Do svog preminuća
20. kolovoza 1914. papa Pio X. bio je veliki štovatelj Majke Božje.
Već ga je njegova majka kao malo dijete naučila moliti Zdravomariju
i pjevati na čast Mariji. No što znači marijanska pobožnost?
Zašto je ona bitna? Prenosimo intervju iz njemačkog glasnika
FSSPX-a Mitteilungsblatt u kojemu p. Stefan Frey govori o zaštitniku
Bratstva sv. Pija X. i njegovoj marijanskoj pobožnosti.
Mitteilungsblatt:
Kako biste načelno okarakterizirali marijansku pobožnost Pija X.?
p. Stefan Frey:
Jedan od životopisaca svetog Pija X. izvrsno je kazao da je on
„postao svet, a da to nije niti znao, niti zamijetio“. Bila je to
ona „svetost koja se u svemu bez otpora i bez pridržaja predavala
božanskoj Providnosti“. Kako je njegova svetost prošla bez
spektakularnih čudesa i bez vanjskih vidljivih asketskih velikih
djela, tako i njegova marijanska pobožnost. Pio X. je bio katolik.
Štovanje Marije bilo je, tako reći, dio DNK njegove duhovne
osobnosti. To nije samo površno vjerovanje, nije bila teatralnost,
ono je kristocentrično. Gdje je Isus, tu je i Marija. Gdje je
Marija, tu je i Isus.
MB: Koju ulogu je
igrala marijanska pobožnost u njegovom djetinjstvu?
p. Frey:
Pio X. rođen je 2. lipnja 1835. Iznad kreveta na kojem ga je njegova
majka donijela na svijet visjela je Marijina slika. A pročelje crkve
San Matteo u seocetu Riese u kojoj je on dan kasnije primio sveto
Krštenje nadvisuje veliki kip Posrednice svih milosti.
Vitki Campanile sa
svojom je zvonjavom davao ritam života, molitve i rada ove duboko
pobožne zemlje. I umiranje je pratila zvonjava zvona. Trostruko –
uglavnom na koljenima – moljenje Anđeoskog pozdravljenja i
svakidašnje moljenje Krunice u obitelji bili su nešto naravno u
životu naroda.
Zbilja ne znamo puno
o obiteljskom životu Sartovih. Bilo je to tiho postojanje. Ljubiti
Isusa i Mariju naučio je maleni Giuseppe – bilo je to krsno ime
kasnijeg pape – kao i devetero ostalih braće i sestara od majke
Margherite Sarto (1813.-1894.). Znamo da je ova jednostavna žena
bila velika štovateljica Majke Božje. S djecom je često išla u
hodočasničku crkvu Naše Gospe u Cendrole koja se nalazila na rubu
sela. „Ova crkva obuhvaća najnježnije vjerske dojmove vremena
njegova djetinjstva i mladosti, ona krije najnutarnjiji dio njegova
srca“ (Nello Vian).
Godine 1906. Pijo X.
je dao da se ovo svetište obnovi. Zabranio je da se postavi
spomen-ploča: „Ne želim da me prije vremena kamenuju.“
Drveni kip u ono
vrijeme je imao srebrnu krunu. Mnoge zahvalnice (ex voto)
dokumentiraju uslišanja i čuda koja su pripisana Gospinu zagovoru.
MB: Što se može
reći o njegovoj ljubavi prema Mariji na njegovu daljnjem životnom
putu?
p. Frey:
Nažalost nemamo duhovni dnevnik; i uopće, Pio X. nije bio čovjek
koji je svoj nutarnji život iznosio van. Njegove se krjeposti
prepoznavalo po djelima. Jedna karakteristična crta je vjernost u
malim stvarima, on je bio kroz mnoge godine svog zemaljskog života
čovjek koji je bio u istoj mjeri krjepostan, čovjek iz jednog
komada.
U školu je išao u
Castelfanco (1846.-1850.), bio je u sjemeništu u Padovi
(1850.-1858.). Njegova revnost za marijansku pobožnost posvjedočena
je u spisima za kanonizaciju.
Kao
dvadesettrogodišnjak zaređen je za svećenika 18. rujna 1858. u
crkvi Santa Maria e San Liberale u Castelfrancu, a zaredio ga je
biskup Giovanni Antonio Farina iz Trevisa koji je 23. studenog 2014.
proglašen svetim.
Bio je kapelan u
Tombolu (1858.-1867.) i župnik u Salzanu (1867.-1875.), jednom selu
s otprilike 2200 vjernika. Tu je uveo svibanjsku pobožnost koja je u
ono vrijeme puku bila nepoznata i položio je temelje za jednu
katoličku skupinu djevojaka „Marijinih kćeri“.
