Biskup
Alfonso de Galarreta održao je predavanje na Bailliju,
u blizini Versaillesa, 17. siječnja 2016. Izložio je trenutnu
situaciju Crkve i obavijestio slušatelje o trenutnom stanju odnosa
između Rima i Svećeničkog
bratstva sv. Pija X. On je bio na
čelu teološke komisije
Svećeničkog bratstva
sv. Pija X. u doktrinarnim raspravama s Rimom između 2009. i 2011.
god. Ovdje su najznačajniji izvatci iz njegovog predavanja koje je
zapisao DICI.
Pogoršanje
vjerske krize koja izaziva javne reakcije
U
prvom dijelu, biskup de Galarreta primjećuje da se u Rimu razvija
„želja za izvlačenjem svih
zaključaka sadržanih u načelima Drugog vatikanskog sabora."
Budući da su saborske
ideje ekumenizma, vjerske slobode i kolegijalnosti sada prihvaćene,
rimske vlasti smatraju da je već i nauk o moralu zahvaćen
nekim oblikom evolucionizma: "To
već vrijedi za dogmu, za istinu (prema progresivcima); to već
vrijedi za ekumenizam, vjersku slobodu, kolegijalnost, sav liberalni
revolucionarni duh ... pa zašto ne i za nauk o moralu? U osnovi,
nedosljedno je ne primjenjivati evoluciju i na moral",
i potonji je pozvan
na prilagođavanje "ljudskom
životu, običajima, zakonima, mijeni stvari...".
Ipak
je argentinski prelat priznao da se u suočavanju s tom katastrofom
pojavljuje reakcija: "Sada se, u
današnjoj službenoj Crkvi, počinju javljati reakcije. I to
reakcije koje idu u dubinu jer neki počinju shvaćati da ipak
postoji doktrinarni problem, pitanje vjere. Oni shvaćaju da je
problem u pokoncilskom i koncilskom Učiteljstvu.
Oni počinju postavljati pitanja i, što je vrlo važno, oni razumiju
da je radi suprotstavljanja ovom potpunom raskidu s tradicijom
potrebno reagirati i nužno se suprotstaviti vlastima koje su
promicatelji takvih zabluda.
Tako vidimo kardinale, biskupe, svećenike i laike koji počinju
reagirati na dobar način i u vrlo dobrom smislu pa čak ponekad i
vrlo čvrsto."
Dvostruki
rimski prijedlog: doktrinarni i kanonski
Biskup
de Galarreta onda pokazuje da je Kongregacija za nauk vjere u ljeto
2015. godine dala prijedlog osobne prelature uz prijedlog doktrinarne
izjave. On je obznanio da je "Generalni
poglavar poslao dva rimska teksta svim visokim
poglavarima i nekim teolozima
Bratstva kao i biskupima, kako bi napravili analizu i dali mu svoja
mišljenja".
Što
se tiče prijedloga doktrinarne izjave, argentinski biskup priznaje:
"Ono što vidimo u doktrinarnoj
izjavi je da nema ispovijesti
vjere kardinala Ratzingera. Rimske vlasti od nas zahtijevaju
Ispovijest
vjere Pija IV., to jest, ispovijed vjere Tridentskog sabora. Zatim je
u prethodnom prijedlogu bio odlomak o vjerskoj slobodi. Uklonili su
taj uvjet. Ekumenizam je maknut. Za [novu,
op. ur.] Misu
su od nas tražili da priznamo valjanost i zakonitost.
Sada traže da priznamo valjanost novih sakramenata, nove Mise,
u skladu s tipskim
izdanjem, izvornog latinskog izdanja. To je Bratstvo uvijek
priznavalo. Vidite, oni uklanjaju uvjete da bi pokušali doći do
sporazuma."
