„U Novoj Misi ne postoji ništa što
bi moglo smetati evangeličkim protestantima.“ Tako je govorio
protestantski pastor Max Thurian, savjetnik Vijeća koje je izradilo Novu Misu,
koja se sada služi u skoro svakoj župi i redovničkoj kući diljem svijeta.
Nova
Misa - Novus Ordo Missae - je ekumenska u svojem ustroju i protestantska u
svojem usmjerenju. Ona je najopipljiviji izraz revolucije Drugog vatikanskog
sabora i utječe izravno i pogubno na sve katolike.
Tako
je Angelus Press izabrao naslov „Misa: srce Crkve“ kao temu svoje 5. godišnje
konferencije, održane u Kansas Citiju od 10.-12. listopada 2014.
Dvanaest
predavača bavilo se Misom iz različitih gledišta. Ovdje predstavljamo iscrpni
sažetak predavanja koje je održao p. Daniel Themann iz FSSPX-a pod nazivom
„Koji su naši prigovori Novoj Misi?“
„Zapanjujuće udaljavanje...“
P.
Themann dao je objektivnu, ustrojenu, dobro obrazloženu kritiku Novus Orda,
koja se prvenstveno temeljila na Općoj uredbi Rimskog misala. To je bio
dokument koji je korišten da bi se Nova Misa raširila po katoličkom svijetu.
Upućujući
na protestantsku narav Nove Mise, p. Themann objašnjava da istinski prigovori
na Novu Misu ne smiju biti utemeljeni na nekakvom osobnom prioritetu, već
radije na nedostatcima i nepravilnostima svojstvenima Novoj Misi, kako
doktrinarnim, tako liturgijskim.
Doktrinarni
nedostatci jasno su izloženi u pismu kardinala Ottavianija i Baccija Pavlu VI.
1969. godine kao popratni materijal „Kratkom kritičkom pregledu novog reda
Mise“ (LINK) koju je napisala skupina rimskih teologa, koji su radili pod
vodstvom nadbiskupa Lefebvrea (poznata pod nazivom „Ottavianijeva
intervencija“).
Tamo
su kardinali Ottaviani i Bacci upozorili: „Novus
Ordo Missae predstavlja kako u cjelini, tako i u pojedinostima, zapanjujuće
udaljavanje od katoličke teologije o svetoj Misi, kako je formulirana na XXII.
zasjedanju Tridentskoga sabora“
Svećeničko
bratstvo Sv. Pija X., kaže p. Themann,
„svim srcem potpisuje“ tu realističnu ocjenu Nove Mise.
Četiri točke
P.
Themann razmotrio je Novu Misu prema četiri točke:
1)
kako je Nova Misa stvorena
2)
sam novi obred (njegove riječi, liturgijske geste, ili nedostatci, itd.)
3)
Opća uredba iz 1969. koja tvori predgovor novom Misalu te daje „teološki
temelj“ novoj Misi
4)
motivi i objašnjenja onih koji su zaslužni za novi obred
Nećemo
opširno izvješćivati o svakoj točki, već ćemo se usredotočiti na izlaganje p.
Themanna o Općoj uredbi i povezanim temama. No, prije toga je važno prenijeti
ključnu točku koja objašnjava kako sama Nova Misa predstavlja opasnost za
vjeru.
„Kada
promatramo sam novi obred“, kaže p. Themann, „moramo imati na umu da liturgija
može izražavati vjeru samo na liturgijski način, tj. kroz molitve, geste i
druge simbole. Ona ne izražava vjeru izravnim priopćavanjima poput npr. pitanja
u katekizmu ili na općem crkvenom saboru. Izravna doktrinalna izjava može biti
dovoljna da izrazi dotični nauk. No budući da liturgijski obred ne izražava
vjeru kroz precizne dogmatske tvrdnje, već radije skupom znakova, jedna molitva
ili jedna gesta nisu dovoljne da bi se izrazio dotični nauk. Radi se o cjelini
molitava i gesti koje se stapaju, spajaju u izraz nauka. Liturgija zahtijeva
određeno umnažanje gesti i riječi - kao i postojanost i nepromijenjivost
izričaja - da bi bilo jasno da se izriče jedno, a ne drugo.
