N
a prve, vrlo raznolike reakcije na motuproprij Traditionis custodes pape Franje objavljen 16. srpnja 2021., nije trebalo dugo čekati. Evo nekoliko izjava kardinala, biskupa, poglavara Ecclesia Dei zajednica i biskupijskih svećenika.17. srpnja 2021. stranica tjednika Famille chrétienne (Kršćanska obitelj) objavljuje nekoliko reakcija uzetih iz života:
„To je vrlo uvredljiv i vrlo nasilan tekst“, ocjenjuje p. Paul-Joseph, poglavar Francuskoga distrikta Bratstva sv. Petra (FSSP), „On s jedne strane govori o odbijanju Koncila, a Bratstvo sv. Petra nikada nije odbacilo Drugi vatikanski sabor. On za nas ne predstavlja nikakve temeljne poteškoće, već samo zahtjeve za pojašnjenjem određenih točaka koje tumačimo u svjetlu tradicije Crkve prema preporuci Benedikta XVI.“ Još dodaje: „Malo smo plaćeni za svoju poslušnost Rimu, poslušnost koja je zaglavni kamen naše ustanove“. I dalje podcrtava: „Bratstvo sv. Pija X. u konačnici se bolje tretira od nas“. To je opažanje neuspjeha: „Od svoga nastanka pokušavamo biti u tom sinovskom duhu, s pravom koje nam je dodijeljeno da možemo upućivati konstruktivne kritike, ali među nekima ostaje sumnja u naše crkveno zajedništvo, duševno stanje, našu poslušnost, priznanje valjanosti i plodnosti Misala Pavla VI. koju nikada nismo dovodili u pitanje.“
Poglavar najveće Ecclesia Dei zajednice u Francuskoj, p. Benoît Paul-Joseph, brine se za budućnost: „Više neće biti stabilnosti. Iz dobronamjernosti prelazimo na režim tolerancije, posebno ilustriran činjenicom da se tradicionalne Mise više ne smiju slaviti u župnim crkvama, da više neće biti personalnih župa i da molimo biskupe da više ne prihvaćaju zahtjeve novih skupina. Ovo je putovanje prema jedinstvenome misalu Pavla VI.“ Zaključak bez iluzije: „Stoga se radi o nadzoru nad posljednjim ljudima privrženima Misalu sv. Pija V., koje se podržava na terapijski način kao u palijativnoj skrbi.“
Za p. Mateusza Markiewicza, poglavara Europskoga distrikta Instituta Dobrog Pastira (IBP), ovaj je tekst „čin protiv ljubavi jer ne znamo na čemu se temelje optužbe protiv nas, budući da ništa što je napisano u tim dokumentima nije u skladu sa stvarnošću“. Napominje da „netko kažnjava svećenike i vjernike privržene vjekovnoj Misi, dok biskupi u Njemačkoj gotovo stvaraju raskol“.
Vlč. Guy-Emmanuel Cariot, rektor bazilike Argenteuil, koji slavi samo novi obred, kaže da osjeća „puno tuge jer čini se da ovaj tekst poništava napore Benedikta XVI. da održi jedinstvo Crkve i prezire napore tradicionalističkih zajednica koje su one poduzimale petnaest godina.“
Vlč. Timothée Pattyn, župnik župe La Trinité en Beaujolais i bivši član Bratstva sv. Petra, vjeruje da će „ovo orobiti vjernike i svećenike koji se ne osjećaju shvaćenima. Neki će otići u Bratstvo sv. Pija X., drugi će se ponovno staviti u neugodnu situaciju prema biskupima, neki će biskupi obnoviti ratove tamo gdje ih više nije bilo... Ovaj tekst razdire pregaoce jedinstva koji rado slave izvanredni oblik, prianjajući uz Koncil, redovni oblik i učiteljstvo [postkoncilskih] papa.“ Dodaje: „Ovim tekstom neki sada imaju osjećaj da su ružno pače i da ih se pomno prati.“
Kardinal Burke, koji kaže da ne može razumjeti kako je novi rimski misal „jedini izraz lex orandi rimskog obreda“, u razgovoru za National Catholic Register doveo je u pitanje i ton motuproprija, primijetivši da je „obilježen grubošću prema vjernicima koji sudjeluju u bogoštovlju prema izvanrednom obliku“. U vezi s istragom na koju se Franjo poziva u motupropriju, kardinal je izjavio da „s obzirom na drastičnu narav zakona, činilo bi se poštenim dati detaljno izvješće o rezultatu ispitivanja koje potvrđuje i znanstvenu narav istrage“.
Kardinal Sarah je sa svoje strane objavio lakonski tvit: „Pomolimo se na trenutak blizu velike freske Michelangela u Sikstinskoj kapeli. Tamo je on prikazao posljednji sud. Kleknimo pred božanskim veličanstvom. Tu su sveci, nose oruđe svoga mučeništva. Bliži se večer i dan već pada.“
Na stranici novina La Croix reagiraju i neki biskupi.
Mons. Olivier Leborgne, biskup iz Arrasa (Pas-de-Calais), primjećuje da je klima uglavnom bila mirna: „U velikoj većini slučajeva odnosi se odvijaju dobro, čak i ako tu i tamo postoje neki rizici podjele. Ali u nekim zemljama bi situacija mogla biti podijeljenija.“ Ipak, dodaje za Vatican News da je „izvanredan oblik morao ostati izvanredan. A željelo se malo-pomalo reći da je izvanredni oblik bolji od redovnoga“, i nadalje: „papa Benedikt uveo je ovu razliku radi unaprjeđenja ljubavi, ali neki su je nažalost iskoristili protiv onoga čemu je trebala služiti. Otuda reakcija pape Franje. […] Papa postavlja jasne i precizne uvjete, izlazimo iz određene nejasnoće koja bi mogla postojati.“ Po njemu „Sveti Otac traži euharistijsku obnovu i novu pozornost na liturgiju za cijelu Crkvu, i to ne samo za izvanredni misal već i za rimski misal Pavla VI.“
Mons. Battut, biskup u Bloisu (Loir-et-Cher), također osuđuje zloporabu u služenju motuproprijem Summorum Pontificum Benedikta XVI .: „Ona se sastoji u ponašanju kao da se diskvalificira sam Drugi vatikanski sabor po kome je nastala misa Pavla VI. Neki su krugovi pogrešno shvatili da redovni oblik predstavlja liturgijski oblik druge kategorije, podređenu vrstu Mise... Beskrupulozni ljudi služili su se motuproprijem Benedikta XVI. Ti su ljudi (koji često nisu ni čitali Koncil) u suštini govorili: 'Rim je već popustio na Misi pa će uskoro uzmaknuti i na Drugom vatikanskom saboru... Samo očekujemo da se Rim odrekne Koncila pa ćemo ga posve odbaciti'.“
U priopćenju Francuske biskupske konferencije (CEF) se sa svoje strane jednostavno ponavlja odluka pape Franje: „Svaki biskup treba biti spreman odgovoriti izazovima koje je opisao Sveti Otac“, precizirajući da to „treba činiti kroz dijalog i traži vremena“.
Izvor: https://laportelatine.org