U
ovom članku, objavljenom s dopuštenjem Generalne kuće
FSSPX-a u Menzigenu, p. Paul Robinson bavi se pitanjem
je li nužno da papa ima vjeru tradicionalista
da bi FSSPX od njega prihvatio priznanje.
Uvod
U
raspravi bi li Bratstvo sv. Pija X. trebalo prihvatiti osobnu prelaturu za
pontifikata pape Franje, neki smatraju da Bratstvo ne bi trebalo
razmatrati kanonsko priznanje kao nešto prikladno ili mudro. Umjesto
toga, pravo je pitanje dijele li Bratstvo i papa Franjo isti cilj i
imaju li istu vjeru. Ako ne, onda je krivo u načelu uopće
razmatrati prihvaćanje kanonskog priznanja. Ako da, tada i samo tada
može to biti u načelu ispravno te se može razmišljati je li to i
mudro.
Oni
koji izražavaju to mišljenje impliciraju stajalište da papa Franjo
nema istu vjeru ili isti cilj kao FSSPX te bi onda u samom načelu
bilo krivo prihvatiti kanonsko priznanje pod ovim pontifikatom. Ne
samo to, nego bi bilo i nelogično jer ,,uspostaviti zakonsko
jedinstvo bez pravog jedinstva... bilo bi proturječno”.
Ovaj
članak će nastojati pokazati da nije u načelu krivo prihvatiti
kanonsko priznanje od modernističkog pape te će također pokušati
odrediti mjerilo po kojemu se može odrediti do kojeg stupnja je
kolaboracija s modernističkim Papom prihvatljiva. Ovaj članak neće
razmatrati je li u sadašnjim okolnostima mudro za FSSPX da prihvati
osobnu prelaturu od pape Franje.
Povijest
FSSPX-a
Prva
činjenica koju treba primijetiti je da takvo stajalište ide protiv
cijelog duha koji prožima povijest FSSPX-a. Pogledajmo ukratko tu
povijest da bismo uvidjeli da je to stvarno tako.
Nije
preteško ustanoviti da je papa Pavao VI. imao snažne modernističke
tendencije. Ipak, FSSPX je bio kanonski ustanovljen pod pontifikatom
Pavla VI. i bio priznat kao ,,pia unio”
od 1970.-1975. Tako prema razmišljanju nadbiskupa (Lefebvrea) ne
može biti loše u svim okolnostima surađivati s modernističkim
papom do stupnja da se pod njim ima kanonsko uređenje.
Događaji
koji su vodili do 1988. su možda još poučniji. Kada se shvati da
je nadbiskup Lefebvre čekao na znakove da zaredi biskupe i da je
dobio takva dva znaka u obliku modernističkih sablazni od strane
Rima, onda je otišao u Rim tražeći kanonsko priznanje, treba se
izvući opće načelo: modernističke sablazni, same po sebi, nisu
prepreka prihvaćanju kanonskog priznanja od ruku onih koji su te
sablazni počinili.
Istovremeno,
Nadbiskup je povukao svoj potpis s protokola koji je trebao omogućiti
kanonsku strukturu jer je izgubio povjerenje u one s kojima je bio
pregovarao. Nakon što je taj teški ispit prošao, priznao je da bi
veći tradicionalizam od strane ljudi u Rimu - u njihovom nauku -
providio čvrste temelje za povjerenje. Stoga je za njega prosudba o
papinoj vjeri bila temelj za prosudbu o prihvaćanju kanonskog
priznanja – ne o njezinoj mogućnost, nego o razboritosti. Ako se
može vjerovati Papi da će dopustiti FSSPX-u da ostane "takav
kakav jest" i vrši svoje poslanje - "eksperiment
Tradicije" - s dostatnom autonomijom, onda je kanonsko priznanje
dobro za Crkvu i trebalo bi ga prihvatiti.
Istu
liniju je FSSPX slijedio u 21. stoljeću u svojim postupcima s
rimskom hijerarhijom. FSSPX nikad nije otišao u Rim tražeći da se
papa i hijerarhija obrate na tradicionalizam prije nego se uopće
razmotri mogućnost kanonskog priznanja. Bratstvo nije nikad
zahtijevalo od pape ispovijest vjere, odricanje od hereze, silabus
zabluda ili slično tome. Učinit takvo što bi impliciralo da je
Bratstvo nedređeni, a papa podređeni, te da je zapravo pitanje da
papa treba primiti priznanje od Bratstva. Ukratko, to bi impliciralo
raskolnički duh.
