Godine
2014. katolički svijet slavi svetog papu Pija X. koji je prije 100
godina dovršio svoj zemaljski hod. Svećeničko bratstvo sv. Pija X.
povjerio je njegov poštovani Utemeljitelj
ovome izvanrednom papi kao nebeskom zaštitniku.
U
sljedećim ćemo se mjesecima uvijek ponovno vraćati na izvanredno
djelo reforme i krjepostan život prvog pape koji je od 16. stoljeća
naovamo proglašen svetim.
Kasniji
se Pio X. rodio 2. lipnja 1835. u mjestu Riese, otprilike 30
kilometara sjeverozapadno od Venecije. Njegovim pobožnim
roditeljima, poštaru Giambattistu Sartu (1792. – 1852.) i njegovoj
supruzi Margheriti (1813. – 1894.), darovano je desetero djece.
Samo nekoliko sati nakon rođenja kršten je i dobio djedovo ime.
Giuseppe Melchiorre je zbog smrti dvojice dječaka zbilja bio
najstariji od rastućeg broja braće i sestara, jednog brata i sedam
sestara.
Pokrajina Veneto je u ono vrijeme pripadala Habsburškoj monarhiji. Riese se crkveno pripadao biskupiji Treviso. Njegovo je djetinjstvo prožeto
skromnošću roditeljskoga doma. U svojoj oporuci mogao je kasniji
papa napisati: „Siromašan sam rođen i siromašno sam živio“.
Živahni
i bistri dječačić, kojega su svi zvali „Beppi“, bio je revan
ministrant. S deset godina je krizman i primio je – po ondašnjem
običaju – s dvanaest godina prvu svetu Pričest. Seoski je župnik
zamjećivao rane znakove zvanja i omogućio je inteligentnom mladiću
pohađanje gimnazije u mjestu Castelfranco koje je bilo udaljeno
sedam kilometara, put koji je Giuseppe uglavnom prelazio pješice.
Danas brončani spomenik „mladoga Sarta“ s cipelama na leđima
podsjeća na ovaj način života koji je danas nestao. S osobitom je
ljubavlju učenik često boravio u svetištu Madonna delle Cendrole.
Međunarodna bogoslovija iz Ecônea slavi svetu Misu u
svetištu Madonna delle Cendrole
S
petnaest je godina stupio u sjemenište u Padovi i već je godinu
kasnije primio kleričku tonzuru. 1852. godine umro je njegov otac, a
njegova majka koja još nije imala četrdeset godina morala je sama
skrbiti za obitelj. Izreka: „Bog će se za sve pobrinuti“, koja
se kasnije često čula na usnama sveca, potjecala je od njegova
velikog pouzdanja u Božju Providnost što je naučio od svojih
roditelja. Zahvaljujući velikodušnosti venecijanskog kardinala
patrijarha koji je potjecao iz Riesea i drugih dobročinitelja mogao
je nastaviti studirati.
Osam
godina sjemeništa koje su završile svećeničkim ređenjem 18.
rujna 1958. u katedrali u Castelfrancu bile su za mladog levita, koji
se isticao svojom osobnošću i zauzetošću oko učenja, sretno
vrijeme. Kao prvi papa modernog vremena Giuseppe je Sarto prošao sve
postaje svećenika dušobrižnika. Najprije je devet godina bio
kapelan u župi Tombolo (1858.-1867.), onda osam godina župnik u
Salzanu (1867.-1875.), oba mjesta srednje veličine s nekoliko tisuća
duša.
Podjela
sakramenata, posjeti bolesnicima, držanje vjeronauka, mnoge
propovijedi i karitativna skrb za potrebite obilježavaju život
seoskoga župnika u ono vrijeme. Svećeniku nije uvijek bilo lako
raditi s neotesanim venetskim ljudima. Ali njegov otvoreni i srdačni
način ophođenja unatoč vjernosti načelima činio ga je omiljenim
dušobrižnikom i kod onih koji nisu svaki dan dolazili na sv. Misu.
Troje njegovih rođenih sestara brinule su se za kućanstvo. Osobito
drag hobi u satima odmora bila mu je izgradnja sunčanih satova od kojih
su i danas neki očuvani.
Kod
priključena venetskoga kraja 1866. novom Kraljevstvu Italiji župnik
je ostao vjeran svojem strogo vjerskom poimanju službe. Novi
patriotizam, kojemu su nekoliko godina kasnije Rim i papinstvo
postali žrtvom, nije bio njegov.
Sartova
karitativna dobrotvornost za nezaposlene i potrebite i za školovanje
djece bila je primjerna za ondašnje vrijeme. Tijekom jedne epidemije
kolere kod dušobrižnika, pokazala se
njegova herojska ljubav prema bližnjima. U Salzanu je vidio i veliku
nužnost podići razinu poznavanje vjere kod djece. Kasniji „Papa
katekizma“ ovdje piše prvu knjigu o vjeri za djecu, jedan
pripremni rad koji će kasnije ući u „Kompendij kršćanskog
nauka“ koji je on izdao.
