Rektor
Bogoslovije sv. Pija X. u Švicarskoj, p. Lorans, zamolio me za pomoć
oko novog obavijesnoga pisma iz Econea. Činilo mi se da u ovim
uvjetima ne bi bilo bez koristi da ponovno stavim pred vas ono što
sam pisao 20. siječnja 1978., glede određenih prigovora koji bi se
mogli postaviti s obzirom na naše stajalište o problemima koje
stvara trenutna situacija u Crkvi.
Jedno
od pitanja bilo je: „Kako gledate na poslušnost Papi?“. I ovo je
odgovor koji sam dao prije deset godina: načela koja utječu na
poslušnost
poznata
su te su toliko u skladu sa zdravim razumom i razboritošću da se
pitamo kako jedna inteligentna osoba može dati, primjerice, izjavu:
„Treba biti radije u krivu s papom, negoli u istini protiv pape“.
To
nije ono što naučava naravni zakon i učiteljstvo Crkve. Poslušnost
pretpostavlja autoritet koji daje naredbu ili izdaje zakon. Ljudski
autoriteti, čak i oni koje je Bog postavio, nemaju autoritet do
onoga da postignu cilj koji im je Bog dodijelio, a ne da od njega
uzmiču. Kada autoritet koristi moć u suprotnosti sa zakonom za koji
mu je ta moć dana, takav autoritet nema pravo da ga se sluša te ga
se mora ignorirati.
Potreba
da izrazimo neposluh razumljiva je u primjeru oca obitelji koji
ohrabruje svoju kćer da se prostituira, u pogledu građanskih
autoriteta koji bi obvezivali liječnike da vrše pobačaje i da
ubijaju nevine duše, pa opet ljudi u svakom slučaju prihvaćaju
papinski autoritet koji je tobože nezabludiv službi upravljanja i u
svim svojim riječima. Takav stav odaje žalosno nepoznavanje
povijesti i prave naravi papinske nezabludivosti.
Prije
mnogo vremena sv. Pavao rekao je sv. Petru da ,,ne ide pravo prema
istini evanđelja” (Gal 2,14). Sv. Pavao ohrabrivao je vjernike da
ga ne slušaju ako se dogodi da naviješta neko drugo evanđelje od
onoga koje im je već navijestio (Gal 1,8).
Kada
sv. Toma govori o bratskoj opomeni, aludira na otpor sv. Pavla sv.
Petru i daje sljedeći komentar: „Otvoreni i javni otpor nadilazi
mjeru bratske opomene. Sv. Pavao ne bi to učinio prema sv. Petru da
mu na neki način nije bio ravnopravan... Moramo shvatiti, međutim,
da ako se radi o opasnosti za vjeru, nadređene trebaju opomenuti
njihovi podređeni, čak i u javnosti”.
To
je jasno iz problema i razloga zašto se sv. Pavao tako ponio prema
sv. Petru kome je bio podređen, kako kaže u svom objašnjenju sv.
Augustin: ,,da je sama glava Crkve pokazala nadređenima da ako
ikada slučajno skrenu s ravnoga i uskoga puta, trebaju prihvatiti
ispravak od svojih podređenih.”
(Sv. Toma IIa, IIae, p. 33, čl. 4- 2).
Slučaj
na koji se poziva sv. Toma nije samo teorija jer se dogodio u slučaju
Ivana XXII. za vrijeme njegova života. Taj papa mislio je da može
zastupati kao osobno mišljenje da duše izabranih uživaju božansko
gledanje tek nakon posljednjega suda. Napisao je to 1331., a 1332.
propovijedao je slično mišljenje u vezi patnji osuđenih. Imao je
namjeru staviti to svoje mišljenje u svečani dekret.
Ali
vrlo burna reakcija dominikanaca, prije svega u Parizu, i franjevaca,
utjecala je na njega tako da se odrekao toga mišljenja u korist
tradicionalnoga mišljenja koje je definirao njegov nasljednik,
Benedikt XII., 1336. godine.
A
ovo je kazao papa Lav XIII. u svojoj enciklici, Libertas
Praestantissimum, 20. srpnja 1888.: ,,Ako bi bilo koja vlast
proglasila nešto što je u skladu s načelima razložnosti, ali
štetno za opće dobro, takva odredba ne može imati snagu zakona”.
A dalje piše: ,,Ali ondje gdje nedostaje snaga zapovijedi ili gdje
je izdan zakon protivan razumnosti ili vječnome zakonu ili nekoj
odredbi Božjoj, poslušnost je nezakonita jer bismo poslušnošću
ljudima postali neposlušni Bogu”.
Dakle
naš neposluh motiviran je potrebom da čuvamo katoličku vjeru.
Naredbe koje smo primili jasno pokazuju da su nam izdane zato da bi
nas se obvezalo da se bez rezerve pokorimo Drugom vatikanskom saboru,
pokoncilskim reformama i odredbama Svete Stolice, odnosno
orijentaciji i činima koji potkopavaju našu vjeru i uništavaju
Crkvu. Za nas je nemoguće to učiniti. Surađivati u uništavanju
Crkve značilo bi izdati Crkvu i izdati našega Gospodina Isusa
Krista.
Upravo
svi teolozi vrijedni toga naziva naučavaju da ako papa svojim
djelima uništava Crkvu, da ga ne možemo slušati (Vitoria: Obras,
str. 486-487; Suarez: De Fide, disp. 10, sec. VI, br. 16; sv. Robert
Bellarmin: De romano pontifice, 2. knjiga, 29. pogl.; Cornelius a
Lapide: komentar Gal 2, 11 itd...) i da ga se mora s poštovanjem, ali
javno, ukoriti.