Bratstvo
je naprotiv samo tražilo zahtjeve koji su prikladni njegovom
vlastitom stanju, posebno zahtjev da ga se ostavi ,,takvim kakvo
jest“. Ono je pokušalo na Generalnom kapitulu 2012. postaviti šest
uvjeta – od kojih se nijedan nije ticao papine vjere, da se osigura
da će Bratstvo ostati netaknuto i dovoljno autonomno pod hipotetskim
kanonskim priznanjem.
To
ne znači da članovi FSSPX-a, od kojih su neki vrlo ugledni, nisu
bili u kušnji usvojiti stav da pravi duh Nadbiskupa, a tako i
Bratstva, zahtijeva da prije kanonskog priznanja papa ispovijedi
doktrinarni tradicionalizam. To je, konačno, stav one raštrkane
konglomeracije bivših svećenika FSSPX-a pod imenom "Pokret
otpora" u kojemu se nalazi i jedan bivši biskup FSSPX-a.
Ono
što ovdje želimo utvrditi je da stajalište o ,,strogom jedinstvu u
vjeri prije kanonskog priznanja“ nije bilo nikad, u ikoje vrijeme,
službeno stajalište FSSPX-a, ni u Nadbiskupovo vrijeme, ni nakon
njegove smrti.
Suradnja
je moguća
U
načelu onda mora biti moguće surađivati na neki način s
modernističkim papom. Odmaknimo se zasad malo od pregovora između
FSSPX-a i Rima kako bismo shvatili činjenicu koja je apsolutno
fundamentalna za ovu raspravu: Bratstvo je uvijek do određenog
stupnja surađivalo s pokoncilskim papama. Tri načela će pomoći
razjasniti da je takav slučaj napose s papom Franjom.
Prvo
načelo je da Bratstvo prihvaća papu Franju kao papu.
Iako je Nadbiskup Lefebvre pokazivao određenu toleranciju za
individualne sedisvakantiste, uvijek je odbijao sedisvakantizam na
razini Svećeničkog bratstva. Do današnjeg dana kandidati za više
redove u FSSPX-u moraju noć prije svog ređenja pred Presvetim
Sakramentom ispovijediti da priznaju papu kao papu.
Drugo
načelo je da je papa Franjo papa Katoličke Crkve. To znači da
on drži najvišu službu u ustanovi koju je ustanovio naš Gospodin
Isus Krist. Kao takav on (papa) nije odlučio, niti može odlučiti o
svrsi te institucije. Crkva je Crkva bez obzira na njegov osobni
stav i osjećaj oko toga. Ovo je možda rijetki slučaj u kojemu je
prikladno da kaže: ,,Tko sam ja da sudim“.
Ovo
valja držati na umu kada promatramo određene smjernice u koje je
papa Franjo pokušao ukormilariti Crkvu. Npr. čini se da on želi da
Crkva bude agent ekološke ideologije u svojoj modernoj antiljudskoj
formi, koju utjelovljuju osobe poput Jeffreya Sachsa i Paula
Ehrlicha. Nepotrebno je ponavljati da nije dio poslanja Crkve
poticati "održive izvore", pogotovo kada to uključuje
drastična smanjenja svjetske populacije. Ovo je istina bez obzira
vjeruje li to papa Franjo i želi li da to bude dio poslanja Crkve.
Treće
i konačno, članovi FSSPX-a kao i njegovi vjernici su već članovi
stvarnog društva
Katoličke Crkve kojoj je papa Franjo vidljiva glava. Drugim
riječima, oni imaju stvarno jedinstvo s papom Franjom – ne s papom
Franjom u svojem
"osobnom
učiteljstvu", nego s papom Franjom kao papom. Priznaju
ga kao poglavara Crkve, imaju njegove slike u svojim kapelama,
spominju ga imenom pri Misama i blagoslovima (s Presvetim). Ovi čini
nisu ni licemjerna glumatanja ni isprazni simboli; oni označuju
pravo jedinstvo koje postoji između FSSPX-a i pape. Oni pokazuju da
FSSPX surađuje, barem do određenog stupnja, s papom Franjom za
interes svete Majke Crkve.
