Nakon
prvoga
i drugoga
dijela, donosimo u ovome članku završni dio predavanja p.
Franza Schmidbergera o Crkvi.
VI.
Četiri značajke Crkve
Sada
moramo pažljivije promotriti neke od značajki ovog otajstvenog
Tijela. Prije svega, radi se o četiri značajke, četiri obilježja
Crkve: ona je jedna, sveta, katolička i apostolska.
1.
Crkva je jedna, tj. ona ispovijeda jednu istu vjeru, slavi
jedan kult, tj. prinosi istu sv. Misnu Žrtvu i podjeljuje iste
sakramente; vjernici se okupljaju oko hijerarhije koja ih vodi i
njima upravlja. Sv. Pavao kaže: ,,Jedna vjera, jedno krštenje,
jedan Bog i Otac sviju“ (Ef 4,
5-6). Krist ne može imati različite zaručnice, On ima samo jednu
zaručnicu. Prema tome, kada je riječ o spasenju čovjeka, postoji
samo jedan način, a taj put spasenja je Krist zajedno sa svojom
Crkvom. Drugim riječima, Krist ostvaruje spasenje u svojoj Crkvi i
kroz njegovu Crkvu, kao što su ljudi u Noino vrijeme bili spašeni u
korablji i po njoj.
2.
Crkva je sveta. To ne znači da su svi njeni članovi sveti.
Ona naprotiv obuhvaća u svom krilu i svece i grešnike. Ali ona je
božanska ustanova, ima sveta sredstva, odnosno žrtve, sakramente i
molitve, ona ima sveti nauk i vodi ljude prema svetosti. U Crkvi će
uvijek biti barem ponekog sveca, ljudi koji su dosegli vrhunac
kršćanskoga savršenstva.
3.
Crkva je katolička. Katolička ovdje ne znači toliko
razgraničenje prema protestantizmu ili drugim konfesijama, nego
znači općenitost, sveobuhvatnost: svi narodi, svaka pojedina duša
pozvana je pripojiti se krilu Crkve. Krist je rekao svojim
apostolima: ,,Idite po svem svijetu i propovijedajte svim
narodima“. Sve dok
jedna jedina duša na ovom svijetu još nije prihvatila Krista sa
svime što slijedi, ne možemo biti mirni jer Kristov nalog još nije
ispunjen. Crkva prigrljuje u svoje krilo bogate i siromašne, bijele
i crne, mlade i stare, muškarce i žene, obrazovane i neobrazovane.
Sredstva koja drži u svojim rukama su opće djelotvorna i odgovaraju
općoj ljudskoj naravi tako da nema naroda ni kulture koji bi bili
isključeni. Koliko se od toga razlikuju sekte i druge svjetske
religije, kao što su islam, budizam i hinduizam! One su se nastanile
u pojedinim regijama svijeta ili među određenim slojevima
stanovništva; ali nisu sveopće, sveobuhvatne, katoličke.
4.
Crkva je apostolska. Ona se u neprekinutom slijedu proteže
sve do apostola. Ako bi ovaj slijed bio prekinut na samo jedan dan,
Crkva više ne bi postojala. To je kao cijev spojena na slavinu: kada
se cijev otkopča, voda više kroz nju ne prolazi. Kod ređenja
svećenika i biskupa, polaganjem ruku biskupi predaju duhovni
autoritet koji su sami primili. Tu je riječ o apostolskom nasljeđu.
