Svećeničko
bratstvo sv. Pija X. gotovo svugdje, diljem katoličkog svijeta,
predstavlja jedan nezaobilazni faktor u promatranju današnje
situacije u Crkvi. Odatle privlači i pozornost svjetovnih medija,
naročito kada se radi o kontroverznim temama, koje su odraz trenutne
krize u Crkvi. Tako je nedavno poglavar Austrijskog distrikta (koji
je nadležan za apostolat na području Hrvatske), p. Stefan Frey
(koji je nedavno služio Misu i održao predavanje u Zagrebu) dobio
priliku dati intervju za austrijsku državnu televiziju – ÖRF,
kao
i novine ,,Die Presse", o aktualnim događanjima na protekloj
sinodi. Donosimo ovdje prijevod, najprije kompletnog intervjua s
austrijskom televizijom, novinski članak s njihove internetske
stranice o intervjuu, te naposljetku intervju s dnevnikom ,,Die
Presse".
***
Intervju
Austrijske televizije ÖRF-a
s poglavarom Distrikta paterom Stefanom Freyom
Kako prosuđujete
posljedice Sinode, ali i rasprave koje su se uopće vodile?
Posljedice Sinode,
ali i žestina dvotjednih rasprava posve jasno pokazuju da se znatan
dio biskupa energično odupirao „pastoralnom otvaranju“ koje je
podupirao papa Franjo što nije smjeralo ni za čim drugim, nego da
se pokrene prava revolucija unutar Crkve. Crkva mora zastupati
objektivni moral koji je prožet Božjim zapovijedima koji ne smije
skrenuti u smjeru morala „Laisser-faire“.
Ona mora držati na visokoj razini moralne zahtjeve i onda kad
proturječe duhu vremena. To je bila njezina veličina kroz sva
vremena. Stoga je ona stijena dok valovi bjesne, razbijajući se o
obalu.
Što to znači za
Vaš dijalog s Vatikanom?
Bratstvo sv. Pija X.
uvijek se branilo od rastakajućeg mekšanja crkvenog nauka. Ako se
sada brojni visoki crkveni velikodostojnici odlučno protive
usmjerenju ekscesivne liberalizacije, mi smo, dakako, u dobrome
društvu. To će našem argumentiranju u razgovorima s Vatikanom
zacijelo podariti veću snagu.
Protiv
„Morala ‚Laisser-faire‘“
„Nadasve
zabrinjavajuće“
Jasno
odbacivanje pastoralnog otvaranja
Koji je stav
Bratstva sv. Pija X. o dvjema temama na Sinodi o kojima se ponajvećma
raspravljalo: pastoral za homoseksulace i za rastavljene i ponovno
civilno vjenčane?
Pastoralna ljubav
treba obuhvatiti sve ljude bez iznimke što je samo po sebi
razumljivo, upravo one koji su u teškim životnim situacijama. Ona
pak ne smije biti u protuslovlju s istinom, inače bi to bilo lažno
milosrđe - „Istina će vas osloboditi“, kaže Isus. O
homoseksualnosti službeni „Katekizam Crkve“ koji je izdao papa
Ivan Pavao II. jasno govori: „Oslanjajući se na Sveto
pismo…Predaja je uvijek tvrdila da su čini homoseksualnosti u sebi
neuredni. Protive se naravnom zakonu. Oni spolni čin zatvaraju daru
života“. O situaciji rastavljenih i ponovno civilno vjenčanih
Isus daje jasan sud: „Što, dakle, Bog združi, čovjek neka ne
rastavlja“. Pravo se milosrđe sastoji u tome da se ljudima čiji
je život u protuslovlju s Evanđeljem ponudi svaka vrsta pomoći
kako bi oni svoj život mogli uskladiti s Bogom. Bog svakomu čovjeku
za to nudi svoju milost.
Po onome što se
moglo čuti više se od polovice sinodskih otaca zalagalo za to da se
rastavljene ponovno vjenčane pripusti sakramentima i gotovo dvije
trećine za to da se homoseksualcima prilazi s poštovanjem. Što
kažete o tome?
Upravo kod
naviještanja morala za Katoličku je Crkvu samo po sebi razumljivo
da se prema neistomišljenicima odnosi s osobitim poštovanjem. Držim
da je pak nadasve zabrinjavajuće kako se od dvijetusućljetne
pastoralne prakse sada želi napraviti tabula rasa. Ne vidim kako se
sada odjednom većinskim odlukama može oboriti nepromjenjivo
poimanje o nerazrješivost ženidbe. Zar se ovdje izravno ne
postavlja u pitanje Kristov nauk koji kaže da netko tko se rastavi i
opet oženi čini preljub? (usp. Mt 19,9)
Papa Franjo jedva
da se tijekom cijele Sinode sadržajno pozicionirao. Međutim, uvijek
se s njim u vezi spominje jasna spremnost na reforme. Kako
prosuđujete njegov stav u ovome surječju?
