Christus Rex

„Ja sam tvoja Majka” - Obećanje Gospe Guadalupske


K
ao dobra i brižna majka Blažena Djevica Marija štiti svoju djecu. Blagdan Gospe Guadalupske obilježava se u Sjedinjenim Američkim Državama 12. prosinca, gdje se kao blagdan obilježava ukazanje Blažene Djevice Marije Juanu Diegu u prosincu 1531. te kasnije čudo njezine slike koja je utisnuta na njegovu tilmu (grubi ogrtač satkan od biljnih vlakana).

Ova čudesna slika govorila je Astekima njihovim simboličkim ili glifskim jezikom na mnogim razinama. No prvenstveno su slike pokazivale tko je bila Gospa od Tepeyaca i njezinu moć prikazanu time što je bila „odjenuta suncem, a mjesec joj pod nogama, a na njezinoj glavi kruna od dvanaest zvijezda.” Ova važna simbolika dodatno je potvrđena imenom koje je dala Juanu Diegu na njegovom Nahuatl jeziku, „Coatlaxopeuh” - prevedeno na španjolskom kao „Guadalupe” - što znači „ona koja satire zmiju” - ovdje ne samo u odnosu na đavla, već i na specifično astečko božanstvo.

Rezultati ovoga jedinstvenog čuda bili su ništa manje nego čudesni sami po sebi jer su se milijuni domorodačkih Indijanaca u Meksiku počeli obraćati na jedinstvenu, pravu katoličku vjeru. Prethodno su ti različiti narodi patili pod pošastima astečke religije, jednoga od najkrvavijih oblika poganstva poznatih čovječanstvu (na primjer, žrtvovanje više od 10 000 ljudi u jednom danu za posvećenje novoga hrama).

Promotre li se slike na tilmi, Gospa zrači mirom i spokojem svojim utješnim ponašanjem i držanjem te smirenom snagom svladava nasilne i krvoločne astečke bogove, zorno prikazano time što je zaklonila boga sunca i stala na boga mjeseca, dva najmoćnija božanstva poganske religije.

Brižnost izražena na licu Gospe Guadalupske za duše svih Amerikanaca (bez obzira žive li u regijama Sjeverne, Središnje ili Južne Amerike) - stoga je prikladnost njezine titule „Carice Amerike” možda čak i dublje shvaćena kada uzmemo u obzir njezine utješne riječi Juanu Diegu sažete u: „Vjeruj u mene: ja sam tvoja majka”.

„Ja sam tvoja majka”

Sljedeće riječi Gospe Guadalupske uzete su iz Nican Mopohua, povijesnoga izvještaja iz 16. stoljeća o ukazanjima i čudesnomu događaju koji je Antonio Valeriano napisao na Nahuatlu. Ove su riječi Blažene Djevice Marije bile upućene Juanu Diegu tijekom nekoliko dana. Povijesni kontekst je izostavljen kako bi se čitatelj mogao usredotočiti na utješnu poruku brižnosti Svete Majke.

Prvo ukazanje, 9. prosinca

„Juanito, najdraži Juan Diego. Juanito, najdraži moj sine, kamo ideš? Znaj i razumij dobro, ti moj najponizniji sine, da sam ja vazda Djevica Sveta Marija, Majka pravoga Boga za kojega živimo, Stvoritelja svega, Gospodara neba i zemlje. Želim da se ovdje brzo podigne hram, da u njemu izlažem i dajem svu svoju ljubav, suosjećanje, pomoć i zaštitu, jer ja sam vaša milosrdna majka, vama i svim stanovnicima ove zemlje i svima ostalima koji me ljubite, zazivate i povjeravate mi se; da slušam tamo njihove jadikovke i izliječim sve njihove bijede, nevolje i žalosti. I da postigneš ono na što moja milost polaže pravo, idi u palaču meksičkoga biskupa i reći ćeš mu da očitujem svoju veliku želju da mi se ovdje na ovoj ravnici sagradi hram; točno ćeš ispričati sve što si vidio i čemu si se divio i što si čuo. Budi uvjeren da ću ti biti najzahvalnija i nagraditi te jer ću te učiniti sretnim i dostojnim naknade za trud i napor u onome što ćeš postići od onoga što sam ti povjerila. Gle, čuo si moj nalog, moj ponizni sine; idi i uloži sav svoj trud.”