Sv.
papa Pio X., naš veliki zaštitnik, dodao je još jednu značajku:
on govori da je Crkva uvijek napadana, uvijek proganjana i uvijek
u borbi. Istinsku Crkvu Isusa Krista svijet uistinu nikada ne
ostavlja na miru, jer ga ona u svojoj svetosti i moralnom nastojanju
uvijek poziva na obraćenje. Budući da se svijet ne želi obratiti,
zato treba tog neugodnog opominjatelja ukloniti. Ovo je najdublji
razlog progona kršćana. Prelat dr. George May rekao je nedavno o
trenutnoj situaciji: „Biskup koji se ne bori protiv masovnih
medija, koji su uglavnom u rukama liberalnih i lijevih novinara, ne
može biti dobar biskup“. Ako je tako, njemački biskupi većinu
masovnih medija ostavljaju na miru, čak im se i dodvoravaju pa se
odmah može zaključiti da svoju službu ne obavljaju kako treba.
Crkva
je, kao što smo utvrdili, otajstveno tijelo Isusa Krista, a to se
odnosi samo na Katoličku Crkvu. Stoga je svetogrđe reći da Crkva
subzistira (subsistit) u Katoličkoj Crkvi. Tu
se naprotiv radi o identifikaciji: Crkva jest Katolička
Crkva, samo otajstveno tijelo Kristovo. Papa Pio XII. još jednom je
to jasno istaknuo u svojoj divnoj enciklici Mystici Corporis
1943. Crkva nije podijeljena između katolicizma, pravoslavlja i
protestantizma; naprotiv, utemeljena je na Petru.
Još
jedna značajka Crkve je njezina vidljivost. Baš kao što se
Krist pojavio među nama u vidljivoj ljudskoj naravi, tako je i Crkva
vidljiva, tj. ima vidljivu hijerarhiju, vidljivi kult, vidljivu žrtvu
i podjeljuje sakramente u obliku vanjskih znakova. S time se moramo
odlučno suprostaviti Johnu Wycliffu, Janu Husu i Lutheru, koji su
naviještali manje-više nevidljivu Crkvu.
Crkva
je istodobno božanska i ljudska, tj. ona je božanskoga
utemeljenja, ali ju nose ljudi, isto tako kao što je Krist pravi Bog
i pravi čovjek u jednome. Ljudski je element još izraženiji u
Crkvi nego u njezinu utemeljitelju, koji je sam bezgrješan, potpuno
svet, neokaljan, nevin, dok su ljudi kao nositelji Crkve Adamova
djeca, opterećena istočnim grijehom, pritisnuta osobnim slabostima
i okaljana grijesima. Stoga u Crkvi uvijek ima sablazni, ali to nas
ne smije zbuniti. Krist je imao izdajicu među svojim apostolima, a
Petar ga je u noći muke tri puta zatajio. Sv. Pavao kaže da nosi
milosno blago u krhkoj, siromašnoj i slaboj posudi.
Crkva
je onda neuništiva, tj. ona ne može propasti zato što je Krist
njezina glava, a Duh Sveti je njezin životni dah. Njen božanski
Utemeljitelj obećava: „Vrata pakla neće je nadvladati“
(Mt 16, 18). Ovo je božansko i stoga nepogrešivo obećanje, ali čak
i da ga nismo dobili, znali bismo da Crkva ima besmrtni život jer je
ona otajstveno tijelo Kristovo, a Krist je besmrtan.
Crkva
je savršeno društvo. Na početku ovoga predavanja objasnio sam što
to znači: da ona može postići svoj cilj vlastitim snagama,
vlastitim sredstvima. Država je savršeno društvo u naravnom, a
Crkva je savršeno društvo u nadnaravnom području. Samo su ta dva
društva savršena. Crkva naime može svojim snagama postići svoj
cilj: ona ima sve što joj je potrebno da bi se sama sačuvala, rasla
i dozrijevala do svojega konačnoga oblika, proslavljene Crkve u
Nebu.
Idemo
još jednom pogledati na sedisvakantizam, tj. na one skupine i
ljude koji tvrdoglavo tvrde da današnji Papa nije papa. Ali od kada
je papinska stolica prazna? Već u tome stavovi ovih djelomice
fanatičnih revnitelja divergiraju. No Crkva je vidljiva, tako
da mora biti svakome dobronamjernome katoliku jasno i na prvi pogled
razvidno da papa od ovoga ili onoga određenoga trenutka nije više
papa. Ako pravi katolici o tom trenutku ne mogu biti jedinstveni,
onda je to znak da takav trenutak nikada nije postojao.
