Svaka
revolucija napreduje postupno, od početnih oblika koji obuhvaćaju
stvari koje je naoko lakše promijeniti i u čiju je promjenu puk
lakše uvjeriti, pa kada se usvojila navika promjene prelazi se na
ozbiljnije stvari, da bi se tako potpuno usvojio duh promjena i moglo
prijeći na one stvari koje nose sa sobom najveću težinu.
Po istom načelu postupala je i modernistička revolucija. Prvi su korak bile promjene koje se predstavljalo kao naočigled disciplinske ili praktične naravi – liturgija, pokornička praksa, model skolastičke teologije, izvanjski znakovi poput nošenja kleričkoga odijela. Kler i puk se u ime koncila uvjeravalo da su to samo pastoralne prilagodbe potrebne današnjem vremenu kako bi Crkva u njemu mogla učinkovitije djelovati. Kada se to provelo, išlo se korak dalje. Tada su se počele primjenjivati one prave reforme koje je zacrtao koncil, a koje se još sofistički pokušavaju prikazati kao napredak crkvenoga nauka, premda u sebi sadrže očite suprotnosti, poput ekumenizma, vjerske slobode i kolegijalizma. A kada su se one u katoličkom svijetu udomaćile, prešlo se na očite promjene vjerskoga nauka i udara na moral, uz priklanjanje ljevičarskim društvenim i političkim opcijama.
Po istom načelu postupala je i modernistička revolucija. Prvi su korak bile promjene koje se predstavljalo kao naočigled disciplinske ili praktične naravi – liturgija, pokornička praksa, model skolastičke teologije, izvanjski znakovi poput nošenja kleričkoga odijela. Kler i puk se u ime koncila uvjeravalo da su to samo pastoralne prilagodbe potrebne današnjem vremenu kako bi Crkva u njemu mogla učinkovitije djelovati. Kada se to provelo, išlo se korak dalje. Tada su se počele primjenjivati one prave reforme koje je zacrtao koncil, a koje se još sofistički pokušavaju prikazati kao napredak crkvenoga nauka, premda u sebi sadrže očite suprotnosti, poput ekumenizma, vjerske slobode i kolegijalizma. A kada su se one u katoličkom svijetu udomaćile, prešlo se na očite promjene vjerskoga nauka i udara na moral, uz priklanjanje ljevičarskim društvenim i političkim opcijama.
Slijed
toga razvoja možemo dobro pratiti u našoj domovini. Prva i
neposredna pokoncilska generacija (ako izuzmemo modernističke
teologe koji su bili kolovođe revolucionarnih promjena) bili su
uglavnom klerici formirani u tradicionalnome sustavu koji su još
zadržali isti duh, a reforme su prihvatili u tom istom duhu, kao
samo izvanjske i praktične promjene. Kao primjere bismo mogli
navesti kardinala Šepera, Kuharića ili nadbiskupa Franića, biskupa
Ćirila Kosa te mons. Čedomila Čekadu. Tu je zadržana još stara
pobožnost, duhovnost i disciplina, čistoća u moralnome nauku, ali
se nažalost nije prepoznalo kukavičje jaje koje se krilo iza
liturgijske reforme, napuštanja tradicionalne teologije i
razvodnjavanja stege. Drugim riječima, nije se prepoznala opasnost
neomodernističke teologije koja je temeljito implementirana u
(post)koncilske dokumente i zadominirala svim crkvenim ustanovama. Tako
su te tempirane bombe vrlo brzo počele izazivati revolucionarne
eksplozije, koje najbolje možemo prepoznati u sljedećoj fazi koju
možemo identificirati s likom Ivana Pavla II. Tu su ekumenizam i
tzv. religijski dijalog došli u potpunosti do izražaja putem
nebrojenih ekumenskih susreta koji su kulminirali u Asizu. Zatim
primjena nauka o vjerskoj slobodi, koja se očitovala u agitacijama
Svete Stolice da se s još ono malo katoličkih država skine ta
oznaka. I konačno politika kolegijalnosti izražena u težnji
stvaranja nebrojenih vijeća na svim razinama koja su malo pomalo
nagrizala autoritet i vodila do njegova urušavanja. No tu je još
ipak zadržan konzervativni element u moralu i društveno-političkim
stavovima, u čijoj se obrani istaknuo Ivan Pavao II., iako s
prebacivanjem polazišta na subjektivne temelje koncipirane na
modernoj filozofiji. U toj skupini mogli bismo vrlo lako prepoznati
mnoge naše biskupe, imenovane najčešće u njegovo doba. A nastup
pape Franje označio je prijelaz prema završnoj fazi revolucije u
kojoj se udara na moral i doktrinarne temelje, uz prešutnu podršku
ljevičarskim skupinama i pokretima. I tu možemo kod nas prepoznati
pobornike ove posljednje struje, uglavnom među posljednjom
generacijom biskupskih imenovanja.
