenja u
budućnosti u ovim zajednicama u pravilu trebaju podjeljivati samo onima koji
žive u celibatu; iznimke mora papa dopustiti3. Papa Pijo XI.
ocijenio je u svojoj zreloj okružnici o poslanju i službi katoličkog svećenstva
„Ad catholici sacerdotii“, onu drukčiju praksu sasvim ispravnom, istodobno je
pak naglasio da duhovnik koji živi u celibatu „čini se da bolje odgovara
željama i nakanama presvetog Srca Isusova s obzirom na duše svećenika“ (AAS
28/1936, 28) - primjedba koja se u koncilskim i poslijekoncilskim izjavama
nažalost više ne nalazi.
Bilješke
1. Objavljeno u
„Die Zeit“, broj 31 od 28.7.1995, str.5
2. Oženjeni
svećenici? 30 brizantnih pitanja o celibatu, izdao Arturo Cattaneo u suradnji s Manfredom Haukeom,
André-Marie Jerumanisom i Ernestom Williamom Volontéom. S predgovorom i
prilogom kardinala Maura Piacenze, Pročelnika Kongregacije za kler, Paderborn
2012., 51-56 (Krysztof Charamsa, Važan tekst Učiteljstva o svećeničkom celibatu
enciklika je Pavla VI. Koje centralne izjave se u njoj formuliraju?).
Na stranicama
113-159 podastiru se daljnji tekstovi Učiteljstva o zaštiti svećeničkog
celibata. Nažalost, lijepi sveščić ne sadrži nikakve bilješke s dokazima za
postavljene tvrdnje. Izdavač i autori željeli su ga koncipirati za širu
čitateljsku publiku. To je po sebi hvalevrijedno i čini mi se da je dobro
uspjelo. Ali po mojem mišljenju bilješke bi još pojačale korisnost knjižice jer
je onda protivnička strana manje može napadati. Kome se takav znanstveni aparat
za vlastite potrebe čini suvišnim, može se ionako odreći čitanja bilješki.
3. Arturo Cattaneo,
Katolička je Crkva uspostavila personalne ordinarijate za anglikanske vjernike.
Otvara li se time oženjenim svećenicima? U: Cattaneo (Izdavač), Oženjeni
svećenici? 41f.