Prošli smo put govorili i o vjernosti Učiteljstvu. Naveli smo mišljenje
poznatog teologa Brunera Gherardinija koji je o tome već nekoliko
puta pisao vrlo vrijedne priloge te lijepo objasnio razliku između
sredstava i cilja. A cilj može biti samo Naš Gospodi Isus Krist.
Možda
nijedna tema nije toliko teška u razgovoru s našim vjernicima kao
što je vjernost crkvenom Učiteljstvu i Svetom Ocu. Međutim, i o
tome valja progovoriti.
Znamo
da je naša povijest puna iskaza vjernosti i dubokog poštovanja te
spremnosti za mučeništvo poradi vjernosti Petrovoj stolici. To je,
dakako, sve dobro i tako treba i mora ostati. No opet, naša nas
vjera, teologija i Tradicija također uče da poslušnost Svetom Ocu
i Rimu nije nekakva slijepa poslušnost. U vremenima krize nije to
poslušnost svakoj izjavi koju netko drži Papinom, odnosno nije to
slijepa poslušnost svim Papinim izjavama u intervjuima,
propovijedima, nagovorima i telefonskim razgovorima. Valjda bi
trebalo biti jasno barem da psihološkoj razini da svaka izjava
smrtnog čovjeka koji se kao i svi mi bori za svoje spasenje, ne može
imati auru nezabludivosti iako duboko i čvrsto vjerujemo da je
Gospodin Naš Isus Krist samo Petru ostavio vrhovnu vlast u svojoj
Crkvi i znamo da je Crkva neprolazna i neuništiva upravo i poglavito
zahvaljujući papinskoj nezabludivosti, no točno znamo kada i kako.
Oko
sebe pak vidimo da postoje barem dva tipa poslušnosti u našim
koncilskim strukturama: sve što je u vezi s Tradicijom - bilo da je
riječ o ispravnom prevođenju riječi pro
multis,
slavljenju stare Mise, brizi o latinskome u liturgiji ili u
svećeničkoj formaciji, njegovanju gregorijanskog korala itd.,
postoji samo ignorancija ili minimalizam s puno javnog opiranja s
tisuću izlika. Kada je riječ o rušenju Tradicije, uvođenju svih
mogućih novotarija, javnom nijekanju katoličkih dogmi u sredstvima
društvenog priopćavanja - odmah progovaraju strukture pune milosrđa
i praštanja, a novotarije se u pravilu drže Duhom Svetim koji puše
gdje hoće?! Tada se olako prelazi preko onih odluka koje su pape
svečano proglasile i za koje baš vrijedi da su nezabludive.
Prvi
vatikanski sabor u dogmatskoj konstituciji o Kristovoj Crkvi Pastor
aeternus
jasno uči:
„A
Petrovim nasljednicima nije naime obećan Duh Sveti kako bi uz
njegovu objavu naviještali
novi nauk, nego da uz njegovu pomoć sveto čuvaju i vjerno iznose
objavu, ili poklad vjere, primljen od apostola.
A taj pak apostolski nauk prihvatili su svi časni oci, a sveti i
pravovjerni učitelji su ga poštovali i slijedili; oni su
najpotpunije znali da je ta Petrova stolica ostala uvijek netaknuta
od svake zablude, prema božanskom obećanju Gospodina i Spasitelja
našega, koje je dao prvaku svojih učenika: 'Ali ja sam molio za
tebe da ne malakše tvoja vjera. Pa kad k sebi dođeš, učvrsti
svoju braću' [Lk
22,32].“
Uloga je, dakle, Svetoga Oca čuvati Crkvu od najljućih neprijatelja, a to su bile uvijek hereze, krivovjerja koja bi unosila pomutnju, slabila vjeru malenih i na kraju često dovodila do narušavanja crkvenog jedinstva, ali i sukoba i ratova. Uloga je biskupa, koji su nasljednici apostola, Svetom Ocu pomagati u toj prevažnoj dužnosti i bez kompromisa naviještati cjeloviti katolički nauk, a ne uvoditi i podupirati novotarije.