Godine
1875. pozvan je za biskupova suradnika. Kao kurijalni kanonik i kancelar upoznao je svagdašnje i ne baš malene brige upravljanja biskupijom.
Istodobno je imenovan i duhovnikom u bogosloviji te svaki dan za
svećeničke kandidate sprema razmatranje, drži predavanja i
cijenjeni je ispovjednik i propovjednik.
Bogoslovi
iz Ecônea
u posjetu Bogosloviji u Trevisu
Svi
životopisci osobito ističu njegovu vedrinu. Kod prvom posjeta Rimu sa
svojim biskupom opaža se kanonika koji je primjer kreposti i
vršenja svojih dužnosti.
Godine
1884., sa
49 godina imenuje ga papa Lav XIII. neočekivano mantovanskim
biskupom. U poslušnosti prema Kristovu namjesniku prihvaća svoju
službu, ali ne bez energičnog upozorenja na vlastite slabosti i
ograničenja. Biskupsko je ređenje primio 16. studenog iste godine u
rimskoj crkvi Sant'Apollinare.
Stanje
je vjernika u Mantovi teže nego u njegovoj rodnoj biskupiji.
Biskupija slovi „teškom“. S velikom revnošću ondje reformira
izobrazbu svećenika, podiže razinu liturgije poticanjem istinske musica sacra i provodi dvije velike vizitacije svojih
150 župa. Uskoro ga se drži „primjernim biskupom“ koji se u
upravljanju svojom biskupijom posve pridržava ideala Tridentskoga sabora.
Jedan
životopisac opisuje mladoga biskupa ovako: „Marljiv, ali uvijek
pristupačan; pobožan i krepostan bez neprirodnosti; jednostavan i
skroman, ali pun dostojanstva; pun humora i dobrohotan, ali nije
nestalan, očinski se odnosi prema svim ljudima bez krive
popustljivosti; srdačan bez lažnih naklonosti ili preferiranja
pojedinih osoba; u svakom pogledu velikodušan, bez prelaženja
granica mogućega“.
I
kao biskup ostao je „župnikom“. Još se danas u Mantovi pokazuje
ispovjedaonica biskupa u katedrali. Veliku je skrb pokazivao prema
svojoj bogosloviji čije je dobro upravljanje dragi Bog blagoslovio
lijepim plodovima. U Mantovi je msgr. Sarto upoznao i don Lorenza
Perosija, genijalnog svećenika – glazbenika koji je postao njegovim
prijateljem i kasnije u Rimu maestrom Sikstinske kapele.
Godine
1893. imenovan je Venecijanskim patrijarhom. Dugo se opirao ovome
imenovanju, ali ga je Lav XIII. tako cijenio da ga je dan ranije (!)
prije imenovanja na biskupsku stolicu crkve sv. Marka, izričito kao
odlikovanje za njegovo službovanje u Mantovi – kreirao kardinalom.
O
poteškoćama preuzimanja njegove biskupije – nova je Italija
„blokirala“ u ono vrijeme 24 preuzimanja dužnosti biskupa, među
ostalim u Bologni i Milanu – i o njegovom blagoslovljenom
službovanju moglo bi se napisati cijelu knjigu. Ovdje bi bilo
dostatno podsjetiti na njegovu duboku euharistijsku i marijansku
pobožnost. Polazeći od oltara posvećivao se problemima povjerenih
mu vjernika, bilo to u duhovnom, bilo na karitativnom području.
Nakon
smrti Lava XIII. (1878.-1903.) uputio se na konklavu u Rim. 4.
kolovoza godine 1903. izabran je za papu pošto je nakon više burnih
glasovanja – car Franjo Josip Austrijski uložio je veto protiv
kardinala Rampolle – uzalud molio da se izabere nekoga drugoga jer
on nije prikladan za ovu službu. Na pitanje, prihvaća li izbor,
odgovorio je: „Accepto in crucem – prihvaćam ga kao križ“.
Svoje je ime uzeo u sjećanje na svoje prethodnike istog imena i zbog
njihove borbe protiv modernih zabluda, liberalizma i modernizma. 9.
kolovoza poštarev je sin okrunjen trostrukom papinskom krunom.
Njegovo
geslo na grbu „Omnia instaurare in Christo“ – „Sve u Kristu
obnoviti“, bio je njegov program kao što je onda i u svojoj
nastupnoj enciklici „E supremi apostolatus“ konkretno formulirao.
Za svog je Državnog tajnika odabrao onda tek tridesetosmogodišnjeg
španjolskog kardinala Merry del Vala (1856.-1930.), darovitog
diplomata i crkvenog pravnika.
