IZBORNIK
▼
Ukidanje Povjerenstva Ecclesia Dei – dobra ili loša vijest?
Nakon
osvrta na nedavno ukidanje povjerenstva Ecclesia Dei objavljenoga na
službenim stranicama Bratstva, prenosimo članak objavljen na
stranici Catholic
Family News prije samoga ukidanja koji se osvrće na tadašnja
nagađanja o tom potezu, ali daje pritom vrijedna opažanja koja
proširuju perspektivu za ispravno razumijevanje.
Povjerenstvo
je bilo imenovano prema istoimenome
motupropriju pape Ivana Pavla II. koji je bio izdan kao odgovor na
posvećenje četiriju biskupa koje je učinio nadbiskup Lefebvre. U
četvrtom odlomku dokumenta Ivan Pavao II. ustanovljuje ono što je
vidio korjenitim neslaganjem između sebe i nadbiskupa Lefebvrea kao
,,nepotpuni i
proturječni pojam Tradicije”. U nastavku precizira ono što je pod
time mislio: ,,Nepotpuni,
budući da nedovoljno uzima u obzir živi značaj Tradicije koja, prema jasnome nauku Drugoga vatikanskoga sabora, 'dolazi
od apostola... te se razvija u Crkvi uz pomoć Duha Svetoga'”.
Čineći to Ivan Pavao II. dao je do znanja da je prvotna poteškoća
doktrinarna, a ne liturgijska. ,,Preferencija” prijašnjega
liturgijskoga obreda bila je podnošljiva sve dok je služitelj
tradicionalnoga oblika dao do znanja da prihvaća novotarije Drugoga
vatikanskoga uključujući pojam ,,žive tradicije” koja se
,,razvija”. Ivan Pavao II. moli biskupe po svijetu da budu
snošljivi prema ,,poštivanje
osjećaja onih koji su privrženi latinskoj liturgijskoj tradiciji”.
Poruka je jasna: dopušteno je preferirati tradicionalne oblike Mise
iz emocionalne privrženosti, ali nije dopušteno to činiti iz
načela ili iz doktrinarnih razloga.
Benedikt
XVI. je objavljujući motuproprij Summorum Pontificum dao do znanja
da biti emocionalno privržen starijem obliku Mise nije
problematično sve dok se prihvaća II. vatikanski. U svome
popratnome pismu biskupima uz motuproprij Summorum pontificum
izražava oprečnost privrženika nadbiskupa Lefebvrea i njegovih
nasljednika naspram ,,mnogih koji su jasno prihvaćali obvezujući
značaj Drugoga vatikanskog sabora, [a]... ipak željeli ponovno
pronaći toliko im dragi oblik svete liturgije”. Ivan Pavao II. (u
Ecclesia Dei, 6a) i Benedikt XVI. dali su do znanja da prvotna svrha
povjerenstva Ecclesia Dei nije liturgijska, nego djelovati da bi se
odvuklo klerike Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. i s njime
povezanih redovničkih zajednica od Bratstva u kanonsku strukturu
unutar Povjerenstva. Ono je od 1988. naovamo sustavno provodilo to
poslanje olakšavajući ponajprije svećenicima koji su napustili
FSSPX da stvore Svećeničko bratstvo sv. Petra, Institut Dobroga
Pastira, Apostolsku administraturu sv. Ivana Vianneya te Sinove
Presvetoga Otkupitelja (na otoku Papa Stronsay).
Dvije
godine nakon Summorum pontificuma Benedikt XVI. je još jasnije dao do
znanja da prvotno poslanje povjerenstva Ecclesia Dei nije
liturgijsko, nego doktrinarno, kada je okončao neovisni položaj
Povjerenstva unutar Kurije stavljajući je ne pod Kongregaciju za
bogoštovlje (koja nadzire liturgiju Crkve i koja bi bila prirodni
dom za povjerenstvo čija je svrha liturgijska), nego pod
Kongregaciju za nauk vjere.
Povjerenstvo
je uvijek bilo u čudnom položaju jer je trebalo davati odgovore na
liturgijska pitanja i izdavati pravne odredbe glede rubrika
tradicionalne Mise, a nije povezano s vidom papinske birokracije
specijalizirane za liturgiju. Benedikt XVI. je 2009. reorganizacijom
povjerenstva Ecclesia Dei naglasio da su pitanja koja dijele Vatikan
i FSSPX doktrinarna. FSSPX je također stalno zadržao isto gledište,
kao što je to izraženo u Službenome priopćenju nakon susreta s
predstojnikom Kongregacije za nauk vjere u studenome [2018.].