Pitanje
celibata u cijelom procesu ima specifičnu oznaku. Iako mnogi moderni
katolici naglašavaju da se radi samo o disciplinskom pitanju, ipak
se nije usudilo u njega dirati. Svijest puka – kojemu se ipak bez
ispaljenoga metka mogao nametnuti protestantizirani novi obred –
bila je još osjetljiva na to pitanje, a Pavao VI. i Ivan Pavao II.
su ga bezrezervno afirmirali. Ipak, s nastupom pape Franje nikakve
datosti više nemaju svoje jamstvo. Ako se može u cijeloj Crkvi
inicirati proces da se pripusti 'rastavljene i ponovno oženjene'
sakramentu Euharistije, ako se može promijeniti nauk o smrtnoj
kazni, zašto se ne bi mogao i celibat? To je samo logični slijed
reformi kome u prilog idu vjerodostojne naznake.
No
kako se prema tom pitanju odnose tzv. neokonzervativci – pobornici
slijepe poslušnosti i nekritičkoga hvaljenja svakoga spornoga
postupka ili izjave koji dolazi od strane pokoncilskih autoriteta?
Ništa novo pod Suncem – s istim nekatoličkim duhom u kome se
manipulativno opravdava inicijativa oko pripuštanja Pričesti
'rastavljenih i ponovno oženjenih'. Dok se prije bezrezervno branila
i podržavala obveza celibata, sada se ide u skladu sa strujom pape
Franje. Prihvaćaju se naznake da bi se i u tom pitanju mogla
dogoditi revolucija te se postaje njezinim pobornikom.
Žalosni
dokaz te stvarnosti predstavlja poznati publicist don Anđelko
Kaćunko. U svome svježem
intervjuu u Večernjem listu ovaj se svećenik, koji je
neprestano branio katolički moralni nauk i podržavao zdrava
društvena i politička strujanja, priklanja ovoj revolucionarnoj
novotariji. Izlika je uobičajena – potrebe vremena, parola koja se
posljednjih pola stoljeća redovito koristi za opravdanje svake
novotarije. Time ono svjetovno i prolazno postaje mjerilo vjekovnoga
i faktor za promjenu katoličke Tradicije, umjesto da bude obratno.
Teološko objašnjenje i odgovor na ovu floskulu prepustit ćemo p.
Matthiasu Gaudronu i odlomku iz njegova Katekizma o krizi u Crkvi
(čije izdanje uskoro očekujemo na hrvatskome jeziku) koji prenosimo
u nastavku.
