Objavljujemo
u nekoliko nastavaka prijevod brošure: ,,Je li Isus Krist Sin
Božji?", koju je objavilo Svećeničko bratstvo sv. Pija X. u
Njemačkoj, gdje se iznosi sažetak svih najvažnijih povijesnih i
razumskih argumenata i dokaza o Isusovom božanstvu. Brošura bi se
uskoro trebala pojaviti i u tiskanom izdanju.
Isusovo
povijesno postojanje
1.
Poganska svjedočanstva
Tacit,
najvažniji rimski povjesničar, pripovijeda u „Analima“
(Ljetopisima) napisanima 116. poslije Krista o požaru u Rimu i
izvješćuje da je car Neron (64. po. Kr.) za to okrivio kršćane:
„To
ime dolazi od Krista, koji je za Tiberijeva vladanja bio pogubljen po
naredbi prokuratora Poncija Pilata. Potisnuto za čas, nanovo provali
to pogubno praznovjerje, ne samo u Judeji, gdje je imalo svoj izvor,
već i u samom Rimu, gdje se sa svih strana stječe i veliča sve što
je sramotno i užasno.”
Tacit
je bio visoki državni službenik, 97. godine po. Kr. čak i konzul,
tako da je dobro poznavao službene isprave. A „sramotno“ je za
njega moralo biti takvo „praznovjerje“ već zbog toga što su
njegovog pokretača pogubile rimske vlasti.
Svetonije,
biograf rimskih careva 1. stoljeća piše oko 120. po. Kr. u svojem
djelu „Dvanaest rimskih careva“ (De vita Caesarum) da je Klaudije
(car od 41. do 54.) dao izgnati Židove iz Rima koji su „stalno
podizali velike bune zbog izvjesnog Krista“.
To
su isti nemiri o kojima pišu i Djela apostolska (18,2).
Plinije
Mlađi
godine 111. po. Kr. kao carski legat Bitinije u Maloj Aziji piše
pismo caru Trajanu u kojemu pita kako protiv kršćanstva koje je
već postalo masovnim pokretom treba provoditi zakone o progonu.
Izvješćuje o kršćanima koji su se „određenih dana sakupljali
prije zore pjevajući i slaveći Krista kao Boga“.
Justin
(umro 165. po. Kr. kao mučenik) izrijekom upućuje u jednoj
apologiji kršćanskog vjerovanja na postupovne spise Kristove osude
koje je predao rimskom caru Antoninu Piju.
2.
Židovska svjedočanstva
Židovi
nikada nisu nijekali Isusovo postojanje, nikada nisu postavljali u
pitanje njegova čudesa, nego su ih prikazivali đavolskim djelom. „U
predvečerje blagdana Pashe“, tako primjerice kaže Babilonski
Talmud,
„Isus je Nazarećanin obješen jer se bavio magijom, sablažnjavao
Izrael i otpao od prave vjere.“ (Sanh 43a)
Filozof
Justin,
rođen oko 100. po. Kr. u Sihemu u Palestini, posve je bio upoznat sa
situacijom u Palestini. U svojemu Dijalogu sa židovom Trifunom
objavljuje sud koji su židovi njegova vremena bili stvorili o Isusu:
„Isus
Galilejac pokretač je bezbožne sljedbe bezakonja. Mi smo ga
razapeli. Njegovi su učenici noću ukrali tijelo iz groba i zavode
ljude govoreći da je uskrsnuo od mrtvih i uzašao na nebo.”
Josip
Flavije,
židovski povjesničar, rođen oko 40. po. Kr. u Jeruzalemu, poznavao
je kršćansku prazajednicu u Jeruzalemu i kao pripadnik židovskog
svećeničkog plemstva kritički se bavio novom religijom. Uhvaćen
tijekom židovskog ustanka za Vespazijana, kasnije je pomilovan i
pušten, bogato nagrađen, živio je u Rimu za svoje studije.
U
svojem djelu „Židovske starine”, nastalom oko 93. po. Kr.,
nalaze se oba značajna odlomka:
„U
to vrijeme živio je Isus, mudar čovjek. On je, naime, činio posve
nevjerojatna djela. Tako je privukao k sebi mnoge Židove, kao i
pogane. Pa, iako ga je Pilat, na nagovor prvaka našega naroda,
osudio na smrt na križu, nisu mu njegovi raniji sljedbenici postali
nevjerni. I još do današnjega dana postoji zajednica kršćana koja
se naziva po njemu.”
I : ,,Veliki
svećenik Ana je sazvao Veliko vijeće i pred njega izveo Jakova,
brata Isusova, koji je nazvan Kristom, kao i još neke druge i dao ga
odvesti na kamenovanje.”