„To
je ključno imati na umu“, nastavlja on, ,,jer mi ne kritiziramo Novu Misu zato
što izričito niječe neku točku nauka. Mi
je kritiziramo zato što je Nova Misa tako izmijenila cjelinu znakova koji tvore
liturgijski obred da bi isto tako lako mogla izražavati nauk koji nije
katolički – i to ne zbog slučajne nemarnosti njenih stvaratelja, već zbog
svjesne namjere i vješto smišljene provedbe koja odgovara dosljednom sustavu
mišljenja koji nije katolički.“
U
svojoj kritici, p. Themann se ne usredotočuje na valjanost Nove Mise. On
objašnjava: „Da bi se obred Mise smatrao dobrim, nije dovoljno imati minimum
elemenata potrebnih za valjanost. Da bi se obred Mise smatrao dobrim, on mora
izražavati katoličku vjeru.“ A upravo tu, u odgovarajućem izražavanju katoličke
vjere, Nova Misa podbacuje.
P.
Themann ističe glavne istine naše vjere u vezi Mise koje moramo imati na umu da
bismo usporedili pravu Misu s Novus Ordo. Misa je:
1)
prava žrtva
2)
u kojoj je Krist uistinu prisutan kao Žrtva
3)
koja se prinosi na slavu Božju i kao pomirna žrtva za naše grijehe
4) preko zaređenog svećenika koji jedini, kao instrument Krista Velikog Svećenika,
ima moć posvetiti kruh i vino
Kao
što ćemo vidjeti, Nova Misa pomućuje i zamračuje te glavne katoličke elemente
Mise.
Od Koncila do Novus Ordo Mise
Nakon
što smo ponovili činjenicu da su progresivni elementi od prvog dana na Koncilu
stekli kontrolu, da je Konstitucija o svetoj liturgiji bila izrađena u
progresivističkim okvirima, i da su nakon Koncila isti liberali koji su
izradili nacrt dokumenta primili vlast da ga i sprovedu, dolazimo do Apostolske
konstitucije 'Missale Romanum' Pavla VI. od 3. travnja 1969. i zatim „ispravljene“
Opće uredbe koja je izdana 18. studenog iste godine.
Izvorna
„Opća uredba“ sadrži prava načela i ideje koje tvore Novu Misu. Tako da
proučavanjem te Opće uredbe možemo spoznati pravu narav Novus Ordo Mise.
Opća uredba
Ovdje
ćemo izravno citirati p. Themanna:
„Razumno
mjesto odakle početi“, on objašnjava, „je sama definicija Mise koja se nalazi u
izvornoj verziji Opće uredbe. Ta je definicija izazvala više sporova i kritika
nego ijedna druga izjava i zbog toga je ona bila vrlo brzo promijenjena. Pa
ipak, uvid u novi obred koji nam ona daje ima trajnu vrijednost:
,,Gospodnja
večera ili Misa je sveto zborovanje ili skup Božjega naroda okupljenoga da pod
svećenikovim predsjedanjem slavi spomen Gospodnji. Zbog toga o mjesnome
okupljanju svete Crkve eminentno vrijedi Kristovo obećanje: 'Gdje su dvojica
ili trojica okupljeni u moje ime, tu sam i ja među njima' (Mt 18,20) ”
„Tu
odmah možemo primijetiti tri stvari:
Prvo;
Misa se definira kao okupljanje, a ne kao žrtva, i nadalje, okupljanje koje je
večera i spomen. Taj dio definicije odgovara prvom načelu, koje je jasno
uočljivo kroz cijeli novi obred i Opću uredbu (npr. br. 8, 48, 55d, 56), iako
je to katoličkom shvaćanju Mise strano. To nesumnjivo označava preokret u
izražavanju od Mise kao pomirbene žrtve na Misu kao spomen-večeru.
Ali
Tridentski sabor jasno naučava da je Misa žrtva, dok nikada ne spominje da je
Misa gozba. Nadalje, Pio XII. u svojoj enciklici Mediator Dei izričito osuđuje
teoriju da je Misa u svojoj biti i žrtva i gozba. Na praktičnoj razini jasno je
da Misa nije u svojoj biti večera jer dok su katolici obvezni sudjelovati na
Misi svake nedjelje, nikad nisu bili obvezni primiti pričest svake nedjelje. Da
je Misa u svojoj biti večera, vjernici bi se morali pričešćivati jer
sudjelovanje na večeri bez blagovanja nije sudjelovanje.
