U Rimu će se ove jeseni održati izvanredna Biskupska sinoda o temi obitelji, a ona će usredotočiti svoje rasprave na osobit način na probleme kršćanske obitelji u svijetu obilježenom sekularizmom: suživot bez braka, rastavu, kontracepciju, itd. U pripremi za nju, Vatikan je poslao biskupima poseban upitnik, s iscrpnim pitanjima o bračnom moralu, na koja su duhovni vođe trebali odgovoriti. U nekim zemljama, posebno njemačkog govornog područja, biskupi su proslijedili upitnike odabranoj grupi vjernika, koji su odgovorili kako se i očekivalo.
Odgovori pokazuju koliko je već napredovalo propadanje kršćanskog bračnog morala među bivšim kršćanima. U odgovoru na pitanje: ,,Smatrate da je korištenje tzv zabranjenih metoda kontracepcije bilo grijeh?", 86% ih je odgovorilo: ,,ne" a 14% ,,da". Sljedeće pitanje: ,,Jeste li se uzdržavali od primanja Euharistije?". Ovdje ih je 90% odgovorilo: ,,ne", a 10% ,,da". U biskupiji Aachen, vidljivo je iz odgovora da je ,,bračno i spolno ćudoređe Crkve ... za mnoge prepreka na putu vjere". U biskupiji Bamberg odgovori ,,izražavaju kritički stav prema moralnom nauku". U biskupiji Essen, ispitanici su se izjasnili za ,,omogućavanje ceremonije blagoslova homoseksualnih parova". U biskupiji Freiburg, ,,zajednički život prije vjenčanja u crkvi nije iznimka nego običaj". U biskupije Köln, ,,nauk Crkve se smatra nečim što je s drugog svijeta i iz drugog vremena". U biskupiji Magdeburg ,,Crkva je u velikoj mjeri izgubila svoj autoritet kao vodilja u području braka i obitelji". U biskupiji Mainz, ,,zabranu umjetnih metoda kontracepcije odbacuju gotovo svi, ili je uglavnom smatraju potpuno nevažnom". U biskupiji Osnabrück ,,sve više i više ljudi se okreće od Crkve". U biskupiji Rottenburg ,,zabranu prezervativa se smatra kriminalnim". U biskupiji Trier, oni koji su odgovorili na upitnik očekuju ,,da će im se pokazati milost u pitanjima braka, njegovog neuspjeha, novog početka i seksualnosti. " [1]
Razorna uloga kardinala Kaspera
Tijekom tjedna od 17.-22. veljače Sveti Otac je sazvao
konzistorij, koji je trebao završiti
proglašenjem novih kardinala; njegov rad bio
je posvećen osobito pripremama
za biskupsku sinodu. Kardinal Kasper je
imenovan od strane pape kao
jedini govornik, te je u četvrtak ujutro, 20. veljače, govorio
opširno braći kardinalima.
Prije nego što detaljno proučimo što
je rekao, želimo rasvijetliti
njegove teološke pozicije.
Rođen 1933. i zaređen za svećenika 1957.; posvetio se akademskom radu, imenovan za docenta teologije uz Hansa Künga, a
1989. za biskupa biskupije
Rottenburg-Stuttgart. Tijekom deset godina na tom položaju, osobito1993.,
zajedno sa sadašnjim
kardinalom Lehmannom i nadbiskupom Fribourga Saierom (sada pokojnim), izradio
je plan u prilog sakramentalne
pričesti za razvedene i „ponovo
oženjene“ katolike, što je odlučno odbio tadašnji
pročelnik Kongregacije za nauk vjere, kardinal Ratzinger.
