Papa
Pavao VI. objavio je 3. travnja 1969. godine Novus Ordo Missae,
novi red mise (skraćeno nazvan: nova Misa). Ovaj sudbonosni dan
obilježio je epohalnu prekretnicu u Katoličkoj Crkvi. Tako je Papa
radikalno promijenio lice Crkve, prvenstveno u svetoj liturgiji.
Nezabilježena novost nove Mise nije mogla izmaći štovateljima
svete liturgije. Zajednička usmjerenost na Boga u prinošenju svete
Misne Žrtve zamijenjena je okrenutošću svećenika i puka prema
,,stolu“ da bi se obilježila ,,Gospodnja
večera“. Svečane ceremonije koje su
odisale detaljima strahopoštovanja, svetosti i misticizma i
doživljavane kao prodor nebeskoga u ovu prolaznost, ustupile su
mjesto hladnoj i trezvenoj jednostavnosti koja podsjeća na svjetovno
događanje u višenamjenskoj dvorani. Umjesto Boga, stajao je
odjednom u središtu pozornosti čovjek.
Štovanje
Boga ili kult čovjeka? To je bilo uznemirujuće pitanje što su se
mnogi ljudi sa zaprepaštenjem pitali. Govorilo se o ,,katastrofi“
koja je neminovno dovela do razaranja. Ostvaruju li se dramatični
strahovi tada zabrinutih suvremenika? Naravno, pitanje je izuzetno
složeno i nabijeno emocijama. No, vremenski odmak od sada 50 godina
olakšava da se mirno sagledaju stvari. A to je nužno jer u
konačnici radi se o biti ili ne biti Crkve. Ovdje se ograničavamo
na glavne točke kritike koje su neprestano iznošene unatrag 50
godina. Dublju i potpuniju analizu ostavit ćemo za drugu priliku.
Postoje liturgijski, dogmatski i pastoralni razlozi koje treba
iznijeti u prosudbi Nove mise:
1)
Liturgijski razlozi
Podrijetlo
nove liturgije – radi se o ,,novom stvorenju na zelenom stolu“
– dijametralno protivnom zakonima razvoja
liturgije. Nikada tijekom crkvene povijesti
nije bilo „liturgijske
fabrikacije na pokretnoj traci“ [1]. Svaki je obred nastao:
,,pod
nadahnućem Duha Svetoga, koji uvijek pomaže Crkvu do kraja vremena“
[2]
i razvija se kroz stoljeća:
,,Crkva je, o
tome nema sumnje, živi sklop udova. I u onim stvarima koje se tiču
svete liturgije Crkva raste, razvija se i napreduje, pa se upriličuje
i prilagođuje potrebama i prilikama vremena, ali uvijek tako da
njezin nauk ostane netaknut i čitav.“
[3].
Drugi vatikanski sabor upozorio je protiv revolucionarnih zahtjeva
posve nove liturgije: ,,Neka se,
napokon, ne uvode novosti ako to ne traži istinska i sigurna korist
Crkve i uz oprezno nastojanje da novi oblici na neki način organski
izrastu iz već postojećih oblika“
[4].
Ali
ovo je upozorenje bačeno u vjetar, kako je kardinal Ratzinger
neprestano ukazivao 1989. godine: ,,Ono
što se nakon sabora u velikoj mjeri dogodilo znači nešto sasvim
drugo: liturgija
je zamijenjena napravljenom liturgijom. Prešlo se iz živoga
procesa rasta i postajanja u napravljeni
obred. Nije se više htjelo
nastaviti s organskim rastom i sazrijevanjem koji je živio
stoljećima, već na njegovo mjesto – prema uzorku tehničke
proizvodnje – staviti napravljen plitki proizvod trenutka. Gamber
se tom falsificiranju usprotivio budnošću istinskog proroka i
neustrašivošću pravoga
svjedoka... Liturgijska reforma u svom konkretnom ostvarenju sve više
je odstupala od tog izvornoga (najdublje biti liturgije). Rezultat
nije preporod već opustošenje.“
[5].
2)
Dogmatski razlozi
,,Glavni
prigovor na Ordo Missae Pavla VI. je da
nedostatno
izražava
katoličku
vjeru“
[6].
Kardinali Ottaviani i Bacci u svojoj kritici nove Mise naglašavaju
da: ,,Novus
Ordo Missae predstavlja zapanjujuće udaljavanje od katoličke
teologije o svetoj Misi“.
Novus Ordo Missae je
,,takav da može u mnogim stvarima zadovoljiti i najprogresivnije
protestante“
–
,,Želi
se načiniti tabula
rasa od
cjelokupne teologije svete Mise. U biti se približava protestantskoj
teologiji koja je razorila žrtvu Mise”
[7].
3)
Pastoralni razlozi
Već
1969. kardinali Ottaviani i Bacci žalili su se na razorne pastoralne
posljedice liturgijske reforme. To je dovelo do
,,posvemašnjeg
nesnalaženja
vjernikâ, koji već pokazuju znakove nemarnosti i jasnoga opadanja
vjere. U većemu dijelu klera to se očituje kao mučna kriza
savjesti, o čemu imamo bezbrojna i svakodnevna svjedočanstva“.
Tvrdnja
koju je izrekao mons. Lefebvre: ,,Nova Misa proizlazi iz krivovjerja
i vodi prema krivovjerju“, gorko se
potvrdila u posljednjih 50 godina. Većina katolika izgubila je vjeru
i nemaju pojma o sv. Misi, o duhu klanjanja i žrtve. Prema
istraživanju provedenom povodom ,,Kirchentaga“
u Münchenu 2010. godine, više od 90% katolika je izjavilo da ne
postoji razlika između katoličke Mise i protestantske Gospodnje
večere. – Razorna kriza vjere ogleda se i u nezaustavljivom padu
pohađanja nedjeljnoga bogoslužja. U Beču samo 3% katolika redovito
prisustvuje nedjeljnoj Misi, u Francuskoj samo 1,8%!
Žrtva
ili gozba?
Nažalost,
pustošenje o kojem je govorio kardinal Ratzinger prodrlo je u samu
srž kršćanstva, koje se sastoji u nasljedovanju Krista, kao što
je Sv. Pavao lijepo opisao: ,,Želim Ga upoznati, kao i
zajedništvo s Njegovom patnjom i snagom Njegovog uskrsnuća“
(Fil 3).
Već
desetljećima može se promatrati pokušaj suvremenih teologa da
potisnu sve ono što podsjeća na križ i žrtvu i da to uklone iz
liturgije. Papa Pio XII. sa zabrinutošću je gledao
na taj razvoj i želio ga je energično suzbiti: „A
kako je njegova gorka muka glavno otajstvo iz kojega izvire naše
spasenje, u skladu je s katoličkom vjerom da baš nju postavimo u
što veće svjetlo, jer je ona kao središte bogoštovlja, dok je
euharistijska žrtva svakoga dana predstavlja i obnavlja, a svi su
sakramenti najuže povezani s križem“.
Nažalost,
upozorenja mudrog pape bačena su u vjetar. Došla je nova Misa kojoj
nedostaje njezina bit: ovisno o tome kako se služi, pojam žrtve je
gotovo ili potpuno dokinut. To je stvarno najgora stvar koja se može
dogoditi – pogotovo u današnje vrijeme, koje se definira kao
,,društvo zabave“ i ,,wellness crkva“.
Kako bi kršćanin trebao nositi svoj svakodnevni križ, ovladati
životnim poteškoćama, a zatim voditi krepostan život, ako u
svetoj Misnoj Žrtvi ne nalazi oživljenje i hranu? Na koji način bi
naročito svećenici i redovnici trebali prikazati žrtveni dar svoga
umrtvljenoga života, ako se svakodnevno ne združuju s božanskim
žrtvenim Jaganjcem kako bi se predali za slavu Božju i spasenje
duša? Trebamo li se tu još čuditi o krizi identiteta i odumiranju
posvećenoga života? Današnji potresni slom u Crkvi – sve do svih
stravičnih skandala – ne nalazi li svoj najdublji uzrok u
liturgijskom opustošenju?
Otajstvo
muke i uskrsnuća
Ljubimo
našu tradicionalnu liturgiju, koja će jedina moći na ruševinama
propasti proizvesti kršćansku civilizaciju! Rado se ujedinjujmo sa
žrtvovanim Isusom, predajmo mu sve naše brige, kako bismo i mi
mogli iskusiti snagu uskrsnuća u nama. Umiranje i uskrsnuće s
Kristom je bit kršćanskoga života, kao i sveta Misa. Onaj tko se
žrtvuje s Njim, najintimnije će se povezati s Njegovim uskrsnućem.
U svetoj Pričesti primamo preobraženoga Spasitelja u njegovoj
skrivenoj slavi, koji nas ispunjava svojom radošću, snagom i
istinskom nebeskom utjehom. U tom smislu želim vam milosno vrijeme
korizme te sretan i blagoslovljen Uskrs!
p.
Stefan Frey
Izvor:
Mitteilungsblatt – službeni glasnik Austrijskoga distrikta,
travanj 2019.
1
Klaus Gamber, Ritus modernus,
str. 63sl;
Fragen an die Zeit, Pustet, 1989., str.
94-108.
2
Pio XII.,
Mediator Dei, br. 61
3
Isto, br. 59
4
Drugi vatikanski sabor,
Sacrosanctum Concilium,
br. 23.
5
Kard. Ratzinger u osvrtu na lik
Klausa Gambera,
u: W. Nyssen,
Simandron – der Wachklopfer,
1989.
6
Georg May, Die alte und die neue Messe.
7 Kardinali Ottaviani i Bacci, Kratak kritički pregled Novog reda Mise
7 Kardinali Ottaviani i Bacci, Kratak kritički pregled Novog reda Mise
Verwenden Sie den Word-HTML-Konverter, um verschmutzten Code und unordentlichen Markup zu vermeiden, wenn Sie Dokumente online veröffentlichen.