Drugo ukazanje, 9. prosinca

„Slušaj, moj mali sine, moraš shvatiti da imam mnogo slugu i glasnika kojima moram povjeriti prijenos svoje poruke i ispuniti moju želju, ali vrlo je važno da ti sam tražiš i pomažeš i da tvojim posredovanjem moja želja bude ispunjena. Ozbiljno te molim, sine moj najmanji, i strogo zapovijedam da sutra ponovno odeš k biskupu. Idi u moje ime i obznani moju želju u cijelosti da mora započeti s podizanjem hrama kojega od njega tražim. I opet mu reci da sam te poslala osobno Ja, vazda Djevica Marija, Majka Božja.”

Četvrto ukazanje, 12. prosinca

 „Čuj me i dobro razumij, moj mali sine, da te ništa ne smije plašiti ni žalostiti. Neka se tvoje srce ne uznemirava. Ne boj se te bolesti niti bilo koje druge bolesti ili tjeskobe. Nisam li ja ovdje, koja sam tvoja Majka? Zar nisi pod mojom zaštitom? Nisam li ja tvoje zdravlje? Zar nisi sretan u mojemu okrilju? Što još želiš? Nemoj tugovati niti dati da te bilo što uznemirava. Neka te ne muči bolest tvojega strica koji sada od nje neće umrijeti. Budi uvjeren da je on sada izliječen.

Popni se, moj mili sine, na vrh brda; tamo gdje si me vidio i gdje sam ti naređivala, naći ćeš različito cvijeće. Izreži ih, skupi ih, savij ih, zatim dođi i donesi ih pred mene.

Dragi moj mali sine, ova raznolikost ruža je dokaz i znak koji ćeš odnijeti biskupu. Reći ćeš mu u moje ime da će u njima vidjeti moju želju i da će joj morati udovoljiti. Ti si moj veleposlanik, najvrijedniji svakoga povjerenja. Strogo ti zapovijedam da samo pred biskupovom prisutnošću raskriješ svoj plašt i otkriješ što nosiš. Prenijet ćeš sve i dobro; reći ćeš da sam ti naredila da se popneš na vrh brda, da ideš i nabereš cvijeće; i sve što si vidio i čemu si se divio, tako da možeš navesti prelata da pruži svoju potporu s ciljem da se izgradi i podigne hram kao što sam tražila.”

Kako bismo dalje čitali o povijesnom kontekstu čuda Gospe Guadalupske, predlažemo istovremeni izvještaj Bernala Diaza, Osvajanje Nove Španjolske (The Conquest of New Spain). Također možete pročitati o nekim isusovačkim misionarskim radovima u djelu: Crne haljine u Paragvaju, koji su bili toliko uspješni da su doveli do političke krize i kasnijeg ukidanja reda.

Za kraj, jeste li ikada čuli za manje poznatu čudotvornu sliku i poruku Gospe od Quita iz Ekvadora u Srednjoj Americi? Smjera li se tu na nadbiskupa Lefebvrea i njegovu svećeničku družbu kada se govori „o prelatu koji će se apsolutno suprotstaviti ovom valu otpada i bezbožnosti [u 20. stoljeću]—spašavajući svećeništvo formiranjem dobrih svećenika”? Kao što je nadbiskup Lefebvre izjavio tijekom svoje propovijedi za biskupska posvećenja 1988.:

„Ne kažem da se proročanstvo odnosi na mene. Možete sami izvući zaključke. Bio sam zaprepašten čitajući ove retke, ali ne mogu ih poreći, budući da su zabilježeni i pohranjeni u arhivu ovoga ukazanja.”

Gospa kao žena „koja će zgnječiti glavu zmiji” također je zatornica svih krivovjerja i zabluda i utješeni tom istinom njezine majčinske zaštite, s pouzdanjem joj pristupamo riječima: Gospa Guadalupska, moli za nas!

 
Bazilika Gospe Guadalupske u Mexico Cityju

Arhiva bloga

Glasnik: