Posljednje nedjelje
u mjesecu listopadu, prije blagdana Sviju Svetih, Crkva po
tradicionalnom obredu slavi blagdan Krista Kralja. Želimo svim
vjernicima blagoslovljen ovaj blagdan koji nosi u sebi tako veliko
značenje za sadašnji povijesni trenutak. Razmotrimo njegovu poruku
iz sljedećeg izvatka iz Katekizma o krizi u Crkvi:
32) Je li Isus
Krist kralj građanskog društva?
Isus Krist je ne
samo kralj Crkve ili vjernika, nego i svih ljudi i svih naroda.
Prije nego što je uzašao na nebo rekao je: „Dana mi je sva vlast
na nebu i na zemlji“ (Mt 28,18). On je kralj cijeloga svijeta i
ništa nije izuzeto njegovoj vladavini.
33) Nije li Isus
Krist rekao da njegovo kraljevstvo nije od ovoga svijeta?
Krist je pred
Pilatom potvrdio da njegovo kraljevstvo nije od ovoga svijeta (Iv
18,36). Time je htio reći da njegovo kraljevstvo ne izvire iz ovoga
svijeta i da je njegova narav iznad one koju imaju zemaljska
kraljevstva; no ono se ostvaruje na zemlji. Kraljevstvo Isusa Krista
nije od ovoga svijeta, ali jest u ovome svijetu.
• Nije
li Gospodin jasno očitovao da ga ne zanima svjetovna vlast i da želi
vladati samo nad dušama?
Gospodin
ponajprije želi spasiti duše i vladati nad njima svojom milošću.
Da bi okrenuo ljude u smjeru neba, za vrijeme svoga života na zemlji
odbio je izvršavati ikakvu zemaljsku vlast. Pažljivo je razdvojio
religijsko društvo koje je osnovao (svetu Katoličku Crkvu) od
građanskog društva. Zemaljskim je kraljevima ostavio njihovu vlast.
Ali Kristovo kraljevstvo svejedno postoji, a vremeniti autoriteti
imaju dužnost javno ga priznati jednom kad ga spoznaju.
Za
državne glavare, javno priznanje Kristovog kraljevanja je
ponajprije dužnost u pravednosti prema našem Gospodinu
(njegovo kraljevstvo je izvor njihova autoriteta). To je također
dužnost prema njihovim podložnicima, kojima tako snažno
pomažu u spasenju duša i nad kojima zazivaju osobit Spasiteljev
blagoslov. Konačno, to je dužnost prema Crkvi, koju trebaju
podržati u njezinom poslanju.
•
Zašto
toliko inzistirati na Kristovom društvenom kraljevanju? Nije li
dovoljno zaokupiti se glavnom stvari: njegovom vladavinom u dušama?
Čovjek
nije čisti duh. Papa Pio XII naučava: „Oblik društva utječe na
duše dobro ili loše, ovisno o tome je li on u skladu s božanskim
zakonom ili nije“.
34)
Ima li dakle država dužnosti prema Gospodinu Isusu Kristu i prema
religiji?
Baš
kao što svi ljudi imaju dužnost štovati Boga svoga Stvoritelja i
da bi to mogli, prihvatiti pravu vjeru jednom kad ju spoznaju
(njihovo osobno spasenje ovisi o njihovom prihvaćanju ili
odbacivanju Isusa Krista), tako ima i država. „Sreća države
proizlazi isključivo iz sreće pojedinaca, pošto grad nije ništa
drugo nego skup pojedinaca koji žive u skladu“ (sv. Augustin).
• No
je li država kompetentna u vjerskim pitanjima?
Država
nije kompetentna donositi zakone o vjerskim stvarima prema svojim
svjetlima. Ali je kompetentna prepoznati pravu religiju na temelju
sigurnih znakova, i pokoriti joj se. Lav XIII potvrđuje: „Pošto
je, dakle, ispovijedanje jedne vjere nužno u državi, mora se
ispovijedati ona vjera koja je jedina istinita i koja se može bez
poteškoća prepoznati, osobito u katoličkim državama, jer su na
njoj, tako reći, uklesani znakovi istinitosti. Tu vjeru, dakle,
vladari države moraju čuvati i štititi“.
•
Nije
li zadaća Crkve, a ne države, pomagati ljudima da postignu vječno
spasenje?
Bog
je želio stvoriti posebno religijsko društvo (svetu Katoličku
Crkvu), različito od građanskog društva. Čovjek, stoga, treba
pripadati obama društvima, no čovjek ima samo jedan konačni cilj.
Ne može istovremeno ići u dva smjera: vremeniti život dan mu je
kao priprema za vječnost. Država, čiji je vlastiti djelokrug
vremeniti poredak, ne može organizirati društvo neovisno o njegovom
konačnom cilju. Ona nije izravno odgovorna za vječnu sreću svojih
građana, ali mora tom cilju neizravno doprinositi. Ako bi država to
zanemarila, zanemarila bi najvažniji dio općeg dobra. Takav je nauk
crkvenih otaca, sv. Tome Akvinskog i papa.
•
Dakle
Crkva i država ne trebaju biti odvojene?
Crkva
i država su dva različita društva, ali njihovo strogo odvajanje
apsurdno je i neprirodno. Čovjek nije podijeljen na kršćanina i
građanina. On mora biti kršćanin ne samo u svom privatnom životu,
nego u svakom aspektu svoga života. Tako mora provoditi kršćansku
politiku nastojeći dovesti građanske zakone u sklad s božanskim
zakonima.
37)
Postoji li pravo na slobodno prakticiranje bilo koje religije?
Postoji
apsolutno pravo razvoja i slobodnog prakticiranja istinite
religije, jer se nikome ne smije priječiti služenje Bogu na
način kako je to on sam odredio. To je nužan zahtjev naravnog
zakona. Ne postoji, međutim stvarno pravo na prakticiranje krivih
religija, upravo zato što su krive i pogrešne. Zabluda nikada ne
može imati nikakvo pravo; samo istina ima prava. Po-glavari država,
stoga, nisu u pravednosti obvezani (prema naravnom pravu)
prakticirati toleranciju prema krivim religijama, ali to mogu činiti
iz razboritosti ili kršćanskog milosrđa.
• Je
li sigurno da zabluda nema nikakvih prava?
Lav
XIII vrlo jasno naučava da zabluda ne može imati nikakva prava:
„Premda ne priznaje nikakva prava ičemu osim onome što je
istinito i pravedno, [Crkva] ne brani javnim autoritetima toleriranje
onoga što nije u skladu s istinom i pravednošću radi izbjegavanja
nekog većeg zla, ili radi ostvarivanja ili očuvanja nekog većeg
dobra“. Pio XII naučava da „ono što ne odgovara istini i
moralnim standardima, objektivno, nema pravo postojati, biti
poučavano, niti se to smije činiti“
38)
Što II.
vatikanski sabor
naučava
o vjerskoj
slobodi?
Deklaracija
II. vatikanskog
sabora o
vjerskoj slobodi,
Dignitatis Humanae
(§2) kaže:
Ovaj
vatikanski sabor
izjavljuje da
ljudska osoba ima
pravo na vjersku
slobodu. Takva se
sloboda sastoji u
tome što svi
ljudi moraju biti
slobodni od
pritiska bilo
pojedinaca bilo
društvenih
skupina ili bilo
koje ljudske
vlasti, i to
tako da u
vjerskoj stvari
nitko ne bude
primora-van da
radi protiv svoje
savjesti ni
sprječavan da
radi po svojoj
savjesti, privatno
i javno, bilo
sam bilo udružen
s drugima, unutar
dužnih granica.
•
Što
treba primijetiti u ovom odlomku iz II. vatikanskog sabora?
1)
Prvo, da II. vatikanski sabor kaže ne samo da se nikoga ne smije
prisiljavati na vjerovanje (što je Crkva oduvijek naučavala), nego
tvrdi i da se nikoga ne smije ograničavati u prakticiranju religije
koju je izabrao.
2)
Zatim, a to je od osobitog značaja, II vatikanski sabor više ne
govori samo o toleranciji, nego doista priznaje stvarno naravno pravo
pripadnika svih religija da ih se ne priječi u prakticiranju njihove
religije.
3)
Konačno, to pravo se ne tiče samo privatnog prakticiranja, nego i
javnog bogoštovlja i promicanja religije. Tako II. vatikanski sabor
promiče nešto što je Crkva ranije uvijek osuđivala.
•
Namjerava
li II. vatikanski sabor doista govoriti o istinskom naravnom pravu
čovjeka (a ne tek o običnom građanskom pravu)?
Na
žalost da, II. vatikanski sabor predstavlja pravo da nitko ne bude
sprečavan da radi po svojoj savjesti u vjerskim stvarima kao
istinsko naravno pravo. Pojašnjava da to pravo ima temelj „u samom
dostojanstvu ljudske osobe“ (a ne samo u pozitivnoj pravnoj
odluci); stoga na ovom temelju vjerska sloboda mora također biti
priznata i kao građansko pravo (DH 2).