Kanonsko
priznanje nije pridruživanje
Činjenica
već postojećeg stvarnog jedinstva Bratstva s papom Franjom ističe
drugu ključnu činjenicu koju često previđaju oni koji odbijaju
zamisao osobne prelature: da papa Franjo prizna Bratstvo ne radi se o
tome da bi se Bratstvo nečemu pridružilo. Zapravo se radi o tome da
se Bratstvu dâ pravni položaj unutar tijela s kojime je već
stvarno ujedinjen.
Prečesto
oni koji su protiv pregovora prikazuju raspravu o odnosima između
Bratstva i Rima kao pitanje članstva u "Franjinoj Crkvi",
dok zapravo nema ničega čemu bi se Bratstvo trebalo priključiti, a
da tome već zapravo ne pripada. Bratstvo bi pristupilo organizaciji
samo ako bi:
1.
Ono bilo trenutačno raskolničko i tako izvan Crkve – nešto što
mi čvrsto niječemo
2.
Rimske vlasti tvorile nekatoličku crkvu u striktno
organizacijskom smislu izraza - nešto što mi također čvrsto
niječemo.
Mnogi
od nas u Bratstvu imali su razgovore s Novus ordo rodbinom ili
prijateljima u kojima su nas oni, sudeći po površnim dojmovima,
optužili da smo "izvan Crkve" jer naše "župe"
nisu odobrene od strane biskupije. I mi smo im, nesumnjivo, objasnili
da je odvajanje samo prividno jer u potpunosti prihvaćamo autoritet
pape i biskupa. Ali kako je "odvojenost" od autoriteta
Crkve uzrokovana manjkom kanonske strukture samo prividna, tako je i
"pridruživanje" nečemu prihvaćanjem kanonske strukture
isto tako prividno. Ako bi papa dao FSSPX-u osobnu prelaturu, nekima
bi se učinilo da bi FSSPX tako ušao u zajedništvo s Crkvom ("puno
zajedništvo" u njihovoj terminologiji!). U stvarnosti, ništa
se ne bi promijenilo u FSSPX-ovom zajedništvu s Crkvom. To
zajedništvo bi cjelovito postojalo i prije i nakon davanja
kanonske strukture.
Ova
točka je bitna u svijetlu toga da ima onih koji drže da je kanonsko
priznanje krivo u svakoj situaciji gdje papa nema istu vjeru u
Katoličku Crkvu kao što je imaju tradicionalisti, jer bi onda
tradicionalisti tražili da ujedine svoja nastojanja s nekim tko ne
dijeli isti cilj. Činjenica je da tradicionalisti moraju nužno
ujediniti svoja nastojanja u nekom stupnju s papom Franjom,
jednostavno priznajući ga papom i pokušavajući promicati interese
ustanove čija je on vidljiva glava. Modernistička vjera pape Franje
ne može onda biti potpuna prepreka suradnji.
Ako
se slažemo da potpuno jedinstvo vjere s Vrhovnim svećenikom nije po
sebi od nužnosti za suradnju, pitanje onda postaje: je li kanonsko
priznanje Bratstva jedno od tih područja gdje je suradnja sa
modernističkim papom moguća? Ili modernizam isključuje pozitivno
takvu mogućnost jer je suradnja na razini kanonske strukture?
Razine
suradnje
Ako
bismo pokušali postaviti opće načelo prema okolnostima kada je
suradnja sa zakonitim papom sumnjive vjere dobra, a kada ne, onda bi
to bilo ovo: suradnja s takvim papom je dobra kada je moralno sigurno
da on radi za dobro Crkve, a loša kada je moralno sigurno da ne radi
tako.
To
se čini načelom po kojemu je Nadbiskup postupao. U svojoj
protusedisvakantističkoj propovijedi iz 1982. prigodom ređenja
izjavio je:
,,Unatoč
ranama u Crkvi, unatoč poteškoćama, progonu koji sada podnosimo
čak i od strane onih u hijerarhiji Crkve, ne napuštajmo Crkvu,
ljubimo našu svetu majku Crkvu, služimo joj uvijek –
unatoč autoritetima ako je nužno... želimo podržati svetu
Rimokatoličku Crkvu.”