Godine 1999. biskup Kasper je pozvan
u Rim kako bi postao
tajnik Papinskog vijeća za promicanje jedinstva kršćana; ubrzo je postao predsjednikom toga vijeća. Bio je
intenzivno uključen u izradu i potpisivanje Zajedničke izjave iz Augsburga
između katolika i
protestanata 1999. 2010. je zbog svoje dobi iz svog ureda otišao u
mirovinu, ali je tijekom papinskog
izbora prošle godine bio odlučan zagovornik uzdizanja
kardinala Jorge Bergoglia
na papinsko prijestolje.
Pogledajmo sada nakratko Kasperov znanstveni rad proučavajući pobliže nekoliko
njegovih spisa. On je 1967.
naveo u jednom članku: ,,Bog koji stoluje nad
cijelim svijetom i poviješću
uvreda je za čovjeka. Mora ga se
nijekati poradi čovjeka, jer on zahtijeva za sebe dostojanstvo i čast koji po pravu pripadaju čovjeku .... Moramo
se oduprijeti tom Bogu, ne samo radi čovjeka, nego i radi Boga. On uopće nije pravi Bog, nego bijedni idol. Jer Bog koji se pojavljuje jedino uz povijest i
iznad nje, a koji
nije i sam
povijest, jest ograničeni Bog. Ako mi takvo
biće zovemo Bogom, onda radi Apsolutnog
moramo postati apsolutni ateisti. Takav Bog
izvire iz krutog svjetonazora;
on je jamac
statusa quo i neprijatelj
novog". [2]
U svojoj knjizi Einführung
in den Glauben (Uvod u vjeru),
on izražava mišljenje da dogme mogu
"biti potpuno jednostrane, površne, tvrdoglave, glupe i nerazborite".
[3]
U svojoj studiji Jesus der Christus
piše s obzirom na izvještaje o čudima u Novom zavjetu: ,,S književno-kritičkog
stajališta, uočavamo tendenciju pojačavanja važnosti, pretjerivanja i umnažanja
čuda .... Time se građa izvješća o čudima znatno smanjuje". [4] Nadalje izvještaji o čudima su, po njegovom
mišljenju, ,,pridavanje nekršćanskih motiva Isusu, kako bi se naglasila njegova
veličina i moć .... Iz povijesne perspektive, mnogi izvještaji o čudima su
dokazano projekcije uskrsnog iskustva na Isusov zemaljski život, ili
anticipirajuća predočavanja proslavljenog Krista". [5] To je slučaj
naročito s pričom uskrisavanja Jairove kćeri, mladića iz Naima i Lazara. ,,Tako
čuda koja pokazuju moć nad prirodom dokazuju da su naknadno dodana izvornoj
tradiciji." [6]
O najstarijem evanđeoskom izvještaju o
Kristovom uskrsnuću (Mk 16, 1-8), on je komentirao: ,,da to nisu povijesni
detalji već prije stilska sredstva koja nastoje zadobiti pažnju i stvoriti
napetost". [7] Kasper ne poništava samo vjeru u uskrsnuće
Gospodinovo nego cijelu kristološku dogmu. On piše: ,,Prema sinoptičkim
evanđeljima Isus sebe nikad ne naziva Sinom Božjim. Zbog toga se sam (izraz)
Sin Božji jasno pokazuje kao ispovijest vjere Crkve". [8] U drugom odlomku kaže: ,,Stoga se
najvjerojatnije nije sam nazvao ni Mesijom ni slugom ili Sinom Božjim a
vjerojatno ni Sinom Čovječjim".[9] Dogma da je Isus „pravi Bog i pravi čovjek“, je ,,nešto što se
može preispitati". [10]Nije li ovo modernizam u užem smislu,
modernizam u svom čistom obliku? A tog čovjeka je papa zadužio da održi
predavanje Konzistoriju o obitelji i hitnim problemima s kojima se obitelj
danas suočava! No, može li takva modernistička vjera još uvijek služiti kao
osnova za kršćanski moral? A gdje tu uopće ima znaka straha Gospodnjega, koji
je početak svake mudrosti? (vidi Ps 110: 10)
Govor Kardinala Kaspera na Konzistoriju
20.veljače 2014.