Nitko nema ništa
protiv reformi koje imaju smisla. No, one uvijek moraju biti
kompatibilne s nepromjenjivom vjerskom istinom. „Nebo će i zemlja
uminuti, ali riječi moje ne, neće uminuti“, kaže Isus. Papa je
Kristov namjesnik na zemlji i time prvi sluga božanske istine.
Dakle, po svojoj slobodnoj prosudbi on ne može uvesti pastoralnu
praksu koja zanemaruje ovu istinu.
(21. listopada 2014.
)
***
Bratstvo sv. Pija X. u Austriji: Sinoda nam pomaže
Poglavar
austrijskog distrikta Bratstva sv. Pija X., Stefan Frey, u
odbacivanju središnjih točaka u zaključnom izvješću Sinode vidi
jačanje pozicije zajednice koja je u razgovoru s Vatikanom.
„Bratstvo
sv. Pija X. uvijek se branilo od rastakajućeg mekšanja crkvenog
nauka“, kaže Frey u ekskluzivnom intervjuu za religion.ORG.at.
„Ako se sada brojni visoki crkveni velikodostojnici odlučno
protive usmjerenju ekscesivne liberalizacije, mi smo, dakako u
dobrome društvu. To će našem argumentiranju u razgovorima s
Vatikanom zacijelo podariti veću snagu“.
Svećeničko
bratstvo sv. Pija X., utemeljeno 1970.godine, odbacuje glavne
zaključke Drugog vatikanskog sabora. 1988. godine njegova su četiri
biskupa ekskomunicirana zbog nedopuštenih biskupskih ređenja.
Međutim, papa je Benedikt XVI. dokinuo ekskomunikaciju 2009. godine.
Otada predstavnici Bratstva pregovaraju s Vatikanom o ponovnom
pripajanju Katoličkoj Crkvi – dosada pak bez uspjeha.
Protiv
„Morala ‚Laisser-faire‘“
Općenito,
kaže Frey, posljedice Sinode, ali i žestina dvotjednih rasprava
jasno pokazuju da se „znatan dio biskupa energično odupirao
‚pastoralnom otvaranju‘ koje je podupirao papa Franjo što nije
smjeralo ni za čim drugim, nego da se pokrene prava revolucija
unutar Crkve“. Crkva mora zastupati „objektivni moral koji je
prožet Božjim zapovijedima koji ne smije skrenuti u smjeru morala
‘Laisser-faire’“
rekao je pedesetpetogodišnji Švicarac.
Sinoda
nakon burnih rasprava u svojem zaključnom dokumentu u subotu nije
blagoslovila prijeporne odlomke o rastavljenima ponovno vjenčanima i
o homoseksualnim partnerstvima. Obje su točke među sinodskim ocima
dobile doduše jednostavnu, ali ne i potrebnu dvotrećinsku većinu –
više o tome u članku: Vatikan-Sondersynode
ohne Einigung zu heiklen Themen.
„Nadasve
zabrinjavajuće“
Frey, dakako, ovaj
razvoj ne vidi nimalo pozitivno. Drži da je „nadasve
zabrinjavajuće kako se od dvijetusućljetne pastoralne prakse sada
želi napraviti tabula rasa“, kaže on. „Ne vidim kako se sada
odjednom većinskim odlukama može oboriti nepromjenjivo poimanje o
nerazrješivost ženidbe“. Čak ni Papa nije ovlašten jer on je
„Kristov namjesnik na zemlji i time prvi sluga božanske istine.
Dakle, po svojoj slobodnoj prosudbi ne može uvesti pastoralnu praksu
koja zanemaruje ovu istinu.“
Jasno
odbacivanje pastoralnog otvaranja
Sami
svećenici Bratstva sv. Pija X. zastupaju u svakom slučaju u objema
točkama – dakle i kod rastavljenih ponovno vjenčanih kao i kod
homoseksualaca – jasno odbacivanje premda Frey u razgovoru s
religion.ORF.at osobito ističe da „pastoralna ljubav treba
obuhvatiti sve ljude bez iznimke što je samo po sebi razumljivo“.