(Apologia pro Marcel
Lefebvre, sv. III. str. 415-416)
Kada
on kaže "unatoč autoritetima ako je nužno", implicitno
govori "s autoritetima, ako je moguće". Što god se
dogodilo, FSSPX mora služiti Crkvi, ne crkvenim poglavarima kao
takvima. Kada crkveni poglavari idu protiv Crkve, to je jasno,
Bratstvo ne mora surađivati. U slučaju ređenja iz 1988., Bratstvo
mora ići tako daleko da djeluje u opoziciji crkvenim autoritetima da
bi služilo Crkvo. Kada s druge strane crkveni poglavari djeluju za
dobro Crkve, onda naravno FSSPX treba surađivati. Činiti suprotno
bilo bi raditi protiv Crkve. Ovo je istina bez obzira jesu li crkveni
autoriteti koji rade za dobro Crkve modernisti ili ne ili poklapa
li se njihova vjera točno s onom tradicionalnih katolika.
Što
se tiče osobne prelature, osobno učiteljstvo pape Franje samo po
sebi nije nužno zapreka tome da bi Bratstvo koristilo takvu
prelaturu za dobro Crkve. Nije nužno da papa bude veliki promicatelj
enciklike Pascendi da bi njegovo hipotetsko priznanje Bratstva
urodilo plodom. Sve što treba napraviti je držati se uvjeta
prelature.
Primjer
za ilustraciju
Da
bismo uvidjeli kako ne bi bilo loše surađivati s modernističkim
papom, ako bi on bio činio djelo na korist pravih crkvenih interesa,
razmotrimo sljedeći primjer. Pretpostavimo da je postojala
organizacija "Društvo spasioca" u Francuskoj pod prošlim
socijalističkim režimom Francoisa Hollandea. To je skupina žena
koje pokušavaju spasiti trudnice i njihovu nerođenu djecu od
pobačaja. Društvo već djeluje u Francuskoj čineći pozitivne
stvari za opće dobro ljudi. Ipak, činili bi još više dobra da su
registrirani kao udruženje od strane vlade, to jest da imaju
zakonski status u državi. Pretpostavimo da je Hollandeova vlada
legitimna, Hollande je dobio autoritet od Boga i to u svrhu promicanja
općeg dobra. Ako zahtjev "Društva spasioca" dođe do
samog Hollandea, koji će saznati tko su oni te odluči udruženje
ovih izvrsnih žena priznati kao zakonito, on će time promicati opće
dobro te će, barem u ovom slučaju, žene surađivati s vladom za
dobro zemlje.
Bi
li žene trebale imati skrupule primiti takvo zakonsko priznanje od
takve vlade, govoreći sebi: ,,Hollande nema isti pojam općeg dobra
koji mi imamo te stoga ne možemo s njime raditi za opće dobro?”.
Očito da ne bi trebale imati skrupule jer Hollande u ovom slučaju
objektivno radi za opće dobro. Nadalje, Hollande drži autoritet
koji ne završava s njime, nego u konačnici počiva na Bogu. Bog je
odredio svrhu svih društava i dao je vlast poglavarima država za
ostvarivanje te svrhe. Kada onda Društvo spasioca surađuje s
Hollandeom za opće dobro Francuske, u konačnici surađuje s Bogom.
Naravno,
bilo bi važno za žene da se osiguraju da im Hollande ne pruža
zakonski položaj kao zamku po kojoj će ih kasnije uništiti. Ali,
ovo pitanje je pitanje razboritosti – pitanje izvan rasprave u ovom
članku, ne pitanje načela. U načelu ne postoji problem da ovo
"Društvo spasioca" u ovoj situaciji prihvati zakonski
status od socijalističke vlade.
Ovaj
primjer nije bio namijenjen implicirati da je Crkva ekvivalent
građanskoj vladi u svakom pogledu, to je samo analoška sličnost.
Jedna velika razlika između toga dvojega je, na primjer, da Crkva
kao ustanova nikada ne može propasti. Naš Gospodin je obećao biti
s njome do kraja vremena, nešto što nije obećao svjetovnoj vladi.