Nadalje,
ako današnji Papa nije papa, onda Benedikt XVI. vjerojatno nije bio
papa, a vjerojatno ni Ivan Pavao II. ni Pavao VI. Tada svi biskupi koje su oni
imenovali nisu kanonski biskupi, svi kardinali koje su oni imenovali
nisu kardinali. Kako onda Crkva može ponovno dobiti papu? Ona kao
savršeno društvo mora biti u mogućnosti osigurati svoje postojanje
i samostalno postići svoj cilj. Budući da to pod pretpostavkom
teorije sedevakantizma nije slučaj, moramo je na dogmatskim osnovama
odbaciti kao zabludu.
VII.
Pripadnost Crkvi
Tko
pripada otajstvenome tijelu Kristovu? Postoje tri uvjeta da bi se
moglo identificirati kao njegov član:
1.
treba ispovijedati cijelu katoličku vjeru,
2.
treba biti kršten,
3.
treba biti podložan zakonitoj hijerarhiji u njezinim zakonitim
odredbama.
Ne
trebamo se ovdje dugo zadržavati na pojmu lažne poslušnosti po
kojemu prije svega predstavnici hijerarhije, koji preziru cijelu
Tradiciju Crkve, žele da prisegnemo na taj prijezir Tradicije.
Prijeđimo na nešto drugo, naime na riječi predstojnika
Kongregacije za nauk vjere, kardinala Müllera. U svečanome govoru
za protestantskoga biskupa dr. Johannesa Friedricha u listopadu 2011.
izjavio je sljedeće: „Kršćani koji ne stoje
u punom zajedništvu nauka, sredstava
spasenja i apostolsko-biskupskoga ustroja
s Katoličkom Crkvom, opravdani su vjerom i krštenjem, te su potpuno
pritjelovljeni Crkvi Božjoj kao Tijelu
Kristovom“.
Ova izjava je jednostavno pogrešna! Osnovna pretpostavka da
pripadamo Crkvi je potpuna katolička vjera, tj. potpuno prihvaćanje
Božje objave koju Crkva naviješta. Nju protestantski pokrajinski
biskup dr. John Friedrich sigurno ne prihvaća. Ili možda između
ostaloga vjeruje papinski primat? Vjeruje li u transupstancijaciju u
sv. Misi? Vjeruje li u pomirbeni karakter sv. Žrtve na našim
oltarima? Vjeruje li u Bezgrješno Začeće Marijino? Vjeruje li u
čistilište? A kad je riječ o upravljanju Crkvom, treba se pitati
podvrgava li se zakonitim odredbama hijerarhije. Budući da sve to
nije slučaj, moramo se tvrdnji kardinala Müllera suprotstaviti.
VIII.
Pralikovi Crkve
U
Starom zavjetu postoji cijeli niz pralikova sv. Crkve: prvo odabrani
izraelski narod. Kao što je izraelski narod bio zaručnica Božja,
danas je Crkva narod zaručnica zaklanoga Jaganjca. Crkva se nadalje
neprestano slavi kao novi Jeruzalem. Kao što je drevni Jeruzalem
imao hram kao mjesto molitve i žrtve, Crkva kao novi Jeruzalem ima
svoje oltare za svetu Misnu Žrtvu, svoje katedrale, crkve i kapele
kao mjesta molitve. Crkva je predoznačena u Noinoj korablji u kojoj
se spašava samo osmero ljudi, to jest Noa i njegova obitelj. Trebamo
biti u korablji da ne bismo propali u poplavi. S druge strane, ova
poplava je naznaka sv. Krštenja koje čisti svijet od grijeha i
krivnje. Time izričito ispovijedamo načelo: extra Ecclesiam
nulla salus – izvan Crkve nema spasenja.