Od 1875. do 1885.
bio je u upravi i u bogosloviji svoje biskupije Treviso – 210 župa
i 350000 duša – djelovao je kao kanonik, kancelar i duhovnik.
Sjemenište i bogoslovija ugošćivalo je 300 polaznika od 10 do 24
godine. Probuditi duboku ljubav prema Presvetoj Djevici Mariji u
srcima svećeničkih kandidata bila je i velika želja njegova srca,
ali i njegova dužnost.
To isto vrijedi za
vrijeme njegova djelovanja kao mantovanskog biskupa od 1884. do 1893.
Njegovo biskupsko posvećenje palo je uostalom na blagdan „Kraljice
Mantove“ u čemu je vidio obećanje da će Marija njegovo
biskupstvo uzeti pod svoju zaštitu.
Mantova, biskupija
koja je bila poljoprivredni kraj s velikim društvenim problemima,
bila je „teška“. Jedan primjer može biti dostatan. U vrenju
Risorgimenta, talijanskog pokreta ujedinjenja, nekoliko desetina
svećenika ove biskupije odreklo se svoje službe. Godine 1885.
biskup Sarto je zaredio jednog jedinog svećenika. Ali on je pokrenuo
reforme koje su uskoro donijele plodove.
U ovo vrijeme pada i
njegovo pojačano zalaganje za Musica sacra. I to je povezano sa
štovanjem Majke Božje koje se izriče upravo u duhovnim pjesmama i
skladbama. Mladi svećenik Lorenzo Perosi (1872.-1956.) koji je
kasnije postao kapelnik u Svetom Petru, ovdje je mladog biskupa
izvijestio o francuskoj opatiji Solesmes i o obnovljenoj
gregorijanici.
U Mantovi je brižno
oko biskupa Sarta opazilo i modernizam koji je nastajao. Neumorno je
upozoravao na ovo krivovjerje koje se opasno širilo, a koje se onda
nazivalo „moderno kršćanstvo“. Istom revnošću upozoravao je
vjernike svoje biskupije da se uteknu onoj kojoj je dana vlast
nadvladati sva krivovjerja:
„Molite Krunice,
draga djeco! U našem vremenu koje je obilježeno tegobnom
nepoučljivošću duhova koja teži uništenju dogmi, iskvarenosti
srdaca i uništenju ćudoređa, ne postoji drugo sredstvo da se
ostvari pobjeda vjere i kršćanskog morala nego razmatranjem
otajstava Krunice…Molite Krunicu! U nju položite svoje pouzdanje,
u njoj gledajte izvor željenog blagoslova, zaštitni bedem gradova i
naroda jer je nemoguće da Bog zatvori svoje uho kada ga tako mnogo
njegove djece zaziva kao Oca, da Marija ne usliši molitvu kojom
Crkva usrdno prosi njezinu zaštitu“ (Pastirsko pismo od 21. rujna
1885.)
Kratko prije nego
što je msgr. Sarto 1893. postavljen za venecijanskog patrijarha, Lav
XIII. ga je kreirao kardinalom. U Gradu na laguni liberalna gradska
uprava nije bila na svečanom ustoličenju, uopće je preuzimanje
biskupije bilo politički vrlo „kontroverzno“. To je gotovo kao i
danas. „Svjetovni“ duh zarazio je i pastoral. Novi patrijarh je
nanovo uredio propovijedanje i katehezu. I bogoslovija je
reformirana. Godine 1897. održan je euharistijski kongres da se
prinese zadovoljština za bogohulno razbacivanje hostija koje se
dogodilo. Vjerski duh se ponovno vratio.
Štovanje Gospe kod
msgr. Sarta imalo je svoju središnju točku u čudotvornoj slici
„Nikopeia“ (grčki:„Ona koja donosi pobjedu“). Ovu je ikonu
prema legendi naslikao sveti Luka. U ovoj slici se koncentrira
marijanska pobožnost u Gradu na laguni – s utjecajima u
umjetnosti, arhitekturi, glazbi i liturgiji. O tome bi se mogla
napisati cijela knjiga. Ova čudotvorna slika povezana je s pobjedom
kod Lepanta. Ova pobjeda kršćanstva po Kraljici krunice bila je i
Piju X. duboko u svijesti. On je dao obnoviti kapelicu svete Krunice
u bazilici mučenika Ivana i Pavla u Veneciji koja se na
venecijanskom dijalektu naziva „Zanipolo“. Ovaj oratorij koji je
bogato urešen umjetničkim djelima bio je podignut u sjećanje na
pomorsku bitku protiv Osmanlija, a 1876. godine uništio ga je požar.
Godine 1913. uz Papinu pomoć ponovno je izgrađen. Poslao je
vlastoručno napisano pismo i podijelio je potpuni oprost.
