Sljedeće
pismo pojašnjava kako možemo biti ljudi s načelima u istinskom
katoličkom smislu. Nedavno je otac Jean, svećenik tradicionalnih
kapucina u Morgonu (Francuska) u jednoj propovijedi izrekao mišljenje
da FSSPX ide na „mekom putu k modernizmu“ jer traži praktični
sporazum s Rimom.
Kao
odgovor na ovu lažnu optužbu pater Karl Stehlin (Poglavar
istočnoeuropskih autonomnih kuća) drži se dužnim njemu i
kapucinima opširno pisati kako bi podsjetio na pet važnih načela
koje je on sam naučio u godinama vlastitog djelovanja kao svećenik
FSSPX-a.
Zahvaljujemo
pateru Stehlinu za dopuštenje objavljivanja prijevoda pisma.
Varšava,
6. veljače 2014.
Velečasnom ocu Antoinu, velečasnom ocu Jeanu i cijeloj zajednici časne braće kapucina
Velečasni
oče Jean,
upravo
sam primio tekst Vaše propovijedi od treće nedjelje nakon
Bogojavljenja i moram vam reći da me je duboko dirnula. Sjećam se
vremena kad sam imao čast primiti Vas u Vojsku Bezgrješne (Militia
Immaculatae) kao i Vašeg posjeta u Poljskoj gdje ste sudjelovali na
našem velikom hodočašću u Čenstohovu. I ja sam, kako Vi znate, s
Vama, ocima kapucinima veoma povezan, osobito stoga što se preko Vas
M. I. proširila u Francuskoj i jer su stasali vitezovi Bezgrješne
koji žele djelovati
za obraćenje duša. I na koncu, velika mi je radost da Poljaci ulaze
kod Vas i kod dobrih sestara klarisa.
Pišem
Vam sve ovo kako bih Vam kazao da sam Vašu propovijed pročitao s
velikom pomnošću. Tim više jer oci rijetko daju izjave „ad
extra“.
Kako
samo imate pravo kad inzistirate da trebamo biti ljudi s načelima i
da se kod načela ne može praviti kompromise. Priznajem da već
poduže razmišljam o ovoj točci, a budući da nasljedujući mons.
Piea i mons. Lefebvrea želim biti čovjek načela, pokušao sam
prikupiti najvažnije od njih (pet sam ih pronašao) i propitati
svoju savjest trudim li se ostvarivati ih u djelu. Dopustite mi
predstaviti Vam ih, ne po njihovom slijedu po važnosti, nego onako
kako mi dođu na um.
Prvo
načelo: poslušnost
Kada
sam pročitao što Vi kažete kao sin svetog Franje i našeg
ljubljenog Maksimilijana Kolbea, najprije sam pomislio koju
vrijednost ovaj posljednji pridaje poslušnosti. Poznajete njegove
poznate tekstove i znate bolje od mene da za svetog Maksimilijana
jedini sigurni znak za glas Bezgrješne jest glas poglavara. Uvijek
sam se divio da su oci kapucini majstori u ostvarenju ovoga načela.
A sveti Maksimilijan (a prije njega i sveti Toma) rekli su nam da se
mi samo onda, kada bi poglavari od naš zahtijevali nešto što je
nemoralno ili usmjereno protiv vjere, moramo većma pokoravati Bogu i
da se moramo usprotiviti pokoravanju njegovim ljudskim alatima.
Zahvaljujući ovome načelu koje čini bit poslušnosti odlučili smo
se za nadređenu poslušnost prema Bogu i protiv poslušnosti onima
koji su njegovo oruđe, a koji nas očito potiču činiti ili
prihvatiti nešto što je usmjereno protiv vjere ili ćudoređa.
Ali
ako imam pred sobom zakonitog poglavara (vidi načelo 2), dugujem mu
bezuvjetnu poslušnost i tako posve sigurno ispunjam volju
Bezgrješne. A sv. Maksimilijan ustrajava pri tome da je ova
poslušnost na temelju ljubavi prema Bogu i pokoravanja Bogu
nadnaravna.