Unatoč
ovome abnormalnom stanju u kojem se Tradicija nalazi, tradicionalisti
čvrsto vjeruju da će prava obnova Crkve, ozdravljenje crkvenih
struktura poteći od Kristova namjesnika, Petrova nasljednika koji će
ponovno naviještati cjeloviti nauk. Stoga priznaju Svetoga Oca, mole
se za njega i slijede sve odluke koje se ne suprotstavljaju
Tradiciji. I o ovome postoji crna legenda, ali nije li apsurdno da
baš oni koje se proglašava neposlušnima, papinstvo čuvaju od
kolegijalnosti Drugog vatikanskog sabora što je izravan napad na
ulogu Kristova namjesnika u cijeloj Crkvi. Upravo se duhovna djeca
mons. Lefebvrea već desetljećima suprotstavljaju pogibeljnoj
ekleziologiji II.vatikanskog sabora koja od jedne glave, kako je sam
Krist želio, čini dvoglavu ili stoglavu neman, uvodeći revoluciju
u samo srce Crkve.
Mnogi,
da bi ponajprije opravdali Drugi vatikanski sabor, pozivaju se na
Papin autoritet. Premda se sam Sabor proglasio pastoralnim, čim je
završio mnogi su ga željeli proglasiti dogmatskim par excellance,
po nekima bitnijim od Nicejskoga. Tako da nakaradni konstrukt
Megakoncila pustoši poslijesaborskim vremenom, rušeći cijelu
Tradiciju Crkve, teološko razmišljanje, blokira život u Crkvi i
Crkvu dovodi u stanje „slobodnog pada“.
Vidimo
da smo s jedne strane opkoljeni modernističkom sljedbom koja ne
vjeruje u Papinu nezabludivost, ne vjeruje u dogme katoličke vjere,
a bez katoličke vjere ne možemo se spasiti. S druge strane imamo
neokonzervativce koji već prema svojem ukusu, podrijetlu, pripadanju
nekoj duhovnosti uglavnom agresivno, pomalo sektaški, nameću svetoj
Crkvi nepoznat nauk o Mega-Učiteljstvu koje je nezabludivo,
nepogrješivo, posve odriješenih ruku u fabriciranju istine bez
jasnih okvira, bez ikakve ukorijenjenosti u Tradiciji Crkve. Krist
sve više postaje nekakvom izblijedjelom slikom na nebu punom oblaka
i tame.
No,
i u ovakvom vremenu valja ostati zdrave glave. Valja ostati katolik -
normalan, pobožan katolik koji ispovijeda svoju vjeru, svetu vjeru
katoličku koja je uvjet našega spasenja.
Nastavimo
razmatrati nad tekstovima iz „Katoličkog katekizma o crkvenoj
krizi“ patera Matthiasa Gaudrona upravo radi očuvanja našeg
najvećeg blaga-vjere katoličke.
Tko
je nositelj crkvenog Učiteljstva?
Nositelj
je crkvenog Učiteljstva snagom božanskog prava Papa za cijelu Crkvu
i biskupi za svoje biskupije.
Njihova
je dužnost od Boga dana da kao vrhovni učitelji vjere svojim
podložnicima navještaju kršćanski nauk i da paze o njegovoj
čistoći. Na taj način nastavljaju djelo Našega Gospodina Isusa
Krista koji nakon svojeg Uzašašća ne boravi više vidljivo među
nama. „Tko
vas sluša, mene sluša; tko vas prezire, mene prezire“,
rekao je Krist svojim apostolima (Lk 10,16), a to vrijedi naravno i
za biskupe koji su dakako nasljednici apostola.
Je
li crkveno Učiteljstvo nezabludivo?
Da,
crkveno je Učiteljstvo nezabludivo; ali za to moraju biti ispunjeni
određeni uvjeti, izvan kojih može doći do zabluda. Nije dakle
svaka Papina ili biskupova izjava ili propovijed nezabludiva, čak ni
svaka papinska enciklika, nego nezabludivost vrijedi samo za izjave
za koje se to zahtijeva.
Kada
je Papa nezabludiv?