No, vratimo se predavanju koje je u obliku
knjige objavio Herder Verlag 10. ožujka,
baš na vrijeme za plenarno zasjedanje Njemačke biskupske konferencije.
Zasigurno ste u zabludi ako sumnjate da je ta činjenica slučajna.
U prvom dijelu kardinal govori o obitelji u
redu stvaranja i kršćanskog otkupljenja i govori o strukturama grijeha u
obiteljskom životu te o obitelji kao o kućnoj Crkvi. U svemu tome, svakako,
nalazimo pojedinu misao koja je ispravna i dobro izražena. Npr., na stranici
42. čitamo: ,,Ako želimo imati novo srce to uvijek iznova zahtijeva novo
formiranje srca i pretpostavlja kulturu srca. Obiteljski život treba njegovati
na tragu triju ključnih riječi Svetoga Oca: molim, hvala i oprosti. Moramo
imati vremena jedni za druge i slaviti subotu ili nedjelju zajedno i uvijek
iznova vježbati uzdržljivost, praštanje i strpljivost; uvijek su iznova potrebni
znakovi dobronamjernosti, uvažavanja, nježnosti, zahvalnosti i ljubavi.
Zajednička molitva, sakrament pokore i zajedničko slavljenje Euharistije su
pomoć stalnom jačanju spone braka koju je Bog stavio oko supružnika. Uvijek je
lijepo sresti ostarjeli bračni par koji se i u poodmakloj dobi još ljube na
zreli način. To je također znak otkupljenog čovječanstva". Ali, je li
obitelj uistinu ,,put Crkve", kako kardinal tvrdi na kraju 4. poglavlja?
Nije li Crkva, umjesto toga, put obitelji?
Nema sumnje, međutim, da je glavni naglasak
čitavog govora na problemu razvedenih i ,,ponovo oženjenih" katolika, u 5.
poglavlju. Sasvim je u pravu kad primjećuje da je sve veći broj razorenih
obitelji tragedija za budućnost Crkve. Na žalost nema naznaka dubljih razloga
za ovaj razvoj: razvodnjena, skraćena i iskrivljena pouka u vjeri, ili potpuni
nedostatak te pouke, ne samo godinama,
nego već desetljećima, u svezi sa svetošću braka kao slike veza između Krista i
njegove zaručnice, Crkve, a time i nerazrješivosti bračnih veza. Tu se mora
jasno optužiti biskupe, koji su kao učitelji vjere i morala u svojim
biskupijama strahovito zanemarili svoju dužnost. Npr., kardinal Kasper, kao
biskup Rottenburga, nije bio poznat po obrani svetosti i nerazrješivosti braka,
u zgodno i nezgodno vrijeme, u svojim propovijedima, katehezama i predavanjima.
Predavač je u pravu kada kaže da se možemo
"diviti i podržati ... heroizam napuštenih supružnika, koji su prepušteni
sami sebi i utiru svoj put kroz život sami" (Str. 55). Ali, zapravo
kršćanstvo s vremena na vrijeme zahtijeva takvo junaštvo, koje se ne može
postići ljudskom snagom, ali svakako može uz pomoć Božje milosti, kao što
pokazuje čak i u naše vrijeme ponašanje mnogih napuštenih supružnika koji
ostaju vjerni. Nije li Pavao rekao da može učiniti sve u Onome koji ga jača?
Od sljedećih nekoliko rečenica kardinala
Kaspera diže se kosa na glavi: ,,No, mnogi napušteni supružnici su, radi djece,
ovisni o novom partnerstvu i novom
građanskom braku, od kojega ne mogu opet
odustati, a da ne pogriješe. Često u takvim zajednicama, nakon njihovih
prethodnih gorkih iskustava, uživaju ljudsku sreću, doista pravi dar s neba" (str. 55, kurziv).