Priznajem
da je to kadšto teško. Čujem još oca Antoina tijekom duhovnih
vježbi kako kaže: „Čovjek se mora čvrsto uhvatiti“ da ostane
u poslušnosti. Ja sam jako sretan i zahvalan svojim poglavarima da
od mene (a ni od ikoga koga poznajem) nisu tražili ništa loše.
Štoviše: kako su me često njihove odredbe sačuvale od nečega
premda to u tom trenutku nisam ni razumio i po ljudskoj prosudbi sam
vjerovao da ta odredba ima malo smisla. Ali načelo je strogo: dok
jedna gesta, odredba ili molba nije usmjerena protiv vjere ili
ćudoređa, valja biti bezuvjetno poslušan! Kako samo želim da nas
sinovi svetog Franje i svetog Maksimilijana Kolbea podsjete na ovo
načelo koje je izvorom svake svetosti i apostolske plodnosti. Svi mi
svećenici koji smo zaređeni u Tradiciji u trenutku smo svojeg
svećeničkog ređenja dali svečano obećanje, a kako je samo bolno
s obzirom na to pročitati izjavu svećenika koji se svrstavaju u « Pokret otpora ».
Drugo
načelo: autoritet
Jedno
drugo načelo jest načelo autoriteta po sebi, jedino načelo koje
nas čuva od protestantske slobode savjesti. Cijela Tradicija drži
se ovoga načela, da se sve ne bi urušilo, jer dužnost odbijanja
uobičajenog autoriteta radi čuvanja vjere, uključuje dužnost
podvrgnuti se izvanrednom, zamjenskom autoritetu jurisdikcije.
Tradicija je preživjela jer se Providnost utemeljenjem Bratstva,
kojemu su se priključili prijateljski redovi, bila pobrinula za ovaj
zamjenski autoritet.
Kad
se suprotstavimo ovome autoritetu, to ima strašne posljedice. Bez
autoriteta nema jedinstva: pogledajmo dvadeset sedisvakantističkih
sekti, pogledajmo « Pokret otpora » nakon nepune dvije godine koji
nema drugo načelo jedinstva, nego borbu protiv Bratstva. U njegovim
redovima ima već dobar broj formalnih sedisvakantista; jedan od njih
sada propovijeda da svećenik na neki način mora biti anarhist itd.
Pogledajte, Vaša propovijed i Vaš traktat, to je Vaše viđenje i
Vama nije moguće, Vašem tekstu podariti više vjere nego
argumentima koje navodite. Citirate biskupe Bratstva kritizirajući
ih, svatko za sebe drukčije prosuđuje situaciju. Pogledajte svoj
lijepi samostan: možda pater XV ima drukčije viđenje stvari, a
neki drugi donosi zaključak sedisvakantizma. Što će onda biti od
oca gvardijana? Pod izlikom spašavanja vjere „svi će svoju
svećeničku službu staviti na raspolaganje vjernicima“ i činiti
što žele. Molim Vas, velečasni Oče, odbijajući zakoniti
autoritet, potkopavate svoj vlastiti.
Na
ovome mjestu želio bih svrnuti Vašu pažnju na mons. Williamsona.
Vi znate da godinama radimo na obraćenju jednog broja protestantskih
pastora. I, njihovo je svjedočanstvo zanimljivo. Oni kažu da se
čitajući Kyrie eleison komentare mons. Williamsona na čudnovat
način osjećaju da ih to podsjeća na „proroke XIX.stoljeća“ u
luteranskoj crkvenoj zajednici koji su bili prepoznatljivi po svojim
apokaliptičnim interpretacijama i koji su došli do zaključka da se
svijet bliži propasti i da je sve gotovo. Ostaje samo još dočekati
posljednji dan. Svatko se držao upraviteljem istinskog Evanđelja po
načelu: objektivnost jesam ja!
Treće
načelo: „Ne smijemo se služiti lošim sredstvima radi postizanja
dobra“
Pogledajte,
velečasni Oče, samo se jedan jedini put u životu nisam obazirao na
ovo načelo i da Providnost preko čvrste ruke mojih poglavara nije
djelovala, bio bih pao tako nisko da se više ne bih mogao uspraviti.
