Izvadak
iz propovijedi vlč. Hansa Milcha održane 31. 5. 1981. u Mainzu o
ulozi sv. Ivane Arške (čiji se blagdan slavi 30. svibnja) za pravu
slobodu pojedinca i naroda u svjetlu novovjekovne tiranije globalizma
koji ugrožava identitet europskih naroda.
IZBORNIK
▼
Časopis Christus Rex br. 20: 50 godina Novus orda
Dostupan
je novi, 20.
broj časopisa Christus
Rex –
drugi
broj u 2019. godini, koji je posvećen temi 50.
obljetnice od objavljivanja novog reda Mise.
Časopis možete osobno uzeti prigodom Misa Svećeničkoga bratstva
sv. Pija X. te skinuti na sljedećoj
poveznici.
Časopis
je dostupan besplatno, a zahvalni smo za svaki dobrovoljni prilog da
bi se pokrili troškovi tiska i poštarine.
Ako
još niste pretplaćeni, a želite primiti tiskano izdanje časopisa
(ili prijaviti druge osobe koje žele primati), molimo Vas da nam
javite na adresu naše e-pošte:
fsspxhr(et)gmail.com
Sadržaj:
Svjedočanstva
o novom obredu Mise
Simbolika
požara katedrale Notre-Dame
Nova Eva
Da
bismo razumjeli Gospinu izravnu ulogu u našem spasenju, moramo se
vratiti u Edenski vrt. Tu imamo raj, muškarca i ženu, imamo drvo,
imamo zloga anđela.
Muškarac
i žena bili su bez roditelja i bili su roditelji svima. Oni su bili
najveća od svih ljudskih bića i stvoreni su u stanju izvorne
pravednosti, tj. u stanju milosti.
Vidimo
kako đavao postiže veliku pobjedu nad Adamom na dva načina: putem
drva i žene. Žena vodi čovjeka do stabla, a stablo za čovjeka
rađa smrt. Đavao je zaveo ženu, a žena je iz ljudskoga poštovanja
uzrokovala da čovjek sagriješi.
Kao
učinak toga, ti prvi roditelji postaju začetnici smrti. Oni su u
stanju priopćavati fizički život, ali s tim fizičkim životom
dolazi kazna fizičke smrti i neposredne duhovne smrti, budući da su
sva njihova djeca rođena u istočnome grijehu.
Od
prvoga grijeha prvih roditelja dolaze svi susljedni grijesi
čovječanstva. Možemo reći da je istočni grijeh bio izvor
,,kulture smrti”. Duhovna smrt dovodi do fizičke smrti. Sljedeći
događaj u Svetome pismu je kako Kajin ubija Abela. I ubojstva i
drugi zločini odatle se jednostavno nastavljaju sve do današnjeg
svijeta, gdje se milijuni ubijaju.
No
Bog je od vječnosti odlučio da preokrene grijeh tako izvodeći
potpuni preokret događaja u vrtu, tako da se djelo otkupljenja
ponekad naziva ,,božanskom osvetom”.
U
samom trenutku pada (s ljudske točke gledišta, jer Bog sve
istodobno vidi u vječnosti), Bog izdaje naredbu za svoj lijek. Da bi
ovaj lijek bio božanska osveta, On treba čovjeka, ženu i drvo. Kao
što je intervenirao u stvaranju prvog Adama i Eve, tako će morati
intervenirati i za drugog Adama i Evu. Razmislimo kako On ostvaruje
svoju osvetu.
Kako katolički prosuditi papu Franju i patrijarha Irineja?
U listu Hrvatski tjednik objavljen je 16.
svibnja 2019. članak p. Marka Tilošanca koji daje osvrt na nedavnu izjavu pape Franje o
postupku kanonizacije bl. Alojzija Stepinca u svjetlu trenutne
crkvene krize kao i duhovnih obilježja tzv. pravoslavlja –
istočnoga raskolništva. Tekst članka prenosimo u nastavku.
