Nadbiskup
Lefebvre izdao je ovo pojašnjenje
iz svog ureda
na bogosloviji u Ecôneu. Prije samo deset godina nakon utemeljenja
Bratstva, nadbiskup Lefebvre poslao je ovo pismo da bi stavio u
kontekst razdoblje korizme. Kako je to bilo istinito 1982. kada je on
to napisao, još je istinitije danas 2017.: često vjernici pitaju
što bi trebali činiti, ili moraju
činiti u korizmeno vrijeme.
Katolička
Crkva doista ima bogatu povijest što se tiče primjerenih pravila
kojih se treba držati
za vrijeme korizme. Ali osim propisanih – napisanih pokorničkih
pravila, treba postojati duh pokore, a iznad svega, molitve. To dvoje
ide zajedno, kako nadbiskup dolje objašnjava.
Korizmena
poruka o postu i nemrsu
Draga
moja braćo,
prema
drevnoj i spasonosnoj tradiciji Crkve, prilikom početka korizme
upućujem vam ove riječi da bih vas ohrabrio da uđete u ovo pokorničko
razdoblje srčano, s raspoloženjem koje Crkva želi da bi postigli
svrhu za koju je Crkva propisuje.
Ako
pogledamo u knjige s početka ovog stoljeća, pronaći ćemo da one
navode tri svrhe zbog kojih je Crkva prepisala ovo pokorničko
vrijeme:
- Da bismo zauzdali požudu tijela.
- Zatim da bismo lakše uzdigli naše duše prema božanskim stvarnostima.
- Na kraju, da bismo dali zadovoljštinu za svoje grijehe.
Naš
Gospodin dao nam je primjer za vrijeme svog života ovdje na zemlji:
molite i činite pokoru. Međutim, naš Gospodin, kako nije imao
požude ni grijeha,
činio je pokoru i davao zadovoljštinu za naše grijehe, tako nam
pokazujući da naša pokora može biti korisna ne samo za nas, nego
također i za druge.
Moliti
i činiti pokoru. Činiti pokoru da bismo bolje molili, da bismo se
približili svemogućem Bogu. To je ono što su svi sveci činili, to
je ono na što nas podsjećaju sve
poruke Blažene Djevice.
Bismo
li se usudili reći da je ta potreba manje važna u naše dane i ovo
vrijeme negoli prije? Upravo suprotno, možemo i moramo potvrditi da
su danas, više nego ikad prije, molitva i pokora nužni jer se čini
sve moguće da bi se ta dva temeljna elementa kršćanskog života
umanjila i prezrela.
Nikad
prije nije svijet težio zadovoljiti, bez ikakvog ograničenja,
neuredne
tjelesne nagone - čak i do točke ubijanja milijuna nevine, nerođene
djece. Čovjek bi povjerovao da društvo nema drugog razloga za
postojanje osim da pruži najveći materijalni standard života svim
ljudima da bi izbjegli oskudicu u materijalnim stvarima.
Tako
vidimo da bi takvo društvo bilo u suprotnosti s onim što Crkva
propisuje. U ovo vrijeme kada se čak i crkvenjaci usklađuju s duhom
svijeta, svjedočimo nestanku molitve i pokore – posebno u njihovu
značenju davanja zadovoljštine za
grijehe i postizanja oproštenja za prijestupe. Malo je danas onih
koji vole recitirati psalam 51.: Miserere,
koji govore sa psalmistom: ,,Peccatum
meum contra me est semper - krivnja
moja vazda mi je pred očima“. Kako kršćanin može ukloniti misao
o grijehu ako ima sliku raspela uvijek pred svojim očima?
Na
koncilu su biskupi tražili takvo smanjivanje posta i nemrsa da su ti
propisi praktično nestali. Moramo prepoznati činjenicu da je
taj nestanak posljedica ekumenskog i protestantskog duha koji poriče
potrebu za našim sudjelovanjem u primjeni zasluga našeg Gospodina
na svakoga od nas za otpuštanje naših grijeha i obnovu naše
božanske pripadnosti [odnosno, naravi posvojene djece Božje].
U
prošlosti su crkvene zapovijedi predviđale:
- Obvezan post na sve dane korizme osim nedjeljom, na tri kvatrena dana i mnoga bdjenja;
- Nemrs je bio za sve petke u godini, subote u korizmi i u brojnim biskupijama na sve subote u godini.
Što
danas ostaje od tih propisa:
- Post na Pepelnicu i Veliki petak.
- Nemrs na Pepelnicu i petke u korizmi.
Treba
se upitati o motivima za takvo drastično umanjivanje.
Tko
je obvezan provoditi post?
Svi
odrasli između 18
i 60 godine.
Tko
je obvezan držati nemrs?
Svi
vjernici nakon 7 godine.
Što
je točno post?
Post
znači imati samo jedan potpuni obrok dnevno kojemu se smiju dodati
dva lagana obroka (manja obroka), jedan ujutro i jedan navečer koji
zajedno nisu kao potpuni obrok.
Što
znači nemrs?
Nemrs
znači da se ne jede meso.
Nadbiskup
nastavlja...
Vjernici
koji imaju pravi duh vjere i duboko razumiju motive Crkve koje smo
spomenuli, srčano će obdržavati
ne samo ove lagane današnje propise već će, uranjajući u duh
našeg Gospodina i Blažene Djevice, nastojati učiniti zadovoljštinu
za grijehe koje su počinili i za grijehe svoje obitelji, bližnjih,
prijatelja i sunarodnjaka.
Iz
tog razloga će oni dodati trenutnim propisima ili post svaki petak u
korizmi ili će se odreći alkoholnih pića ili televizije ili
učiniti slične žrtve. Potrudit će se više moliti, češće
sudjelovati na svetoj misnoj žrtvi, moliti krunicu i ne propustiti
večernju molitvu s obitelji. Oni će se odijeliti od svojih površnih
materijalnih dobara da bi pomogli bogoslovijama, pomogli ustanoviti
škole, pomogli svojim svećenicima primjereno urediti kapelice ili
pomogli ustanoviti novicijate za časne sestre i redovnike.
Crkveni propisi ne
tiču se samo posta i nemrsa, nego i obveze uskršnje pričesti.
Evo
što vikar Sionske biskupije u Švicarskoj preporuča vjernicima te
biskupije 20. veljače 1919.:
- Za vrijeme korizme svećenici će imati Križni put dva puta tjedno; jedan dan za djecu iz škola, a drugi za ostale župljane. Nakon Križnog puta molit će se litanije Presvetom Srcu.
- U tjednu prije cvjetnice bit će Triduum (sveto trodnevlje) u svim župnim crkvama. Pouka – Litanije Presvetom Srcu pred Presvetim Sakramentom – klanjanje. U toj pouci svećenici će jednostavno i jasno podsjetiti svoje župljane na osnovne uvjete za dostojno primanje sakramenta pokore.
- Vrijeme u kojem se može zadovoljiti uskršnja obveza dogovoreno je za sve župe od Cvjetnice do nedjelje nakon Uskrsa.
Zašto
se te upute danas više ne primjenjuju?
Iskoristimo ovo
spasonosno vrijeme u kojemu naš Gospodin želi
tako obilno podijeliti svoje milosti. Nemojmo oponašati lude djevice
koje nisu imale ulja u svojim svjetiljkama kada su se našle pred
zatvorenim vratima mladoženjine kuće i čule ovaj strašni odgovor:
,,nescio vos" – ,,Ne poznajem vas“. Blaženi oni
koji su siromašni duhom jer njihovo je kraljevstvo nebesko.
Siromaštvo duhom znači duh nevezanosti na stvari ovoga svijeta.
Blago ožalošćenima jer oni će se utješiti. Razmišljajmo o Isusu u maslinskom vrtu koji je plakao zbog naših grijeha. Plačimo i mi od sada za svoje grijehe i onih naše braće.
Blaženi oni koji su
gladni i žedni svetosti, jer će im biti udovoljeno. Svetost se
postiže preko križa, pokore i žrtve. Ako doista težimo
savršenstvu, moramo slijediti put križa.
Poslušajmo
za vrijeme ove korizme, poziv Isusa i Marije i obvežimo se da ćemo
ih slijediti u ovom križarskom pohodu molitve i pokore!
Neka
naše molitve, naši zazivi i naše žrtve postignu od neba (milost)
da se oni na odgovornim mjestima u Crkvi vrate Njezinim svetim i
istinskim tradicijama što je jedino rješenje da se ponovno obnove i
procvjetaju njezine ustanove.
S
ljubavlju molimo završetak Te Deum:
In te Domine speravi, non confundar in aeternum – ,,U
Tebe se, Gospodine, ufam, o da ne budem postiđen dovijeka!":
† Marcel
Lefebvre
Nedjelja
šezdesetnice, 14. veljače 1982.