Zatim
biskup de Galarreta navodi da je Generalni
poglavar želio na rimski
prijedlog
da se
Bratstvo prizna
"takvo kakvo jest" odgovoriti unaprijed poslanim odgovorom
koji neće biti neodređen: "Biskup
Fellay je rekao: „prije nego što odgovorim na prijedlog
Kongregacije za nauk vjere, pisat ću im, prilično iscrpno, kako bih
pojasnio kakvi smo i kako djelujemo, što propovijedamo, što činimo,
što ne činimo i što nismo spremni učiniti“ - da bismo znali je
li Bratstvo prihvaćeno "kakvo doista jest“."
Argentinski
prelat je onda iznio svoje zadrške zbog osnovnog doktrinarnog
razloga: "Oni prije svega očekuju i uvijek nas žele navesti da
prihvatimo, barem nekako, barem načelno, Drugi vatikanski sabor i
njegove zablude."
I dodaje da se ta rimska želja nalazi u praktičnom smislu u
kanonskom prijedlogu: "Tu je
uvijek, na ovaj ili onaj način, podvrgavanje u odnosu na rimske
dikasterije ili u odnosu na biskupe."
To ga navodi kazati
da bi osobno odbio rimske prijedloge: "Za
mene je isključen sporazum sa sadašnjim Rimom".
On navodi da je riječ o razboritom odbijanju koje diktiraju
okolnosti - u nedostatku jamstava potrebnih za život Bratstva - i
želi se jasno razlikovati od onih čije je odbijanje apsolutno:
"Mi
ne odbijamo, vidite, mogućnost sporazuma s Rimom apsolutno i
teoretski. To je ono što nas razlikuje od 'otpora'. Za njih je to
načelo. To
je doktrinarno pitanje: "Ne možete priznati mogućnost dogovora
s Rimom, ako niste liberalni." To nije naš stav. Moramo
ponoviti: to nije bio stav nadbiskupa Lefebvrea. On je potpisao
protokol sporazuma s Rimom. I u to vrijeme, čak i kad je sporazum
prekinuo nakon protokola, biskup je rekao: "to je zato što
ne postoje uvjeti za naš opstanak, za našu zaštitu." Jer nas
oni žele prevariti, ne žele nam dati tradiciju, jer nas žele
odvesti natrag do Drugog vatikanskog sabora. To je zato što ne
postoje uvjeti. On je rekao: "Da su mi dali uvjete, uvjete koje
sam stavio, potpisao bih." To je nadbiskup Lefebvre rekao nakon
posvećenja. I rekao je: "Ako sam potpisao protokol
za
sporazum,
to je zato što nije bilo ništa u suprotnosti s vjerom. Ni u
sadržaju ni u činu potpisivanja. To je očito. Tako smo i dalje na
toj liniji."
Palača
Kongregacije za nauk vjere
Prema
jednostranom priznavanju Bratstva?
U
drugom dijelu, a iza prijedloga Kongregacije za nauk vjere, biskup de
Galarreta javno kaže da misli da bi papa uskoro mogao postići
dogovor sa Svećeničkim
bratstvom
svetog Pija X:
"Prije
mislim, a to je druga strana stvari, da ovaj Papa koji kaže svakome
tko to želi čuti da smo mi katolici, koji govori i ponavlja da je
Bratstvo katoličko, da nas on nikada neće osuditi, pa mora riješiti
naš „slučaj“. Mislim da - a već ide u tom smjeru - kad vidi da
nema sporazuma s Kongregacijom za nauk vjere, mislim da se neće
osvrtati na bilo kakve doktrinarne, teoretske, praktične zahtjeve,
ili bilo što ... On će sam poduzeti korake, u smislu priznavanja
Bratstva. On je već počeo, on će jednostavno nastaviti. Sada ne
govorim ono što bih želio, govorim ono što predviđam. Predviđam,
mislim da će Papa ići putem jednostranog priznavanja Bratstva, i to
činom
prije nego
pravnim ili kanonskim pristupom."
Biskup
de Galarreta priznaje da bi "to
priznanje doista imalo dobar, povoljan učinak: to je izvanredno
apostolsko otvaranje, imat će izvanredan učinak".