Ovdje
se misli na apostola Jakova Mlađega koji se i u Gal 1,19 naziva
„bratom Gospodinovim“. On je bio prvi jeruzalemski biskup i
kamenovan je na Uskrs 62. po. Kr.
Već
u prvoj polovici 2. stoljeća rabini su kršćansko Evanđelje obično
klevetali kao „Pismo nesreće“ i „Pismo grijeha“, čime je
dokazano da su u ovo vrijeme Evanđelja odista već bila napisana i
da je time bilo već bilo poznato postojanje kršćanstva i njegovog
utemeljitelja.
3.
Kršćanska svjedočanstva
Na
prvom mjestu stoji Pavlovo
svjedočanstvo koji je nekoliko godina nakon Isusove smrti postao
kršćaninom. Neka od njegovih nama sačuvanih poslanica već su
napisane oko godine 50. po. Kr.
Najpodrobnije
nam o Isusu, njegovu životu i njegovu nauku izvješćuju četiri
Evanđelja po Mateju, Marku, Luki i Ivanu. Tri starija Evanđelja su
nastala prije razaranja Jeruzalema, Ivanovo Evanđelje krajem 1.
stoljeća. Njihovi su pisci dijelom očevici (Matej, Ivan), koji su
dalje širili javni život svojeg učitelja, dijelom apostolski
učenici (Marko, Luka).
Autentičnost
i vjerodostojnost Evanđeljā
Papirus
je materijal na kojem se uglavnom pisalo. Najstariji su fragmenti
Novog zavjeta na papirusima 7Q5 i 7Q4 iz 7. pećine Qumrana s
riječima iz Mk 6, 52-53. Ovaj papirus potječe u svakom slučaju iz
vremena prije godine 70. po. Kr.
Papirus 52
Osim
toga, pronađeno je mnoštvo papirusa Novoga zavjeta u Egiptu.
Najvažniji su papirus 52 s Iv 18,37-38 koji prema znanstvenom
istraživanju potječe otprilike iz godine 125. i papirus 66 iz
godine 130. po. Kr. s cijelim Ivanovim Evanđeljem.
P
52: „Onda mu reče Pilat: „Dakle si ti kralj?“ Isus odgovori:
„Ti kažeš. Ja sam kralj. Ja sam se zato rodio i zato došao na
svijet da svjedočim istinu. Svaki koji je od istine sluša moj
glas.“
Uz
papiruse rabio se i pargament (preparirana životinjska koža) . On
ima gotovo neograničeno trajnost. Kao najstarija približno potpuna
izdanja Staroga i Novoga zavjeta valja spomenuti „Codex Vaticanus“
iz 4. stoljeća i gotovo isto tako star „Codex Sinaiticus“ (350.
po. Kr.).
Također
i rani prijevodi potvrđuju izvornost kasnijih prijepisa. Dvanaest
sicilijanskih mučenika, pogubljenih 17. srpnja 180. po. Kr.,
posjedovalo je, kako potvrđuju izvještaji, latinski prijevod
Pavlovih poslanica i Evanđelja. Poznajemo preko 9.000 rukopisa
takvih prijevoda Biblije (također i u 4. stoljeću Bibliju Gota
Ulfile).
Nikakve
druge spise nije se od početka tako puno analiziralo kao Evanđelja.
Već je Klement Rimski u svojoj Poslanici Korinćanima koja je
napisana oko 96. po. Kr. šest puta citirao Evanđelja.
Biskup
Ignacije Antiohijski koji je u vrijeme cara Trajana doveden iz Sirije
u Rim i ondje pogubljen 107. po. Kr. napisao je na putovanju sedam
poslanica u kojima se nalaze citati iz Evanđelja i Pavlovih
poslanica.
Irenej
Lionski je još osobno poznavao učenike apostola Ivana: Polikarp iz
Smirne kao i Papija iz Hijerapolisa, „čovjek staroga vremena“,
koji je također bio povezan s Ivanom i prvom kršćanskom
generacijom.
Irenej
je time preko Polikarpa i Papije imao izravan pristup k apostolu
Ivanu. Irenej piše oko 180. po. Kr.:
„Matej
je među Hebrejima na njihovom jeziku izdao evanđeoski spis u
vrijeme kada su Petar i Pavao u Rimu navješćivali Radosnu vijest i
utemeljivali Crkvu. Nakon njihovog odlaska nam je također i Marko,
Petrov učenik i prevoditelj, pismeno predao ono što je Petar
navješćivao. Luka je pak, Pavlov pratitelj, u svojem djelu popisao
Evanđelje koje je Pavao preopovijedao. Potom je Evanđelje napisao i
Ivan, učenik Gospodinov, koji se privinuo na njegove grudi, i to
tijekom svojega boravka u Efezu u Maloj Aziji.“
Kod
Justina (oko 150. po. Kr.) nalazimo 300 biblijskih citata, kod
Klementa Aleksandrijskog (oko 200. po. Kr.) otprilike 2.400.
