Razgovor
s prečasnim ocem Davidom Pagliaranijem, generalnim poglavarom
Bratstva sv. Pija X., prvi put objavljen u Nouvelles de Chrétienté
[Vijesti o kršćanstvu] broj 173.
Oče
generalni poglavaru, Vi naslijeđujete biskupa koji je vodio Bratstvo
svetoga Pija X. dvadeset i četiri godine i koji Vas je čak zaredio
za svećenika. Kakvi su Vaši osjećaji u vezi s tim što ga
naslijeđujete?
Netko
me je već pitao slično pitanje kada sam imenovan rektorom
sjemeništa u La Reji, gdje su mi dva biskupa prethodila na toj
dužnosti. Recimo da je to ovaj put malo složenije! Biskup Fellay je
važna osoba u povijesti Bratstva, budući da ga je nadgledao tijekom
pola vremena u kojem je ono postojalo. Tijekom toga dugoga razdoblja
nije nedostajalo iskušenja, a ipak je Bratstvo još uvijek ovdje,
držeći visoko barjak Tradicije. Mislim da je ta vjernost Bratstva
njegovu poslanju na određeni način odraz vjernosti moga prethodnika
njegovu poslanju. Želim mu zahvaliti za to u ime svih.
Neki
su ipak pokušali vidjeti vašu osobnost kao vrlo različitu od one Vašeg prethodnika. Postoji li nešto u čemu se stvarno osjećate
drugačije?
Moram
priznati – cum grano salis (sa zrnom soli) – da
nepopravljivo mrzim sve elektronske medije bez iznimke i bez šanse
za promjenom mišljenja, dok je biskup Fellay stručnjak za tu
temu...
Kako Vi gledate na Bratstvo svetog Pija X. kojega ćete morati nadzirati
dvanaest godina?
Bratstvo
ima blago u rukama. Neki opetovano naglašavaju da ovo blago pripada
Crkvi, ali mislim da možemo reći s punim pravom da pripada i nama.
Ona pripada nama i zato je Bratstvo savršeno djelo Crkve. Čak i
sada!
Tradicija
je blago, ali da bismo ga vjerno očuvali moramo biti svjesni da smo
glinene posude. Tu se nalazi ključ naše budućnosti: u svijesti o
našoj slabosti i potrebi da budno pazimo na sebe. Nije dovoljno
ispovijedati vjeru u svoj cjelovitosti ako naši životi ne
izražavaju tu cjelovitu vjeru redovito i konkretno. Živjeti
Tradiciju znači braniti je, boriti se za nju, boriti se kako bi
najprije pobijedila u nama i u našim obiteljima, tako da može
pobijediti u cijeloj Crkvi.
Naša
je najljepša želja da službena Crkva prestane promatrati Tradiciju
kao teret ili skup zastarjelih stvari koje su izašle iz mode, nego
kao jedini mogući način za njenu obnovu. Međutim, glavne
doktrinarne rasprave neće biti dovoljne za dovršenje ovoga posla:
najprije moramo imati duše spremne za sve vrste žrtava. To vrijedi
i za posvećene osobe i za vjernike laike.
Mi
sami moramo uvijek obnavljati naš pogled na Tradiciju, ali ne na
čisto teoretski način, nego na istinski nadnaravni način, u
svjetlu žrtve Gospodina našega Isusa Krista na Križu. To će nas
zaštititi od dvije suprotne opasnosti koje se međusobno pojačavaju,
naime: pesimistička ili defetistička letargija i vrsta suhoparnog
intelektualizma. Uvjeren sam da je u tome ključ pomoću kojega se
suočavamo s različitim poteškoćama s kojima se susrećemo,
uključujući i glavni problem krize u Crkvi.
Koje
su važne teme danas?
Zvanja,
posvećenje svećenika, briga o dušama. Tragična situacija u Crkvi
ne smije imati tako veliki psihološki utjecaj na nas da više nismo
sposobni obavljati svoje dužnosti. Naše jasno viđenje ne smije nas
paralizirati; ako se to dogodi, ono se pretvara u mrak. Pogled na
krizu u svjetlu križa dopušta nam zadržati naš spokoj i odmak,
budući da su mir i objektivnost neophodni ako hoćemo sigurno
prosuđivati.
Sadašnja
situacija u Crkvi je stanje tragičnoga pada: veliki pad zvanja,
broja svećenika, prakticiranja vjere, nestanak kršćanskih običaja,
elementarnog osjećaja za Boga, koji se danas nažalost očituju –
u uništenju naravnoga morala...
Sada
Bratstvo ima sva potrebna sredstva da vodi pokret povratka
Tradiciji. Preciznije, moramo se suočiti s dva zahtjeva:
-
s jedne strane, da sačuvamo svoj identitet podsjećajući na istinu
i osuđujući zabludu: ,,Praedica verbum: insta opportune, argue,
obsecra, increpa“. ,,Propovijedaj riječ:
nastoj oko toga u dobro vrijeme i u nevrijeme: pokaraj, opominji,
zaprijeti“ (2 Tim 4, 2);
-
a s druge strane: ,,in omni patientia, et doctrina“,
,,sa svom strpljivošću i naukom“
(isto): privući Tradiciji one koji idu u tom smjeru, poticati ih,
pomalo ih uvoditi u bitku i u sve hrabriji stav. I dalje postoje
autentično katoličke duše koje žude za istinom i mi im nemamo
pravo odbiti šalicu hladne vode, tj. Evanđelje, svojim ravnodušnim
ili nadmenim stavom. Ove duše nas na kraju često ohrabruju
vlastitom hrabrošću i odlučnošću.
Ova
dva zahtjeva su komplementarna: ne možemo odvojiti jednoga od
drugoga, usredotočivši se isključivo na prokazivanje zabluda koje
proizlaze iz Drugoga vatikanskoga sabora ili na pomoć koju dugujemo
onima koji postaju svjesni krize i treba im prosvjetljenje. Ova
dvostruka potreba zapravo je jedna jer je izraz jedine ljubavi prema
istini.
Kako
ova pomoć za duše koje žeđaju za istinom postaje konkretnom?
Mislim
da ne smijemo postavljati granice Providnosti, koja će nam od
slučaja do slučaja davati sredstva prikladna različitim
situacijama. Svaka duša je svijet za sebe, ona ima iza sebe svoje
osobno putovanje, a potrebno je poznavati dušu pojedinačno kako
bismo joj bili u stanju učinkovito pomoći. To je sve u temeljnom
stavu kojega moramo gajiti u sebi, prethodnu raspoloživost za pomoć
drugima, a ne iluzornu zabrinutost za sastavljanje univerzalnog
korisničkog priručnika koji bi se odnosio na sve.
Da
bismo dali konkretne primjere, naše bogoslovije danas udomljuju
nekoliko svećenika izvan Bratstva – tri u Zaitzkofenu i dva u La
Reji – koji žele jasno sagledati situaciju u Crkvi i koji prije
svega žele živjeti svoje svećeništvo u cjelovitosti.
Utjecaj
svećeništva jedini je način pomoću kojega će se Crkva vratiti u
Tradiciju. Moramo kategorički oživjeti ovo uvjerenje. Bratstvo
svetog Pija X. uskoro će imati četrdeset i osam godina. Božjom
milošću doživljava izuzetno širenje diljem svijeta; njegova djela
rastu posvuda, brojni svećenici, distrikti, priorati, škole...
Nedostatak ovoga širenja je to da je duh početnog osvajanja
neizbježno oslabljen. Iako to ne želimo, sve više smo zaokupljeni
upravljanjem svakodnevnim problemima koji proizlaze iz tog razvoja;
kao rezultat toga apostolski duh može biti blijed; rizik je da će
veliki ideali izblijediti. Sada smo u trećoj generaciji svećenika
od osnutka Bratstva 1970. godine... Potrebno je ponovno otkriti
misionarski žar kojim nas je naš osnivač nadahnuo.
O našim odnosima s Rimom
U
ovoj krizi koja je uzrok boli mnogih vjernika bliskih Tradiciji, što
misliti o odnosima Rima i Bratstva?
U
tome također moramo nastojati održati nadnaravni pogled na stvari i
izbjeći pretvaranje ovoga pitanja u opsesiju jer svaka opsesija
subjektivno poražava um i sprječava postizanje objektivne istine,
koja je njegov cilj. Moramo posebno danas izbjegavati žurbu u našim
prosudbama koju suvremena sredstva komunikacije često potiču: ne
smijemo se zalijetati u ,,konačni“
komentar na rimski dokument ili na osjetljivu temu: sedam minuta da
ga improviziramo i jedna minuta da ga stavimo na internet... Novi
zahtjevi društvenih medija su imati ,,ekskluzivnu vijest“
i stvoriti ,,žamor“, ali informacije
koje oni daju na ovaj način vrlo su površne i – što je još gore
– one dugoročno onemogućuju ozbiljno, duboko promišljanje.
Čitatelji, slušatelji i gledatelji se uzrujavaju i brinu... Ta
anksioznost utječe na način na koji primaju informacije. Bratstvo
je previše pretrpjelo od ove nezdrave i – u konačnoj analizi –
svjetovne tendencije, koju svi hitno moramo pokušati ispraviti. Što
manje smo povezani s internetom, više ćemo ponovno otkriti mir uma
i spokojstvo prosuđivanja. Što manje ekrana imamo, to više ćemo
moći napraviti objektivnu procjenu stvarnih činjenica i njihovog
točnog značenja.
Što
se tiče naših odnosa s Rimom, koje su stvarne činjenice?
Još
od doktrinarnih rasprava s rimskim teolozima, može se reći da smo
suočeni s dva izvora komunikacije, dvije vrste odnosa koji se
uspostavljaju na razinama koje treba pažljivo razlikovati:
1.
jedan javni, službeni, jasan izvor koji nam još uvijek nameće
izjave s bitno istim doktrinarnim sadržajem;
2.
drugi koji proizlazi od jednog ili drugog člana Kurije, uz
zanimljive privatne razgovore koji sadrže nove elemente o relativnoj
vrijednosti koncila o ovoj ili onoj doktrinarnoj točci... To su nove
i zanimljive rasprave koje bi svakako trebalo pratiti, ali ipak
ostaju neformalne, neslužbene, privatne diskusije, dok se na
službenoj razini – usprkos određenoj evoluciji jezika – uvijek
ponavljaju isti zahtjevi.
Zasigurno
pažljivo bilježimo ono što je pozitivno rečeno privatno, ali
ovdje zapravo nije riječ o Rimu; to su dobronamjerni, blagi Nikodemi
koji nisu u službenoj hijerarhiji. Stoga se neophodno pridržavati
službenih dokumenata i objasniti zašto ih ne možemo prihvatiti.
Najnoviji
službeni dokumenti – primjerice pismo kardinala Müllera od lipnja
2017. – uvijek izražavaju isti zahtjev: preduvjet je da se koncil
mora prihvatiti, a nakon toga će se moći nastaviti raspravljati o
onome što Bratstvu nije jasno; na taj način oni smanjuju naše
prigovore na subjektivnu poteškoću u čitanju i razumijevanju i
obećavaju nam pomoći da ispravno shvatimo ono što je koncil
stvarno značio. Rimske vlasti pretvaraju ovo prethodno prihvaćanje
u pitanje vjere i načela; to izričito govore. Njihovi zahtjevi
danas isti su kao i prije trideset godina. Drugi vatikanski sabor
mora biti prihvaćen u kontinuitetu crkvene tradicije, kao dio koji
treba biti integriran u tu tradiciju. Oni priznaju našu tvrdnju da
od strane Bratstva postoje pridržaji koji zaslužuju objašnjenja,
ali ni u kom slučaju odbijanje saborskih učenja kao takvih: ovo je
[za njih] čisti i jednostavan nauk Učiteljstva!
Upravo
tu je problem, uvijek na istom mjestu i ne možemo ga prebaciti
negdje drugdje: kakav je dogmatski autoritet koncila koji je
namjeravao biti pastoralni? Koja je vrijednost tih novih načela koje
je sabor naučavao, koja su se sustavno, dosljedno i savršeno
kontinuirano primjenjivala po onome što je naučavala hijerarhija
koja je bila odgovorna i za Sabor i za pokoncilsko razdoblje? Ovaj
stvarni koncil je koncil vjerske slobode, kolegijalnosti,
ekumenizma, ,,žive tradicije“... i
nažalost, nije rezultat pogrešnog tumačenja. Dokaz toga je da ovaj
stvarni koncil nikada nije bio ispravljen ili korigiran od
strane nadležnog tijela. On prenosi duh, učenje, način
razmišljanja o Crkvi koji predstavlja prepreku posvećivanju duša,
a njegovi su tragični rezultati neposredno pred očima svih
intelektualno iskrenih ljudi, svih ljudi dobre volje. Ovaj stvarni
koncil istodobno odgovara doktrinarnom nauku i življenoj praksi koja
je nametnuta ,,narodu Božjemu“; odbijamo
ga prihvatiti kao samo još jedan sabor poput ostalih. Zato
razgovaramo o njegovom autoritetu, ali uvijek u duhu ljubavi, jer ne
želimo ništa osim dobra Crkve i spasenja duša. Naša rasprava nije
puka teološka borba, a zapravo se odnosi na teme koje nisu
,,raspravljive“: ovdje je, bez sumnje, u
pitanju život Crkve. I to je ono po čemu će nam Bog suditi.
Ovo
je, dakle, perspektiva u kojoj se držimo službenih dokumenata iz
Rima, s poštovanjem, ali realno. Nije riječ o tome da budemo desni
ili lijevi, tvrda linija ili laksisti: radi se o tome da budemo
realni.
Što
trebamo činiti dok čekamo?
Mogu
odgovoriti samo spominjući nekoliko prioriteta. Prvo, vjerujte u
Providnost koja nas ne može napustiti i koja nam je uvijek davala
znakove svoje zaštite i dobrohotnosti. Sumnjati, oklijevati, tražiti
druga jamstva od Providnosti predstavljalo bi ozbiljan nedostatak
zahvalnosti. Naša stabilnost i snaga ovise o našem povjerenju u
Boga: mislim da svi trebamo ispitati svoju savjest po tom pitanju.
Štoviše,
potrebno je svakodnevno ponovno otkrivati blago koje držimo u
rukama, sjetiti se da nam ovo blago dolazi od samoga Gospodina i da
ga je stajalo Njegove Krvi. Ako se budemo redovno stavljali u
prisutnost ovih uzvišenih stvarnosti u svoj njihovoj veličini, naše
će duše po navici ostati u klanjanju i ojačati koliko je potrebno
za dan kušnje.
Također
se moramo sve više brinuti za obrazovanje djece. Potrebno je imati
jasan cilj kojega želimo postići i ne bojati se razgovarati s njima
o Križu, o muci našega Gospodina, o njegovoj ljubavi prema malenima
i o žrtvi. Apsolutno je potrebno da duše djece budu zahvaćene već
u vrlo nježnoj dobi ljubavlju našeg Gospodina, prije nego ih duh
svijeta mogne zavesti i uništiti. Ovo je pitanje apsolutno
prioritetno i ako ne uspijemo prenijeti ono što smo primili, znak je
da nismo dovoljno uvjereni u to.
Konačno,
moramo se boriti protiv određene intelektualne lijenosti: nauk je
doista ono što daje našoj bitci za Crkvu i za duše razlog
postojanja. Potrebno je uložiti napore da ažuriramo analizu
velikih aktualnih događaja u svjetlu vjekovnoga nauka, a da se ne
zadovoljavamo lijenim ,,copy-and-paste“
koje internet – opet – nažalost promiče. Mudrost postavlja i
vraća stvari u red u svakom trenutku i svaka stvar nalazi svoje
mjesto.
Križarska
vojna sv. Mise nadbiskupa Lefebvrea
Što
mogu na poseban način učiniti vjernici?
U
Misi vjernici otkrivaju jeku efeta, ,,otvori se“,
koju je izrekao svećenik kod Krštenja. Njihova duša se ponovo
otvara milosti svete Žrtve. Čak i kada su vrlo mala, djeca koja
pohađaju Misu osjetljiva su na sveto značenje koje izražava
tradicionalna liturgija. Prisustvovanje Misi čini više od svega
plodonosnim život bračnih parova sa svim njegovim kušnjama i daje
mu duboko nadnaravno značenje, jer milost sakramenta Ženidbe
potječe od Gospodinove žrtve. Sudjelovanje u Misi ih podsjeća da
ih Bog želi iskoristiti kao suradnike u najljepšim djelima:
posvećivanju i zaštiti duša njihove djece.
Tijekom
svoje obljetnice 1979. godine nadb. Lefebvre nas je pozvao na
Križarsku vojnu sv. Mise jer Bog želi obnoviti svećenstvo i kroz
njega obitelj koja se danas napada sa svih strana. Njegova je vizija
bila proročka, danas je postala opažanje
koje svatko može vidjeti. Ono što je predvidio, sada imamo pred
očima:
,,Što
mi moramo učiniti, draga moja braćo? Ako produbimo ovu veliku tajnu
svete Mise, onda vjerujem da mogu reći: moramo započeti križarsku
vojnu! Zauzmite se za svetu Misnu Žrtvu, za Krv našega Gospodina
Isusa Krista. Zauzmite se za ovu nepobjedivu stijenu i za ovo
neiscrpno vrelo milosti, za svetu Misnu Žrtvu kakvu vidimo svakoga
dana. Jeste li
ovdje stoga što volite svetu Misnu Žrtvu? Zašto su ovi mladi
bogoslovi u bogosloviji u Ecôneu, iz Sjedinjenih Država, iz
Njemačke? Zašto su došli? Oni dolaze u naše bogoslovije radi
svete Mise, radi svete Mise svih vremena. Ova sveta Misa vrelo je
svih milosti, vrelo Duha Svetoga, kršćanske kulture. To je, dakle,
svećenik. Moramo započeti križarsku vojnu. Ova križarska vojna
mora se zauzimati za ovaj vječni pojam žrtve da ponovno oživi
kršćanstvo i da ga ojača. Onako
kako to Crkva želi i kako je to uvijek ostvarivala, s istim
načelima, s istom svetom Misnom Žrtvom, istim sakramentima, istim
katekizmom i istim Svetim pismom.“
(Propovijed
nadb.
Lefebvrea povodom njegove
svećeničke
obljetnice,
23. rujna 1979. u Parizu, Porte de Versailles).
To
kršćanstvo mora biti obnovljeno u svakodnevnom životu, kroz vjerno
obavljanje dužnosti našega staleža, upravo tamo gdje nas je dobri
Gospodin postavio. Neki s pravom žale zbog činjenice da Crkva i
društvo nisu ono što bi trebali biti. Zaboravljaju da imaju
sredstva za otklanjanje tog nedostatka, na svome mjestu, po svom
osobnom posvećenju. Tu je svatko generalni poglavar... Nije potreban
kapitul da bi nas izabrao; svakoga dana je potrebno posvetiti onaj
dio Crkve u kome smo apsolutni gospodar: svoju dušu!
Nadb.
Lefebvre je nastavio: ,,Moramo ponovno
oživjeti kršćanstvo. Vi ste, draga moja braćo, sol zemlje. Vi ste
svjetlost svijeta. Vama se obraća naš Gospodin Isus Krist i kaže:
„Ne uništavajte plodove Moje Krvi! Ne napuštajte moju Kalvariju!
Ne napuštajte moju Žrtvu. I Djevica Marija koja stoji podno križa
kaže vam isto. Njezino je srce probodeno. Ona je bila ispunjena
patnjom i boli. Ali Ona je također bila ispunjena radošću da se
može sjediniti sa Žrtvom svojega božanskoga Sina. Ona vam kaže:
„Budite kršćani, budite katolici!“. Ne dajmo da nas
povuku sve ove ideje svijeta, ova usmjerenja koja vladaju u svijetu i
koja vas gone prema grijehu i prema paklu! Ako
želimo doći u Nebo, moramo slijediti našega Gospodina Isusa
Krista, nositi svoj križ. Nasljedujmo našega Gospodina Isusa
Krista, oponašajmo ga u njegovu križu, u njegovoj patnji, u
njegovoj žrtvi.“
I
utemeljitelj Svećeničkoga bratstva sv. Pija X. pokrenuo je
križarsku vojnu za mlade ljude, za kršćanske obitelji, za glave
obitelji, za svećenike. Inzistirao je rječitošću koja nas potiče
i danas, četrdeset godina kasnije, jer vidimo koliko se ovaj lijek
primjenjuje na sadašnja zla:
,,Nasljeđe
koje nam je ostavio Isus Krist jest njegova Žrtva! To je njegova
Krv! To je njegov Križ. To je kvasac kršćanske kulture i onoga što
nas treba voditi u nebo... čuvajte
ovu oporuku − savez našega Gospodina Isusa Krista, čuvajte
Misu svih vremena! Onda ćete vidjeti kako će
doći do ponovnoga procvata kršćanske kulture.“
Četrdeset
godina kasnije ne možemo izbjeći odgovornost za ovu križarsku
vojnu: ona traži još zahtjevniji žar i služenje Crkvi i dušama s
još više oduševljenja. Kao što sam rekao na početku ovog
intervjua, Tradicija je naša u potpunosti, ali ova čast predstavlja
ozbiljnu odgovornost: bit ćemo suđeni po vjernosti u prenošenju
onoga što smo primili.
Oče
generalni poglavaru, prije nego što zaključimo (ovaj razgovor),
dopustite nam postaviti osobnije pitanje. Nije li Vas uplašila
odgovornost koja je pala na Vaša ramena 11. srpnja ove godine?
Da,
moram priznati da sam se malo bojao i čak sam oklijevao u srcu prije
nego što sam je prihvatio. Svi smo mi glinene posude, a to vrijedi i
za čovjeka koji je izabran za generalnoga poglavara: pa iako je on
nešto uočljivija i nešto veća posuda, ipak je krhka.
Misao
na Majku Božju je jedino što mi je omogućilo prevladati strah:
svoje sam povjerenje stavio u nju i to u potpunosti. Ona nije
izrađena od gline jer je od bjelokosti; ona nije krhka posuda jer je
toranj bjelokosni: turris eburnea [kako stoji u lauretanskim
litanijama]. Ona je strahovita kao ratna vojska, terribilis ut
castrorum acies ordinata (Pjesma nad pjesmama 6,3) koja unaprijed
zna da je pobjeda jedini mogući ishod svih njezinih bitaka: ,,Na
kraju će moje Bezgrešno Srce pobijediti”.