Drugo;
Primijetimo da u definiciji očito nedostaje ikakav spomen stvarne prisutnosti.
To ne može biti samo previd, koliko god neoprostiv, jer je zamjenski način
prisutnosti izričito spomenut; uglavnom, čisto duhovna Kristova prisutnost
zajednička svim skupovima vjernika: 'Gdje su dvojica ili trojica okupljeni u
moje ime, tu sam i ja među njima' (Mt 18,20). Ovdje vidimo drugo načelo koje će
biti svugdje u novom obredu - nijekanje stvarne prisutnosti koja je, prema
riječima Ottavianijeve intervencije: „i prešutna (ne izričita) i sustavna.“
Treće;
Uloga dodijeljena svećeniku je uloga predsjedatelja. Jedinstvena uloga
svećenika kao sredstva Krista Velikog Svećenika, koji djeluje u Kristovoj osobi
i koji je opunomoćen moćima koji proizlaze
isključivo iz same svećeničke naravi, potpuno se zanemaruje. Tu vidimo treće
načelo - namjerno zamračivanje razlike između zaređenog svećeništva (koje je
neovisno o zajednici i uključuje aktivnu sakramentalnu moć) i svećeništva svih
vjernika (što je samo moć u pasivnom smislu – sposobnost primiti dobrobiti od
sakramentalnih čina zaređenih svećenika).
,,Nemojte
se brinuti da morate zapamtiti sva tri načela da biste razumjeli Novu Misu, jer
na nesreću za Crkvu, ali na sreću za vaše pamćenje, ta tri uzorka su potpuno
povezana i ovisna jedan o drugome. Ovo je ključno:
„Ako Nova Misa premješta izražajni
naglasak od pomirbene žrtve na spomen-večeru, tada se nužno da umanjuje naglasak
žrtvene stvarne prisutnosti i uloge svećenika. Žrtva zahtijeva žrtvu i svećenika.
Gozba ne treba nijedno.“
„Slijepa ulica posttridentske
žrtvene teorije“
P.
Themann detaljno je objasnio kako protestantski duh djeluje u „Uvodnim
obredima“, „Liturgiji Riječi“, novim molitvama „ofertorija“, novim
„euharistijskim molitvama“ (uključujući i prvu euharistijsku molitvu), i u
„Pričesti“.
Nekoliko
brzih primjera bi bilo:
Molitve
prikazanja (ofertorija) u Novus Ordo su napisane u duhu Martina Luthera koji je
prezirao pojam Mise kao Žrtve. Luther je posebno prezirao tradicionalno
prikazanje kao“odvratnost“ budući da od prikazanja nadalje sve „smrdi na
prinošenje žrtve“. Tako molitve prikazanja na Novoj Misi naglašavaju vid gozbe
dok je pomirbena narav žrtve namjerno skrivena. On citira p. Emila Josepha
Longelina, prvobitnog člana Vijeća, koji se hvalio:
„U
(izvornoj) Općoj uputi u Misalu iz 1969., izniknula je ekumenski usmjerena
sakramentalna teologija za slavljenje Mise... Usprkos novom izdanju iz 1970. na
kojeg smo bili prisiljeni zbog reakcionarnih napada (od konzervativaca) -
izbjegli smo najgore, zahvaljujući lukavosti revizora – i to nas izvodi.... iz
slijepe ulice potridentske žrtvene teorije.“
Tako
su molitve prikazanja Tridentske Mise ne samo promijenjene, one su ukinute. I
to je priznao p. J. M. Patino, drugi član Vijeća, koji je likovao:
„Uspjeli
smo od prikazanja u najstrožem smislu doći do prikazivanja darova koje će
postati 'kruh života i čaša spasenja'.“
„Mysterium Fidei“
Još
jedan primjer protestantskog duha koji je neodvojivi dio Nove Mise su četiri
„euharistijske molitve“. Prva, koja se zove Rimski kanon, najviše sliči
Tridentskoj Misi, ali on je zapravo prilično različit. Tu nalazimo ustroj koja
zamračuje nauk.