Tertulijan (oko 200. po. Kr.) navodi 925 puta Evanđelja. 40 godina
kasnije Origen je napisao tumačenja za sve knjige Novoga zavjeta
koje on citira na 18.000 mjesta.
Najraniji
potpuni rukopis Homerove Ilijade i Odiseje (napisanih u 8. stoljeću
prije Krista) potječe iz 12. stoljeća poslije Krista, dakle 1.800
godina kasnije. Platonova su djela nastala od 427.-357. prije Krista,
najraniji potpuni rukopis koji posjedujemo, potječe iz godine 895.
poslije Krista, između toga leži 1.300 godina; od Horacija potječe
najstariji rukopis iz 8., od Cezara iz 10. stoljeća, dakle 1.000
godina udaljeno od prateksta.
Budući
da se Rimska Crkva već u 2. stoljeću osjetila primoranom obraniti
se od napada krivovjeraca, načinjen je službeni popis izvornih,
apostolskih spisa (nazvan „Kanon“) već kratko vrijeme nakon 150.
poslije Krista. Ovaj nam Kanon spominje četiri poznata Evanđelja
kao sveta pisma.
Najstariji
su spisi Novoga zavjeta Pavlove poslanice koje su prožete snagom
uvjerljivosti čovjeka koji je duboko dirnut Kristom. Nikoga se od
svetih pisaca nije toliko rijetko i toliko bezuspješno napadalo s
obzirom na autorstvo njegovih spisa kao Pavla.
Već
je Marcion oko 140. poslije Krista posjedovao stalnu zbirku Pavlovih
spisa, druge zbirke
s manje spisa sežu u razdoblje prve Crkve čije su zajednice
prepisivale ove poslanice, brižno ih čuvale i međusobno
izmjenjivale. (Pavao je to tako i sam želio u Poslanici Solunjanima
i Kološanima.)
Petar
već u svojoj prvoj poslanici spominje Pavlove poslanice, a u 2 Petr
3,15sl. govori već o Pavlovim poslanicama općenito.
Danas
znamo da je Prva poslanica Solunjanima napisana prije godine 50.
poslije Krista, a Druga kratko nakon toga. Ganutljivo lijepu
Poslanicu Korinćanima napisao je Pavao u Efezu te je uskoro
uslijedila druga poslanica; slavna je Poslanica Rimljanima nastala
prije godine 57. u Korintu, poslanice iz zatočeništva od 61. do 63.
poslije Krista.
No,
Pavao je ponajprije bio neprijatelj Isusova nauka! Krist mu je bio
sablazan, strahota, njegove je svjedoke progonio stavljao u okove i
predavao u tamnice. (usp. Dj 22,4)
,,Preko
mjere sam proganjao Crkvu Božju i htio je uništiti!“
(Gal 1,13)
Najedanput
ga je raspeti Krist nadvladao:
„Zbilja,
Bog koji je zapovjedio: ‚Neka iz tame zasvijetli svjetlo‘, on je
zasvijetlio u našim srcima da osvijetli spoznaju slave Božje na
licu Kristovu.“
(2 Kor 4,6)
Ništa
ponosnije on ne može izjaviti kao „apostol Isusa Krista“. Što
je ranije bila njegova mržnja, sada je njegova ljubav. U svojoj
mržnji i u svojoj ljubavi Pavao je najuvjerljiviji svjedok Isusa
Krista.
Bilo
je mnogo svjedoka koji su i sami s Isusom živjeli tijekom njegova
zemaljskog života, a mnogi su od ovih svjedoka još živjeli kada su
pisana evanđeoska izvješća te ih se stalno čitalo u zajednicama.
„Jer
se ovo nije dogodilo u kakvu zakutku.“ (Dj 26,26), rekao je Pavao
na sudu. Pozvao se u prilog istinitosti svojeg izvješća o Isusovu
uskrsnuću na svjedočanstvo više od pet stotina braće ,,od kojih
većina još i sada živi.” (1 Kor 15,6)
Matej
o kojemu Papija piše da je „skupio Gospodinove riječi na
aramejskome“ i Ivan, bijahu apostoli i
očevici.