Papa Franjo ukinuo Papinsko povjerenstvo Ecclesia Dei
Papa
Franjo ukinuo je Papinsko povjerenstvo Ecclesia Dei koje je stvorio
1988. njegov prethodnik papa Ivan Pavao II. Apostolsko pismo u obliku
motuproprija objavio je u podne 19. siječnja Tiskovni ured Svete Stolice te je uvršteno u L’Osservatore
Romano. Odsada
će zadaće Povjerenstva biti potpuno stavljene u ruke Kongregacije
za nauk vjere koja će formirati posebni odjel radi preuzimanja
djelatnosti Povjerenstva. Ovaj prijelaz, objašnjava Rimski
prvosvećenik, dolazi kao odgovor na potrebu koja je izražena
tijekom sastanka toga dikasterija 15. studenoga 2017., koju je on
odobrio 24. studenoga i službeno potvrdio na plenarnoj sjednici u
siječnju 2018.
Papa
se osvrće na to kako je prije više od 30 godina, na dan nakon
biskupskih posvećenja 1988., Ivan Pavao II. želio olakšati ,,puno
crkveno zajedništvo svećenika, bogoslova, redovničkih
zajednica ili osoba povezanih s Bratstvom kojega je osnovao mons.
Marcel Lefebvre”. Cilj je bio pomoći im
,,ostati ujedinjeni s Petrovim nasljednikom u Katoličkoj Crkvi,
zadržavajući vlastite duhovne i liturgijske tradicije”.
To očuvanje duhovnih i liturgijskih tradicija osigurano je 2007.
motuproprijem Summorum pontificum pape Benedikta XVI.
Povijesni
podsjetnik pape Franje ima vrijednost u tome da pokazuje kako je to
Papinsko povjerenstvo izvorno osnovano na osudi nadbiskupa Lefebvrea
i njegova djela. U svojemu tridesetogodišnjemu postojanju većinom
se ograničavalo na liturgijska pitanja s nakanom da odgovori na
,,osjećajnost”
konzervativnih svećenika i vjernika te da se suprotstavi rastu
Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. diljem svijeta...
Ali
nakon što su 2009. dokinuta navodna izopćenja s biskupa Tradicije,
Benedikt XVI. vjerovao je da su aktualna doktrinarna pitanja dobar
razlog da se Papinsko povjerenstvo Ecclesia Dei pripoji Kongregaciji
za nauk vjere. Cilj je bio započeti doktrinarne razgovore sa
Svećeničkim bratstvom sv. Pija X.
Prvenstvo
vjerskoga nauka
Danas
papa Franjo piše da su redovničke zajednice koje su pripadale
Papinskome povjerenstvu stekle stabilnost u brojnosti kao i u
djelovanju, one osiguravaju služenje Mise u njezinom ,,izvanrednom
obliku”. Ali on
ukazuje da su ,,pitanja kojima se bavilo to
isto Papinsko povjerenstvo pretežno doktrinarne naravi”.
Te primjedbe i ta pitanja su za te
zajednice očito nevažna. Ona uistinu nastavljaju biti sporna
Svećeničkome bratstvu sv. Pija X. Na to su ukazali kardinali 15.
studenoga 2017. kada su ,,sastavili zahtjev da dijalog između
Svete Stolice i Svećeničkoga bratstva svetoga Pija X. izravno vodi
spomenuta Kongregacija, budući da su pitanja o kojima se raspravlja
doktrinarnoga karaktera”.
Jedan
zaključak je očit: dok su tzv. Ecclesia Dei zajednice očuvale
,,svoje duhovne i liturgijske tradicije”,
one očito nisu uključene u tu raspravu. Ako one ostaju pridružene
odjelu Kongregacije za nauk vjere, to je samo sporedno. One mogu
imati Misu, ,,duhovne i liturgijske tradicije”,
ali ne i cijeli nauk koji s njima dolazi.
Osnovne upute za ministrante
U
nastavku donosimo upute za ministrante koje se koriste u Austrijskom
distriktu Bratstva. One sadrže poučna objašnjenja o nekim osnovnim
liturgijskim pojmovima koja će zasigurno biti od opće koristi.
1.
Što je potrebno za ispravno držanje ministranta?
1.
uspravno stajati (ne oslanjati se na jednu nogu!),
2.
mirno hodati (koračati),
3.
uspravno poklecati,
4.
ispravni nakloni,
5.
pobožno činiti znak križa,
6.
držati lijepo sklopljene ruke,
7.
lijepo pokleknuti i ustati,
8.
ispravno se okretati.
2.
Što treba upamtiti kod hodanja?
Treba
upamtiti da se kod ministriranja nikada ne hoda (prave koraci)
unatrag ni u stranu.
3.
Što je poklecanje?
Poklecanje
je izvanjski znak klanjanja Bogu.
4.
