Na blagdan sv. Januarija i drugova, 19. rujna 2014., posjetio je po prvi puta p. Stefan Frey, poglavar
našega Distrikta, našu domovinu Hrvatsku te je tom prigodom održao
sv. Misu u Zagrebu. U okviru ove svečanosti održao je propovijed
koju prenosimo u nastavku te predavanje. Prilika je to da se
podsjetimo njegovih veoma sadržajnih i poticajnih riječi o liku i
djelu sv. Pija X. iz kojega možemo trajno crpiti nadahnuće za naš
kršćanski život.
Svećeničko
bratstvo sv. Pija X. ima rijetku počast, da za zaštitnika ima jednu od najvećih
ličnosti među papama u povijesti. Stoga u jubilarnoj obljetnici – stogodišnjici
njegove smrti, promatramo s udivljenjem, ali i puni pouzdanja, našeg nebeskog
zaštitnika kojemu je povjereno naše Bratstvo.
Našega zaštitnika možemo ubrojiti među najveće pape, jer je povezao svoju izvanrednu osobnu svetost s uzornim obavljanjem papinske službe u najtežim vremenima. On nije bio samo jedan veliki svetac, nego i izvanredna pastirska ličnost na Petrovoj stolici. A što čini veličinu jednog pape? Postoje prije svega dvije osobine koje bi trebale obilježavati Kristova namjesnika, Dobrog Pastira:
Prvo, on mora ljubiti svoje stado do potpunog darivanje sebe, jer dobri pastir polaže svoj život za svoje ovce.
Drugo, on mora štititi svoje stado od vukova. To jest, od njega se traži budnost, hrabrost i beskompromisna čvrstoća da bi odbio vukove, a to su lažni proroci, lažni učitelji. On ne smije biti najamnik! Možemo vidjeti da su ove obje bitne osobine pastira na posve čudesan način ujedinjene u Piju X. One su nešto najistaknutije u ličnosti ovog svetog pape; one su nit vodilja čitavog njegova života i stapaju se u njemu u jednom savršenom, čudesnom skladu. Promotrimo sve to malo pobliže, da bismo od njega učili, nadahnuli se njegovim primjerom i da bismo ga nastojali revno nasljedovati.
1. Očinska dobrota Pija X.
Svi ljudi koji su ga poznavali (kao kapelana, biskupa i papu) složno svjedoče: imao je beskrajno dobro srce. Već kao mladi kapelan u Tombolu, potpuno se predao za povjerene mu duše i nije se štedio. U mjestu je sjećanje na njegovu bezgraničnu ljubav ostalo neprestano živjeti. U stvari, on je živio kao najbjedniji u svom mjestu. Oskudica ga je stalno pratila. Bez oklijevanja, bio je spreman dati svoju košulju ili posljednji novčić. Nijedan nevoljnik nije uzalud pokucao na njegova vrata, znao je da će uvijek pomoći, čak i ako je morao razdati posljednje zalihe svoje smočnice. On je davao sve, jer je uistinu volio svoje i nepokolebljivo vjerovao u Boga.
Bio je osobno veoma skroman. Jedna
žena iz Tombola kazala
je: "Don Sarto ima tako istrošeni kaput,
da kapelani iz
okolice u šali govore, da je
bio u ratu". Kasnije, kao župniku u Salzanu pružila
mu se prilika da zaživi ljubav
na herojski način,
kada je 1873. Italiju udarila epidemija kolere. Tu je on darivao ne samo
svoju imovinu, nego i čitavu svoju osobu. Bio
je spreman dati svoj život za
bolesne i umiruće. Povjerio je kapelanima, da se brinu o živima, dok
se on sam htio posvetiti umirućima. Dan i noć
radio je kao svećenik, njegovatelj
bolesnih, liječnik, i žurno je obilazio
od kuće do kuće. Noću
je pokapao mrtve. Kad je pobjegao grobar, on sam nosio je lijes do
groba. Kada je groznica
minula, bio je sličan smrtnoj prilici.