Marko,
Barnabin rođak, Pavlov pratitelj na njegovom prvom misijskom
putovanju i kasniji Petrov suradnik u Rimu, pisac je Evanđelja koje
danas slovi za najstarije Evanđelje, napisano na grčkome. Papija o
tome piše:
„Marko,
Petrov prevoditelj, brižno popisa, premda ne po redu, sve čega se
mogao prisjetiti, i riječi i djela Gospodinovih.“
Luka,
rođen kao poganin (Kol 4,11), liječnik (Kol 4,14), Pavlov pratitelj
i suradnik (Fil 24), izvrstan poznavatelj općeg grčkog jezika, nije
pisao kao očevidac i svjedok, ali su mu očevici i službenici
riječi, pošto je on sve pomno ispitao (usp. LK 1,1), najvjernije
predali izvješće o Isusu i služio se uz usmene izreke i pisanim
izvješćima svojih prethodnika, naime Markovih, i kao drugim izvorom
aramejskim Matejom u grčkom prijevodu.
Sa
strahopoštovanjem i savjesno žrtvuje svoj grčki koji svi cijene
gdje hebrejsko-aramejske tekstove valja doslovno prevesti. On piše
treće Evanđelje i Djela apostolska.
Ivan,
sijedi apostol, piše posljednje od Evanđelja tek oko 35 godina
kasnije u Efezu. On razmišlja aramejski, a piše grčki.
Ivan
poznaje prva tri evanđelista (koji se nazivaju sinopticima) i
odlučuje nadodati još i četvrto pri čemu se ne obazire na
uobičajeni način. Kao da laganim pokretom ruke smjelo zamahuje, da
u novim odnosima, s novim navodima i psihološkim dubinskim pogledom
prikaže Krista čiji najintimniji duševni život sjaji u
nutarnjosti, nježnosti i ljubavi kako je mogao napisati samo onaj
učenik „kojega je Isus ljubio“ i koji je da je na Posljednjoj
večeri mogao počinuti na Isusovim grudima.
„Ja
sam kruh života. Tko dolazi k meni, ne će ogladnjeti; i tko vjeruje
u mene, ne će nikad ožednjeti.“ (Iv 6,35) „…Jer je moje
tijelo pravo jelo i moja krv pravo piće. Tko jede moje tijelo i pije
moju krv, ostaje u meni i ja u njemu. Kao što mene posla živi Otac,
i ja živim zbog Oca, tako će i onaj koji jede mene, živjeti po
meni.“ (Iv 6,55sl)
„Stoga,
tko god jede kruh ili pije čašu Gospodnju nedostojno, bit će
krivac tijela i krvi Gospodnje.“
(1 Kor 11, 27)
Ivan
piše: „Onaj
koji ovo vidje svjedoči – njegovo je svjedočanstvo istinito, i on
zna da govori pravo – da i vi trajno vjerujete.“
(Iv 19,35)
„Što
smo čuli, što smo svojim očima vidjeli, što smo promatrali i što
su naše ruke opipale o Riječi života – da, Život se očitovao,
mi smo ga vidjeli i svjedočimo za nj. Što smo vidjeli i čuli, to
navješćujemo i vama…“
(1 Iv 1,1sl)
I:
„Mi
smo gledali i svjedočimo da je Otac poslao Sina kao Spasitelja
svijeta. Tko priznaje da je Isus Sin Božji, Bog ostaje u njemu i on
u Bogu.”
(1 Iv 4,14)
Kada
su Petar i Ivan stajali na sudu, ponudilo im se pomilovanje pod
uvjetom da odsada šute. Tada su apostoli odgovorili: „Jer
ne možemo ne govoriti što vidjesmo i čusmo.“
(Dj 4,20)
Petar
kaže: „Uistinu,
nismo vam navijestili moć i dolazak našega Gospodina Isusa Krista
držeći se lukavo izmišljene bajke, nego jer smo bili očevici
njegova božanskog veličanstva. On je, naime, primio čast i slavu
od Boga Oca kad mu je od tako uzvišene Slave došao glas: ’Ovo je
Sin moj, Ljubljeni moj, koga sam odabrao.‘ I taj glas koji je došao
s neba mi smo čuli kad smo bili s njim na svetoj gori.“
(2 Petr 1,16) „I
mi smo promatrali slavu njegovu, slavu koju ima kao Jedinorođenac od
Oca.“
(Iv 1,14) „U
početku bijaše Riječ, i Riječ bijaše kod Boga – i Riječ
bijaše Bog. Ona u početku bijaše kod Boga. Sve je po njoj postalo
i ništa što je postalo, nije bez nje postalo.“
(Iv 1,1)