U
čemu se sastoji hereza modernizma i što su joj posljedice? Kako
možemo prakticirati krjepost ufanja u vjeri da pokoncilska kriza na
koncu popusti?
U
prošlosti su se podigli mnogi glasovi protiv onoga što Svećeničko
bratstvo sv. Pija X. označava pogubnim zabludama modernizma, a koje
su društvo i čak i Crkva posve prihvatili.
Jedan je od ovih
glasova bio i belgijski filozof Marcel de Cortes (1905.-1994.) koji
je nedavno citiran u posljednjem talijanskom izdanju “Sì Sì No
No“. Mnogi naši čitatelji možda ne znaju za njegov članak iz
1965. godine, „La grande hérésie“ (Velika hereza), ozbiljnu
dijagnozu pokoncilskih promjena koje potječu od modernističke
hereze, sinteze svih drugih hereza:
„jedna
duhovna degeneracija koja seže dublje od svega što je Crkva u
svojoj povijesti iskusila, zloćudna bolest-rak, u kojoj se stanice
vrlo brzo umnažaju kako bi uništile što je još zdravo u mističnom
Tijelu. To je pokušaj pretvoriti Božje kraljevstvo u kraljevstvo
čovjeka, Crkvu koja je posvećena klanjanju Bogu zamijeniti Crkvom
koja služi kultu humanosti. To je najstrašnija i najogavnija
od svih hereza.“
De
Cortesov vrijedan rad daje dotičnu definiciju modernizma i njegovih
posljedica koja posve očito opisuje sadašnju Crkvu. Unatoč
predviđanjima jadnog stanja koje će zastrti Crkvu, svoju analizu
ipak dovršava s nekoliko pozitivnih preporuka za katolike.
Predstavljamo
Vam ovdje neke od njegovih korisnih definicija kao i njegova
praktična stajališta o odnosu prema pokoncilskoj krizi.
Što
je modernizam?
Modernizam
je ponajprije filozofska zabluda. Zlo koje snađe pojedinog
čovjeka…jest subjektivizam. Razum se odriče svoje snage spoznati
stvari kakve su same po sebi, neovisno od duha koji ih spoznaje. Čak
se odriče odskočne daske stvarnosti: Zašto smo onda iznenađeni da
se sam shvaća nesposobnim prodrijeti k podrijetlu stvarnosti? Ali
progonom sebe samoga od stvarnosti razum se automatski okreće prema
unutra na sebe samoga.
Što
su posljedice?
Čovjek
je u korelaciji s drugima i s društvom (obiteljski, politički i
vjerski) po kulturi, mišljenju i govoru. Ako modernizam odvaja
istinu od stvarnosti, kako onda može postojati jedna jedina, nužna
i potrebna istina u području vjere i društvenog života? Nijekanje
stvarnosti i istine dovodi u konačnici do čovjeka koji se zatvara
kao kamenica i nameće se kao radikalno autonoman subjekt: „Bit ćeš
kao Bog“.
Klanjanje
„egu“ na svim razinama, individualno, moralno i društveno,
dovodi do brodoloma razuma i vjere.
Ovo
odvajanje pripravlja temelj za provođenje sotonskog projekta:
„eritis sicut Deus – bit ćete kao Bog“: polazeći od
subjektivizma modernistička se hereza vraća natrag k subjektivizmu,
ona raskraljuje Boga i postavlja čovjeka na njegovo mjesto.
Modernizam stavlja Crkvu koja je posvećena kultu humanosti na mjesto
Crkve koja je posvećena klanjanju Bogu. Za teologiju, priznanje
revolucije modernog mišljenja znači da se katolički nauk ne može
razumjeti „u istom smislu i u istoj formulaciji“.
Kako
je Pijo X. predvidio, dogma je u stalnoj evoluciji; moralni život
varira prema „situacijskoj etici“, liturgija se preobražava od
teocentričnog k antropocentričnom usmjerenju; upravljanje Crkvom od
petrovskog i monarhijskog prema kolegijalnosti; crkveni nauk daje
prostora za praksu i pastoralni život.
Marcel
De Cortes zaključuje iz toga:
Božanski
kvasac koji je jedanput oštećen ne može, a da ne postane
subverzivnim sredstvom neprocjenjive moći: Korupcija najboljih jest
ono najgore.
Sedam
korisnih savjeta za teška vremena:
- S krjepošću vjere budi čvrst u vjeri u božanstvo i postojanost Crkve.
- S krjepošću ufanja opiri se svemu što Te straši i hrabro napadni ono što ometa naše spasenje.
- Ufanje u svemoguću Božju snagu koja nam je obećana kada činimo što s pomoću Božjom možemo.
- Strpljivost i iščekivanje; podrži crkvene vlasti i s pouzdanjem čekaj Božji zahvat.
- Vjeruj da Crkva čuva svoju apostolsku i petrovsku sukcesiju kad se čini posvema ugašenom onako kako se činilo da je Isus na križu bio napuštenim od Svoga Oca.
- Toliko dugo dok imamo Boga u svim stvarima kod nas, ne treba nam ništa od svijeta.
- Sursum Corda! Nakon noći dolazi svitanje.