P.
Jean–Michel Gleize, profesor ekleziologije u FSSPX-ovoj Bogosloviji sv. Pija X.
u Ecȏneu komentira osmo poglavlje posinodske
Apostolske pobudnice Amoris laetitia objavljene 8. travnja 2016.
1.
Apostolska pobudnica upadljiva je kako
po opsegu, tako i po svojem ustroju.
Podijeljena je u devet poglavlja s ukupno više od 300 članaka.
Najosjetljivije teme razmotrene su u osmom poglavlju (br. 291-312), počev od
br. 293. Nakon razmatranja o katoličkom braku i katoličkoj obitelji, dokument
istražuje „situacije slabosti“. Ograničit ćemo se ovdje na onaj dio koji je bio
dugo iščekivan. Svjesni smo dakako drugih točaka vrijednih razmatranja i
analize, primjerice o homoseksualcima
(250), odsječka o erotskom aspektu ljubavi, „specifično ljudske manifestacije
seksualnosti“ (br. 150-152), kao i
pozitivnih i u većoj mjeri normalnih gledišta koja se pozivaju na nauk o braku,
njegovu uzvišenost i nerazrješivost. Sve ovo bit će u dogledno vrijeme
proučeno: obzirom da nije moguće reći sve odjednom, učinit ćemo distinkcije...
a učiniti distinkcije ne znači zanijekati ili zaboraviti.
2.
Pobudnica govori u prvom redu o čisto civilnim zajednicama i kohabitacijama u
br. 293-294: „Odabir građanskog braka ili, u mnogim slučajevima jednostavnog
suživota, često nije motiviran predrasudom ili otporom prema sakramentalnoj
zajednici već kultorološki i kontingentnošću situacije. U takvim slučajevima
može se iskazati uvažavanje za one znakove ljubavi koji na neki način
odražavaju ljubav samoga Boga“ (...) „'Sve ove situacije zahtijevaju
konstruktivan odgovor njihovom transformacijom prema prilikama koje mogu voditi
prema punoj stvarnosti braka i obitelji u skladu s Evanđeljem. Ove parove treba
voditi strpljivo i diskretno'. Tako se Isus ophodio sa Samaritankom (usp. Iv.
4, 1-26): on se obratio njenoj čežnji za istinskom ljubavi kako bi je oslobodio
tame u njenom životu i doveo je do pune radosti Evanđelja.“
3.
Papa ovdje tvrdi da zajednice za koje se do sada držalo da su nezakonite,
predstavljaju „znakove ljubavi koji na neki način odražavaju ljubav samoga
Boga“ koji mogu biti „prilikama koje mogu voditi prema punoj stvarnosti braka i
obitelji“. Prestaje li onda grešna prilika biti grešnom prilikom i postaje li
prilikom za brak? Čudna teologija! Što je njeno izvorište i na kakvim doktrinarnim
temeljima je papa Franjo postavio tu teologiju? Ovdje se uvodi ono što se u
dokumentu naziva načelom postupnosti u pastoralnoj skrbi, ono što je Ivan Pavao
II zvao „zakonom postupnosti“ u pobudnici Familiaris Consortio iz 1981., br.
34: „Ovo nije 'postupnost zakona' već prije postupnost u razboritom
primjenjivanju slobodnih čina od strane subjekata koji nisu u poziciji da
razumiju, cijene ili u cijelosti sprovedu objektivne zahtjeve što ih pred njih
stavlja zakon“.
4.
Ovo je igra riječi. Istina je da razboritost zahtijeva od pastira da uzme u
obzir duševno stanje; takva razboritost može značiti privremeno se suzdržati od
toga da osobama kažemo da je grešan način kako žive, ali usprkos tome, to
nikada ne bi smjelo značiti da je način kako žive dobar. Jedna je stvar ne
obznaniti odmah grešno stanje kakvo ono jest, a drugo reći da je već grešna
situacija put prema dobru, ili znakom ljubavi proglasiti nešto ljubavi
protivno. Svidjelo se to nekom ili ne, „zakon postupnosti“ vodi u postupnost
zakona i moralni relativizam.
5.
Nadalje, dokument se bavi onime što naziva „neregularne situacije“, a što bi
označavalo javne grešnike u širem smislu, a osobito rastavljene i ponovno
vjenčane – javne preljubnike. Načelo koje se utvrđuje je isto:
„Postoji
potreba 'da se izbjegavaju sudovi koji ne uzimaju u obzir složenost različitih
situacija'“ (296). „Pastiri moraju uvijek razlučivati 'prikladnim razlikovanjem
kroz pristup koji pažljivo prepoznaje situacije'. Mi znamo da 'nema lakih
recepata' (298). Obzirom na neizmjernu raznolikost konkretnih situacija poput
onih koje sam već spomenuo, razumljivo je da se ni od sinode, ni od ove
pobudnice ne može očekivati da ponudi novi set općih pravila, kanonskih po
svojoj naravi i primjenjivih na sve slučajeve. Ono što je moguće je jednostavno
ponovljeno ohrabrenje za poduzimanje odgovornog osobnog i pastoralnog
razlučivanja pojedinačnih slučajeva, takvog koje bi prepoznalo da, obzirom da
'stupanj odgovornosti nije isti u svim slučajevima', posljedice ili učinci
pravila ne moraju nužno biti isti“ (300).
6.
Ako je točno da razboritost može ponuditi razna rješenja ovisno od okolnosti,
ta se rješenja sva temelje na jednom jedinom načelu. U tom smislu posljedice s
obzirom na pravilo uvijek su iste jer svoj temelj imaju u istom načelu. Ako primjerice
moramo svetkovati dan Gospodnji (treću Božju zapovijed), primjenjujući ovo
pravilo ishod će biti obdržavanje svetim dana Gospodnjeg, bilo na ovaj ili onaj
način. Što može varirati je način kako ćemo izvršiti dužnosti što ih nalaže
krepost pobožnosti. Uopćeno govoreći, bilo bi to pohađanje sv. Mise, a tamo
gdje bi to bilo nemoguće ili vrlo otežano, tu bi obvezu iznimno zamijenilo
produljeno vrijeme molitve. U svakom slučaju nalaže se vršiti krepost
pobožnosti. Tako će obveza obdržavanja treće Božje zapovijedi biti uvijek
jednako ispunjena. Na isti način objektivna situacija rastavljenih i građanski
vjenčanih je javni grijeh bluda. Svaki kršćanin mora javno osuditi ovu
situaciju, na ovaj ili onaj način. Kako god, prijekor mora biti javni.
7.
Jasno je da to nije slučaj kada je riječ o papinom gledištu. Kako bismo se
uvjerili dovoljno je pročitati sljedeće:
„Utvrditi
jednostavno podudaraju li se čini pojedinca s općim zakonom ili pravilom bilo
bi reduktivno jer bi bilo nedostatno razaznavati i osigurati punu vjernost Bogu
u konkretnom životu ljudskog bića“. (304)
8.
Pojednostavnjuje li onda previše svaki svećenik koji dok ispovijeda prosuđuje
usklađenost pokornikovih djela s Božjim zakonom? I dalje, izlaže li se
prigovoru pape Franje svaki onaj koji ispituje svoju savjest kako bi obavio
valjanu ispovijed? Ako je ponekad ovo ispitivanje nedostatno, ipak je potrebno.
A često jest dostatno. Ne govorili li nam Sveto Pismo za Božji zakon da je
„besprijekoran, obraća duše“ i „daje mudrost malenima“? (Ps 18,8).
9.
Ali sljedeći odlomak ovog istog broja (304) jasno pokazuje varku u podlozi
ovakve obnovljene pastoralne teologije:
„Istina
je da opća pravila utvrđuju dobro koje ne može biti izostavljeno i zanemareno,
ali ona ne mogu ponuditi formulacije u apsolutno svim pojedinačnim situacijama.
Istovremeno treba reći da, upravo iz tog razloga, ono što je dio praktičnoga
razlučivanja u pojedinačnim okolnostima ne može biti uzdignuto na razinu
pravila. To ne bi samo vodilo nepodnošljivoj kazuističnosti, nego bi još ugrozilo
same vrednote koje s osobitom brigom treba očuvati.“ (304).