Reći ćemo to bez uvijanja: takva nova veza je i dalje napad na nerazriješivost
braka i ozbiljan grijeh. Spremno priznajemo da se, zbog djece rođene u takvoj
grešnoj vezi, od nje ne može jednostavno odustati; ali stranke moraju živjeti
kao brat i sestra. Prema tome ne pomaže puno ono što kaže u sljedećem
paragrafu: ,,Nerazrješivost sakramentalnog braka i nemogućnost sklapanja drugog
sakramentalnog braka dok je drugi supružnik živ, obvezni je dio vjerske
tradicije Crkve" (str. 55).
Malo dalje u tekstu otkrivaju se prave misli
kardinala i njegovih prijatelja istomišljenika. Tamo piše: ,,Nalazimo se i
danas u situaciji sličnoj onoj posljednjeg koncila, kad se razgovaralo i o
pitanju ekumenizma ili vjerske slobode. Tada je, također, bilo enciklika i
odluka Svetog oficija za koje se činilo da blokiraju put prema naprijed. Ipak,
ne dovodeći u pitanje obvezujuću dogmatsku tradiciju, koncil je otvorio vrata
" (str. 57). To je ono zbog čega je bratstvo sv Pija X. žalilo godinama:
Koncil je otvorio vrata koja vode do zablude, a time je u biti odgovoran za
pokoncilski kolaps. Njegova Uzoritost opravdava ovaj ,,daljnji razvoj" ,,hermeneutikom koja je u isto vrijeme pravna
i pastoralna" (str. 60).
Iako papa Benedikt XVI nije dopustio
razvedenima i ,,ponovo oženjenim" katolicima primanje sakramentalne
pričesti, on je priznao da bi oni mogli primiti duhovnu pričest, kako to
govornik prenosi; i on se pita zašto onda oni ne mogu dobiti sakramentalnu
pričest. Odgovor je jednostavan: kod duhovne pričesti osoba može samo žaliti
zbog njenog sadašnjeg grešnog života i moliti Boga za pomoć kako bi pronašla
izlaz iz te situacije, dok bi pripuštanje sakramentalnom zajedništvu
sankcioniralo grešno stanje, blagoslovilo razvod i konkubinat i utvrdilo
grešnika na njegovom putu do vremenite i vječne propasti. Isto vrijedi, usput
rečeno, za vrijeme pokore koju je kardinal predložio, nakon kojega bi razvedeni
i ,,ponovno oženjeni" katolici
mogli primiti svetu pričest: poput tuge, i
pokoru također mora pratiti ozbiljna nakana popravljanja; inače je
bezvrijedna. Nije li Duh Sveti izjavio po propovijedima i poslanicama sv. Pavla da
tko nedostojno jede i pije, to jest, prima sakramentalno Euharistiju, sud sebi
jede i pije? (1. Korinćanima, 11:29). Stoga postoji li išta nemilosrdnije i okrutnije prema dušama ili išta što je nepravednije s obzirom na
nauk Crkve? Kompendij katekizma Katoličke
crkve kaže, zajedno s cijelom Tradicijom, da je duhovno djelo milosrđa
pokarati grješnike. Ovdje vidimo kako je svećenstvo nakon koncila gotovo
potpuno izgubilo iz vida nadnaravnu perspektivu spašavanja duša. Očito Kardinal
ne zna razlikovati između mržnje na grijeh i iskazivanja milosrđa prema
grješniku. U njegovom odgovoru na primjedbe njegove braće u Kolegiju kardinala,
on naglašava da je milosrđe „hermeneutičko načelo tumačenja istine“ (str. 79) –
naravno da se takvim argumentom bilo koja dogma može obezvrijediti – i onda se
pozivati na epikiju (str.82). Ovaj
tehnički pravni izraz znači da se u odsutnosti zakonodavca, u konkretnom
slučaju zbog dobrog razloga ne namjerava primijeniti zakon na taj teški slučaj,
mada bi on jasno potpadao pod slovo zakona. Ali, budući da je Bog Stvoritelj
upisao svoj prirodni zakon u svoja stvorenja i predvidio svaki slučaj, a On je
sveprisutan, nema epikije u stvarima
naravnog zakona.