Nedavni
događaji oko posjeta pape Franje Bugarskoj i Sjevernoj Makedoniji
uzburkali su duhove u našim domoljubnim i vjerničkim krugovima
kojima je na srcu lik i djelo bl. Alojzija Stepinca. Onima koji su
bolje upućeni u suvremena zbivanja u Katoličkoj Crkvi, dobro je
poznato da to nije slučajnost jer gotovo da nema putovanja ili
javnog nastupa pape Franje koji ne bi izazvao kontroverze. No nas
Hrvate posebno smeta kada se relativiziraju osobnosti koje nam
predstavljaju ideale, koje su ostavile neizbrisivi pečat u našoj
nacionalnoj duhovnoj, moralnoj, kulturnoj prošlosti. Jedna od njih
je zasigurno lik i djelo bl. Alojzija Stepinca, koji stoji kao
,,najveći prelat Katoličke Crkve“, kako
ga je bio nazvao papa Pio XII. On stoji kao simbol borbe za prava
Crkve i našega naroda usred jugokomunističkoga terora –
svjedočanstva za koje je položio i svoj život. Iako mu vjernički
puk iskazuje svoje najdublje štovanje i time očituje želju da bude
uzdignut na čast oltara u cijeloj Crkvi – proglašen svetim, čini
se da papa Franjo pokazuje drukčije sklonosti. Osnivanje mješovitoga
katoličko-pravoslavnoga povjerenstva da bi se navodno ispitao
Stepinčev lik i djelo, poznavateljima crkvenih i društvenih prilika
odmah se pokazalo kao vrlo sporan potez koji samo može dovesti do
potkopavanja općenitog duhovnog stanja. Da su takva pribojavanja
opravdana pokazao je daljnji razvoj stvari, u koji spada nedavna
papina izjava i želimo zato pogledati u pozadinu da bismo vidjeli
kako uistinu trebamo ocijeniti papin potez o osnivanju spomenutoga
povjerenstva, kao i posljedice koje su odatle proizašle.
U
zdravo orijentiranim domaćim obavijesnim izvorima mogli smo se
susresti s više raščlambi ovoga problema, kojima ipak nedostaje
dublje perspektive da bi se ispravno sagledala problematika. U osvrtu
na stanje unutar Srpske pravoslavne crkve uglavnom se zadržava
pogled na društvenim i političkim očitovanjima ove vjerske
zajednice, dok nedostaje onaj pravi vidik na duhovne pretpostavke iz
kojih ovo prethodno proizlazi. Isto to vrijedi i za trenutno stanje
unutar Katoličke Crkve, gdje se dominantno usmjerenje proizašlo iz
smjernica Drugoga vatikanskoga sabora prosuđuje također iz
društvenih i političkih obilježja, a premalo se vodi računa o
teološkim postavkama koje uvjetuju društveno djelovanje. Želimo
zato ovdje zaviriti malo dublje i promotriti doktrinarna obilježja
(srpskoga) pravoslavlja, kao i modernoga – progresivističkoga
usmjerenja unutar Katoličke Crkve te uvidjeti koliko su ove dvije
pojave međusobno povezane na primjeru aktualnih kontroverzi.
Zajedničko službeno priopćenje biskupa Huondera i p. Pagliaranija
Papa
Franjo razriješio je 20. svibnja 2019. biskupa Vitusa Huondera
njegovih dužnosti kao biskupa Biskupije Chur (Švicarska), imenujući
administratora radi izbora njegova nasljednika. Prema nakani koju je
izrazio prije dugo vremena, biskup Huonder povlači se u kuću
Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. Jedina svrha toga koraka je da se
posveti molitvi i tišini, da bi služio isključivo tradicionalnu
Misu i djelovao za Tradiciju, jedini put za obnovu Crkve.
Svećeničko
bratstvo sv. Pija X. cijeni hrabru odluku biskupa Huondera i raduje
se što je u mogućnosti pružiti mu duhovno i svećeničko okružje
koje on tako duboko želi. Neka taj primjer slijede i drugi da bi se
,,sve obnovilo u Kristu“.
20.
svibnja 2019.
mons.
Vitus Huonder,
umirovljeni
biskup Chura
don
Davide Pagliarani,
generalni
poglavar Svećeničkoga
bratstva sv. Pija X.
Osvrt na Otvoreno pismo biskupima Katoličke Crkve
U
utorak, 30. travnja 2019., dvadesetak katoličkih teologa i
sveučilišnih profesora objavilo je Otvoreno pismo biskupima
Katoličke crkve pozivajući ih da interveniraju glede pape Franje,
tražeći ga da se odrekne krivovjerja za koje je optužen. U slučaju
da u tome ustraje, utvrdio bi se kanonski prijestup krivovjerja
(hereze), a papa bi bio ,,podložan kanonskim posljedicama”.