„U
Tridentskoj Misi“, kaže p. Themann,“riječi Posvećenja jasno su odvojene od
ostatka teksta da bi se naglasilo da one pripadaju činu koji se događa u
sadašnjosti i nisu samo izvještaj o Posljednjoj večeri. U Novus Ordo Missae, te
riječi Posvećenja nerazdjeljivo su stopljene u „izvještaj o ustanovljenju“ (taj
termin se zapravo može naći u Općoj uredbi). Naglasak se premješta sa
sakramentalnog i žrtvenog čina koji se događa sada, u stvarnom vremenu, na
prisjećanje ili spomen prošlog događaja.“
Također,
i riječi „tajna Vjere“ oduzete su iz posvećenja na Novoj Misi, i premještene
nakon posvećenja i primijenjene na razna otajstva Kristovog života koje nemaju
baš ništa s transupstancijacijom. Umjesto toga, zajednica recitira: „Tvoju smrt
Gospodine naviještamo, Tvoje uskrsnuće slavimo, Tvoj slavni dolazak
iščekujemo“, tri druge „tajne Vjere“ koje su prihvatljive protestantima; uključujući
čudni proglas: „Tvoj slavni dolazak iščekujemo“, iako je Krist postao prisutan
na oltaru.
Kardinal
Alfons Stickler primijetio je da se „izbacivanje mysterium fidei iz formule
Posvećenja“ može smatrati simbolom demistifikacije i tako posvjetovnjenja same
jezgre Mise.“
P.
Themann je u nastavku objasnio druge probleme s prvom euharistijskom molitvom,
uključujući i razne načine na koje se Kristova stvarna prisutnost na oltaru
umanjuje, poput smanjenja broja poklecanja (s 14 na 3), i drastičnog smanjenja
znakova križa nad Misnom Žrtvom na jedan, a u Tridentskoj Misi ih je bilo 33
puta.
Posebnu
pažnju usmjerio je na drugu euharistijsku molitvu, koja se zove „kanon Sv.
Hipolita“, iako je verzija u Novoj Misi znatno kraća od one izvorne iz 3.
stoljeća.
Nadalje,
Sv. Hipolit, koji se na kraju pomirio s Crkvom i umro kao mučenik, je proveo
većinu svog života kao protupapa. Za vrijeme tog svojeg delinkventskog
razdoblja komponirao je svoj kanon, „upravo protivno rimskom obredu kako ga je
vršio njegov rival - pravi Papa.“
Iako
p. Themann nije spomenuo, vjerujem da je to bio Michael Davies koji je uputio
na činjenicu da protestanti najviše vole drugu euharistijsku molitvu. Zato što
je najkraća, ona se i najčešće upotrjebljava u župama.
Pričest
Uz
druga uznemirujuća zapažanja, p. Themann primjećuje da promjene u rubrikama
potkopavaju vjeru u stvarnu prisutnost (i uvode svetogrđa):
-
ukidanje pranja svećenikovih prstiju nad kaležom
-
svećenik sada može doticati stvari svojim prstima prije nego su oprani
-
nikakvo čišćenje nije potrebno ako hostija padne
-
pričest se više ne prima klečeći i Opća uredba preporuča vjernicima da sjednu
kod zahvale
P.
Themann nastavlja: „Iz onog što je rečeno, trebalo bi biti jasno da je Nova
Misa stvorena s doktinarnim programom – programom koji katolik sa čistom
savješću ne može prihvatiti. Cilj Vijeća bio je upravo taj da proizvede
liturgijski obred koji jasno ne izražava katolički nauk o naucima koje se
odnose na Misu. Da im je uspjelo, uz pomoć šest protestantskih pastora koji su
djelovali kao savjetnici, ne treba nam nijedan drugi dokaz osim riječi samih
protestanata koji su izjavili da Nova Misa ne izražava ništa protivno njihovim
vlastitim vjerovanjima i da bi bila prikladna za njihovo vlastito bogoštovlje:
“Nema ništa u ovoj obnovljenoj Misi što bi moglo smetati evangeličkim
protestantima.“ – (Max Thurian, protestantski pastor i član Vijeća).“
Plodovi modernizma
P.