Papino
mišljenje
Nakon nagovora u četvrtak ujutro, toga
poslijepodneva u Konzistoriju je bilo protivljenja, djelomično žestokog s
nekoliko napada na Kasperov govor. Ipak, u petak ujutro papa Franjo je za
njemačkog kardinala našao snažne riječi pohvale. U njegovim primjedbama: „Našao
sam ljubav prema Crkvi… Još nešto: jučer, prije spavanja – iako nisam
namjeravao zaspati! – Ponovno i ponovno sam čitao dokument Kardinala Waltera
Kaspera“, rekao je Papa na početku drugog dana Konzistorija. Franjo je mislio
na govor Kardinala Kaspera. „I želio bih mu zahvaliti, budući da to smatram
djelom duboke teologije i također vedrog teološkog promišljanja. Ugodno je
čitati vedru teologiju. Tu sam pronašao ono što sv. Ignacije opisuje kao sensus Ecclesiae, ljubav za svetu Majku
Crkvu… To mi je učinilo dobro, pala mi je na um ideja – molim da mi oprostite,
vaša Uzoritosti, ako vas dovodim u neugodnu situaciju – moja ideja je da je to
ono što nazivamo 'baviti se teologijom na koljenima.' Hvala, hvala.“ [11].
Daljnje
posljedice
Osim protivljenja s kojim se Kardinal suočio u
Konzistoriju nakon svoga govora, bilo je, naravno, i slaganja s njegovom
kampanjom. Minhenski nadbiskup kardinal Marx, izgledao je oduševljen nakon
Kasperovog govora. Govor je bio ,,uvertira" rasprave, rekao je, koja neće
završiti brzo. Kardinal Marx je javno i žestoko kritizirao prefekta CDF
(Kongregacije za nauk vjere) Müllera, kada je potonji podsjetio na katolički
nauk, konkretno nerazrješivost braka, a time i nemogućnost pripuštanja
razvedenih i ,,ponovno oženjenih"
katolika na pričest. Bečki nadbiskup, također, kardinal Schönborn, rekao je da
je impresioniran. U najnovijem izdanju časopisa Bečke nadbiskupije on opisuje Kasperov govor kao
"briljantno formuliran" i "izvanredan." Riječ je o
"ispitivanju što to žulja današnje obitelji", kako to kardinal
Schönborn kaže. [12]
Rana koju je otvorio Kasperov govor će se
gnojiti dugo vremena i nastavit će
činiti strašnu štetu Kristovu Tijelu, pri čemu nije nevažno to što Kaspera podržava Papa. Podjela je odmah bila
vidljiva na plenarnoj sjednici njemačkih biskupa u Münsteru, pogotovo kad se
radilo o izboru novog predsjednika.
Rasprava koja je sada započela, jest nova
pukotina u nasipu, slična onoj koju je prouzročila ,,Königsteinska
deklaracija" prema enciklici Humanae
vitae Pavla VI. U tom dokumentu su njemački biskupi utvrdili da bračni
parovi mogu slijediti svoje osobne savjesti. Predviđanja daljnjih posljedica za
bračni moral mogu se uočiti u ,,potpori za dušobrižništvo" koju je u rujnu
2013. objavio Nadbiskupijski ured za pastoralnu skrb nadbiskupije Freiburga. U
njemu se mogu pročitati, između ostalog, sljedeće izjave:
„Druga bračna zajednica se tijekom prilično
dugog vremenskog razdoblja pokazala kao moralna stvarnost u pogledu odlučne i
javno vidljive namjere trajnog zajedničkog življenja u urednoj bračnoj
zajednici…“. ,,Na temelju ljudskih vrijednosti koje oni ostvaruju zajedno, a
što je vrlo važno i zbog njihove spremnosti da se preuzme odgovornost jedno za drugo
u javnom obliku i na pravno obvezujući način, ,,takvi partneri" zaslužuju
moralno priznanje ....Par želi biti uvjeren da se Bog za njih brine i štiti ih
u njihovom životu. Nadaju se da će dobiti pastoralnu skrb koja im daje poticaj
i samopouzdanje za hrabar pothvat njihovo novog životnog plana ....Blagoslov i
predaja svijeće služe kao znakovi za to ... ".