Tako da nikada ne bi moglo biti situacije u kojoj bi katolik mogao
odbaciti upravljački autoritet Crkve kao takav.
S
druge strane, katolici su bili pozvani odbiti upravljački autoritet
građanskih vlasti u nekim slučajevima. Papa sveti Pio V. je, na
primjer, savjetovao engleskim katolicima da ne priznaju autoritet
kraljice Elizabete tijekom njezine izopačene vladavine.
Takav
razvoj stvari za Crkvu nije moguć budući da ona u svojim vidljivim
strukturama i ostvarujući svoj cilj ne može zakazati. Tako katolici
– barem oni koji vjeruju u nepropadljivost Crkve, ne mogu živjeti
u uvjerenju da trebaju donositi prosudbe kada i gdje valja otpisati
upravljačko tijelo Crkve.
Primjena
Spomenuli
smo gore da papa nema vlast mijenjati svrhu Crkve. Njegova služba
nije nešto što je njegov vlastiti proizvod, nego dolazi od našeg
Gospodina Isusa Krista. Ovu vlast je On oblikovao da bi Crkva
ostvarivala svoj cilj, a to je spasenje duša, razlog zbog kojega ju
je Isus Krist osnovao. Papa je kao takav po samoj svojoj vlasti oruđe
Isusa Krista i radi za cilj Isusa Krista, kadgod ne zloupotrebljava
svoju vlast. Papini pravni čini imaju autoritet i snagu samo ako
služe interesima Isusa Krista.
Tako
kada papa Franjo izvršava čine koji služe interesu Crkve, Bratstvo
također služi Crkvi surađujući s takvim činima. Zasigurno, to je
ono što se događa kada Bratstvo zahvalno prihvaća iz ruku pape
Franje redovnu jurisdikciju za vršenje ispovijedi i ženidbi.
Isto
opće načelo se primijenjuje na pitanje kanonskog priznanja: ako
služi interesima Crkve, FSSPX bi trebao surađivati; ako ne, onda
FSSPX ne bi trebao surađivati. Za Nadbiskupa je odgovor na ovo
pitanje uvijek bio isti: hoće li FSSPX moći ostati takav kakav jest
i nastaviti svoj apostolat u slobodi ili će putem kanonskog
priznanja biti uništen?
Oni
koji vide pitanje kao samo "što je papina vjera" čini se
da zamjenjuju papu za Crkvu, padajući u određenu vrstu papolatrije.
Tu kao da se želi reći da se dobro Crkve može samo identificirati
s vrijednošću papinskog osobnog učiteljstva. Kada je to
učiteljstvo ispravno, onda kanonsko priznanje potiče dobro Crkve.
Kada je to učiteljstvo u nekim pogledima krivo, onda se kanonskim
priznanjem ne može poticati dobro Crkve. Ili je papa potpuno u
skladu sa svojom službom ili katolici koji se boje Boga ne mogu s
njime surađivati.
Nasuprot
tome, može se lako zamisliti mnogo situacija u kojima bi kanonsko
priznanje FSSPX-a utjecalo na dobro Crkve, bez obzira na osobnu
papinu vjeru te bi ga trebalo prihvatiti ako stvarno želimo služiti
Crkvi. Je li situacija sada takva, nije na ovome članku da prosudi.
Ali da bi takva situacija mogla postojati je evidentno svima.
Činjenicom da bi ona mogla postojati pokazuje se stajalište da bi
prihvaćanje kanonskog priznanja trebalo prosuđivati samo na temelju
jedinstva s papinom vjerom, kao krivo.
Zaključak
Suradnja
samo kada postoji potpuno jedinstvo u vjeri s papom nikada nije bila
pozicija vodstva FSSPX-a, ni u vrijeme Nadbiskupa, ni kasnije. U tom
smislu je uvijek postojala između FSSPX-a i pape suradnja do
određenog stupnja, a određena mjera suradnje postoji i u ovom
trenutku. Generalno govoreći, suradnju treba odbiti kada je ona
protivna interesima Crkve, a prihvatiti kada je za crkvene interese.
Osobito bi kanonsko priznanje trebalo prihvatiti onda ako je za dobro
Crkve, a odbiti ako nije, bez obzira na papinu vjeru.
p.
Paul Robinson
Izvor:
http://fsspx.asia/