Sažetak koji su objavili autori objašnjava ovu posljednju točku:
ako se Franjo tvrdoglavo odbije odreći svojih krivovjerja, od
biskupa će se tada tražiti da proglase ,,da je postao svojevoljno
lišen papinstva”.
Ovaj
sažetak također objašnjava da je ovo Pismo treći korak postupka
koji je započeo u ljeto 2016. Prvi se sastojao od privatnoga
pisma 45 potpisnika, upućenoga
svim kardinalima i istočnim patrijarsima
te
prokazujući krivovjerja
ili teške zablude
koje
zastupa ili podržava
apostolska
pobudnica
Amoris Laetitia. U drugom koraku predstavljen je tekst Correctio
filialis (Sinovski
ispravak),
koji je potpisalo 250 sudionika, a objavljen je u rujnu 2017. godine,
poduprt
peticijom koju je potpisalo 14.000 osoba. Tu
se
od pape tražilo
da zauzme stav o teškim
zastranjenjima
koja su proizveli njegovi
spisi
i izjave. Konačno,
ovo Otvoreno
pismo tvrdi da je papa Franjo kriv za kažnjivo
djelo krivovjerja
te
ga
nastoji dokazati, jer riječi i djela pape Franje predstavljaju
duboko odbacivanje katoličkog nauka
o braku, moralnom zakonu, milosti i oproštenju
grijeha.
Već je više od 5.000 ljudi potpisalo peticiju koju su autori
objavili
na internetu.
Ova
inicijativa otkriva rastuću uznemirenost
i ogorčenost mnogih katolika neočigled spisa i djela sadašnjega
rimskoga prvosvećenika. Postoji zasigurno dobar razlog za
zabrinutost kad se suočimo s naukom pape Franje u moralnim
pitanjima. Štoviše, danas postoji veća uznemirenost u katoličkim
krugovima glede zabluda u ovom području, nego pogrešnih stvari
protiv vjere. Ali Papin nauk je također devijantan – ako ne još
više – u pitanjima vjere.
Marija i svećeništvo
Međutim,
postoji samo jedan način da iskažemo Bogu najveću slavu, upravo po
žrtvi našega Gospodina na Križu koja se svakodnevno obnavlja na
oltaru. Tu se samo po Kristu, s Kristom i u Kristu daje Presvetome
Trojstvu sva čast i slava. Isto tako postoji samo jedna mogućnost
otkupljenja i vraćanje božanskoga života dušama, upravo po Krvi
našega Gospodina koja se ulijeva u duše po kanalima sakramenata, da
bi ih izbavila iz zatvora istočnoga grijeha, očistila od svih
prljavština, očistila ih i iscijelila od duhovne gube, ispunila
svjetlošću i svim božanskim blagom.
A
tko je prema volji Gospodina našega Isusa Krista jedino sposoban
izvršiti na zemlji djelo otkupljenja, nastaviti iskazivati Bogu svu
slavu i ulijevati Kristovu Krv u duše? Svećenik. Prema tome, ono
što najviše zaokuplja Bezgrješno Srce Djevice, koje tako čezne za
spasenjem svoje jadne izgubljene djece, jest svećeništvo. Najdublja
želja naše Kraljice je pružiti svome Sinu nastavljače Njegova
spasiteljskoga djela, tako da bi po tim sredstvima, blisko
sjedinjenima s Njezinim Sinom po svećeničkome znamenu, plamen
Njegovoga Presvetoga Srca mogao gorjeti svugdje na zemlji: Put,
Istina i Život.
Koliko
dakle mora biti velika želja Blažene Djevice da se posvuda umnože
ovi raspodjelitelji božanskih milosti, Kristovi instrumenti ,,par
excellence“. Jer upravo po njima može
ona prije svega ispuniti svoje poslanje da daje svijetu Isusa,
posvećuje duše i pretvara ih u druge Kriste. Bez njih bi one duše
za koje je Ona toliko molila, tako puno trpjela i žrtvovala svoga
Sina; te duše, njezina ljubljena djeca, bile u opasnosti da se
vječno odvoje od svoje Majke, da budu vječno proklete.