Prema tome postoji onda liturgijska svečanost
uz blagoslov za takve parove: ,,Svijeća se pali na uskrsnoj svijeći, a par drži
svijeću zajedno." Pedlaže se slijedeća molitva: "Pomolimo se. Vječni
Bože, u tebi nalazimo oprost, ljubav i novi život. Ti osvjetljuješ cijeli
život. Molimo te, blagoslovi ovu svijeću. Kao što njezin sjaj osvjetljava tamu,
tako ti osvjetljavaš put svakog ljudskog bića kroz život. Budi svjetlo za N. i
N., tako da te oni mogu hvaliti u sretnim danima, a u nesreći se mogu ponovo
podići tvojom pomoću te da mogu
doživjeti podršku tvoje prisutnosti u svemu što čine. Pomozi im pronaći
utočište i ojačati u tvom svjetlu. To te molimo po Kristu Gospodinu našemu.
Amen. Ovisno o situaciji i mjestu, može biti dobro izreći molitvu za cijelu (novu) obitelj (Blagoslovi,
str. 239) i blagoslov za kućanstvo (Blagoslovi, str. 270)".
Nije li to blagoslivljanje konkubinata a time
i blagoslivljanje grijeha?
U svom prijedlogu kardinal predviđa
sakramentalnu pričest samo za mali dio katolika koji žive u konkubinatu. No,
tko je zadužen za izradu izbora? I neće li svi ostali onda izgledati kao
glupani? Kao i kod ,,Königsteinske deklaracije", brana je napukla, a
praksa svetogrdnih pričesti određene skupine osoba vrlo brzo će posvuda postati
pravilo, a ne iznimka.
Neomodernisti nanijeli su ozbiljnu štetu vjeri
i Tradiciji Crkve na koncilu i iza koncila, ali barem su još uvijek službeno
branili njen moralni nauk u određenoj mjeri. Kardinal Kasper se oglasio
trubljom za napad na to.
Nauk
Crkve o braku
Kršćanski brak je duhovna imitacija Božjeg
saveza s njegovim narodom, odnosno, bračnog veza Isusa Krista s njegovom
Crkvom. Kada se konzumira, on je nerazrješiv, i ustanovio ga je sam Gospodina kao pravi i posebni sakrament.
Njegova prva svrha je prenošenje života i odgajanje djece koju Bog daje da
postanu pravi kršćani. Njegova druga svrha je međusobna pomoć i posvećenje
supružnika. Osim toga, to je lijek za neuredne putene želje.
U obrani dostojanstva, svetosti i
nerazrješivosti braka kao zajednice jednog muškarca i jedne žene, navedimo
Kristove riječi: ,,Što Bog združi, neka čovjek ne rastavlja" (Mt 19, 6),
i: ,,Tkogod otpusti svoju ženu pa se
oženi drugom, čini preljub. I tko se god oženi otpuštenom, čini preljub"
(Lk 16,18). Prema tome, ako kršćanin zasniva novu civilnu zajednicu dok živi
njegov ili njezin bračni drug, to je preljub i teški grijeh koji mu zabranjuje
primanje sakramenata. ,,Ne varajte se! Ni bludnici ... neće baštiniti
kraljevstva Božjega." (Usp. 1 Kor 6, 9). To je trajni nauk Crkve, kojega
je Tridentski sabor ponovno utvrdio s najvećom jasnoćom na svojoj 24. sjednici
od 11. studenog 1563. Kanon 7 o sakramentu ženidbe glasi: ,,Ako netko kaže da
Crkva griješi, u tome što je ona učila i još uvijek uči da se u skladu s
evanđeoskim i apostolskim naukom [usp Mt 05:32; 19: 9; Mk 10:11 f .; Lk 16:18;
1 Kor 07:11] veza braka ne može raspustiti zbog preljuba jedne od oženjenih
osoba, te da nijedna, čak ni ona nedužna koji nije dala nikakva povoda za
preljub, ne može za vrijeme trajanja života druge sklopiti drugi brak, te da je
onaj, koji se nakon otpuštanja preljubnice oženi drugom, kriv za preljub, a da
je ona također, koja se nakon otpuštanja preljubnika uda za drugog: neka bude
izopćen". [13]
Nedavno je Kongregacija za nauk vjere, u pismu
od 14. rujna 1994, oko primanja pričesti razvedenih i ,,ponovo oženjenih"
katolika, odbacila takvu praksu. Kao rezultat žestokih reakcija, kardinal Ratzinger je potom još jednom
naglasio nauk Crkve o nerazrješivost braka i odgovorio na prigovore i optužbe.
U petnaestom stoljeću, kada je Henrik VIII. u
Engleskoj nezakonito pokušao ući u novi brak s dvorskom damom Anne Boleyn,
Sveta Stolica je branila svetost braka po vrlo visokoj cijeni, iako je kao
rezultat toga cijela zemlja otpala od Rimske Crkve. Osvrnuvši se dalje, vidimo
kako je već Ivan Krstitelj opominjao
preljubnika Heroda: ,,Ne smiješ imati žene brata svojega!" (Mk
6,18). Za to svjedočanstvo je dao svoj život i prolio krv. Samo takva ljubav za
istinu i nepokolebljivost crkvenih ljudi, prije svega biskupa i predstavnika
Svete Stolice, može ponovo osoviti kršćanstvo na noge.
Zaitzkofen, 25. ožujka 2014
Svetkovina Blagovijesti
Pater Franz Schmidberger
Rektor Bogoslovije Presvetog Srca Isusovog
Bivši generalni poglavar Svećeničkog bratstva
sv. Pija X.
_________
[1] Citati su preneseni iz magazina Der Spiegel, br. 5 2014.
[2]
Walter Kasper, „Got in der Geschichte“, esej objavljen u Gott heute: 15 Beiträge zur
Gottesfrage, uredio Norbert
Kutschki Kutschki (Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag, 1967), naglasak
dodan.
[3] Walter Kasper, Einführung in den Glauben
(Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag, 1974, 19837), poglavlje 9.4, str.
148.
[4]Walter Kasper, , Jesus der Christus (Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag, 19787), Dio II: Geschichte und Geschick Jesu Christi, Poglavlje III, str. 105-106.
[4]Walter Kasper, , Jesus der Christus (Mainz: Matthias-Grünewald-Verlag, 19787), Dio II: Geschichte und Geschick Jesu Christi, Poglavlje III, str. 105-106.
[9] Kasper, “Jesus und der Glaube”, u: Walter
Kasper i Jürgen Moltmann, Jesus ja—Kirche nein?, dio. 32 u seriji
Theologische Meditationen (Zürich, Einsiedeln, Köln, 1973), str. 20.
[10] Kasper, Einführung in den Glauben,
str. 55.
[11] “Papa Franjo pozdravlja ukrajinske Kardinale i hvali 'teologiju na koljenima' Kardinala Kaspera“, Vatikanska informativna služba, 21. Veljače 2014.
[11] “Papa Franjo pozdravlja ukrajinske Kardinale i hvali 'teologiju na koljenima' Kardinala Kaspera“, Vatikanska informativna služba, 21. Veljače 2014.