IX.
Tri mjesta Crkve
Crkva
se konkretno sastoji od tri dijela ili stanja: vojujuća
Crkva na zemlji, proslavljena Crkva na
nebu i trpeća Crkva u čistilištu.
Vojujućoj
Crkvi pripadaju svi oni koji ispunjavaju tri uvjeta navedena u točki
VII. Ona nije ništa drugo do li priprema za slavnu Crkvu na Nebu.
Slavna
Crkva na Nebu je zajedništvo svetaca koji su već postigli svoj
krajnji cilj i sjeli za stol s Abrahamom, Izakom i Jakovom. Radi se o
gozbi, gdje su izabrani ispunjeni nebeskim blaženstvom. Slavna Crkva
je time također zajedništvo, predstavljeno kao svadbena gozba
Jaganjčeva:
„I
vidjeh nebo novo i zemlju novu; jer prvo nebo i prva zemlja prođoše,
i mora više nema.
I vidjeh grad sveti, Jerusalem novi, gdje silazi od
Boga s neba, pripravljen kao zaručnica, ukrašena zaručniku
svojemu.
(...) I dođe jedan od sedam anđela, koji su imali
sedam čaša punih sedam posljednjih zala, i reče mi s menom
govoreći: "Dođi, pokazat ću ti zaručnicu, ženu Janjetovu."
I odvede me u duhu na goru veliku i visoku, i pokaza mi sveti grad
Jerusalem, gdje silazi s neba od Boga.
U krasoti Božjoj. I svjetlost njegova bijaše kao
dragi kamen, kao kamen jaspis, što sja kao kristal.
I imao je zid velik i visok, što je imao
dvanaestora vrata; i na vratima dvanaest anđela, i imena napisana, i
imena dvanaest plemena sinova Izraelovih.
Od istoka vrata troja, i od sjevera vrata troja, od
juga vrata troja, i od zapada vrata troja.“ (Otk
21, 1-13). Ovdje još jednom vidimo Crkvu predstavljenu kao
catholica, koja obuhvaća sve narode. Zid ima 12 temelja, to
je 12 apostola, a spomen 12 plemena izraelskih ukazuje da Crkva
Staroga zavjeta s Crkvom Novoga zavjeta tvori jednu jedinstvenu
Crkvu.
Trpeću
Crkvu u čistilištu tvore one duše koji su u različitom stanju
milosti, ali još potrebne čišćenja kako bi stale pred Boga i
mogle ga gledati licem u lice.
X.
Crkva koja jedina spašava
Bog
ne daje spasenje pojedinačnoj duši izravno, nego u Crkvi i po Crkvi
jer je Crkva otajstveno tijelo Kristovo i zato što je Krist, glava,
nerazdvojivo povezan sa svojom Crkvom. On kaže o samom sebi: „Ja
sam put, istina i život, nitko ne dolazi k Ocu osim po meni“
(Iv 14, 6). To shvaćamo kao: ako je Bog u svojoj spasiteljskoj volji
sam postao čovjekom i umro za naše spasenje na križu, onda ne može
biti nikakvoga drugoga puta spasenja. Taj način spasenja nužno
uključuje njegovo otajstveno Tijelo, njegovu Zaručnicu. Tko stoga
svjesno i voljno ostaje izvan Crkve, ne može se spasiti. Nema sumnje
da postoje ljudi koji žive u nesavladivoj zabludi, a koji bi
prihvatili Evanđelje kada bi im se propovijedalo i tada bi se
pokajali za svoje grijehe. Izvanjski stoje izvan Crkve, a iznutra su
usmjereni prema Crkvi. Ali što je vanjski kriterij za ovu nutarnju
volju? To nije ništa drugo doli: kad im bude u potpunosti navješteno
evanđelje, tada će stvarno ući u Crkvu. Svatko tko ostaje izvan
vidljive Crkve, ne može biti siguran u svoje spasenje.