Themann zatim citira msgr. Klausa Gambera, liturgijskog stručnjaka i autora
knjige „Reforma rimske liturgije“. Dajući do znanja da msgr. Gamber nije baš
katolik „tradicionalist“, p. Themann naveo je cijeli niz njegovih razarajućih
citata o Novoj Misi, od kojih su četiri najupečatljivija:
-
,,Objavljivanjem Ordo Missae iz 1969. je pak stvoren novi liturgijski obred.
Drugim riječima, tradicionalni liturgijski obred nije bio samo revidiran....“
-
„Umjesto plodonosne obnove liturgije, ono što vidimo je uništenje oblika Mise
koja se razvijala organski kroz stoljeća. Tome treba dodati šokantno
poistovjećivanje s protestantskim idejama koje se uvuklo u Crkvu pod krinkom
krivo shvaćenog izraza 'ekumenizam'“
-
„Najznačajnije je pak premještanje naglaska u Novoj Misi da je ona zajednička
gozba u protestantskom smislu, namjerno umanjivanje svrhe i funkcije Mise kao
žrtve.“
-
„Očito su reformatori htjeli potpuno novu liturgiju, liturgiju koja se
razlikovala od tradicionalne u duhu kao i formi....Liturgija i vjera su ovisne
jedna od drugoj. Zato je stvoren novi obred, obred koji odražava sklonost novoj
(modernističkoj) teologiji. Tradicionalnoj liturgiji se jednostavno nije moglo
dopustiti da postoji u svojem utvrđenom obliku jer je bila prožeta istinama
tradicionalne vjere...Pravo razaranje tradicionalne Mise, tradicionalnog
rimskog obreda s poviješću starijom od 1000 godina, je razaranje vjere na
veliko, vjere na kojoj je utemeljena.“
P.
Themann je istaknuo apsurdnost da se prava Latinska Misa naziva „izvanrednim
oblikom“ dok se protestantizirani Novus Ordo naziva „redovnim oblikom“. Također
je primijetio, opet citirajući Gambera, da je duh koji djeluje u Novoj Misi ne
samo protestantizam, već također i modernizam. Gamber piše:
„Puno
radikalnija nego ijedna liturgijska promjena koju je uveo Luther, barem što se
tiče samog obreda, bila je reorganizacija naše vlastite liturgije... Jedna
stvar je sigurna: nova (liberalna) teologija je glavna silnica iza liturgijskih
reformi.“
I
opet od Gambera: ,,Liturgija i vjera ovisne su jedna o drugoj. Zato je stvoren
novi obred, obred koji izražava sklonost novoj (modernističkoj) teologiji. “
Nedostatak dužnog dobra
Što
zapravo mi trebamo misliti o Novoj Misi?
Nova
Misa, kaže otac Themann, nije samo „manje dobra“ od Tridentske Mise, ona - nije
dobra. Ona je radikalno nedostatna jer joj nedostaje dobro koje bi tamo trebalo
biti. Kao takva, govoreći u filozofskim pojmovima, Nova Misa je zla, jer
postoji nedostatak dužnog dobra.
P.
Themann objašnjava: ,,Za jabuku koja je trula bismo rekli da „nije dobra“ ili
da je„loša“ jer joj nedostaje cjelovitost koju bi jabuka trebala imati,
odnosno, ono što bi trebala imati da bi je čovjek mogao konzumirati. Upravo to
Svećeničko bratstvo sv. Pija X. tvrdi za Novu Misu. Ona je „loša“ ili „zla“
upravo zato što riječi i geste, gledane u cijelosti pa i u pojedinostima,
namjerno zakrivaju sam nauk koji se odnosi na Misu koju je Tridentski sabor
tako jasno formulirao i koje Misa rimskog obreda zato mora po svojoj naravi
izražavati.“
Sve
to i još puno drugih stvari, uključujući i odgovore na različite prigovore,
detaljno je objašnjeno u odličnom predavanju p. Themanna.
(John Vennari, Catholic Family
News)
Cjelovito predavanje p. Themanna
dostupno je na CD-u konferencije
Angelus Pressa iz studenog 2014. godine.