Uslijed nečuvenih napora posve je omršavio, postao je iscrpljen i
oslabljen. Njegov je život bio primjer
junaštva, o kojemu je Isus
kazao: ,,Veće
ljubavi nitko nema od onog koji život svoj položi za svoje prijatelje".
Kad je s 50 godina postao biskup Mantove, nije prošlo puno vremena, dok se svi nisu oduševili ljubavlju svog biskupa, njegovom neusporedivom dobrotom. Svako malo moglo se čuti: ,,Naš biskup je dobar kao anđeo", ,,On je svetac", ,,On je više na nebu nego na zemlji".
Dragi vjernici, nedostaje nam vremena da bismo na sveobuhvatni način izložili očinsku, pastirsku ljubav našeg sveca. Ona je ostala i u godinama nakon što je postao Papa, jedna od njegovih prepoznatljivih osobina. Ona se očitovala možda na poseban način u njegovoj samilosti za izgubljene i neprijatelje Crkve. Kao papa, bio je u više navrata prisiljen intervenirati protiv nedostojnih ili modernističkih svećenika i s velikom boli poduzeti stroge mjere. U takvim slučajevima, ,,on je bio prvi koji je patio jer je imao suosjećanja za krivce".
Proveo je besane noći moleći za
izgubljene, da dođu do prave spoznaje. Bio je pun obzira
za ljudske slabosti. Kad bi čuo da se dogodilo nešto neprilično, uzvratio bi: ,,Svi smo mi od krvi i mesa; svi smo mi grešnici; svi mi možemo pogriješiti". Uvrede,
ismijavanja, pogrde koje su mu nanesene, odmah bi oprostio i
zaboravio sve iz velikodušne
ljubavi prema Bogu.
Dragi vjernici, ova divna dobrota i ljubav sv. Pija X. primjer su za sve nas. Ako želimo osvojiti zalutale ovce, moramo činiti isto što i on. Ključ za srca je samo velikodušna ljubav.
Dragi vjernici, ova divna dobrota i ljubav sv. Pija X. primjer su za sve nas. Ako želimo osvojiti zalutale ovce, moramo činiti isto što i on. Ključ za srca je samo velikodušna ljubav.
2. Beskompromisna
čvrstoća
Kako je god blag i popustljiv bio prema
grešnicima, toliko je bio neumoljivo strog i čvrst, kada je trebalo zaštititi prava Božja i Crkve, i
braniti svoje stado. Nije dopustio da išta utječe na odlučnost njegovih djela. Tu je sv. Pio X. pokazao snagu i energičnost jednog velikog vođe i junačku
ustrajnost: odluke o nekom važnom
pitanju, koje je spoznao
kao prave i potrebne,
provodio je u djelo neslomljivom jakošću. Tada je pokazivao
snagu kojoj nitko nije mogao odoljeti. Nije
uzalud kazao jedan stari venecijanski ribar, kada je čuo da je patrijarh Sarto izabran za
papu: ,,Izabrali
su za papu željeznog čovjeka"; a jedan čovjek
iz Mantove kasnije je dodao: "željeza koje je
sastavljeno iz ljubavi
i vjere, ali tako
čvrsto da ako bi Napoleon imao posla s njim,
ne bi lako došao
do cilja". Tog čovjeka
od željeza Božja je providnost podigla
na papinsku stolicu
u jednom vremenu koje si je uzelo
za zadaću boriti se protiv Crkve. Samo Bog zna kakvo se junaštvo tražilo od
Pija X. da izdrži sve napade neprijatelja i
brani Crkvu.
Najimpresivniji
primjer njegove nepokolebljive
snage bila je njegova borba protiv modernizma, koji je opisao kao sintezu
svih zabluda. Vrijedno
je malo razmotriti to njegovo
velebno djelo. Malo tko je tu
prijeteću smrtnu opasnost
prepoznao tako jasno kao on.
U enciklici Pascendi,
on kaže: "modernisti su gori od svih drugih
neprijatelja Crkve. Jer oni ne kuju
svoje planove za uništenje
Crkve izvana, nego u samoj Crkvi; a
šteta je to veća, što bolje oni Crkvu poznaju. Oni stavljaju svoju ruku,
ne samo na grane i izdanke, nego na korijen, na samu
vjeru", da bi tako iz temelja uništili
kraljevstvo Kristovo. Papa se najprije nadao da
će moderniste privesti razumu.
On je pokušao primijeniti sva moguća sredstva: očinsku dobrotu, potom i strogoću,
ali sve je bilo uzalud.
A kada je morao utvrditi da je modernistički otrov
već zarazio mnoge svećenike, nije oklijevao djelovati sa svom odlučnošću,
da bi zadao konačni udarac zabludama.
Taj je udarac bio dvostruk:
- Izlaganje i
svečana osuda krivovjerja
u dva dokumenta: Lamentabili
i Pascendi 1907.
- A zatim i energične mjere zaštite koje su potrebne da bi se upravo iskorijenio modernizam. Bile su vrlo raznolike. Spominjemo samo najvažnije:
- A zatim i energične mjere zaštite koje su potrebne da bi se upravo iskorijenio modernizam. Bile su vrlo raznolike. Spominjemo samo najvažnije:
o
U
bogoslovijama je skolastičko-tomistička
filozofija morala bez iznimke postati temeljem crkvenih
studija. Jer se modernizam
temelji prije svega na pogrešnim filozofskim načelima koja
se može nadvladati jedino zdravom filozofijom.
o
Učitelje s modernističkim sklonostima treba neumoljivo ukloniti.
o Svi
klerici koji se pripuštaju višim redovima, obvezni su položiti
antimodernističku zakletvu.
Koliko su sve te mjere koje je poduzeo Pio X. bile učinkovite i potrebne,
pokazala su sljedeća desetljeća. On je zaista uspio spriječiti opasnost i protjerati
modernizam Crkve. I to za otprilike 50 godina. Međutim, modernisti se nisu dali potući i nastavili su djelovati uglavnom
subverzivno. U mjeri
u kojoj je budnost pastira
nažalost kasnije počela opadati, otrov se ponovno probijao unutra, sve dok se na II. vatikanskom koncilu nije konačno probio i
donio uništenje, kakvo
povijest još nije vidjela. Postkoncilska tragedija
je takoreći tužan dokaz o ispravnosti procjene
i djelovanja Pija
X.
Zato je borba koju je naš slavni zaštitnik prije 100 godina vodio protiv modernizma, još uvijek vrlo aktualna i primjer za sve nas. Mons. Lefebvre junački ju je preuzeo, i ne smijemo iz ljubavi prema vjeri i Crkvi od nje nimalo odstupati.
Zato je borba koju je naš slavni zaštitnik prije 100 godina vodio protiv modernizma, još uvijek vrlo aktualna i primjer za sve nas. Mons. Lefebvre junački ju je preuzeo, i ne smijemo iz ljubavi prema vjeri i Crkvi od nje nimalo odstupati.
Zazovimo na današnji dan i ubuduće našeg nebeskog zaštitnika puni pouzdanja:
da bi očinskom blagošću
svrnuo pogled na svoju obitelj,
sa suosjećanjem u svim poteškoćama kojima je izložena.
Neka nas on prije svega vodi da bismo ne samo cijenili njegov slavni primjer, nego ga također hrabro i odlučno nasljedovali.
Neka nas on prije svega vodi da bismo ne samo cijenili njegov slavni primjer, nego ga također hrabro i odlučno nasljedovali.
Neka nam to udijeli po zagovoru Blažene
Djevice Marije, koju
je predano čitavog života ljubio i
uzeo kao zaštitnicu svog pontifikata.
p. Stefan Frey, Zagreb, 19. 9. 2014.