Od tog iskustva posve zazirem od svega što povrjeđuje ovo načelo.
Kada
stoga pogledam djelovanje navodnog pokreta otpora, veoma sam šokiran
zbog stalnih povrjeda ovog načela. Ove se povrjede događaju
uglavnom preko interneta jer se te stvari proširuju diljem svijeta,
poglavito osobama koje nemaju mogućnost preispitati istinitost
navoda.
Najružnije
od svih loših sredstava jest pak širenje „poluistina“,
prikazivanje vjerojatnosti činjenicama, prosuđivanje važnih stvari
bez točnog poznavanja svih okolnosti i činjenica. Kada vidim izjave
smetenih svećenika prema kojima Vi pokazujete takvo jedno
poštovanje, mogu samo još plakati jer poznajem (pred-)povijest od
otprilike polovice potpisnika i stvarne razloge njihovih kritika i
odlaska. Ne poznajem nijednoga o kojemu bi sa svom iskrenošću mogao
reći da je kod njega riječ o čuvanju cijele vjere. A kada pred
očima imam ove činjenice, onda imam pravo upitati nije li slogan
„za čuvanje vjere“ samo sredstvo osvete i opravdanja kako bi se
pokazalo „da sam ja imao pravo“.
Poznajem
i pismo oca Chazala svojoj subraći o situaciji u Aziji, poznajem i
predavanja oca Pflugera u Flavignyju i ono što je veliki tisak « Pokreta otpora » od toga učinio. Uvijek je to isto što se uostalom
pojavljuje i u tekstu izjave: tendenciozno i iskrivljeno prikazivanje
(primjerice kada se internom tekstu, odnosno namjeri diskusije od 14.
travnja 2012. daje naslov „Izjava“ ili kada se ovaj tekst
prikazuje sadašnjom pozicijom poglavara Svećeničkog bratstva sv.
Pija X. i pri tome se zaključak Generalnog kapitula ne uzima u
obzir). Znam jako dobro da Vi to ne činite, ali žalim da ovim
ljudima toliko vjerujete.
Četvrto
načelo: ad maiorem Dei gloriam
Pozabavimo
se sada načelom načelā koje Vi ovako formulirate: „Sve je na
ovom svijetu usmjereno prema slavi Božjoj“, a zacijelo nećete
imati ništa protiv dodatka „i prema spasenju duša“ – „Salus
animarum suprema lex“.
Pogledajte,
pod ovo sam načelo stavio svoj cijeli život kao misionar i to su
jamačno učinila i sva moja subraća. Želim da svaka sekunda, svaka
misao, svaka riječ i svako djelo mog života bude posve usmjereno
prema tome i samo prema tome. Za to svaki dan molim Bezgrješnu. Da
želim da sve duše prisvoje ovo načelo i po njemu žive. Tim me
više boli da u ime ovog načela « Pokret otpora » sudi poglavarima
Bratstva. Nešto ću se kasnije još jedanput vratiti na ovu točku;
dopustite mi samo dovršiti moj prikaz načela.
Peto
načelo: Filius Ecclesiae
Ovo
mi načelo daje razumjeti da sam sin jedne majke zahvaljujući kojoj
sam sve primio od Boga. Svako svećeničko ređenje počinje riječima
„postulat Mater Ecclesia“. Ovo načelo od mene zahtijeva da Crkvu
tako ljubim kako ju je Krist ljubio. Međutim, postoji samo jedna
vidljiva Crkva koja je izgrađena na apostolskom temelju. Ona je
velikom tajnom jer je istodobno božanska i ljudska. Ona je sveta, a
njezini su članovi gotovo svi grješnici.
Kada
promatram jednu Tereziju Avilsku („Kći sam Crkve“, naslov knjige
oca Eugèna OCD), jednog Père Emmanuela, Dom Grea, kardinala Journeta
(„Crkva utjelovljene Riječi“) ili pak Maksimilijana Kolbea, sa
strahom sam ustvrdio da je moja Majka za mene postala teorijom,
fikcijom i – ako mislim na njezine trenutačne predstavnike na
zemlji – predmetom gađenja. Ljubio sam vjeru, sakramente, sveta
blaga Crkve, ali me sama Crkva nije više zanimala. Kada sam mislio
na Crkvu, onda je to bila samo još „koncilska Crkva“ sa svom
svojom zaslijepljenošću i svom svojom strahotom. Bilo je kao da za
mene postoje dvije Crkve, tradicionalna (naš maleni svijet
Tradicije) i koncilska koja za mene de facto više nije ni postojala.
Međutim, postoji samo jedna Crkva kao Kristova zaručnica, kao
mistično tijelo našega Gospodina.
Budući
da na kraju svoje propovijedi upućujete na dragu Gospu podno križa,
mislio sam da je ona nas sve, nas grozne ljude i sve koji i dalje
razapinju našega Gospodina prihvatila kao djecu. Ali ako o tome
nešto čitam, razumijem da moram ljubiti svoju Majku, Crkvu koja se
bori sa smrću i koja krvari iz svih rana. Razumio sam da mi je
Providnost dodijelila posve osobit dar otkrivanja blagā koja su
skrivena u nutrini ove Majke, ali koja su ljudima gotovo nedostupna.
I ja sam razumio da se moje zvanje u tome sastoji da se približim
udovima Crkve, svojoj braći kako bi im prenio što sam primio, ići
k bolesnima, umirućima i čak k mrtvim udovima kako bih im donio
„ulje i maslinu“ i tako pomogao svojoj Majci da malo manje
krvari, da joj bude malo bolje, jer što joj bude bolje, to će bliže
sebi privući duše da ih spasi.
Ako
to pak ne činim, ako ostanem sjedeći na svom blagu i brinem se samo
za maleni broj svetih članova, onda ostavljam svoju Majku na cjedilu
zahvaljujući kojoj sam svećenik i od koje sam primio sve u redu
milosti.
Kada
sam primijenio ovo načelo na našu situaciju, shvatio sam i držanje
mons. Lefebvrea nakon biskupskih ređenja kao i zaključak iz 2006.
Bila je to, kao što Vi kažete i kako pokazuje knjiga abbé Piverta,
jedina mogućnost za nas da sačuvamo baštinu premda nas se pod
svaku cijenu htjelo prisiliti da je prodamo u bescjenje kompromisima
i izmjenama. To je usluga koju smo učinili Crkvi i striktna primjena
ovoga načela.
Nakon
toga sam razumio držanje Generalnog poglavara i zaključak 2012. kao
istu učinjenu uslugu i kao striktnu primjenu ovoga načela, jer se
Providnost poslužila okolnostima da mi, sinovi Crkve i članovi
duhovnih redova, ponovno učinimo dobro našoj Majci koja se u svojim
udovima bori sa smrću tako što počnemo od glave. I zbilja,
zahvaljujući papinskim odlukama, zahvaljujući razgovorima s Rimom i
zahvaljujući određenoj „južini“ mnoga su se od ovih duboko
zakopanih blaga ponovno pojavila, na veliko dobro mnogih duša. A to
je trajalo baš do trenutka kada je Rim ponovno zahtijevao kompromise
i izmjene. U ovom trenutku zahtijevala je primjena načela od nas da
se ponovno povučemo i pričekamo bolja vremena.
Dopustite
mi na ovom mjestu porazmisliti o Vašem tumačenju velikog načela.
Ovo je načelo posvemašnje čuvanje vjere i sloboda navješćivati
je, dakle ispuniti misijsko poslanje. Ovo načelo jest obveza da se
učini sve što je moguće za spasenje duša, dakle i navješćivanje
u svoj slobodi jedine istine, kao i borbu protiv zabluda.
Ovo
se načelo ne sastoji u sredstvima po kojima bi se moglo ostvariti
načelo. Jer se sredstva mogu promijeniti kako Vi sami pokazujete na
primjeru mons. Lefebvrea: prije biskupskih ređenja, nakon biskupskih
ređenja. Po tome sami priznajete da je kod Nadbiskupa postojala
mogućnost da se sredstva za primjenu promijene. Sredstva stoga ovise
o okolnostima u kojima živimo, a ove je buduće okolnosti mons.
Lefebvre isto tako malo mogao predvidjeti kao i Internet i iPad.
Nakon
biskupskih ređenja okolnosti su bile sljedeće: nekontrolirani
ekumenizam, 2x2 je sve, samo ne 4. Stoga je bilo jasno da za
Tradiciju nije postojala mogućnost naići na razumijevanje u Rimu.
Pod Benediktom XVI. također se promijenila situacija. 2x2 će opet
biti 4, ali također i 5 i 6. Sa stajališta logike to je gore jer to
je zadaća načela proturječja, ali Bog je očito iz ove situacije
proizveo dobro da se glas Tradicije ponovno zaori u Crkvi. S papom
Franjom nastaje opet nova situacija, možda najgora od svih. Kome će
pripasti pravo odabira najboljih sredstava kako bi se postigao cilj?
Autoritetu!
To
je pet načela koje Vam dajem na promišljanje i zahvaljujem svojim
pretpostavljenima cijelim srcem za Svećeničko bratstvo sv. Pija X.
koje mi pomaže da ih ostvarim u djelu.
Dopustite
mi još da Vam ispričam o svom iskustvu koje ste uvijek veoma
cijenili. Kroz brojne duhovne vježbe, hodočašće, duhovne obnove,
naše publikacije i javna predavanja savjesno primjenjujemo VELIKO
NAČELO. Ne znam ima li igdje na svijetu toliko puno otvorenih
predavanja koje imaju za cilj obranu naše vjere i borbu protiv
zabluda. Djelovanje se sastoji u stalno rastućem broju vjernika
(osobito mladih ljudi) koji su čvrsto usidreni u vjeri i koji
djeluju protiv modernističkih zabluda.
Zahvaljujući
utemeljenju Vojske Bezgrješne tradicionalne opservancije gotovo se
polovina naših vjernika (otprilike tisuću) dalje izgrađuje po
načelima i po idealu svetog Maksimilijana. To je želja biti
poslušan Bezgrješnoj, razumijevajući zadaću alata kojima se ona
služi. Kada vjernici otkriju izdaju i nevjeru službenog klera, a
istodobno našu vjernost, čvrsto prianjaju uz Tradiciju i žive sve
više u nadnaravnoj poslušnosti. Postoje samo dvije vrste vjernika
koji stvaraju pomutnju kako bi podijelili Tradiciju: sedisvakantisti
i « Pokret otpora ».
Kada
promatram prošle godine, dođem do posve drukčije procjene
zaključaka poglavara Bratstva, a to su također i činjenice: do
godine 2007. bio je broj vjernika u Poljskoj gotovo neznatan, ali od
motuproprija ima otprilike 70 mjesta na kojima se slavi tradicionalna
Misa pri čemu je dobar dio svećenika s našom pomoći naučio
celebrirati Misu svih vremena. Zahvaljujući ovome događaju vjernici
su NO-a otkrili Misu i preko nje blago Tradicije. Često su uz pomoć
ovih svećenika otkrili našu tradicionalnu literaturu i nakon toga u
velikom broju sudjelovali na našim duhovnim vježbama. Osobito nakon
siječnja 2009. punile su se naše kapelice i broj vjernika u Varšavi
kreće se sada oko 450.
I
rimski su razgovori imali odjek: često sam pozivan na predavanja s
raspravama s modernističkim
svećenicima, smio sam govoriti na sveučilištu i svugdje su
dolazili bezbrojni mladi ljudi NO-a kako bi slušali. Glas Tradicije
mogao se čuti u javnosti i naša je predavanja katkad slušalo
60.000 osoba preko interneta. Ponajprije, postoji dobar kontakt s
mnogobrojnim mladim svećenicima koji sudjeluju na našim duhovnim
vježbama, dolaze na naša predavanja i diskretno dobivaju pouku i
usavršavanje i time se Tradiciji sve više približavaju. Koja je
samo radost za misionara moći kazati da se u posljednjih pet godina
broj vjernika koji su se vratili Tradiciji u toj mjeri povećao da ne
oklijevam govoriti o čudu Bezgrješne.
Osim
toga, više sam puta mogao sudjelovati na susretima koji su povezani
s Fatimskim djelom oca Grunera. Tijekom ovih susreta upoznao sam
određen broj biskupa i svećenika službene Crkve. Bio sam veoma
ugodno iznenađen njihovom reakcijom na moja predavanja i razgovore:
Žeđ
za dobrim naukom, velika spremnost pobliže upoznati Tradiciju i čak
molba da održim duhovne vježbe njihovim svećenicima. Nitko od mene
nije ništa zahtijevao što bi išlo prema kompromisu ili ekumenizmu.
Ovi se članovi hijerarhije očito po ovim susretima malo pomalo
vraćaju Tradiciji.
Vidite,
velečasni Oče, sve ovo ne bi bilo moguće bez mudrosti poglavara
koji ne odbijaju kontakt s Rimom i razgovore i koji su voljni pronaći
modus
vivendi
koji potpuno čuva načela, ali brižljivo odabire najbolja sredstva
za primjenu.
Primjena
načela nakon Vašeg tumačenja naprotiv („najprije na koljena i
potpuno priznanje da ste bili u zabludi, s Papom na čelu itd., onda
možemo razgovarati“) učinilo bi nemogućim približavanje
modernističkog poljskog klera Tradiciji. Bilo bi nas stoga u
Poljskoj još uvijek otprilike stotinu, a ne 2000 kao danas.
A
glede „sinova Crkve“ pogledajte primjenu načela. Koja je radost
za misionara moći reći: O Bezgrješna, zahvaljujući razgovorima s
Rimom, zahvaljujući zaključku posljednjeg kapitula dopustila si da
sam ja jadni alat mogao pridonijeti da dvadeset biskupa ima veliki
interes za Tradiciju; da sam u posljednje tri godine u Poljskoj mogao
primiti četiri svećenika u Bratstvo i da već ima četrdeset
svećenika koji se nazivaju našim prijateljima i koji se sve više
približavaju Tradiciji. Tako sam ipak mogao barem malčice povezati
teške rane koje moju majku, Crkvu kidaju. Nisam samo mogao ostati
vjeran svim načelima, nego sam ih mogao usaditi u tisuće duša.
S
druge strane, jedan
svećenik zamolio
je za
molitvu za
uspješne duhovne
vježbe koje drži svećenicima jedne biskupije i
redovničkoj
zajednici
koja je preseljena na drugo mjesto.
Kada je objavljeno da su se neki
svećenici
vratili Tradiciji, jedan
svećenik blizak « Pokretu otpora » pitao
je jesu
li ponovno ređeni sub
conditione.
Dolazim
do kraja: Da, velečasni Oče, itekako su posrijedi načela koja « Pokret otpora » prezire i jedno nakon drugoga gazi nogama. Uzimam Vas za
riječ:
„Još
se nalazimo u borbi oko načela. To je vrlo važna, odlučujuća
borba.“
Oprostite
mi, molim Vas, velečasni Oče, zbog duljine ovoga pisma i
mnogobrojnih gramatičkih i pravopisnih pogrješaka, ali budite
uvjereni da ove riječi dolaze iz jednog srca koje čuva najveće
poštovanje prema časnoj braći kapucinima. Znam da sam samo
siromašan misionar, bijedna metla Bezgrješne, ali tim više joj se
molim da u ovim bolnim vremenima priteče u pomoć i da nas spasi.
Vama
u Njezinom Žalosnom i Bezgrješnom Srcu najdublje ožalošćeni
pater
Karl Stehlin
Pismo
je najprije objavljeno u engleskom prijevodu na Stranicama
američkog Distrikta
.