Unatoč
tome su homoseksualni čini analogno s Katekizmom „u sebi
neuredni“, a rastave na temelju biblijske predaje nemoguće („Što,
dakle, Bog združi, čovjek neka ne rastavlja“). „Pravo se
milosrđe sastoji u tome da se ljudima čiji je život u protuslovlju
s Evanđeljem ponudi svaka vrsta pomoći kako bi oni svoj život
mogli uskladiti s Bogom“, rekao je Frey.
(religion.ORF.at)
***
Nema kapitulacije
pred duhom vremena
Budućnost Crkve
može biti samo u jačanju svijesti o njezinom korijenju:
promišljanja o Biskupskoj sinodi
Rimska Biskupska
sinoda o obiteljskom pastoralu puno je složenija nego bi se to na
prvi pogled moglo činiti. Odmah je izazvala više duhovnih potresa
ne samo u usporenom vatikanskom svijetu, nego također i diljem
svijeta. Prvi put u crkvenoj povijesti jedan se papa – možda u
dobronamjernoj revnosti oko reforme – pokušava riješiti
dvijetisućljetog crkvenog nauka i prakse koji su pak nepromjenjiva
božanska ostavština.
Isto se tako
jedinstvenom može držati i krajnje žestoka protureakcija među
biskupima: visoki crkveni velikodostojnici kao kardinal Napier ili
veliki nadbiskup Ševčuk predbacili su Papi da je nanio
„nepopravljivu štetu“,odnosno zahtijevali su od njega da
proučava Katekizam Katoličke Crkve. Predsjednik Poljske biskupske
konferencije govorio je čak o „ideologiji koja je protivna braku“,
koja napada obitelj. Ali i u laičkom svijetu duhovi su se uzbudili
do usijanja. Renomirani talijanski povjesničar Roberto de Mattei
govorio je primjerice o drami savjesti da se danas moramo
suprotstaviti vrhovnom crkvenom autoritetu.
To se sve ne događa
slučajno. Zbilja je postojala pogibelj da se s „novim pastoralnim
milosrđem“ u Crkvu uvede trojanski konj koji bi moral koji se
temelji na Božjim zapovijedima trebao zamijeniti moralom trske,
bacan od duha vremena tamo i ovamo, koji još samo smije reći jedno:
„Svatko ima pravo činiti i dopustiti što želi, i to s
blagoslovom Crkve“.
Pastoralna ljubav
treba, dakako, obuhvatiti sve ljude bez iznimke, upravo one koji su u
teškim životnim situacijama. No, pravo se milosrđe sastoji u tome
da se ljudima čiji je život u protuslovlju s Evanđeljem ponudi
svaka vrsta pomoći kako bi oni svoj život mogli uskladiti s Bogom.
Da je znatan dio
biskupa na Sinodi podsjetio na ove temeljne vrijednosti kršćanstva
i našao hrabrosti dići svoj glas protiv rastakajućeg mekšanja
crkvenog nauka, držim radosnim signalom za Crkvu danas koja boluje
od svoje nutarnje rastrganosti i nedostatka usmjerenja.
Nepromjenjiva
poruka
Budućnost Crkve ne
može biti u kapitulaciji pred duhom vremena, nego jedino u ponovnom
jačanju svijesti o njezinu korijenju. Crkva mora vjerno ispunjati
svoje poslanje koje je primila od Krista. Ona narodima svih vremena
mora naviještati nepromjenjivu poruku Sina Božjega kojoj nije nužno
prilagođavanje odnosima današnjeg vremena. „Nebo će i zemlja
uminuti, ali riječi moje ne, neće uminuti“, kaže Isus. Samo tako
ona može uistinu pomoći ljudima i voditi ih k vječnome životu što
je i njoj svojstvena zadaća.
Bratstvo sv. Pija X.
uvijek se zalagalo u ovome smislu. Da ovaj put Tradicije ne može
biti posve kriv, pokazuje razvoj posljednjih godina. U sve većoj
mjeri upravo mlade ljude privlači tradicionalni nauk i liturgija
Crkve i oni osjećaju želju posvetiti svoj život službi Bogu i
Crkvi. Ove je godine šezdeset sedmero mladih ljudi stupilo u naše
bogoslovije koje djelomično pucaju po svim šavovima, tako da
primjerice u SAD-u trenutačno nastaje golemo novo zdanje. Ako po
Kristovim riječima dobro stablo trebamo prepoznati po njegovim
plodovima, čini mi se da „eksperiment Tradicije“ s kojim je
otpočeo naš utemeljitelj, nadbiskup Lefebvre ima budućnost.
Pater Stefan Frey
(55), rođeni Švicarac poglavar je Bratstva sv. Pija X. za Austriju.
(„Die Presse“
(print izdanje), 29.10.2014.)