Na što treba obratiti pažnju kod poklecanja?
Kod
poklecanja treba obratiti pažnju na sljedeće:
a)
držati tijelo uspravno (desno koljeno treba biti do lijeve pete)
b)
ne se podupirati rukama o koljeno
c)
pogled usmjeren prema svetohraništu ili oltarnome križu
d)
dušom smo usmjereni prema Spasitelju
5.
Kada se pravi jednostavno poklecanje (desnim koljenom)?
Jednostavno
poklecanje pravi se:
a)
pred svakim oltarom na kome je pohranjeno Presveto
b)
kada svećenik poklekne kod Graduala ili Evanđelja
c)
kadgod se dođe do sredine oltara tijekom sv. Mise
6.
Kada se pravi dvostruko poklecanje?
a)
kadgod se ulazi ili izlazi iz crkve ili kapele u kojoj je izloženo
Presveto
b)
kadgod se dođe do oltara na kome se tog trena podjeljuje sv. Pričest
7.
Što posebno treba izbjegavati kod Confiteora?
Kod
Confiteora posebno treba izbjegavati da se stavljaju glava i ruke na
tlo ili da ministranti gledaju jedan u drugoga.
8.
Na što treba obratiti pozornost kod zvonjenja?
Na
zvonjenja treba paziti da to bude dostojanstveno i ne preglasno
(zvono nije igračka!).
9.
Kada ministrant pravi mali znak križa?
Mali
znak križa pravi se samo za početak glavnoga i posljednjega
evanđelja. Inače se uvijek pravi veliki znak križa (od čela do
prsiju).
10.
Što znači mali znak križa?
Mali
znak križa znači da Radosnu vijest:
1.
razumom vjerujem
2.
ustima ispovijedam
3.
u srcu čuvam.
11.
Kako ministrant čini veliki znak križa?
Ministrant
čini veliki znak križa od čela do prsa i od lijevoga do desnoga
ramena.
12.
Što znači veliki znak križa?
Veliki
znak križa znači da ja cijeli pripadam Kristu Gospodinu.
13.
Na što treba obratiti pažnju kod poklecanja i ustajanja kod oltara?
Kod
poklecanja i ustajanja kod oltara treba posebno obratiti pažnju da
se ne okrećemo gornjim dijelom tijela. Između poklecanja i prije
nego što se klekne na pod treba jedan trenutak stojeći zastati.
14.
Kako treba lijepo sklopiti ruke?
Ruke
su lijepo sklopljene tako:
a)
da se drže ispred prsiju,
b)
da su cijeli dlanovi spojeni,
c)
da su ruke usmjerene koso prema gore,
d)
da je desni palac sklopljen preko lijevoga.
Grkokatolici časte svoje mučenike iz vremena komunizma
Služba
božanske liturgije u tajnoj kapeli
Institut
za povijest Grkokatoličke ukrajinske crkve (IHE) objavio je prigodom
svoje 25. obljetnice Crnu knjigu o antikatoličkom progonu koji su
izvršile sovjetske snage u državi tijekom 20. stoljeća.
Grkokatolička
crkva, koja je sjedinjena s Rimom od 1596., bila je progonjena pod
Lenjinom, a Staljin ju je zabranio i prisilno integrirao u
pravoslavlje 1946. Samo trećina klera prihvatila je pridružiti se
Moskovskome patrijarhatu koji je bio u rukama sovjetskih vlasti.
Većina je pristala na to da otiđu izvan zemlje u izgnanstvo.
Manjina klera, oko 10 %, odabrala je da otiđu u podzemlje, izlažući
se opasnosti da plate tu cijenu gulagom.
Izvori
za Crnu knjigu o antikatoličkom progonu mogu se pronaći u IHE-ovoj
opsežnoj zbirci: 9,000 fotografija, 5,000 dokumenata i 2,281
intervju s 150,000 stranica transkripata sa svjedočanstvima. Djelo
pokazuje ređenja u koncentracijskim kampovima, očuvanje
monastičkoga života, bogoslužja koja su se održavala u šumama,
studij u podzemnim bogoslovijama, ali i nadzor i represije nad
klerom, kao i svećenike koji su umrli deportirani u logorima.
Iako
je pad komunističkoga režima dopustio Ukrajinskoj grkokatoličkoj
crkvi da se službeno obnovi 1. prosinca 1989., ostaju još bitke
koje treba dobiti, posebno čak i – paradoksalno – unutar Crkve,
naročito kako je papa Franjo, primivši poslanstvo Moskovskoga
patrijarhata 30. svibnja 2018., čvrsto odbacio uniju kao ,,put
današnjega jedinstva”.