Zato
Ona želi obavljati svoju službu Posrednice svih milosti, osobito
među velikodušnim dušama, u kojima podiže poziv, poziva ih na
viši život s milostima svjetla i snage da prevladaju oklijevanja i
prepreke, također s bezbrojnim milostima u izravnoj pripremi za
svećeništvo, sve do blagoslovljenoga trenutka kada može
predstaviti ređenika svome Sinu koji ga po biskupovim rukama doista
čini drugim sobom. Doista, ,,ako Djevica, Majka Božja, ljubi sve
duše gorljivom ljubavlju, ona ima posebnu naklonost prema
svećenicima koji su živa slika Isusa Krista“
(Pio XI.).
Izvor:
fsspx.news
Živjeti posvetu Bezgrješnome Srcu Marijinu
s radošću pokrećemo novu duhovnu praksu koja će biti posvećena
osobito Blaženoj Djevici. To ćemo učiniti 13. svibnja, na
godišnjicu prvoga Gospina ukazanja u Fatimi, i tijekom ove godine
kada ćemo proslaviti 35. obljetnicu posvete Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. Žalosnom i Bezgrešnomu Srcu Marijinu, koju je nadbiskup
Marcel Lefebvre učinio 8. prosinca 1984. u Ecôneu.
Ovaj dvostruki spomen ne smije, međutim, ostati samo pobožna
uspomena, pomalo sentimentalna i ugodna, naravno, ali bez utjecaja na
naš duhovni život.
Razlog
postojanja ove nove prakse je da ponovno probudimo naše duše,
ponovno zapalimo našu revnost te se živo podsjetimo na potpunu
ovisnost Bratstva sv. Pija X. o našoj Gospi.
Želim
vas ohrabriti da čitate i razmišljate o ovoj posveti. Riječi koje
je izrekao naš osnivač bile su dobro usmjerene i još uvijek imaju
goruću važnost: zablude koje su u njima prokazane sigurno nisu
nestale. Naprotiv, one rastu i umnožavaju se kao stanice raka.
Pustile su korijena i čini se da su navalile u cijeli javni prostor.
Moja namjera nije donositi negativno, obeshrabrujuće opažanje, kao
da sve što je dosad učinjeno nije bilo od koristi. Ne, bitka se
nastavlja sve do pobjede; borba za istjerivanje bolesti nastavlja
se sve dok postoji život. I borit ćemo se koliko god je potrebno, s
istim oružjem: utječući se Djevici Mariji, osobito njezinome
Bezgrešnome Srcu, utočištu grešnika i boraca.
Prisustvovanje i sudjelovanje na Misi (I.)
U
ovome članku p. Michael Simoulin donosi opsežno pojašnjenje
autentičnoga i tradicionalnoga shvaćanja ,,aktivnoga sudjelovanja“
te zašto i kako je važno za katolike da dok prisustvuju Misi,
doista u njoj i sudjeluju. Članak je prvotno objavljen u časopisu
The Angelus u ožujku 1997.
Pohađanje
Mise i sudjelovanje u liturgiji
Crkva
teži voditi sve ljude Kristu, koji daje svu slavu i čast Bogu Ocu u
zajedništvu s Duhom Svetim. To je doista razlog našega postojanja:
da proslavimo Boga priznajući Njegovu transcendentnost, Njegovo
veličanstvo, Njegovu moć, Njegovu dobrotu i pjevajući mu hvale.
A
to ne može učiniti nijedan čovjek osim preko Krista, s Njim i u
Njemu. To je stoga prva svrha svete Misne Žrtve.
Zbog
toga svatko mora ići na Misu: ne samo jer je to obveza ili da bismo
izbjegli počiniti smrtni grijeh, nego zato da bismo sudjelovali u
velikoj liturgiji naše Majke Crkve, koja želi okupiti svoju djecu
za taj veliki „čin“ Njezina Zaručnika. Taj „čin“
proglašava Bogu Ocu da ga Njegova djeca ljube kao i Njegov ljubljeni
Sin.
Da
bismo bolje razumjeli zašto postoje crkveni propisi o pohađanju
Mise, prisjetimo se četverostruke svrhe Žrtve Križa, koja ima istu
svrhu kao i sveta Misna Žrtva.
Prva
je klanjanje: da priznamo veličinu, veličanstvo i moć Božju
i da se pred Njim ponizimo.
Druga
je zahvala: da mu zahvalimo na mnogim darovima, i općenitim i
osobnim, na mnogim milostima, na tolikoj dobroti i milosrđu prema
nama, jadnim grješnicima.
