„Naprotiv,
da pogani vrazima žrtvuju, ne Bogu“ (1 Kor 10, 20)
Jesu
li nekatoličke konfesije i nekršćanske religije putovi spasenja?
P.
Matthias Gaudron odgovara:
Nekatoličke
konfesije i nekršćanske religije nisu putovi spasenja, nego kao takve putovi u
propast. Članovi se krivih religija, dakako, mogu spasiti u njima ako žive po
svojoj savjesti i pokušavaju ispuniti Božju volju koliko je spoznaju; međutim,
sud o tome pripada samo Bogu koji prosuđuje srce i uvjerenje. Iz toga pak
proizlazi samo da se u danom slučaju može spasiti u krivim religijama ili još
bolje unatoč krivim religijama, a ne po ovim krivim religijama.
Stoga
je izdaja Krista kada II. vatikanski sabor u Dekretu o nekršćanskim religijama
Nostra aetate pozitivno prosuđuje hinduizam, budizam, islam i židovstvo.
Naravno da ove religije imaju također i istinitih elemenata. Oni se nalaze u
svakoj zabludi i krivom sustavu jer očita besmislica ne bi pronašla pristalice.
Presudno je pak da ove religije zastupaju teške zablude i stoga upućuju svoje
članove na put koji ne vodi k Bogu i k vječnom životu.
Tako
hinduizam zastupa seobu duše i time zemaljskom životu oduzima njegovu
ozbiljnost. U hinduizmu ovaj život nije odlučujući dokaz po kojem se ravna
cijela vječnost, nego se duša jednostavno toliko puta ponovno rađa, možda kao
štakor ili pas dok se ne iznese teret krivnje. Zbog toga hinduizam ne poznaje
milosrđe; današnja karitativna djela preuzeo je od kršćanstva. On hladno
prolazi pokraj potrebitih i patnika jer oni ionako moraju iznijeti svoj teret
krivnje.
Budizam
je religija bez Boga. Čovjek vjeruje da se ovdje sam može otkupiti, a ovo se
otkupljenje sastoji u ulasku u nirvanu, u ništavilo. U budizmu nema vječnog
života u jedinstvu s Bogom, nego samo kraj patnji i boli gašenjem vlastitog
postojanja.
Islam
odbacuje Božju trojstvenost, a time također i Kristovo božanstvo kao hulu.
Potiče okrutnost i putenost hvaleći ubojstvo kršćanina kao dobro djelo,
dopuštajući mnogoženstvo i obećavajući ljudima raj putenih zadovoljstava. Valja
usporediti nekoliko kuranskih sura: „A kršćani kažu: 'Mesih je-Allahov sin'. To
su riječi njihove, iz usta njihovih, oponašaju riječi nevjernika prijašnjih, -
ubio ih Allah! Kuda se odmeću?“ „Kada se u borbi s nevjernicima sretnete po
šijama ih udarajte sve dok ih ne oslabite, a onda ih vežite, i poslije, ili ih
velikodušno sužanjstva oslobodite ili otkupninu zahtijevajte dok borba ne
prestane.“A o raju se kaže:“Što se tiče djevica. One će…gorjeti od požude; sve
će biti djevice, a nakon vašeg spolnog ujedinjenja opet će se povratiti njihovo
djevičanstvo“.
Na
koncu, Židovi odbijaju kao i sve krive religije Spasitelja Isusa Krista. Premda
je prije Kristova dolaska židovstvo bilo pravom vjerom, ono to sada nije jer
nije prepoznalo svoj čas i nije prihvatilo svojeg Spasitelja. Istinski su se
Židovi obratili Kristu čijim je dolaskom židovska religija Starog zavjeta
izgubila svoj smisao i razlog postojanja. Stoga je nerazumljivo kako jedan katolički
biskup može davati sljedeće izjave. „Crkva može biti novi Božji narod samo u
trajnom kontinuitetu i trajnom bratstvu prema Izraelu. … Lom između Sinagoge i
Crkve bio je onda zapravo prvim crkvenim raskolom…Cilj je ekumene izmirba
između Crkve i Sinagoge“ (kardinal Kurt Koch dok je bio biskup Basela).
O
svim ovim krivim religijama valja izreći riječ svetog Petra: „Nema uistinu pod
nebom drugog imena dana ljudima po kojemu se možemo spasiti.“(Djela apostolska
4,12). Stoga Crkva nikada nije bila posebice optimistična, premda nikada nije
nijekala načelnu mogućnost spasenja nekršćana, s obzirom na broj onih koji se
spašavaju u krivim religijama. Još u vrijeme Pija IX. osuđena je rečenica:
„Barem se mora gajiti dobra nada za spasenje svih onih koji se uopće ne nalaze
u pravoj Kristovoj Crkvi“.
Krive
religije, dakle, nisu ni redoviti, ni izvanredni putovi spasenja, nego smetnje
spasenju.