Načela
po kojima se vodi poslušnost papinskom autoritetu jednaka su onima
po kojima se vode odnosi između ovlaštenih autoriteta i njihovih
podanika. Oni se ne primjenjuju za božanski autoritet koji je uvijek
nezabludiv i besprijekoran i stoga ne može iznevjeriti. Do one mjere
do koje je Bog prenio svoju nepogrešivost papi i do one mjere do
koje se papa namjerava služiti tom nepogrešivošću koja
podrazumijeva vrlo precizne uvijete u svojoj uporabi, ne može biti
pogreške.
Izvan
tih precizno utvrđenih uvjeta papinski autoritet je zabludiv te se u
skladu s time na njegove čine primjenjuju kriteriji koji nas
obvezuju na poslušnost. Stoga nije nezamislivo da može postojati
dužnost neposluha prema Papi.
Vlast
koja mu je dana, dana mu je upravo za tu određenu svrhu te u
konačnici za slavu Presvetoga Trojstva, našega Gospodina Isusa
Krista i za spasenje duša. Ono
što papa čini suprotno toj svrsi, ne bi imalo zakonske vrijednosti
ni pravo da se sluša, nego bi nas to obvezivalo na neposluh da bismo
ostali poslušni Bogu i vjerni Crkvi.
To vrijedi za sve što su posljednji pape nalagali u ime vjerske slobode ili ekumenizma nakon koncila: sve reforme izvršene pod tim povodom lišene su svakoga zakonskoga uporišta ili snage zakona. U tim slučajevima pape rabe svoj autoritet suprotno cilju zbog kojeg im je taj autoritet dan. Oni imaju jedino pravo da im budemo neposlušni.
To vrijedi za sve što su posljednji pape nalagali u ime vjerske slobode ili ekumenizma nakon koncila: sve reforme izvršene pod tim povodom lišene su svakoga zakonskoga uporišta ili snage zakona. U tim slučajevima pape rabe svoj autoritet suprotno cilju zbog kojeg im je taj autoritet dan. Oni imaju jedino pravo da im budemo neposlušni.
Bratstvo
i njegova povijest pokazuju javno tu potrebu da ostanemo vjerni Bogu
i Crkvi. Godine 1974., 1975., 1976. ostavljaju nam uspomenu
nevjerojatnoga sukoba između Econea i Vatikana, između pape i mene.
Rezultat je bio osuda, suspenzija a divinis, potpuno nevažeća i
uzaludna jer je papa tiranski zloupotrebljavao svoj autoritet da bi
branio zakone protivne dobrobiti Crkve i dobrobiti duša. Ti događaji
povijesna su primjena načela glede obveze neposlušnosti.
Sukob
je bio prilika za odlazak određenog broja svećenika koju su bili
prijatelji ili članovi Bratstva, koji su se uplašili zbog osude i
koji nisu razumjeli dužnost neposluha pod određenim okolnostima.
Otada je prošlo dvanaest godina. Službeno osuda još vrijedi,
odnosi s papom još su napeti, posebno kao posljedica ovog ekumenizma
koji nas približava otpadu od vjere te nas primorava da energično
reagiramo.
Međutim, najava biskupskih ređenja 29. srpnja uznemirila je Rim: došlo je konačno do promjene stajališta i ispunjenja našega zahtjeva za apostolskom vizitacijom te su nam poslani 11. studenoga 1987. kardinal Gagnon i mons. Perl. Koliko smo mogli prosuditi po govorima i reakcijama naših posjetitelja, njihov sud je bio uistinu vrlo pozitivan, a kardinal se nije ustručavao da sudjeluje na pontifikalnoj Misi 8. prosinca u Econeu koju je služio prelat suspendiran a divinis.
Međutim, najava biskupskih ređenja 29. srpnja uznemirila je Rim: došlo je konačno do promjene stajališta i ispunjenja našega zahtjeva za apostolskom vizitacijom te su nam poslani 11. studenoga 1987. kardinal Gagnon i mons. Perl. Koliko smo mogli prosuditi po govorima i reakcijama naših posjetitelja, njihov sud je bio uistinu vrlo pozitivan, a kardinal se nije ustručavao da sudjeluje na pontifikalnoj Misi 8. prosinca u Econeu koju je služio prelat suspendiran a divinis.
Što
možemo iz toga zaključiti, osim da naša neposlušnost donosi dobre
plodove koje prepoznajemo u iskoracima koje čine vlasti kojima
iskazujemo neposluh? I tu smo suočeni s novim odlukama koje treba
donijeti. Ohrabreni smo više nego ikada da bismo Bratstvu dali
sredstva koja ono treba da bi nastavilo svoje bitno djelo, formaciju
pravih svećenika svete Rimokatoličke Crkve. Drugim riječima, dati
Bratstvu moje nasljednike u biskupstvu.
Rim
razumije tu potrebu, ali hoće li papa prihvatiti te biskupe iz
redova Tradicije? Za nas ne može biti drukčije. Bilo koje drugo
rješenje bilo bi znak da nas žele staviti u liniju koncilske
revolucije, gdje odmah dolazi naša obveza neposlušnosti. Pregovori
traju te ćemo uskoro znati prave nakane Rima. One će odlučiti o
budućnosti. Trebamo nastaviti moliti i biti obzirni. Neka nas vodi
Duh Sveti po zagovoru Gospe Fatimske!
29.
ožujka 1988.
+
Marcel Lefebvre
Izvor:
http://archives.sspx.org/