Treća
je kajanje: da
učinimo zadovoljštinu i naknadu za naše grijehe i da molimo oprost
od Boga za sve grijehe, znane ili neznane, koje smo počinili mi sami
ili drugi.
Četvrta
je molitva: da otkrijemo Bogu sve naše potrebe i da ga molimo
za one koji trebaju Njegove milosti.
Nijedno
ljudsko biće ne može si priuštiti da zanemari ispuniti te četiri
obveze ako Bogu želi dokazati da ga zaista ljubi i ako želi primiti
sve potrebne milosti koje su mu nužne za vječno spasenje. Međutim
nitko osim našega Gospodina Isusa Krista ne može potpuno ispuniti
te dužnosti, čije je štovanje ugodno i prihvatljivo Bogu zbog
čistoće Njegove ljubavi i prinošenja samoga sebe. Naš Gospodin
Isus Krist dolazi nam sa svetim i čistim darom sebe, po rukama Crkve
i njezinih svećenika. On nas poziva da prikažemo svoje darove,
koliko god jadni i nesavršeni oni bili, da ih pridružimo Njegovima
tako da mogu biti prihvatljivi Bogu Ocu.
Tako
nedjeljna Misa sažima sve naše molitve prethodnoga tjedna i sva
naša nastojanja i zaslužna djela, čak su i ona sljedećega tjedna
sadržana u svetom prikazanju našega Gospodina na takav način da ih
Njegov Otac prihvaća kao ugodne i prihvatljive. Nije li to izuzetan
dokaz dobrote i blagosti? Zar nas zaista Crkva treba prisiljavati da
se utječemo našemu Gospodinu, da mu kažemo da ga ljubimo, da se
sjedinimo s Njegovom žrtvom da bismo primili zauzvrat Njegovo
božanstvo, Njegovu dušu, Njegovo tijelo, Njegovu krv, Njegov život
koji je dao za nas, Njegovo strpljenje i moć, snagu i dobrotu
zajedno s neizmjernim blagoslovom koji je Otac predvidio za svoga
Sina i one koji su mu slični?
Crkva – naša radost, naša ljubav, naš život, naš ponos (III.)
Nakon
prvoga
i drugoga
dijela, donosimo u ovome članku završni dio predavanja p.
Franza Schmidbergera o Crkvi.
VI.
Četiri značajke Crkve
Sada
moramo pažljivije promotriti neke od značajki ovog otajstvenog
Tijela. Prije svega, radi se o četiri značajke, četiri obilježja
Crkve: ona je jedna, sveta, katolička i apostolska.
1.
Crkva je jedna, tj. ona ispovijeda jednu istu vjeru, slavi
jedan kult, tj. prinosi istu sv. Misnu Žrtvu i podjeljuje iste
sakramente; vjernici se okupljaju oko hijerarhije koja ih vodi i
njima upravlja. Sv. Pavao kaže: ,,Jedna vjera, jedno krštenje,
jedan Bog i Otac sviju“ (Ef 4,
5-6). Krist ne može imati različite zaručnice, On ima samo jednu
zaručnicu. Prema tome, kada je riječ o spasenju čovjeka, postoji
samo jedan način, a taj put spasenja je Krist zajedno sa svojom
Crkvom. Drugim riječima, Krist ostvaruje spasenje u svojoj Crkvi i
kroz njegovu Crkvu, kao što su ljudi u Noino vrijeme bili spašeni u
korablji i po njoj.
2.
Crkva je sveta. To ne znači da su svi njeni članovi sveti.
Ona naprotiv obuhvaća u svom krilu i svece i grešnike. Ali ona je
božanska ustanova, ima sveta sredstva, odnosno žrtve, sakramente i
molitve, ona ima sveti nauk i vodi ljude prema svetosti. U Crkvi će
uvijek biti barem ponekog sveca, ljudi koji su dosegli vrhunac
kršćanskoga savršenstva.
3.
Crkva je katolička. Katolička ovdje ne znači toliko
razgraničenje prema protestantizmu ili drugim konfesijama, nego
znači općenitost, sveobuhvatnost: svi narodi, svaka pojedina duša
pozvana je pripojiti se krilu Crkve. Krist je rekao svojim
apostolima: ,,Idite po svem svijetu i propovijedajte svim
narodima“. Sve dok
jedna jedina duša na ovom svijetu još nije prihvatila Krista sa
svime što slijedi, ne možemo biti mirni jer Kristov nalog još nije
ispunjen. Crkva prigrljuje u svoje krilo bogate i siromašne, bijele
i crne, mlade i stare, muškarce i žene, obrazovane i neobrazovane.
