IZBOR:
4. KOLOVOZA 1903.
GESLO:
INSTAURARE
OMNIA IN CHRISTO
USTOLIČENJE:
9 KOLOVOZA 1903.
KRAJ
PONTIFIKATA: 20. KOLOVOZA 1914.
PRETHODNIK:
PAPA LAV XIII.
IME:
GIUSEPPE
MELCHIORRE SARTO
DATUM
ROĐENJA: RIESE, 2. LIPNJA 1835.
DATUM
PREMINUĆA:
RIM, 20. KOLOVOZA 1914.
Sveti
Pijo X., lat. Pius PP.X., 257. nasljednik apostola Petra, rođen je u
mjestu Riese (danas Riese Pio X) u sjevernotalijanskoj pokrajini
Veneto, provinciji Treviso, 2.lipnja 1835. godine kao Giuseppe
Melchiorre Sarto
(u prijevodu: Josip Melkior Krojač) kao drugo od jedanaestero djece u
siromašnoj obitelji gradskog činovnika Giuseppea Battiste i
Margherite rođene Sanson, a dan kasnije je kršten u župnoj crkvi.
Rodna
kuća pape Pija X. obnovljena prigodom stote obljetnice preminuća
Nadbiskup
Lefebvre u posjetu rodnoj kući svetog Pija X.
Mladi Giuseppe
Melchiorre Sarto
Bio
je izvrstan učenik. Tijekom osnovne škole mjesni ga kapelan poučava
u latinskom jeziku. Tadašnji patrijarh Venecije, kardinal Jacopo
Monico, i sam rodom iz Riesea, osigurao mu je besplatno školovanje
u sjemeništu u Padovi koje je bilo poznato u cijelom onom kraju.
Padovansko
biskupijsko sjemenište sa sobom Giuseppea Sarta koja je označena
slovom S.
Pange lingua.
Prijepis klerika Sarta u Sjemeništu u Padovi
U mjestu
Castelfranco Veneto u katedrali Santa Maria Assunta e San Liberale,
Giuseppe je Sarto zaređen za svećenika 19. rujna 1858. Zaredio ga
je biskup, blaženi Giovanni Antonio Farina.
U Castelfrancu je
ranije, od 1846.-1850, mladi Sarto pohađao gimnaziju koja je bila
udaljena 7 kilometara od njegove kuće. U školu je odlazio i vraćao
se pješice.
Katedrala Santa
Maria Assunta e San Liberale, Castelfranco Veneto
Gimnazija u
mjestu Castelfranco Veneto koju je pohađao Giuseppe Sarto
Najprije je kao
kapelan poslan u Tombolo, zabitno mjesto gdje već u prvim godinama
svojeg svećeništva pokazuje veliku ljubav prema besmrtnim dušama i
ovdje počinje njegovo neumorno dušobrižničko djelovanje tipično
za njegov cijeli život. Kao mlad svećenik u Tombolo već dolazi s
programom: propovijedati, ispovijedati, poučavati malene u vjeri i
činiti dobro potrebitima. Potom 1867. odlazi za župnika u Salzano.
Vrlo brzo su se mogla osjetiti poboljšanja u župnom životu. Kad je
1873. u Salzanu izbila kolera, danonoćno je išao pomagati
bolesnima, tješiti uplašene i pokapati preminule. U tom vremenu je
veoma omršavio. S potrebitima je sve dijelio. Jedanput je poklonio i
juhu i lonac s peći tješeći svoju sestru riječima: „Gospodin će
se i za nas pobrinuti!“.
28. studenog 1875.
pozvao ga je biskup kao kanonika u Treviso da preuzme službu
biskupijskog kancelara i duhovnika u biskupijskom sjemeništu. U ovih
devet godina u Trevisu izrastao je u pravog dobrog pastira - ime koje
obilježava cijeli njegov život kao biskup Mantove, kardinal i
venecijanski patrijarh i Kristov namjesnik na papinskoj stolici.
Selo Tombolo
Crkva u Salzanu
gdje je mladi Giuseppe Sarto bio župnikom od 1867.-1875.
Relikvijar u
Salzanu s relikvijom sv. Pija X.
Unatoč njegovu
protivljenju, 1884. godine papa Lav XIII. ga imenuje mantovanskim
biskupom.
Giuseppe Sarto
kao mladi biskup
Biskupska
rezidencija i kurija u Mantovi u vrijeme nadbiskupa Sarta
Biskupiju je zatekao
u teškom stanju: mnoštvo svećenika svojim životom sablažnjava
vjernike. Mnogi vjernici ne idu redovito na sv. Misu, mladi se parovi
ne vjenčaju crkveno i ne krste djecu.
Primjer je dobra i
pobožna pastira. Uvijek je svima na raspolaganju. Svi mu gotovo u
svako doba mogu doći u posjet. Satima ispovijeda. Prema nedostojnim
svećenicima čvrst je i nepopustljiv. Na političkoj i društvenoj
bojišnici bori se protiv socijalizma i liberalizma. Brinuo se o
seljaštvu i njegovim problemima. Poticao je i ohrabrivao katolički
radnički pokret da djeluje u uskoj povezanosti s hijerarhijom.
Jedinstveni broj:
novi Kardinal, lipanj 1893.
Koncem 1891. umire
Venecijanski patrijarh Domenico Agostini, patrijarhova je stolica
ispražnjena. Nakon odreknuća mons. Apollonija 1892. širi se glas u
svibnju 1893. da je Nadbiskup Mantove izabran za nasljednika: 24.
svibnja stiže od crkvenih vlasti potvrda vijesti koja se dan ranije
pojavila u novinama „Voce della Verità“. Uvečer 3. lipnja 1893.
u Veneciju je stigao brzojav u kojem se potvrdilo da će mons. Sarto,
„već određen za Venecijanskog patrijarha“, biti proglašen
kardinalom na konzistoriju 12. lipnja: kreiran je kardinalom s
naslovom sv. Bernarda alle Terme i imenovan patrijarhom na tajnom
konzistoriju 15. lipnja.
U iščekivanju
carevog Exequatur
nastavio je u Mantovi svoju službu, uputio se u svetište Madonna
della Corona (Verona) i posjetio staricu majku koja je preminula
nekoliko mjeseci kasnije, 2.veljače 1894. Da bi stupio na
patrijarhovu stolicu morao je čekati 16 mjeseci: Exequatur
je
dan
5. rujna 1894., budući da se u međuvremenu pojavilo pitanje prava
izbora i postavljanja patrijarha „jus patronatus“, koje je
zahtijevala austrijska vlada tvrdeći da samo austrijski car ima
pravo postavljanja patrijarha. Venecijanski su katolici trajno i
oštro protestirali tako da je nakon pregovora između Svete Stolice
i Austrije svečano ušao u Veneciju 24. studenog 1894. gdje su ga
dočekali oduševljeni vjernici.
Kardinal Sarto
Ulazak uzoritog
kardinala patrijarha Sarta u Veneciju
Providnost je u
Veneciji patrijarha Sarta pripravljala za velike zadaće koje su ga
iščekivale na papinskom prijestolju. Uz njegovu najdražu brigu,
brigu o sjemeništima i svećeničkom podmlatku, već je ovdje
obnovio crkvenu glazbu i ovu je reformu već u prvoj godini svojeg
pontifikata proširio na cijelu Crkvu. I ovdje je od vlastitog klera
zahtijevao besprijekoran život i svjedočenje. Otvarao je ustanove
za pomoć malim ljudima i osobito radnicima. 1897. slavio je
veličanstven Euharistijski kongres. Ako ga se kasnije nazvalo „Papom
Euharistije“, takav se jedinstven naslov može objasniti samo
njegovom dubokom ljubavlju prema Presvetom Oltarskom Sakramentu. Još
od djetinjstva, i još više kao svećenik, biskup i kardinal, uvijek
je dugo boravio u dubokoj molitvi pred Svetohraništem. Ovu se duboku
euharistijsku pobožnost moglo prepoznati u svim njegovim riječima i
pothvatima.
Puk ga je ljubio kao
oca i častio gotovo kao sveca. Kada je u dubokoj starosti 29. srpnja
1903. preminuo papa Lav XIII., morao se uputiti na konklavu u Rim.
Doviknuo je okupljenim vjernicima u Veneciji: „Molite da Bog Crkvi
pošalje pastira po srcu svome!“. Posudio je tristo lira i kupio
povratnu kartu za Veneciju te doviknuo vjernicima koji su bilo vidno
potreseni njegovim odlaskom: „Vratit ću se, vratit ću se!“. No,
Božanska je Providnost drukčije odlučila.
Papa Pio X.
Konklava je otpočela
1. kolovoza. Premda se oko kardinala Rampolle okupila najjača struja
kardinala i činilo se da će papu Lava XIII. naslijediti njegov
državni tajnik, krakovski je nadbiskup u ime austrijskog cara Franje
Josipa I. stavio veto na njegov izbor. Bio je to posljednji put da
svjetovna vlast ulaže veto na izbor pape.
Kako je sve više
kardinala glasovalo za njega, patrijarh Sarto je pokušao spriječiti
svoj izbor govoreći: „Ne mislite na mene, birajte nekoga tko je
dostojniji!“.
Nakon upornog
nagovaranja više kardinala, 4. kolovoza izgovorio je najsudbonosniju
odluku svog života: „Accepto in crucem!“. Uzeo je ime Pio, u
sjećanje na one pape koji su u tek proteklom stoljeću najviše
patili za Crkvu.
Od pape Siksta V.
Rim nije vidio sina jednostavnog puka na papinskom prijestolju.
Papinski grb pape
Pija X.
Pluvijal koji je
nosio papa Pio X.
O njegovu papinstvu
može se reći mnogo toga – moglo bi se napisati cijelu biblioteku.
Papa Pio X. štiti
cjelovitost crkvenog nauka, promiče primanje svete Pričesti, čak i
kod djece, otpočinje s reformom crkvenog zakonodavstva, bavi se
„Rimskim pitanjem“ i pitanjem Katoličke akcije, brigom o
svećeničkoj formaciji, daje izraditi novi katekizam, promiče
biblijski pokret i reformira crkveno pjevanje.
Njegovo je geslo
„Instaurare omnia in Christo“ – sve u Kristu obnoviti, a to
ostvaruje jednostavnošću duha, siromaštvom i jakošću, promičući
među vjernicima sudjelovanje u svetoj Euharistiji, dostojanstvo
svete liturgije i cjelovitost nauka.
Tijara koju je
nosio papa Pio X.
Kad je u ljeto 1914.
izbio Prvi svjetski rat, Pio je X., koji je već dugo vidio da se
sprema rat, bio najdublje potresen zbog nesreće koja je snašla
narode. U svojoj kratkoj okružnici preklinjao je katolike po svem
svijetu da se mole Kristu, nebeskom Knezu mira da ovaj svemoćni
posrednik između Boga i ljudi zaustavi ovu strašnu krvavu podjelu
naroda. Grofu Macciju je tada rekao: „Rado bih dao vlastiti život
kada bih tako mogao zadobiti mir u Europi“.
Pogođen umiranjem
milijuna, što on sam nije mogao zaustaviti, na blagdan se Uznesenja
Marijina 15. kolovoza ozbiljno razbolio. Dobio je upalu pluća.
„Patim“, rekao
je tijekom svoje bolesti, „za sve koji umiru na bojišnicama“.
Preminuo je u
četvrtak, 20. kolovoza 1914. u devet sati uvečer u sedamdeset
devetoj godini života. Njegove sestre Anna i Maria, nećakinja Gilda
i nećak monsinjor Parolin bili su nazočni kod njegova preminuća.
Kardinal Merry del Val je o sestrama Pija X. rekao da su se ove dvije
jednostavne žene u tom trenutku tako dostojanstveno držale kao
dvije kneginje.
Papa Pijo X. je umro
u siromaštvu kako je i živio cijeli svoj život. Njegove su sestre
ostale nezbrinute te je molio Svetu Stolicu da njegovim sestrama
dodijeli malenu mjesečnu mirovinu što je njegov nasljednik rado
dopustio.
Prema vlastitoj želji za siromaštvom, odredio je da se njegovo mrtvo tijelo ne balzamira. Pokopan je u jednostavnom, neukrašenom grobu u kripti bazilike sv. Petra gdje je počivao do proglašenja blaženim, na kojem se mogao pročitati natpis: „Pijo X., bogat i siromašan, blaga i ponizna srca, hrabar branitelj katoličke stvari, trudio se sve u Kristu obnoviti, preminuo je 20. kolovoza u godini spasenja 1914“.
Zbog njegova svetačkog života i velikih zasluga već papa Pio XI. deset godina kasnije pokreće postupak za proglašenje blaženim, a papa Pio XII. ga 29. svibnja 1954. proglašava svetim. Tijelo svetog Pija X. premješteno je iz kripte u baziliku sv. Petra. gdje je i danas izloženo štovanju vjernika.