Dodajmo
samo ovome kako je zahtjev za ukidanjem celibata logična posljedica
revolucionarnih (post)koncilskih reformi utemeljenih na postavkama tzv.
nove teologije (= neomodernizma) koja briše (jasnu) razliku između
naravnoga i nadnaravnoga te pravi neprirodni 'bućkuriš'. Ta je
promjena dvostrana – s jedne strane treba skinuti sa svećenika ono
što mu je specifično svećeničko, a laike treba pogurati u
sakralni prostor koji je za njega rezerviran. Treba skinuti s njega
svećeničko odijelo, radikalno okljaštriti sakramentalne obrede i
časoslov da ne bude više bitno liturg te ga gurnuti u svjetovne i
društvene poslove, jednom riječju – izbaciti iz svetišta. S
druge strane, u to isto svetište treba što više pogurati laike u
obliku čitača, 'izvanrednih djelitelja pričesti', liturgijskih
animatora, te osnovati pastoralna i druga vijeća koja će gurati
prste u svećenikov pastirski autoritet. Zato kada želimo odgovoriti
na završno pitanje p. Gaudrona da se trebamo upitati zašto mladi
ljudi danas ne žele više biti svećenici, odgovor je jednostavan:
zašto što moderna Crkva ne predstavlja više lik svećenika kakav
bi on trebao biti – kao drugoga Krista – nego iskrivljeni lik
demokratskoga predsjedatelja, socijalnoga radnika i menadžera, koji
razumljivo ne može nikoga oduševiti. S druge strane, u
tradicionalnim zajednicama tih problema nema jer se jako dobro vidi i
zna tko je svećenik i samo taj lik svećenika može oduševiti nova
zvanja.
Kao
zaključno promišljanje, usred svih ovih kapitulacija koje tzv.
neokonzervativci očituju pred revolucijom, možemo se upitati ne
bismo li trebali na njih primijeniti jedan drugi naziv? Jer ako se tu
u biti ne radi o ničemu drugome nego djelomičnom prihvaćanju
modernističkih reformi (onih koje su službeno nametnute, uz
pokušaje konzervativnoga tumačenja), ne bi li bio prikladniji naziv
za tu pojavu – semimodernizam
ili polumodernizam? Doista, ako se prihvaća i
opravdava protestantizirani novi obred, zatim revolucionarni
ekumenizam u 'duhu Asiza', ako se opravdava i brani da se izbacuje iz
državnih ustava katoličko ime, ako se sada podržavaju inicijative
za ukidanjem obveze celibata, što li je to onda drugo nego
semimodernizam, koji se od onoga pravoga modernizma razlikuje samo po
intenzitetu? Zato će, budimo uvjereni, tradicionalni papa koji će
jednoga dana neminovno stupiti na službu Petrova nasljednika, i ovu
devijaciju uvrstiti na popis osuđenih zabluda. Drukčije ne može ni
biti jer delictum nije samo otvoreno zastupanje modernizma,
nego i njegovo prešutno podržavanje i opravdavanje.
p.
Marko Tilošanec
Izvadak
iz Katekizma o krizi u Crkvi p. Matthiasa
Gaudrona:
79)
Zašto Crkva od svećenika zahtjeva da žive u celibatu?
Kao
drugi Krist, svećenik mora potpuno pripadati Bogu i našemu
Gospodinu Isusu Kristu. Budući da svaki dan pristupa oltaru da bi
prinio Žrtvu božanske ljubavi, on također mora prinositi svoje
srce Bogu u nepodijeljenoj ljubavi. Dodatni razlog je da svećenik
mora biti na raspolaganju svim dušama, kao otac i brat sviju, što
ne bi bilo moguće ako se mora brinuti za svoju vlastitu obitelj.
Katolički svećenici tako savršeno nalikuju Kristu, koji također
nije bio oženjen i koji je živio potpuno u ljubavi prema svome Ocu
i besmrtnim dušama.
-
Postoje li drugi razlozi zašto bi svećenici trebali živjeti u celibatu?
Naš
Gospodin koji je živio djevičanski je želio da oboje, i sveti
Josip i naša Gospa, s kojima je On živio trideset godina, žive
djevičanski; da Njegov prethodnik sveti Ivan Krstitelj živi
djevičanski; da učenik kojega je ljubio, sveti Ivan, također živi
djevičanski. Iz tog pravila se može zaključiti da osoba mora
živjeti u čistoći da bi mogla bliže prići Gospodinu. A svećenik
je službenik svete Euharistije.