Papa
je nezabludiv kada govori ex cathedra, tj. kada kao vrhovni učitelj
narodā neku istinu proglašava dogmom koja obvezuje sve vjernike. U
ovim je slučajevima Papi zajamčena pomoć Duha Svetoga tako da on
ne može zabludjeti. Osim toga, teolozi općenito Papi pripisuju
nezabludivost još u nekim slučajevima, primjerice kod
kanonizacija, kod općih crkvenih zakona ili kada govori u ime svih
svojih prethodnika.
Prvi
vatikanski sabor uči: „Da
se rimski prvosvećenik, kada govori sa Stolice (ex cathedra), to
jest, kada vrši službu pastira i učitelja svih kršćana, i kada
svojim vrhovnim apostolskim autoritetom definira učenje o vjeri i
ćudoređu koje treba držati čitava Crkva, odlikuje onom
nezabludivošću, koja mu je obećana u blaženom Petru, i kojom je
božanski Otkupitelj želio da bude opremljena njegova Crkva kod
definiranja učenja o vjeri i ćudoređu“.
Papinska
nezabludivost posve stoji u službi čuvanja vjere koja je, kako smo
vidjeli, nepromjenjiva i nužna za spasenje. To naglašava isti sabor
na jednom drugom mjestu: „A Petrovim nasljednicima nije naime
obećan Duh Sveti kako bi uz njegovu objavu naviještali novi nauk,
nego da uz njegovu pomoć sveto čuvaju i vjerno iznose objavu, ili
poklad vjere, primljen od apostola. A taj pak apostolski nauk
prihvatili su svi časni oci, a sveti i pravovjerni učitelji su ga
poštovali i slijedili“.
Jedno
takvo proglašenjem dogmom neke istine vjere ne događa se odveć
često, a mnogi pape se uopće nisu poslužili ovom punomoći. U
prošlom je stoljeću bilo samo jedno proglašenje dogme, naime
dogme o tjelesnom Uznesenju Blažene Djevice Marije u nebo, a dogmu
je proglasio papa Pijo XII. 1.studenoga 1950.
Kada
su biskupi nezabludivi?
Biskupi
su u dva slučaja nezabludivi. Prvo, nezabludivi su kada na općem
Saboru pod Papom kao svojim poglavarom navješćuju neki članak
vjere. Tako su svi raniji ekumenski sabori*donijeli nezabludive
odluke. Važno je kod toga da papa odobri ove odluke premda ne mora
bezuvjetno osobno biti nazočan na tome saboru. Ako papa ne bi osobno
odobrio odluke jednog sabora, onda on ne bi mogao vrijediti kao
nezabludiv.
Drugo,
biskupi su nezabludivi kad, rasprostranjeni po cijelom svijetu,
jednoglasno naviještaju neku vjersku istinu. To se tiče istina
općeg naviještanja vjere koje su se već duže vrijeme naviještale
svagdje u Crkvi, a da nisu osporavane.
Nezabludivu
izjavu Pape ili Sabora naziva se činom izvanrednog Učiteljstva
Crkve, a općenito nezabludivo naviještanje vjere biskupa naziva se
naprotiv redovitim ili općim Učiteljstvom.
Tako
se stvarna prisutnost tijela i krvi Kristove u sakramentu Euharistije
doduše svečano proglasila tek na Tridentskom saboru, ali naravno je
već prije bila općenito priznata dogma Crkve. Tek je protestantsko
nijekanje činilo potrebnim svečano proglašenje dogmom. Tako su
napadi krivovjeraca često prigodom da se jedna istina svečano
definira.
Kod
jedne pak istine koja je u Crkvi kontroverzna, bilo da svi biskupi
jednog vremenskog razdoblja nisu u tome jedinstveni ili bilo da su se
u različitim vremenima vladala različita mišljenja, može se samo
na ovaj način, dakle svečanim proglašenjem pape ili sabora
stvoriti jasnoća.
*Ekumenski
sabor je sabor cijele crkve čiji zaključci vrijede za cijelu Crkvu
u svijetu, „ekumenski“ znači ovdje „općenit“. Suprotnost
tomu je partikularni koncil ili sinoda koja obuhvaća samo biskupe
jednog određenog dijela Crkve i čiji zaključci samo za ovaj dio
Crkve vrijede.
Prijašnji nastavci - Kako razumjeti Drugi vatikanski sabor?