Kao da bi mogao postojati neki drugi put za promicanje jedinstva
Crkve osim onaj da se utrnu krivovjerja i potakne raskolničke
kršćane da se vrate jednoj, svetoj, katoličkoj i apostolskoj Crkvi
utemeljenoj na sv. Petru (usp. Mt 16,18).
Izvor:
La Croix /
FSSPX.News
Nastavak sukoba između Kijeva i Rusije – produbljenje krize u pravoslavnome svijetu
Od
odluke carigradskoga patrijarha Bartolomeja I. od
11. listopada 2018. da prizna Kijevski patrijarhat kao ,,autokefalnu
Crkvu”
koja više neće biti ovisna o Moskovskome patrijarhatu, u
pravoslavnim zemljama razvila se kriza.
To
se očituje iznenadnim ukinućem Nadbiskupije Ruskih pravoslavnih
crkava u zapadnoj Europi 27. studenoga 2018. Egzarhat je započeo
bijelom ruskom imigracijom u zapadnu Europu nakon boljševičke
revolucije 1917. te ga je Carigrad priznao kao ,,privremeni” 1931.,
prije nego će tomosom (dekretom) aktualnoga patrijarha Bartolomeja
I. 1999. biti podignut na status ,,trajnoga” egzarhata. Taj je
dekret ukinuo ,,Sveti sinod Ekumenskoga patrijarhata” održan u
Carigradu 27.-29. studenoga prošle godine.
Nadbiskup
Jean Renneteau je prema cath.ch ,,bio potpuno iznenađen” tom
odlukom koju mu je osobno priopćio ekumenski patrijarh Bartolomej.
Tu je uključeno 65 župa, dva samostana i sedam monastičkih
zajednica u Njemačkoj, Belgiji, Španjolskoj, Italiji,
Skandinaviji i naravno Francuskoj. Francuske župe bit će
integrirane u župe Grčke pravoslavne metrolopije u Francuskoj.
,,Veoma
sam iznenađen ovom odlukom”,
rekao je Yves Hamant, profesor emeritus za dnevni list La Croix.
,,Župljanima Nadbiskupije koji imaju liturgiju na slavenskome,
dopuštaju značajno sudjelovanje laika te su veoma privrženi svojoj
autonomiji, bit će teško prihvatiti tu odluku”. Koje je
objašnjenje za tu odluku? Prema bečkoj ustanovi Pro Oriente,
Carigrad se poziva na ,,trenutne pastoralne i duhovne potrebe”.
,,Povijesne okolnosti koje su vodile do stvaranja ove strukture nakon
ruske revolucije u listopadu 1917. (...) prošle su
kroz duboku promjenu (...) Današnja odluka je usmjerena tome da
učvrsti odnose između župa ruske tradicije s majkom crkvom
Carigradskoga patrijarhata”.
Mrežno povezani uređaji i isključena sposobnost rasuđivanja
Istraživački
news-magazin 60
Minutes Overtime koji se
prikazuje na CBS
objavio je prve rezultate opsežnoga i detaljnoga ispitivanja iz
kojih je razvidan utjecaj pametnih telefona i ostalih tablet računala
na razvoj dječjih mozgova.
Novinari
CBS-a otkrivaju kako su se zainteresirali za neurološki utjecaj
mrežno povezanih uređaja na djecu nakon sastanka s Tristanom
Harrisom 2017. godine. Bivši direktor tvrtke Google objasnio im je,
ne trepnuvši
okom, da su pametne aplikacije dizajnirali njegovi inženjeri kako bi
,,uhvatili pozornost korisnika“
i ,,stvorili naviku“,
a time i oblik ovisnosti.
Programeri
to čak nazivaju ,,hakiranje mozga“,
ali se zbog toga ne doimaju posebno zabrinuti. Da bismo izmjerili
utjecaj koji imaju mrežni pametni uređaji na malu djecu, moramo se
prisjetiti da djeca u SAD-u provedu na svojim mobitelima u prosjeku
četiri i pol sata dnevno, a mladi ih Europljani brzo sustižu.
Sve
više djece dobiva svoje pametne telefone i tablet računala u sve
mlađoj dobi: pitamo se zašto!
U
dva izvješća prikazana u emisiji 60 Minutes
pedijatar Dimitri Christakis, ravnatelj
Dječje bolnice u
Seattleu i profesor na Medicinskom
sveučilištu u Washingtonu, objašnjava kako mala djeca koriste sve
više mobilnih uređaja kako bi se smirili umjesto da se nauče
smiriti uz pomoć svojih roditelja.
Ovaj
autor 70 i više radova o djeci upozorava da tehnologija sve više
zamjenjuje odnos djece s roditeljima. Upozorava roditelje: ,,Djeci je
potrebnije roditeljsko krilo od aplikacija“.