-
Nije li celibat velika žrtva za svećenika?
Celibat
je nesumnjivo žrtva, ali žrtva je zakon naravnoga života (ništa
ne možemo izabrati, a da se time ne odreknemo nečega drugoga), a
još više nadnaravnoga života i njegove plodonosnosti. Kao što je
Krist otkupio svijet svojom mukom, tako svećenik neće moći puno
učiniti za Crkvu i za spasenje duša ako ne živi život žrtve.
Naše doba, tako sklono gledati ljudsku ljubav i seksualnost kao
jedine radosti života, iz tog razloga ima veliku potrebu za
primjerom svećenika i redovnika koji će podsjećati ljude na više
vrijednosti i ideale.
80)
Nije li celibat neljudsko ograničenje protiv naravi?
Prema
nauku Novoga zavjeta celibat koji se živi za Boga je uzvišen ideal.
Krist je rekao da uz one koji nisu sposobni za ženidbu, postoje oni
koji se uzdržavaju od braka zbog kraljevstva nebeskog (Mt 19,12).
,,Tko može shvatiti, neka shvati“.
-
No nije li ženidba slika sjedinjenja između duše i Boga?
Ženidba
je slika ljubavi koja bi trebala postojati između Boga (ili Krista)
i duše. Ali upravo tako: samo slika, a ne stvarnost. Zbog toga
ženidba završava smrću. U raju više neće biti ženidbe (Mt
22,30), onda će svi živjeti jedino u ljubavi Božjoj, koja je za
posvećene duše već sada jedina ljubav. Celibat je tako predznak
onoga života kakav će biti u vječnosti.
-
Ali zar ženidba ne odgovara dubokim potrebama ljudske naravi?
Ljudska
narav također daje čovjeku razumijevanje i slobodnu volju koja mu
dopušta da vlada svojim strastima i da se ponekad bori protiv njih
zbog viših ideala. No čovjek može (i često mora) odbiti
zadovoljenje svojih osjetilnih strasti za veće dobro. Ako on to ne
učini, tone na razinu životinje koja uvijek djeluje po svojim
instinktima.
-
Zašto apsolutnoga celibata svećenika nema izvan Katoličke Crkve?
Kada
se mladići odreknu sreće da osnuju obitelji, da bi se tako potpuno
predali Bogu, oni daju prekrasan dokaz životnosti Crkve i
oduševljenja koje vjera može donijeti. Ako zajednice koje su se
odvojile od Crkve brzo napuštaju celibat, to je zato jer ne mogu
prenijeti tu snagu svojim pristašama.
81)
Ne bi li ukidanje celibata pomoglo u nestašici svećenika?
Ukidanje
celibata bi moglo dovesti do kratkoročnoga povećanja u broju
ređenja, ali problem time ne bi bio riješen – time bi se pred
njim samo kapituliralo. Bili bi zaređeni mnogi koji nisu stvarno
pozvani od Boga ili koji ne bi dovoljno iskoristili sredstva da
odgovore na Njegov poziv. Radije se
trebamo pitati zašto je prije bilo dovoljno muškaraca spremnih
učiniti žrtvu celibata, dok to danas više nije slučaj.
-
No ne ostaje li celibat ipak preprekom?
Celibat
je vrlo korisna prepreka za one koji nisu pozvani. Bez nje bi mnogi
muškarci stremili svećeništvu iz ispraznih razloga: siguran posao
koji uživa dobar ugled, socijalni napredak (to je slučaj u mnogim
zemljama trećega svijeta), itd. Zbog većega dobra Crkve i vjernika,
te se ljude drži dalje od svećeništva, barem u većem dijelu,
obavezom celibata.