Na današnji dan
(25. travnja) je prije točno 25 godina preminuo mons. Antônio
de Castro Mayer, biskup brazilske biskupije Campos, čije će ime
biti jednom velikim slovima istaknuto u povijesti Crkve. On je bio
jedini aktivni biskup koji, uz mons. Lefebvrea, nije prihvatio novi
obred Mise i nastavio je kroz cijelo svoje djelovanje služiti
tradicionalni obred svete Mise. Campos je bila jedina biskupija u
svijetu u kojoj se nakon Drugog vatikanskog sabora i uvođenja novog
obreda Mise (1969. god.) nastavila služiti isključivo tradicionalna
latinska Misa sve do njegovog povlačenja sa službe 1981. godine.
Svoju vjernost Tradicijii mons. de Castro Mayer posvjedočio je i
sudjelovanjem u povijesnim obredima posvećenja biskupa 1988. godine
u Ecôneu, u kojima je sudjelovao kao suposvetitelj. Kao spomena na
njegovu osobu donosimo u prilogu njegovo pismo upućenu papi Pavlu
VI. odmah nakon objavljivanja Novog reda Misa u kojima ističe svoje
teološke prigovore i razloge zašto kao katolički biskup u savjesti
ne može prihvatiti taj obred zbog opasnosti za vjere, te se smatra
obveznim držati se tradicionalnog obreda.
Pismo
biskupa de Castro Mayera papi Pavlu VI. s obzirom na objavu Novus
Ordo Missae
Sveti
Oče,
Nakon
pomnog proučavanja Novus
Ordo Missae,
koja će se uvesti u praksu 30. studenoga, a nakon mnogo molitve i
razmišljanja, smatram svojom dužnošću kao katoličkog svećenika
i biskupa staviti pred Vašu Svetost svoju tjeskobu savjesti i
formulirati, s pobožnošću i povjerenjem kojega sin duguje Kristovu
namjesniku, sljedeći zahtjev.
Novus
Ordo
Missae
pokazuje svojim propustima i promjenama koje su uvedene u ordinarij
Mise, kao i priličnim brojem općih pravila koja opisuju
razumijevanje i narav novog misala u njegovim bitnim točkama, da ne
izražava kako bi trebao teologiju svete Žrtve kako je to utvrdio
Sveti Tridentski sabor na svojoj XXII. sjednici. Učenje jednostavnog
katekizma ne može prevladati tu činjenicu. Prilažem ispod razloge
koji, po mom mišljenju, opravdavaju taj zaključak.
Pastoralni
razlozi na koje bi se u početku, možda, moglo pozvati, u korist
nove strukture Mise, ne mogu nas natjerati da zaboravimo na
doktrinarne argumente koji upućuju na suprotno. Osim toga, oni se ne
čine razumnima. Promjene koje su pripravile put Novus
Ordu
nisu pridonijele povećanju vjere i pobožnosti vjernika. Naprotiv,
oni su i dalje vrlo uznemireni zbrkom koju je Novus
Ordo
povećao jer je potaknuo ideju da u svetoj Crkvi ništa nije
nepromjenljivo, čak ni sveta Misna Žrtva.
Osim
toga, kao što navodim u priloženim razlozima, Novus Ordo ne samo da
ne potiče revnost, nego naprotiv, umanjuje vjeru u središnje istine
katoličkog života, kao što su stvarna Isusova prisutnost u
Presvetom Sakramentu, stvarnost pomirbene žrtve, hijerarhijsko
svećenstvo.
Ovime
ostvarujem prijeko potrebnu dužnost savjesti zahtijevajući, ponizno
i s poštovanjem, da se Vaša Svetost udostoji, pozitivnim činom
koji uklanja svaku sumnju, odobriti nam da nastavimo služiti se s
Ordo
Missae sv.
Pija V., čija je djelotvornost u postizanju širenja svete Crkve i
povećanja revnosti svećenika i vjernika dokazana, na što nas je
Vaša Svetost podsjetila s toliko usrdnosti.
Uvjeren
sam da će očinska dobrota Vaše Svetosti privesti kraju zbunjenost
koja je porasla u mome srcu kao svećenika i biskupa.
Prostrt
pred Vašom Svetošću, u poniznoj poslušnosti i sinovskom
poštovanju, molim da mi udijelite vaš apostolski blagoslov.