Tema
našega izlaganja glasi: Crkva – naša radost, naša ljubav, naš
ponos. Crkva je naša radost jer ona je Bog koji djeluje i
spašava na ovoj zemlji. Kada Nebeski Otac gleda s prijestolja na
zemlju, sa zadovoljstvom gleda posebno na svoju Crkvu, a u njoj na
svoga ljubljenoga Sina, koji kao Glava Crkve u njoj nastavlja živjeti
i djelovati. Sve drugo na ovoj zemlji je sporedno: politika,
ekonomija, financije, pa čak i društvo. Svijet i čovječanstvo su
usmjereni samo i jedino prema otajstvenom Tijelu Kristovom; oni
postoje samo toliko dok je posljednje osobe koja je pozvana
priključiti se tome Tijelu i tako pronaći svoje spasenje. Tada
dolazi kraj vremena. Svi smo pozvani na izgradnju otajstvenoga Tijela
Gospodnjega, svaki po svojim sposobnostima, talentima i darovima.
Doprinosimo tomu našim molitvama, našom radošću koja nosi
iskušenja svakodnevnoga života, ali i našim velikodušnim darovima
za izgradnju škola, kuća duhovne obnove, kapela, priorata,
bogoslovija i samostana: sve to je konkretna izgradnja otajstvenoga
Tijela Gospodinova. Kakva je radost pripadati ovoj Crkvi i moći
pridonijeti toj izgradnji!
Ova
Crkva je naša ljubav, jer je Bog naša ljubav i jer je naš
Gospodin Isus Krist naša ljubav. Kao što je velika iluzija fraza
,,Bog – da, Krist, utjelovljeni Bog – ne“,
tako je i ona druga: ,,Krist – da, Crkva – ne“.
Dilexit Ecclesiam – ljubio je Crkvu, ideal je koji trebamo
postići, da nam se te riječi mogu upisati na nadgrobni spomenik.
Crkva
je i naš ponizni ponos, ova Crkva sa svojim djelima milosti
kroz dvije tisuće godina, mnoštvom svojih svetaca i mučenika,
sjajem njezina nauka, ljepotom njezinih obreda i ceremonija,
plodnošću njezina rada i truda. Pripadamo joj po slobodnom Božjem
milosnom izboru. To je izbor, poziv, djelo milosrdnog smilovanja i
beskrajne Božje dobrote. Čime smo zaslužili biti njezini sinovi,
njezine kćeri, njezina djeca, živjeti u punini njezine dvije tisuće
godina stare tradicije, dok tisuće i milijuni ljudi sjede u tami i
sjeni smrtnoj? Neka nas ispuni velika zahvalnost Bogu i Njegovoj
Crkvi po zdravom katoličkom samopouzdanju i poniznom ponosu. Velika
pjesnikinja Gertrud von Le Fort izražava to u himnima Crkvi:
Tvoji
službenici nose ruho koje ne stari
i
tvoj govor odzvanja kao mjed tvojih zvona.
Tvoje
molitve su kao tisućljetni hrastovi
i
tvoji psalmi imaju dah mora.
Tvoj
je nauk poput utvrde na neosvojivim planinama.
Kada
primaš zavjete, oni će trajati do kraja vremena,
i
kada blagoslivljaš, gradiš kuće na nebu.
Tvoja
pomazanja su kao veliki vatreni znakovi na čelima,
nitko
ih ne može ugasiti.
Jer
mjera tvoje odanosti nije ljudska odanost
i
mjera tvojih godina nema životnoga zalaza.
Ti
si kao postojani plamen iznad vrtloga pepela!
Ti
si poput kule usred nabujalih voda!
Zato
si tako tiha kad su dani bučni,
jer
kad dođe večer oni ipak traže tvoju milost: