Nakon
odgovora p. Marka Tilošanca na tekst mons. Vukšića objavljenog u
časopisu Movis – koji je upućen kako autoru teksta, tako i
časopisu, isti nisu uzvratili izravnom replikom. Objavljen je, ipak,
u posljednjem broju časopisa ovaj tekst mons. Vukšića koji
prenosimo u cijelosti.
Kada
je riječ o tematskom prilogu, o primanju sakramenata po članovima
Svećeničkog bratstva sv. Pija X, objavljenom
u prošlom broju MOVIS-a, potrebno je dodati neka pojašnjenja.
Razlog tomu su dva nova crkvena
dokumenta. Jedan dokument je objavljen malo prije pisanja spomenutoga
teksta, pa mi u tom času njegova odredba iz jednog odlomka nije bila
poznata, dok drugi u vrijeme pisanja teksta nije ni postojao. Budući
da su oba dokumenta od velike važnosti, jer najavljuju – Bogu
hvala – značajne pomake na putu prema rješenju problema, te jer
dopunjuju prethodnu informaciju i jer će biti od koristi i
vjernicima i svećenicima, ovdje donosimo sadržaj toga važnog
odlomka iz prvoga dokumenta i cjelovit prijevod drugoga. U prvom
dokumentu je riječ o odlomku iz Apostolskoga pisma "Misericordia
et misera" pape Franje od 26. studenoga 2016., a drugo je "Pismo
Papinske komisije 'Ecclesia Dei' biskupima zainteresiranih biskupskih
konferencija o dopuštenju slavlja ženidaba vjernika Bratstva
svetoga Pija X.", koje je objavljeno kasnije, 4. travnja 2017.,
a koje je 27. ožujka 2017. potpisao njezin predsjednik kardinal
Gerhard Müller, nakon što je to pismo
24. ožujka odobrio papa Franjo u audijenciji istom kardinalu.
U
Apostolskom pismu "Misericordia et
misera" papa Franjo proširuje prethodno
u Godini milosrđa dato dopuštenje svećenicima Bratstva da mogu
ispovijedati vjernike ovim riječima (br. 12.): "U Godini
milosrđa dopustio sam vjernicima, koji zbog različitih razloga
pohađaju crkve koje vode svećenici Bratstva svetog Pija X., da
valjano i dopušteno primaju sakramentalno odrješenje od svojih
grijeha. Zbog pastoralnog dobra ovih vjernika, i vjerujući u dobru
volju njihovih svećenika da bi se, s Božjom pomoći, moglo ponovno
postići puno zajedništvo u Katoličkoj crkvi, određujem svojom
vlastitom odlukom da se proširi ova ovlast, do novih odredaba glede
toga, kako nikomu nikada ne bi nedostajao sakramentalni znak
pomirenja po oprostu Crkve."
A
novo "Pismo Papinske komisije 'Ecclesia Dei' biskupima
zainteresiranih biskupskih konferencija o dozvoli slavlja ženidaba
vjernika Bratstva sv. Pija X.", u
kojemu se spominje i prethodna Papina odluka, u prijevodu glasi:
"Uzoriti, preuzvišeni, kao što Vi znadete, odavno su u tijeku
razne vrste susreta i inicijativa da se Svećeničko bratstvo svetog
Pija X. vrati u puno zajedništvo. Nedavno
je Sveti Otac odlučio, na primjer, dopustiti
svim svećenicima rečene ustanove ovlast da valjano ispovijedaju
vjernike (Pismo Misericordia et misera, br. 12.), kako bi se
osigurala valjanost i dopuštenost sakramenta kojega oni podjeljuju i
da se ne ostavlja osobe u nemiru.
Na
istoj pastoralnoj liniji, koja ima za cilj smirenje savjesti
vjernika, unatoč objektivnom trajanju za sada kanonske situacije
nezakonitosti u kojoj se nalazi Bratstvo svetog Pija X., Sveti Otac,
na prijedlog Kongregacije za nauk vjere i Komisije Ecclesia Dei,
odlučio je ovlastiti preuzvišene mjesne ordinarije da mogu dati
također dopuštenje za slavlje ženidbe vjernika koji slijede
pastoralno djelovanje Bratstva, na sljedeće načine. Uvijek ako je
moguće, delegacija
ordinarija da se asistira ženidbi bit
će dana svećeniku biskupije (ili pak nekom posvema regularnom
svećeniku) da primi privolu strana u obredu sakramenta koji se, u
liturgiji Vetus ordo, događa na početku svete mise, nakon čega
slijedi slavlje zavjetne svete mise od strane svećenika Bratstva.
Tamo
gdje to nije moguće, ili nema svećenika biskupije koji bi mogli
primiti privolu strana, ordinarij može odobriti da se izravno dadnu
potrebne ovlasti svećeniku Bratstva koji će slaviti također svetu
misu, upozoravajući ga da mora što prije Biskupskoj kuriji
dostaviti dokumentaciju o slavlju sakramenta. Sigurni
da se na ovaj način mogu ukloniti muke savjesti vjernika, koji
pripadaju FSSPX, i nesigurnost o valjanosti sakramenta ženidbe i u
isto vrijeme da se može ubrzati hod prema punom institucionalnom
reguliranju, ovaj dikasterij se pouzdaje u Vašu suradnju."
Važno
je također uočiti da ovaj dokument, nakon raznih vrsta susreta i
inicijativa koje su u tijeku, kako kaže, rabi izraz "kanonska
situacija nezakonitosti" pa, u skladu s time, ne bi trebalo više
koristiti pojam raskol, u molitvi da se prevlada i svaka
nezakonitost.
Postoji
također jedno pismo mons. Camille Perl iz 2003. godine, koje također
može biti korisno, jer je on na upit jednoga vjernika odgovorio: "U
uskom smislu možete zadovoljiti nedjeljnu obvezu nazočeći svetoj
misi koju slavi svećenik Bratstva svetog Pija X." A na pitanje
čini li se grijeh ako se nazoči takvoj misi, odgovorio je: "Već
smo rekli da Vam ne možemo preporučiti da sudjelujete u sličnoj
misi, i objasnili smo razloge. Ako je prvotni razlog Vašega
sudjelovanja bio onaj da očitujete svoju želju da se odvojite od
zajedništva s Rimskim Prvosvećenikom i od onih koji se nalaze u
zajedništvu s njim, radilo bi se o grijehu. Ako je Vaša nakana da
jednostavno sudjelujete na misi koja se slavi prema Misalu iz 1962.
godine zbog pobožnosti, u tomu ne bi bilo grijeha."
dr.
Tomo Vukšić, Vojni ordinarij BK BIH