Odmah
je šezdesetosmogodišnji novi Prvosvećenik snažno otpočeo s
provođenjem svojeg katoličkog djela reforme. Ovdje se to može
nabrojiti samo u natuknicama.
Svoju Rimsku biskupiju podvrgao je posebnoj vizitaciji, gradio je nove
crkve za mnoštvo ljudi koji su iz cijele Italije pristizali u Rim,
propisao je zajednički katekizam koji se kasnije proširio svugdje
po svijetu i svake je nedjelje sam držao nagovore Rimljanima (u
vremenu u kojem su pape još uvijek bili zatočenicima u Vatikanskom
gradu).
Rano
je spoznao ugrozu
katoličke vjere po krivom sustavu modernizma koji je označio
„sintezom svih hereza“. Proročkim dekretom Svetog Oficija
(„Lamentabili“) i jednom enciklikom („Pascendi“) modernistima
je skinuo
obrazinu s lica i ekskomunicirao ih. Antimodernistička zakletva koju
je uveo 1910. štitila je Crkvu, teologiju i zdrav razum od delirija
moderne.
Protiv
zloporabe Svetog pisma utemeljio je Papinski biblijski institut.
Velikim djelom ostaje preporuka svakodnevne sv. Pričesti i rana
Pričest za djecu. U rastućoj svetosti duša vidio je bit katoličkog
apostolata.
Njegova
velika briga bila su sjemeništa i duhovno i ćudoredno stanje klera.
U ovom kontekstu uredio je i kalendar blagdana, božanski časoslov i
misal.
Motuproprij
„Tra le sollecitudini“ postao je temeljnim zakonom istinske
„musica sacra“. Njegovom velikom reformom Rimske kurije i
kodifikacijom crkvenoga prava postigao je u svega nekoliko godina ono
čemu su se mnogi pape samo mogli nadati. Time je postavio i temelj
za zamah misija po svijetu i redovničkoga života – žetva koju su
trebali pokupiti Pijo XI. i Pijo XII.
Od
laicizma, koji je poglavito u Francuskoj, Portugalu i Španjolskoj
bjesnio protiv katoličke vjere, nije uzmakao ni koraka. Tako je
kasnije kardinal Billot mogao reći: „Njegova je politika bio
križ“.
Bio
je najveći promicatelj autentične
katoličke
akcije.
Kriva shvaćanja katoličkog socijalnog nauka oštro je osuđivao,
primjerice enciklikom „Notre charge apostolique“ protiv
političkog i socijalnog modernizma.
Sve
ove reforme Pijo je X. sam pokrenuo i pomno je nadzirao njihovu
provedbu. Među proglašenima svetima, odnosno blaženima tijekom
njegova papinstva nalaze se Clemens Maria Hofbauer, Don Bosco i sveta
Ivana Orleanska.
Za
50. jubilejsku godinu proglašenja dogmom Bezgrješnog Začeća
uputio je okružnicu svjetskom episkopatu: „Stavimo sve svoje
povjerenje u Mariju, osobito sada jer njezino Bezgrješno Začeće
radosnije štujemo nego inače! Onda ćemo opaziti i doživjeti da je
ona moćna Djevica koja je svojom djevičanskom nogom zgazila glavu
zmiji.“
Sjenu
strašnog svjetskog požara predvidio je sveti Pijo X. već nekoliko
godina prije 1914. Svijet koji je zaboravio Krista Kralja morao je
kliznuti u katastrofu. Objave rata koje su izazvale Prvi svjetski rat
(1914.-1918.) od 28. srpnja najdublje su ga potresle. Na blagdan Uznesenja Marijina se razbolio. 18. kolovoza pokazao se jaki bronhijalni
katar. Dan kasnije Papa je već primio sakramente umirućih. Njegove
su posljednje riječi bile: „Neka bude volja Tvoja. Njoj se posvema
predajem“. 20. prosinca, oko sat vremena iza ponoći, stupio je
pred svojeg Stvoritelja i Otkupitelja.
Na
njegov su grob upisane riječi: „Blag i ponizna srca“. Na njegovu
želju tijelo mu nije balzamirano. Ove natuknice o njegovom
pontifikatu još uopće nisu obuhvatile ono bitno ovoga velikog Pape:
život vjere i krjeposti i divni karakter ove svete svećeničke
duše. U sljedećim mjesecima pozabavit ćemo se pobliže pojedinim
obličjima njegove fascinantne svećeničke osobnosti – u nizu
članaka u povodu 100. obljetnice preminuća.
Pija
X. proglasio je blaženim Pijo XII. 1951. godine, a 1954. godine –
kao prvog Prvosvećenika od 16. stoljeća naovamo – svetim. Otada
se njegov grob nalazi na južnoj strani srednje lađe bazilike sv.
Petra.
p. Andreas Mählmann