No, dodaje da će postojati dva rizika: rizik stvaranja unutarnje
podjele i rizik uvjetovanja našeg
propovijedanja u određenim okolnostima.
I pita se : "Bit će potrebna
mudrost, izvanredna razboritost, čvrstoća, izuzetna jasnoća. Jesmo
li sposobni za to?"
Argentinski
prelat odgovara tražeći nadnaravno povjerenje u suočavanju s
takvim slučajevima: "Ako nam to Providnost šalje, imat ćemo i
sve potrebne milosti da prevladamo teškoće i da se ispravno nosimo
s njima, ali naravno, samo ako
do toga nije došlo po našoj volji, nego
nam se [po božanskoj volji] nametnulo.
Ako imamo jasne ideje, možemo ih iskoristiti za dobro. No, u tom
hipotetskom slučaju – dajem vam svoje mišljenje o pretpostavkama,
zar ne? - u tom slučaju mislim da ćemo imati potrebne milosti da
možemo ustrajati i činiti dobro, koje moramo činiti u svetoj
Crkvi. Dobri Gospodin nas se nikada neće odreći, prestati nam
davati sredstva da ustrajemo u vjeri i u stvarnoj borbi, ako mi
uvijek ostanemo u vjeri, u nadi, u ljubavi, u snazi ispovijedanja
vjere, u svakodnevnom posvećivanju."
Strah
od rizika i povjerenje u Božju providnost
I
da zaključim nakon iznesene primjedbe: "Reći ćete mi: u
tim slučajevima, postoji rizik!" - Da, naravno. U životu
postoje mnogi rizici, u ratu ih je još više. Mi smo u ratu. Dakle,
bit će ono što dobri Bog želi. Uzdam se u Providnost i imam
potpuno povjerenje u ljubav našega Gospodina Isusa Krista prema
svetoj
Crkvi. Dakle, ako je ne tražimo, čak i ako se ona dogodi, mislim da
ne bismo trebali paničariti. Ništa se ne mijenja. To je ista borba
koja se nastavlja, ista linija. Jednostavno, radi se o korištenju
tog slobodnog prostora koji nam je ostavljen. U ratu, ako neprijatelj
napusti rovove, treba ih zauzeti; ako se povuče, treba krenuti
naprijed. Nećete ostati kući pod izgovorom da postoje rizici.
Moramo raditi stvari oprezno, a poslije treba hrabrosti. A pogotovo
mi, moramo imati povjerenja u Boga. To je borba za Boga. To je Božja
borba. Imamo povjerenja u Njega i u Presvetu Djevicu Mariju."
"Osobno
nisam uopće zabrinut s obzirom na budućnost Bratstva i Tradicije;
naprotiv, u odnosu na budućnost društva, naših nekad katoličkih
naroda, pa čak i službene Crkve,
da, zabrinut sam i pesimističan. Očekuje se da će se to mijenjati
na gore. Upravo kada dođemo do još beznadnije situacije, ekstremne,
tu je intervencija Providnosti, Božja intervencija koji uvijek ima
svoja božanska sredstva. Naš Gospodin je uvijek gospodar događaja,
povijesti. I to ne samo u cjelini, nego i pojedinačno. Dakle, ako
nam Evanđelje govori da nam ni vlas s glave ne pada... da su sve
vlasi na našoj glavi izbrojene, da ni jedan vrabac ne pada bez
Božjeg dopuštenja (usp. Mt 10, 29-30), mislim da moramo ostati i
dalje vrlo mirni. Tako ćemo pravedno prosuditi o objektivnim
stvarnostima i zadržat ćemo ne samo uravnotežen odnos nego onaj katolički, kršćanski i sveti. To je mudrost koju nam je prenio
nadbiskup Lefebvre, taj katolički stav. Možemo vrlo dobro zadržati
ovu liniju danas u sadašnjoj situaciji u svetoj Crkvi, kao i u svim
slučajevima do kojih će uskoro doći."
(Izvor:
DICI, br. 331 od 02/26/16)