Godine 1901. kao
patrijarh je na Monte Grappa posvetio jednu kapelicu i iznimno veliki
Gospin kip koji je trebao bdjeti nad Venecijom. Ona je nažalost
uništena granatom u strašnim borbama u Dolomitima koje su tisuće
vojnika stajale života.
Vrh Monte Grappe
koji je visok 1775 metara južni je završetak Dolomita pred
venecijanskom ravnicom.
„U crnoj reverendi
običnog klerika uzjahao je bijelu mazgu. U šumarevoj kolibi je
prenoćio na nešto više od tisuću metara visine. U potpunom miru
jahao je sljedećeg jutra do vrha dok su na okolnim puteljcima
treperile svjetiljke i baklje gorštaka i seljaka koji su išli k
istom cilju. Deset tisuća hodočasnika nazočilo je blagoslovu i
svetoj Misi. Na veću radost stanovnika Alpi crkveni je knez potom na
šešir stavio svežnjić runolista“ (Vian).
MB: Kaže se da
ga je Lav XIII. želio kao kardinala dovesti u Rim. Dogodilo se
drukčije. Godine 1903. u konklavi je izabran za papu.
p. Frey:
Svoj pontifikat je u početku povjerio Marijinoj zaštiti. Najveća
marijanska proslava njegovog pontifikata bila je proslava 50.
obljetnice proglašenja dogme Bezgrješne koja je obilježena sa
silnom svečanošću. S tim u vezi dao je izgraditi Lurdsku pećinu u
Vatikanskim vrtovima, okrunio je Bezgrješnu u Bazilici svetog Petra
u Korskoj kapeli i dao je da se u misal unese blagdan Ukazanja
Bezgrješne – „Blagdan Gospe Lurdske“ (11. veljače).
MB: Naziva ga se
pretečom Fatime.
p. Frey:
Da, jer je on – veliki molitelj Krunice – Gospino štovanje
subotom popratio oprostima. Njegova druga enciklika sva je posvećena
Majci Božjoj. „Ad diem illum“ od 2. veljače 1904. podsjeća na
proglašenje dogme iz 1854. Pio je od jubileja Bezgrješne očekivao
„pokret produbljenja vjere“.
To je bio njegov
program koji je on sažeto izrekao u svom geslu „sve obnoviti u
Kristu“.
Nema boljeg i
sigurnijeg puta k spoznaji i ljubavi Kristovoj od Marije. Doslovno
kaže u enciklici: „Nema sigurnijeg i lakšeg puta da se sve u
Kristu ujedini i po njemu postigne savršeno posinstvo od Marije.“
Pio X. je vidio
štovanje Bezgrješne kao protuotrov za racionalizam i modernizam.
Uzet ću si prostor da čitateljima citirati malo poduži odlomak:
„Što je prvo čime
mržnjom ispunjeni neprijatelji vjere pokušavaju na sve strane
proširiti svoje zablude i nažalost kod mnogih prodrmaju vjeru? Oni
niječu da je čovjek pao, da je sagriješio i da je tako izgubio
svoje negdašnje mjesto. Stoga su za njih istočni grijeh i sve
njegove loše posljedice čisto izmišljene bajke, isto kao i
grješnost i pokvarenost roda ljudskoga u njegovu korijenu i
proširenje na sve potomke. Ne manje ismijavaju činjenicu da je ovo
zlo obuhvatilo sve ljude i tako učinilo nužnim Otkupitelja. Naravna
posljedica takvih pretpostavki je da za postojanje u svijetu Krista,
Crkve, milosti i nadnaravnog reda ne postoji više opravdanje. Jednom
riječju, cijela zgrada vjere time je potpuno potkopana. – Ako pak
ljudi vjerno priznaju da je Marija, Djevica, od prvog trenutku svoga
Začeća bila slobodna od svake ljage grijeha, to znači isto toliko
kao i priznati i prihvatiti istočni grijeh, otkupljenje po Kristu,
Evanđelje, Crkvu i čak i zakon patnje. Tada je racionalizmu i
materijalizmu ujedno oduzet svaki temelj, a kršćanski nazor o
svijetu smije slavno tvrditi da je obranio i zaštitio istinu.“
MB: Što je Pio
X. naučavao o konkretnoj marijanskoj pobožnosti?
p. Frey:
Ona mora dovesti do promjene života i do krjeposti, do toga da po
navici činimo dobro.
