Pojava Svećeničkog bratstva sv. Pija X. u nekoj
sredini, ili susret s informacijama o njemu, uvijek izazove
različite, nerijetko burne reakcije – od oduševljenja vjernika,
kurioziteta, pa do snažnog protivljenja. Prikazat ćemo zato u
četiri nastavka, najprije jedan sumarni pregled povijesti
najvažnijih zbivanja u Crkvi u posljednjih pola stoljeća – Drugi
vatikanski sabor i izbijanje velike krize, da bismo mogli razumijeti
povijest nastanka, djelovanje i pozicije FSSPX-a1,
a naposljetku odgovoriti i na kritike na koje najčešće nailazimo,
i koje su u pravilu uvijek (pa i kod nas) aktualne. Nadamo se da će
zato ova mala studija pomoći boljem razumiijevanju ovih pitanja, i
poslužiti kao izvor za njihovu objektivnu prosudbu.
Sazivanje Drugog vatikanskog sabora
Godine 1958. papa Ivan XXIII. sazvao je opći ili
ekumenski crkveni sabor. Bila je to vijest koja je snažno odjeknula,
jer radi se o događaju prvorazredne važnosti za Crkvu. Opći
crkveni sabori u povijesti su uvijek sazivani iz dvaju razloga: da bi
se utvrdila neka vjerska istina, ili, češće, da bi se razriješilo
stanje krize uzrokovano širenjem zabluda i krivovjerja, pojavom
praktičnih zlouporaba ili širenja nemorala. Ipak, ovaj je crkveni
sabor sazvan iz potpuno netipičnih razloga. Sam papa Ivan XXIII.
pohvalio je, štoviše, stanje Crkve i stabilni napredak njezinog
vjerskog života i smatrao da nema nikakvog razloga za zabrinutost.
Ali je ipak, zaželio da Crkva svoj nauk artikulira na drukčiji
način, kako bi njezino djelovanje bilo efektivnije za aktualne
prilike. Možemo s pravom reći, da se radilo o plemenitim motivama
koje svaki iskreni katolik treba pozdraviti.
Međutim, čitav ovaj plan nije ostao izuzet iz
konteksta svog vremena. Poslijeratne godine donijele su sa sobom
jednu razumljivu reakciju na sve patnje koje je čovječanstvo moralo
proći. U zapadnim zemljama osjećala se snažna povezanost i
međuljudska solidarnost, a one razlike koje su prije uvijek bile
aktualne, stavljene su u drugi plan. S velikim entuzijazmom
obnavljalo se ono porušeno, izgrađivala se nova civilizacija. Tu su
došla nova tehnološka otkrića, čovjek je dobio dojam da
prekoračuje one granice koje su prethodno bile nezamislive. Sve u
svemu, razvila se jedna vjera u čovjekove mogućnosti i napredak,
opći optimizam koji je prožimao sva polja života. Pa tako i
crkvenog.
Treba svakako kazati da je do dolaska pape Ivana XXIII.
Crkva čvrsto čuvala svoja načela te nije nikako dopustila da ih
poremeti duh vremena. Na snazi je beskompromisno bila ona ista
teologija, liturgija, duhovnost, disciplina, koja je bila izraz
vjekovne tradicije, razvijene po vodstvu Duha Svetoga. No s papom
Ivanom XXIII. stupila su na snagu neka nova, dotad posve nepoznata
načela. Ona su izražena u nekoliko poznatih parola: aggiornamento,
otvaranje svijetu, dijalog2.
Crkva ne smije više koristiti lijek kazne, nego samo lijek milosrđa
– jer će zablude nestati same od sebe, i trebamo se kloniti onih
proroka koji naviještaju propast, kazao je papa. Upravo ti izrazi
postat će ključni pokretač svih kasnijih zbivanja.
Razjasnimo ovdje na koji je način takav neumjereni
optimizam protivan svjedočanstvu čitave povijesti, a time i u
opoziciji ljudskoj naravi. Nikad u povijesti, nijedna kriza nije se u
Crkvi nadvladala samo pozitivnim iznošenjem nauka, nego je bilo
potrebno poduzeti velike napore da se krivovjerja i zablude suzbiju.
To je posve razumljivo jer uočavamo da taj princip prožima ljudsku
narav i čitavu prirodu. Da bi se očuvalo zdravlje, nije dovoljno
samo pozitivno o njemu govoriti nego je nužno i imati lijekove da bi
se suzbile bolesti; nije dovoljno da čovjek samo djeluje prema
svojim instinktima, nego je potrebno uložiti puno truda oko vlastite
discipline da bi njegovo djelovanje odgovaralo redu prema kojemu je
Bog stvorio ovaj svijet. Razlog je taj, što je njegova narav ranjena
istočnim grijehom, čime je u svijet ušao nered i potrebna nam je
izvanjska pomoć Božje milosti. Ipak načela koja je papa Ivan uveo
u Crkvu, barem u praksi, tu stvarnost ignoriraju, te će se
posljedice ubrzo pokazati.
Teološke pretpostavke
U novije doba, velika prijetnja za katoličku vjeru
predstavlja duh bezboštva, koji neprestano poprima sve veći utjecaj
i širenje. To je stvarnost koja prati Crkvu već nekoliko stoljeća.
Međutim u novije vrijeme javljaju se prijetnje za vjeru koje dolazi
unutar Crkve. Iako su pape neprestano osuđivali te krive
nauke, ipak je uvijek bilo onih koji su smatrali da je moguće, i
potrebno, te nauke spojiti s katoličkim vjerom kako bi ona bila
prihvatljivija za suvremenog čovjeka. Taj pristup, koji sa sobom
nosi čitav teološki sustav, naziva se modernizam.
Što zapravo pod tim pojmom podrazumijevamo, i o kojim
se tu načelima radi? Nasuprot tradicionalnoj katoličkoj filozofiji,
koja se temelji na nauku sv. Tome Akvinskog3,
i polazi od objektivnog pristupa stvarnosti – utvrđivanja istine
na temelju razumskog promatranja i prosudbe stvarnosti, moderna
filozofija polazi ne od objektivne stvarnosti, nego od čovjekovih
fenomena, iskustava i doživljaja. Uvode se subjektivna načela koja
posljedično vode do izvjesnog relativiziranja onih objektivnih
istina koje ljudski razum po sebi spoznaje. Tako dolazi do sumnji oko
najvažnijih nadnaravnih i naravnih istina (mogućnost spoznaje Božje
opstojnosti, providnosti, besmrtnosti ljudske duše, dokazivanja
nadnaravnog utemeljenja kršćanske religije, a odatle i pojedinačnih
vjerskih istina). Tu metodu moderne filozofije, modernisti će
primijeniti na teološke znanosti i tako pokušati preformulirati
izražaj katoličke vjere.
Od samog pojavka tog filozofskog usmjerenja, a napose
njezine javne radikalne manifestacije, izražene u Francuskoj
revoluciji, Crkva će oštro osuđivati sva pogrešna načela koja iz
nje proizlaze. Isprva su ona bila ograničena samo na područje izvan
Crkve, ali su malo pomalo počela ulaziti u samu Crkvu. Rimski
prvosvećenici će se najodlučnije suprotstaviti takvim pojavama te
osuditi svaki pokušaj narušavanja nauka Crkve. Najveći značaj u
tom smislu imaju enciklika Quanta cura i Syllabus pape
Pija IX., zatim enciklika Pascendi i dekret Lamentabili
pape Pija X., i
enciklika Humani generis pape Pija XII. Tu su popisane i
razotkrivene zablude koje su modernisti pokušavali uvesti u Crkvu, o
čijoj opasnosti najbolje govore dvije poznate izjave, Pija IX., da
su liberalni katolici najveći neprijatelji Crkve, i sv. Pija
X., da je modernizam sinteza svih zabluda.
Početak revolucije u Crkvi
No, kako smo spomenuli, taj stav – koji kao trajan i
neprekidan nauk Crkve ima apsolutnu obvezatnost, nije se ipak
do kraja očuvao. Nastupom dvojice koncilskih papa – Ivana XXIII. i
Pavla VI., došlo je do velike promjene u tom pitanju. Pod utjecajem
pretjeranog optimizma i pogrešnih načela, zanemarilo se ona
upozorenja o opasnosti modernizma – prilagođavanja duhu i
filozofiji ovog svijeta, koju su rimski prvosvećenici neprestano
isticali. U uvjerenju da praktički nikakve opasnosti Crkvi više ne
prijete i da se ne treba na njih osvrtati, otvorena su širom vrata
prodoru modernizma, koji se ubrzo zaista i ostvario.
Već na prvom koncilskom zasjedanju, dogodio se pravi
početak te modernističke revolucije. Razumljiva procedura koncila
bila je takva, da je pripravni posao oko izrađivanja nacrta
dokumenata, o kojima će se kasnije raspravljati, bila povjerena
posebnoj teološkoj komisiji. Ona je bila sastavljena od prelata i
stručnjaka koji su inače obavljali svoju službu u uredima rimske
Kurije – Svete Stolice, kojoj pripada vrhovna vlast upravljanja i
naučavanja u Crkvi. Stoga su ti dokumenti bili izrađeni s
beskompromisnim izričajem katoličke vjere, ali na vrlo brižljiv
način, sa sviješću o pastoralnim potrebama današnjice.
Modernistički aktivisti znali su da pod tim uvjetima ne bi mogli
izvršiti svoje naume, stoga je bilo potrebno da se ti dokumenti
diskreditiraju. To se i postiglo. Iako na samom glasovanju nije bilo
dovoljne većine da se dokumenti odbace, progresivistički
orijentirani biskupi4
izvršili su moralni pritisak kod pape, i postigli da se – protivno
koncilskim pravilima, dokumenti odbace i da se izrade posve nove
sheme. Bilo je potrebno da se za tu svrhu ustanove nove komisije, u
koje su ubačeni pretežitim dijelom teolozi tih istih progresivnih
biskupa – od kojih su neki prethodno bili pod crkvenim osudama5,
koji će izvršiti golemi utjecaj na stvaranje tekstova. Tako se ušlo
u stanje jedne velike konfuzije i sukoba između progresivističke i
tradicionalne struje, iz koje će na koncu proizaći kompromisna
rješenja.
vlč. Marko Tilošanec
1Napomenimo
da se kod nas uvriježilo korištenje naziva: SSPX, koji dolazi od
engleske varijante (Society of St. Pius X). Međutim, ta uporaba
nije ispravna jer taj naziv nije službeni nego samo ograničen na
englesko govorno područje te se drugdje i ne koristi; već je u
drugim područjima (Francuska, Njemačka, Italija, Latinska Amerika)
u uporabi skraćenica izvornog latinskog imena (Fraternitas
sacerdotalis sancti Pii X. - FSSPX), koje je i službeno.
2Učinak
je ovih parola upravo u insinuacijama koje se iz njih redovito
izvlače, u smislu da sve ono što one na prvi pogled donose,
prethodno nije postojalo - da je Crkva na jedan nerazuman i krivi
način bila zatvorena za svjetska zbivanja; dok je istina potpuno
suprotna a optužbe teška uvreda za samu bit Crkve, čija bi trajna
i vjekovna tradicija bila u zabludi. Tako se otvara put za
iskrivljivanje ispravnih granica i mjere kontakta sa svjetovnim i
omogućuje uvođenje svjetovnog duha i potpadanje pod njegov
utjecaj.
3Valja
istaknuti da nauk sv. Tome u svojoj biti jest duboko tradicionalan,
u smislu da prikuplja, sažima, i gdje je potrebno obogaćuje,
dotadašnju ne samo kršćansku, nego cjelokupnu ljudsku misao –
sve one vrijednosti do kojih je ljudski razum ikada pristigao, da bi
na njima dao utemeljenje Božjoj objavi, i tako oblikovao sustav
prve i najviše znanosti – svete teologije.
4Radilo
se pretežito o biskupima njemačkog i francuskog govornog područja,
zbog čega tu skupinu historiografija Koncila (prije svega R.
Wiltgen u svojoj znamenitoj studiji ,,Rhine Flows into
the Tiber") naziva ,,Rajnskom ligom".
5Od
najznačajnijih imena spomenimo samo:
H. de Lubac, Y.
Congar, K. Rahner, J.
C. Murray, kao i drugi eminentni neomodernistički teolozi,
poput H. Künga, H. U. von Balthasara, E.
Schillebeeckxa i
dr.