Sredstva koja drži u svojim rukama su opće djelotvorna i odgovaraju
općoj ljudskoj naravi tako da nema naroda ni kulture koji bi bili
isključeni. Koliko se od toga razlikuju sekte i druge svjetske
religije, kao što su islam, budizam i hinduizam! One su se nastanile
u pojedinim regijama svijeta ili među određenim slojevima
stanovništva; ali nisu sveopće, sveobuhvatne, katoličke.
Svibanj – Marijin mjesec
Mjesec
svibanj je jedan od najljepših mjeseci u crkvenoj godini. Nema
drugoga vremena u liturgijskoj godini koje nudi toliko mogućnosti za
nadnaravnu radost i duhovno slavlje kao svibanj.
Priroda
razvija svoj puni sjaj nakon oštrih, hladnih i tamnih mjeseci zime i
početka proljeća. Sunce ponovno osvjetljava i grije većinu dana.
Stabla su u svojoj svježoj i snažnoj zelenoj boji ili čak u
bijelim, ružičastim ili žutim cvjetovima. Ptice razveseljuju zrak
koncertom koji druga godišnja doba ne poznaju.
Ali
ni i u crkvenoj godini nema mjeseca koji je ispunjen takvom
svečanošću. ,,Svibanj pripada uskrsnom vremenu – pravom vremenu
radosti Katoličke Crkve – i pada najčešće potpuno ili dijelom u
to vrijeme. Blagdan Uzašašća i poslanja Duha Svetoga dolaze gotovo
uvijek, a blagdani Presvetoga Trojstva i Tijelova najčešće u
svibnju. To je dakle vrijeme Aleluje jer je Gospodin ustao iz groba i
uzašao na nebo da bi na svoje mjesto poslao Crkvi Duha Božjega. ,,To
je dakle jedan od razloga“, piše kardinal John Henry Newman,
,,zašto je svibanj predviđen za posebno štovanje Blažene Djevice.
Ona je prva od stvorenja, najljepša i najdraža od sve Božje djece,
najbliža Njegovom prijestolju. Zato mora biti njezin taj mjesec u
kome slavimo velike blagdane Božjega smilovanja, našega otkupljenja
i posvećenja u trima božanskim osobama“ (Newman, Der Maimonat,
Mainz, Grünewaldverlag, 1921, str. 4).
Marija
je uistinu kruna stvaranja. Sva slava koju u prirodi susrećemo
zajedno, nije dovoljna da bi dostigla ljepotu kojom je dragi Bog
uresio Mariju. A ta ljepota nikada nije bila pokvarena grijehom. To
osobito vrijedi za Marijinu nadnaravnu milost i slavu. Ne naziva li
sv. arkanđeo Gabrijel Majku Božju ,,milosti punom“. Bog je u
njezinu dušu spustio sva najveća blaga nadnaravnoga života, kojima
je bilo obdareno ikoje stvorenje. U svom Bezgrešnom začeću i svom
vječnom djevičanstvu ona je postala Majka Sina Božjega o kome
svake nedjelje pjevamo u Credu: ,,Bog od Boga, Svjetlo od Svjetla,
pravi Bog od pravoga Boga, istobitan s Ocem“. Kao nova Eva postala
je družica novome Adamu u djelu spasenja. Stojeći pod križem,
ostvarila je svoje ime ,,Majke svih živih“, porodivši nas za
djecu Božju u svojim neizmjernim bolima i supatnji s svojim
božanskim Sinom. Po njoj svi ljudi primaju milosti koje je zajedno s
njome Bogočovjek zaslužio na Kalvariji.
Najstrašniji raskol koji je svijet ikada vidio
4.
veljače 2019. su u Abu Dhabiju papa Franjo i veliki imam Al Azhara,
Ahmad Al-Tayyeb, potpisali dokument o „Ljudskom bratstvu za
svjetski mir i zajednički život“. Deklaracija započinje u ime
Boga koji, ako mora biti Bog zajednički svima, ne može biti ništa
drugo osim muslimanskog Alaha. Bog kršćana je doista jedan u
naravi, ali trojstven u različitim osobama: Otac, Sin i Duh Sveti.