„Ako štovanje za
koje on (vjernik) tvrdi da iskazuje Presvetoj Djevici njega ne
udaljava od grijeha i ne dovodi do odluke da se odrekne loših
navika, onda je ovo štovanje Marije samo vanjština i
samozavaravanje bez istinske jezgre i bez spasonosnog ploda.“
Ili jedan drugi
citat iz enciklike:
„Ako bi netko u
sebi nosio želju…štovati Presvetu Djevicu na posve savršen
način, onda mora… sa svom ozbiljnošću težiti za nasljedovanjem
njezina primjera u svakom pogledu.“
Marija kao
posrednica milostī je za postizanje krjeposti bogomdano sredstvo.
Ona ja naša velika pomoć: „Znamo iz iskustva da molitva koja
istječe iz srca koje ljubi i koja se može pozvati na zagovor
Presvete Djevice nije uzaludna.“
Radi odgovora na
Vaše pitanje treba pogledati također i katehetsko djelo Pija X. U
njegovom Kompendiju kršćanskog nauka u tri katekizma koja su u
njemu sadržana za različite uzraste postoji jedan dio koji se zove:
„Pouka o blagdanima Gospodinovim, Presvete Djevice Marije i
svetaca“.
Ovdje se u pojedinim
poglavljima vjernicima tumači pet najvažnijih marijanskih blagdana
– Bezgrješna, Marijino Rođenje, Marijino Navještenje, Marijino
Očišćenje i Marijino Uznesenje. Na kraju svakog poglavlja Pio X.
nabraja kako treba slaviti ove blagdane. Ovdje bih želio po redu
predstaviti ove kratke tekstove kako bih pokazao kako je jednostavno
i kako duboko štovanje Marije.
„Nakane Crkve kod
štovanja Bezgrješnog
Začeća
su: 1. Probuditi u nama živu zahvalnost prema Bogu da je Presveta
Djevica Marija takvom povlasticom toliko mnogo uzvišena; 2. Oživjeti
našu vjeru glede Marijine izuzetosti od istočnog grijeha; 3. Dati
nam da razumijemo koliko puno Bog cijeni i ljubi čistoću i svetost
duše; 4. Neprestance jačati naše štovanje Marije.“
„Na blagdan
Rođenja
Presvete Djevice Marije
trebamo učiniti četiri stvari: 1. Zahvaliti Bogu za jedinstvene
darove i povlastice kojima ju je među svim stvorenjima odlikovao; 2.
Moliti ga da njezinim zagovorom u nama uništi carstvo grijeha i
učini nas vjernima i postojanima u Njegovoj božanskoj službi; 3.
Štovati Marijinu svetost i blaženom je zvati poradi njezine
uzvišenosti; 4. Težiti nasljedovati je u brižnom čuvanju milosti
i u vježbanju krjepostī, osobito poniznosti i čistoće po kojima
je ona postala dostojna primiti Isusa Krista u svojem prečistom
krilu.“
„Na blagdan
Blagovijesti
trebamo učiniti tri stvari: 1. S dubokim strahopoštovanjem klanjati
se Riječi koja je postala Tijelom radi našega spasenja i zahvaliti
joj za tako veliko dobročinstvo; 2. Blagoslivljati Presvetu Djevicu
Mariju zbog dodijeljene joj časti Majke Božje i častiti je kao
našu Gospodaricu i Zagovornicu; 3. Nakaniti sa sve većim
strahopoštovanjem i pobožnošću moliti Anđeosko pozdravljenje
koje se obično naziva Ave Maria.“
„O otajstvima
očišćenja
Presvete Djevice Marije i prikazanju Isusa Krista
moramo naučiti poglavito tri stvari: 1. Točno ispuniti zakon Božji
i ne tražiti izlike za dispenziranje od njegova vršenja; 2. Tražiti
samoga Boga i prikazati mu sebe same kako bismo vršili njegovu
božansku volju; 3. Imati veliko poštovanje prema poniznosti i sve
više čistiti sebe same pokorom.“
„Na blagdan
Marijina
Uznesenja
trebamo: 1. Radovati se zbog njezina slavnog Uznesenja i uzvišenja;
2. Častiti je kao našu Gospodaricu i Zagovornicu kod njezina
božanskog Sina; 3. Moliti je da od Boga primimo milost voditi svet
život i tako se pripraviti za smrt da zavrijedimo njezinu pomoć i
zaštitu i jednog dana imamo dioništvo u njezinoj slavi.“
MB: Pio X. je
preminuo 20. kolovoza 1914.
p. Frey:
Njegova posljednja sveta Misa bila je na blagdan Uznesenja Marijina.
Nakon toga je bivao slabiji i morao je veći dio sljedećih dana
provesti u krevetu. Uvečer 18. kolovoza oprostio se od svojih
sestara i zamolio je za jednu Zdravomariju „s onom jednostavnom
nutarnjom vjerom kojom se stari seoski župnik preporuča u molitve“,
piše njegov biograf Nello Vian. Tako se zatvara krug. Sve po Mariji!