Objavljujemo
članak profesora De Matteija gdje se nepobitno analizira pravi smisao
poslušnosti koja se odnosi prije na Boga, nego na ljude, stigmatizirajući bez
priziva legalizam i formalizam koji
izvrću pravo poimanje odnosa s crkvenim vlastima i podupiru ostvarenje
onoga što je mons. Lefebvre nazivao “Sotoninim remek djelom ili majstorskim
potezom”: navođenje na neposluh prema Bogu u ime poslušnosti.
„Slučaj“ Franjevaca
Bezgrješne ponovno povlači pitanje kanonskog, moralnog i duhovnog reda koje se
često pojavljivalo i kadšto „eksplodiralo“ u godinama nakon Koncila: problem
poslušnosti nepravednomu zakonu. Jedan zakon može biti nepravednim, ne samo
kada krši božanski ili naravni zakon, nego kada krši i crkveni zakon veće
važnosti. A to je slučaj Dekreta od 11.srpnja
2013. kojim Kongregacija za ustanove posvećenog života određuje komesara
za Franjevce Bezgrješne.
Članak
2 motuproprija jasno označuje da nije potrebno nikakvo
dopuštenje ni Apostolske Stolice, niti vlastitog Ordinarija za Mise celebrirane
sine populo.
Članak 3 dodaje da ako, ne samo pojedinačni
svećenici, nego i „zajednice Ustanova posvećenoga života i Družbe apostolskoga
života, bilo papinskoga bilo biskupijskoga prava, u konventualnim odnosno
»zajedničkim «slavljima
unutar vlastitih crkvi žele slaviti svetu Misu prema izdanju Rimskoga misala iz
godine 1962., to im je dopušteno.“
Ako pojedina
zajednica, odnosno cijela Ustanova ili Družba želi „često, ili redovito, ili
trajno održavati takva slavlja, neka o tome odluče viši poglavari u skladu s
crkvenim pravom te prema vlastitim zakonima i odredbama.“ Nije potrebno u ovom
slučaju ponovno se vraćati na božanska i naravna načela, dovoljno je samo
kanonsko pravo. Jedan istaknuti pravnik kao Pedro Lombardia (1930.-1986.)
podsjeća kako kanon 135, paragraf 2
novoga Kanonskog prava potvrđuje načelo zakonitosti donositelja zakona u smislu
da se „zakonodavna vlast treba vršiti na način kako je određeno pravom“,
osobito po kanonima 7-22 kanonskog prava koji čine naslov koji Zakonik
posvećuje crkvenim zakonima. (P.Lombardia, Lezioni di diritto canonico,
Giuffré, Milano 1986., str.206).
Zakonik
podsjeća da se opći crkveni zakoni „proglašuju objavljivanjem
u službenom glasilu Acta Apostolicae Sedis“ (kanon 8); da oni
„svugdje obvezuju sve za koje su doneseni.“ (kanon 12- § 1); precizira da
„Zakoni koji određuju kaznu ili sužavaju slobodno vršenje prava ili sadrže
izuzetak od zakona podliježu uskom tumačenju“ (kanon 18); određuje da „ kasniji
zakon ukida potpuno ili djelomice raniji, ako to izričito kaže, ili mu je
izravno protivan, ili ako sasvim iznova uređuje predmet ranijeg zakona“ (kanon
20); tvrdi da se „u dvojbi ne pretpostavlja da je raniji zakon opozvan, nego
kasniji zakoni treba da se povežu s ranijima i da se, koliko je moguće, usklade
s njima“ (kanon 21).
Članak
135 određuje na koncu temeljno načelo hijerarhije normi snagom kojega „niži
zakonodavac ne može valjano donijeti zakon protivan višemu pravu.“.
Čak ni papa ne može dokinuti čin drugog pape, osim u obliku koji se zahtijeva
za to. Nepobitno pravilo, moralnog i pravnog reda, jest da preteže pravo koje
potječe od višeg reda koje se tiče predmeta veće važnosti, koje je
univerzalnije i koje posjeduje očitiji naslov (Regis Jolivet, Trattato di
filosofia Morale, svezak I, Morcelliana, Brescia 1959., str. 171-172).
Po
kanonu 14, k tome, kanonska norma, da bi bila obvezujućom, ne smije biti
podložna pravnoj dvojbi (dubium iuris), nego mora biti sigurna. Kada nedostaje
pravna sigurnost, vrijedi aksiom: lex dubia non obligat. Kada
smo suočeni s dvojbom, slava Božja i spasenje duša prevladavaju nad konkretnim
posljedicama do kojih može dovesti čin, na osobnoj razini. Novi Zakonik
kanonskog prava zbilja podsjeća, u svojem posljednjem kanonu, da u Crkvi,
„suprema lex“ uvijek mora biti „salus animarum“ (kanon 1752). To je već učio
sveti Toma Akvinski: „Svrha kanonskog prava teži miru Crkve i spasenju duša“
(Quaestiones quodlibetales, 12, q.16,a.2), a to ponavljaju i svi veliki
kanonisti.
U
govoru o „salus animarum“ kao načelu kanonskog uređenja,
održanom 6. travnja 2000., kardinal Julián Herranz, Predsjednik Papinskog
vijeća za tumačenje zakonskih tekstova, potvrdio je da je to vrhovno načelo
koje uređuje kanonsko zakonodavstvo. Sve to pretpostavlja jasno promišljanje
koje nije prisutno u raspri, jer se
počesto zaboravlja moralni i metafizički temelj prava.
Danas
prevladava čisto legalističko i formalističko poimanje koje ide za reduciranjem
prava na puko oruđe u rukama onoga tko ima vlast.
(usp. Don Arturo Cattaneo, Fondamenit
ecclesiologici del Diritto canonico, Marcianum Press, Venezia 2011). Po
pravnom pozitivizmu koji je ušao u Crkvu, pravedno je ono što vlasti dopuste. U
biti, Ius divinum temeljem je svakog
očitovanja prava i pretpostavlja prednost prava jus pred zakonom lex. Pravni
je pozitivizam preokrenuo pojmove i
vršenjem zakona lex nadomješta
legitimnost prava ius. U zakonu se samo vidi želja onoga koji upravlja, a ne
odraz božanskog zakona po kojem je Bog temeljem svih prava. On je živim i
vječnim Pravom, apsolutnim načelom svih prava (usp.Ius divinum, Juan Ignacio
Arrieta, Marcianum Press, Venezia 2010.)
Poradi toga, u slučaju sukoba između ljudskog i
božanskog zakona, „Treba se većma pokoravati Bogu negoli ljudima!“(Djela
Apostolska V,29) Poslušnost dugujemo poglavarima zato što predstavljaju sam
Božji autoritet, a oni ga predstavljaju onoliko koliko čuvaju i primjenjuju
božanski zakon. Sveti Toma tvrdi da je bolje sučeliti se s izravnom crkvenom ekskomunikacijom
i otići u progonstvo u daleke zemlje-kamo ne dospijeva utjecaj svjetovne vlasti-radije
nego poslušati nepravednu naredbu: «ille debet potius excommunicatione,
sustinere (…) vel in alias regiones remotas fugere» (Summa Theologiae,
Suppl., q. 45, a. 4, ob. 3).
Poslušnost nije samo formalni propis koji nas potiče
da se podložimo ljudskim vlastima: to je ponajprije krepost koja upućuje prema
savršenosti. Zagrlit će na savršen način poslušnost,
ne netko tko je poslušan zbog vlastitog interesa, servilnog straha ili ljudske
naklonosti, nego onaj koji odabire pravu poslušnost koja je jedinstvo ljudske
volje s Božanskom voljom. Po ljubavi prema Bogu moramo biti spremni na one čine
vrhovne poslušnosti njegovu zakonu i njegovoj Volji koji nas razrješuju sveza
krive poslušnosti koja kadšto graniči sa servilnošću u kojoj strah od ljudske
vlasti prevladava nad potvrdom božanske istine.
Otpor nezakonitim naredbama kadšto je dužnost, prema
Bogu i prema našem bližnjemu koji ima potrebu za gestama uzorne metafizičke i
moralne zgusnutosti. Franjevci Bezgrješne primili su i prihvatili od Benedikta XVI. izvanredan
dar tradicionalne Mise, koja se u nepravom smislu naziva „tridentskom“, a koju
sada tisuće svećenika legitimno slavi po cijelome svijetu. Nema boljeg načina
da se izrazi priznanje Benediktu XVI. za primljeno dobro i da se istodobno
očituje vlastiti osjećaj protesta prema pretrpljenoj nepravdi, nego da se
nastavi celebrirati mirne savjesti svetu Misnu Žrtvu po starom Rimskom obredu.
Nijedan protivan zakon ne obvezuje ih u savjesti. Možda će to malobrojni
učiniti, ali popuštanje radi izbjegavanja većih zala neće pomoći da se udalji
nevrijeme koje bjesni nad njihovom družbom i nad Crkvom. (Roberto de Mattei)