Još od vremena Arija i nakon toga, Crkva se bori protiv
antitrojstvenika i deista koji poriču ili zapostavljaju ovo
otajstvo, koje je za kršćanstvo najveće. Islam ga, naprotiv,
odbacuje s užasavanjem, kao što izjavljuje sura o ,,autentičnom
bogoštovlju“: ,,On, Bog, je jedan! Bog, vječni! On ne rađa, niti
je bio rođen, i nitko mu nije jednak!” (Kur'an, 112, 2, 4).
No
u Deklaraciji iz Abu Dhabija, čast se ne iskazuje ni Bogu kršćana
ni Bogu islama, već svjetovnom božanstvu, ,,ljudskome bratstvu”,
,,koje obuhvaća sve ljude, ujedinjuje ih i čini ih jednakima”.
Ovdje se ne radi o ,,duhu Asiza” – koji u svom sinkretizmu ipak
priznaje primat religijske dimenzije u odnosu na sekularističku –
nego o afirmaciji ravnodušnosti. Ni u jednoj točci ne spominje se
zapravo temeljna metafizika vrijednosti mira i bratstva, ali se
stalno na njih aludira. Kada dokument utvrđuje da ,,pluralizam i
raznolikost religija, boja kože, spola, rase i jezika Bog želi u
svojoj mudrosti, kroz koju je stvorio ljudska bića”, ne ispovijeda
ekumenizam koji je osudio Pio XI. (1928.), nego religijski
indiferentizam koji je osudio Lav XIII. u enciklici Libertas (20.
lipnja 1888.), koju definira kao ,,doktrinarni sustav koji naučava
da je svatko slobodan ispovijedati religiju koja mu se sviđa, pa čak
i ne ispovijedati nijednu”.
U
deklaraciji iz Abu Dhabija kršćani i muslimani podvrgavaju se
temeljnom načelu slobodnoga zidarstva, pri čemu vrijednosti slobode
i jednakosti francuske revolucije trebaju pronaći svoju sintezu i
postignuće u sveopćem bratstvu. Ahmad Al-Tayyeb, koji je zajedno s
papom Franjom sastavio tekst, nasljedni je šeik Bratovštine sufija
Gornjega Egipta, a u islamskom svijetu je Al Azhar, sveučilište na
kojemu je on rektor, obilježeno je promicanjem sufijskog ezoterizma kao
,,inicijacijskoga mosta” između istočnog i zapadnog slobodnog
zidarstva (usp. Gabriel Mandel, Federico II, il sufismo e la
massoneria, Tipheret, Acireale, 2013.).
Dokument
ustrajno i opetovano poziva ,,svjetske vođe kao i na arhitekte
međunarodne politike i svjetske ekonomije, intelektualce, filozofe,
vjerske ličnosti, umjetnike, medijske profesionalce te muškarce i
žene kulture iz svakoga dijela svijet“, da energično
rade na širenju ,,kulture tolerancije i zajedničkoga života u
miru”, izražavajući ,,čvrsto uvjerenje da nas autentični nauci
religija pozivaju da ostanemo ukorijenjeni u vrijednostima mira, da
branimo vrijednosti uzajamnoga razumijevanja, ljudskoga
bratstva i skladnoga suživota“. Te su vrijednosti, ističe se,
,,sidro spasenja za sve“. Tako ,,Katolička crkva i Al Azhar”
iziskuju da ,,ovaj dokument postane predmet istraživanja i
promišljanja u svim školama, sveučilištima i formacijskim
ustanovama, pomažući time obrazovati nove naraštaje da donose
dobrotu i mir drugima i da posvuda budu branitelji prava potlačenih
te najmanjih među našom braćom i sestrama”.
Dana
11. travnja je dokument iz Abu Dhabija u Santa Marti u Vatikanu
zaključen simboličkom gestom. Franjo se prostirao po tlu pred
trojicom muslimanskih vođa iz Sudana i poljubio im noge, moleći
mir. Ovu gestu treba prosuditi ne toliko po onome što utvrđuje:
podvrgavanje Crkve islamu, nego po onome što ona niječe:
Kraljevstvo našega Gospodina Isusa Krista. Onome koji predstavlja
Krista, u čije ime će se prignuti svako koljeno na nebu i na zemlji
(Filipljanima 2, 10), moraju ljudi i narodi iskazati čast, a ne da
je on ikome iskazuje.