+
Antonio de Castro Mayer
Biskup
Camposa, Brazil
Komentari
na Novus
Ordo Missae
Novus
Ordo Missae
sastoji se od općih normi za tekst ordinarija Mise. I tekst i norme
predlažu novu Misu koja ne uzima dostatno u obzir definicije
Tridentskog sabora u vezi ovog pitanja, i iz tog razloga predstavlja
ozbiljnu opasnost za cjelovitost i čistoću katoličke vjere. Ovdje
smo pregledali nekoliko točaka, koje će, vjerujemo, dokazati ono
što sam izjavio.
I.
Definicija
Mise
U
svom br. 7 novi Ordo
daje sljedeću definiciju Mise:
Cena
dominica seu Missa est sacra synaxis seu congregatio populi Dei in
unum convenientis, sacerdote praeside, ad memoriale Domini
celebrandum. Quare de sanctae ecclesiae locali congregatione
eminenter valet promissio Christi: 'Ubi
sunt duo vel tres congregati in nomine meo, ibi sum in medio eorum'."
(Mt. 18:10)[1]
U
ovoj definiciji:
•
Inzistira se na
shvaćanju Mise kao gozbe. Osim toga, taj način gledanja na Misu
često se može naći u svim općim normama (usp br. 8, 48, 55d, 56
itd). Čini se čak da je namjera novog Ordo
Missae
usaditi taj vidik Mise, na štetu drugoga koji je bitan, a to je da
je Misa žrtva.
•
U stvari, u
kvazi-definiciji Mise danoj u članku 7., nije naznačena žrtvena
narav Mise.
•
Isto tako, umanjuje
se sakramentalni karakter svećenika, koji ga razlikuje od vjernika.
•
Nadalje, ništa se
ne navodi o nutarnjoj (intrinzičnoj) vrijednosti Mise, neovisno o
prisutnosti zajednice. Čak suprotno, pretpostavlja se da nema Mise
bez "congregatio
populi",
jer "zajednica", definira Misu.
•
Konačno, tekst
ostavlja zbrku između stvarne Prisutnosti i duhovne prisutnosti, jer
na Misu primjenjuje tekst iz Mateja koji se odnosi samo na duhovnu
prisutnost.
Zbrka
između Stvarne Prisutnosti i duhovne prisutnosti, već viđena u 7.
članku, potvrđena je u 8. članku, koji dijeli Misu na "stol
riječi"
i "stol
tijela Gospodnjega ".
Ali to također skriva vidik žrtve u Misi, koji je glavni od svih,
jer je vidik gozbe samo posljedica, kao što se može zaključiti iz
31. kanona XXII. sjednice Tridentskog sabora.
Opažamo
da dva teksta iz Drugog vatikanskog sabora, citirana u bilješkama,
ne opravdavaju koncept Mise predložene u tekstu. Također zapažamo
da nekoliko izraza, koji su više ili manje usputne napomene, u
kojima se nalaze izrazi kao što su to, na oltaru: "sacrificium
Crucis sub signos sacramentales praesens efficitur"
(br. 259.) nisu dovoljni da ponište dvosmislen koncept, već usađen
u definiciju Mise (br. 7), te na mnogim drugim mjestima u općim
normama.
II.
Svrha
Mise
Misa
je žrtva hvale Presvetom Trojstvu. Takva svrha se ne pojavljuje
izričito u novom Ordu.
Naprotiv, ono što u Misi sv Pija V. jasno pokazuje taj žrtveni cilj
u novom Ordu
je
prešućeno. Primjeri uključuju molitve "Suscipe, Sancta
Trinitas" iz Ofertorija i završnu molitvu "Placeat, Tibi,
Sancta Trinitas". Isto tako Predslovlje Presvetog Trojstva je
prestalo biti Predslovlje za nedjelju, dan Gospodnji.
Osim
što je "sacrificium
laudis Sanctissimae Trinitatis"
[2], Misa je pomirbena žrtva. Tridentski sabor uvelike inzistira na
tom vidu, protiv protestantskih zabluda (1. poglavlje i 3. kanon).
Takva svrha se ne pojavljuje izrijekom u novom Ordu.
Tu i tamo se može naći podsjetnik na neki izraz kojega bi se moglo
razumjeti kao da implicira ovaj pojam. Ali on se nikada ne pojavljuje
bez sjene sumnje. Također, nema ga kada norme izražavaju svrhu Mise
(br. 54). U stvari, da bi se izrazila teologija Mise koju je donio
Tridentski sabor nedostatno je jednostavno ustvrditi da ona dovodi
"do
posvećenja".
Nije jasno da ovaj pojam nužno podrazumijeva pomirbenu žrtvu.
Štoviše, pomirbena nakana, tako jasno vidljiva u Misi sv. Pija V.,
nestaje u novoj Misi. U stvari, molitve Ofertorija
Suscipe Sancte Pater i
Offerimus
Tibi
i ona za blagoslov vode Deus
qui humanae substantiae ... reformasti su
zamijenjene drugom koja uopće ne spominje pomirbeni vid. One više
ostavljaju dojam duhovne gozbe.
III.
Suština žrtve
Suština
misne žrtve leži u ponavljanju onoga što je Isus učinio na
Posljednjoj večeri, i to ne kao jednostavno izgovaranje
(recitacija), nego popraćeno gestama. Dakle, kao što su rekli
moralni teolozi, nije dovoljno jednostavno opet povijesno reći ono
što je Isus učinio. Riječi posvećenja moraju se izgovarati s
namjerom da se ponovi ono što je Isus učinio, jer kada svećenik
slavi, on predstavlja Isusa Krista, i djeluje "in
persona Christi".
[3] U Novus
Ordu
ne postoji takva precizna izjava, iako je to bitno. Upravo suprotno,
u odlomku koji govori o narativnom dijelu, ništa se ne navodi o
pravom žrtvenom dijelu. Dakle, kada objašnjava euharistijsku
molitvu, on govori o "narratio
institutionis"
[4] na takav način da izraz (br. 54 d.): "Ecclesia
memoriam ipsius Christi agit"
[5], i drugi na kraju posvete: "Hoc
facite in meam commemorationem"
[6] imaju značenje navedeno u obrazloženju koje je dano u
prethodnim općim normama (br. 54 d.). Napominjemo da je konačni
izraz (tradicionalne) posvete "Haec
quotiescumque feceritis, in mei moriam facietis"
[7] mnogo bolje izražavao stvarnost da se u Misi ponavlja čin
Isusa Krista.
Nadalje,
stavljanje drugih izraza usred bitnih riječi posvete, naime
"Accipite
et manducate omnes"
[8] i "Accipite
et bibite ex eo omnes"
[9], uvode narativni dio u sami žrtveni čin. Međutim, u
tradicionalnoj Misi tekst i pokreti naravno vode svećenika da izvrši
pomirbeni žrtveni čin i svećeniku koji slavi gotovo nameću tu
nakanu. Na taj način je "lex
supplicandi"
[10] sasvim u skladu s "lex
credendi"
[11]. To ne možemo reći za Novus
Ordo Missae.
Međutim, Novus
Ordo Missae
bi trebao olakšati slavitelju to da ima nakanu potrebnu za valjano i
dostojno ostvarenje čina svete Žrtve, osobito s obzirom na važnost
tog čina, ne spominjeći nestabilnost modernog doba, čak ni
psihološka stanja mlađih naraštaja.
IV.
Stvarna prisutnost
Žrtva
Mise je vezana za stvarnu prisutnost Isusa Krista u Presvetom
Euharistijskom Sakramentu. Stvarna prisutnost je posljedica žrtve.
Po transupstancijaciji se ostvaruje promjena tvari kruha i vina u
Spasiteljevo Tijelo i Krv i tako se događa žrtva. Kao posljedica
toga na oltaru je prisutna vječna Žrtva. Presveti Sakrament nije
ništa drugo nego žrtveni prinos koji ostaje nakon što je ostvaren
žrtveni čin. Kao posljedica nove definicije Mise (br. 7) novi Ordo
omogućuje postojanje nejasnoća koje se tiču stvarne prisutnosti,
koja se više ili manje brka s jednostavnom duhovnom prisutnošću,
označenom izrazom "gdje
su dvojica ili trojica sabrana u moje ime ".
Štoviše,
ukidanje gotovo svih poklecanja, tradicionalnih izraza klanjanja u
Latinskoj crkvi, sjedenjem kod zahvale, omogućavanjem slavljenja bez
kamenog oltara, na običnom stolu, izjednačavanjem euharistijskog
blagovanja s duhovnom gozbom, sve vodi do zamagljivanja vjere u
stvarnu prisutnost.
Izjednačavanje
euharistijskog blagovanja i duhovnom gozbom ostavlja otvorenom ideju
da je Isusova prisutnost u Presvetom Oltarskom Sakramentu povezana s
njegovom upotrebom, kao što je njegova prisutnost u Božjoj riječi.
Odavde nije teško završiti u luteranskoj zabludi, osobito u društvu
koje je malo spremno misliti na višoj razini. Istom zaključku
pogoduje funkcija oltara: to je samo stol, na kojem normalno nema
mjesta za svetohranište, u kojemu se obično čuva žrtveni prinos.
Isto se može reći za običaj da se vjernici pričešćuju istom
hostijom kao misnik. Samo po sebi, to daje ideju da jednom kad je
žrtva izvršena, više nema mjesta za čuvanje Presvetog Sakramenta.
Tako nijedna od promjena u novom Ordo
Missae
ne dovodi do većeg žara u vjeri u Stvarnu Prisutnost, nego je prije
smanjuje.
V.
Hijerarhijsko svećeništvo
Tridentski
sabor je definirao da je Isus svoje apostole postavio za svećenike
kako bi oni, kao i drugi svećenici, njihovi nasljednici, mogli
prinositi Njegovo Tijelo i Krv (XXII. Sjednica, 2. kanon). Na taj
način, izvršenje Misne Žrtve je čin koji zahtijeva svećeničko
posvećenje. S druge strane, isti Tridentski sabor osudio je
protestantsku tezu, prema kojoj bi svi kršćani biti svećenici
Novoga zavjeta. Stoga, prema našoj vjeri, jedino hijerarhijski
svećenik je sposoban izvršiti žrtvu Novog zakona. Ova istina je
razvodnjena u novom Ordo
Missae.
U
ovom misalu, Misa više pripada narodu nego svećeniku. Ona pripada
također svećeniku, ali kao dijelu zajednice. On se više ne
pojavljuje kao posrednik "Ex
hominibus
assumptus
in iis quae sunt ad Deum
" [12], niži od Isusa Krista a viši od vjernika, kako kaže
sv. Robert Bellarmin. On nije sudac koji odrješuje. On je
jednostavno brat koji predsjeda.
Mogli
bismo staviti druge primjedbe kako bi potvrdili ono što smo rekli
ranije. Međutim, smatramo da su točke koje smo izdvojili dovoljne
da bismo pokazali da novi Ordo
Missae
nije vjeran teologiji Mise, kakvu je definitivno utvrdio Tridentski
sabor, te da zbog toga predstavlja ozbiljnu opasnost za čistoću
Vjere.
Campos,
Brazil, 12. rujna 1969.
+
Antonio, biskup Camposa
Fusnote
1.
Prijevod članka 7: Gospodnja večera ili Misa je sveti skup ili
sastanak Božjega naroda, okupljenog s predsjedavajućim svećenikom,
koji slave spomen Gospodnji. Iz tog razloga se obećanje Kristovo
posebno odnosi na mjesnnu zajednicu Crkve: "Gdje
su dvojica ili trojica sabrana u moje ime, tu sam ja među njima"
(Mt 18,20).
2.
tj. Žrtva na slavu Presvetog Trojstva.
3.
tj. u osobi Krista.
4.
tj. izvještaj o ustanovi.
5.
tj, Crkva se spominje sjećanja na samoga Krista.
6.
tj. Činite to meni na spomen.
7.
tj. Kad god to činite, činite meni na spomen.
8.
tj. Uzmite i jedite svi.
9.
tj. Uzmite i pijte iz njega svi.
10.
tj, način molitve.
11.
tj, pravilo naše vjere.
12.
tj uzet od ljudi za ono što je Božje.
Dodatak
Biskup
Antonio de Castro Mayer, pozvao se na gornje pismo papi, zajedno sa
svojim "Razmatranjima o Novus
Ordo Missae"
u predstavljanju "Kratkog
kritičkig
pregleda
Novog Reda Mise"
koje je održao svojim svećenicima (inače poznatog
kao "Ottavianijeva
intervencija").
Ovu kritičku studiju poslali su papi Pavlu VI. kardinali Ottaviani i
Bacci te iste 1969. godine. Biskup De Castro Mayer ju je primio, dao
je prevesti na portugalski i poslao je svojim svećenicima s ovim
komentarom:
"Nekoliko
svećenika ove biskupije pitalo me je za neka objašnjenja Novus
Ordo Missae.
Budući da me je čitanje toga dovelo u nedoumicu u nekim pitanjima,
pisao sam Svetom Ocu, objašnjavajući ih i tražeći odobrenje da
nastavi sa starim Ordo.
Budući da nisam dobio odgovor, nastavio sam, u skladu sa zakonom
koji je na snazi, s Tradicionalnom Misom. Međutim, vjerujem da je
knjižica Kardinala Ottavianija
i Baccija
velečasnoj
gospodi
vrlo korisna za proučavanje. Imajući to na umu šaljem prijevod
mojim dragim suradnicima. Svećenici će shvatiti da o toj temi ne
treba javno raspravljati."