U
sljedećem nastavku serije donosimo svjedočanstvo p. Marka Tilošanca
u kojemu on iznosi pojedinosti o svojemu putu do spoznaje Tradicije i
Svećeničkog bratstva. Intervju je vodio jedan od suradnika stranice
Christus Rex.
Poštovani
p. Marko, kako i gdje ste prvi put doživjeli svoj svećenički poziv
i kakva je kasnije bila Vaša formacija do ređenja?
Bog
djeluje služeći se različitim sredstvima pa sam tako poziv da
krenem putem svećeništva osjetio u razdoblju kada smo svi s velikim
zanimanjem pratili posljednje dane pape Ivana Pavla II. Osjetio sam
jedan snažan nutarnji poticaj da krenem putem nasljedovanja Krista u
svećeničkom pozivu, da bih to s moralnom sigurnošću mogao
prepoznati dvije godine nakon toga upravo na Veliki četvrtak, dan
ustanovljenja sakramenata Euharistije i svetog Reda. Tako sam ušao u
zagrebačku Bogosloviju kao kandidat svoje Varaždinske biskupije
gdje sam u formaciji proveo pet godina.
Početno razdoblje prije
ulaska u bogosloviju bilo je obilježeno velikim oduševljenjem i
entuzijazmom pa sam očekivao da ću tu istu atmosferu pronaći i
ondje. Zasigurno, susreo sam čestitih mladih ljudi koji su težili
za idealom svetosti – s nekima od njih povezan sam i danas, no
susreo sam s druge strane puno svjetovnog duha. Odmah sam uočio da
disciplina nije na visokoj razini kao što sam to znao čuti od
starijih svećenika da je nekad bilo. Čuo sam da se nekad držala
šutnja, da je za vrijeme obroka jedan bogoslov naglas čitao duhovno
štivo, da je prije Mise bilo razmatranje – od svega toga nisam
pronašao ništa. Bilo je onih koji su redovito kasnili na Misu, a
nakon nje umjesto zahvale opća jurnjava u blagovaonicu, čak ni za
vrijeme duhovnih obnova i vježbi nije bila određena šutnja, nego
se pričalo bez ikakvih ograničenja, izlazilo se navečer van u
kafiće i sl. No držao sam da se jednostavno svatko od nas mora
potruditi dati dobar primjer da bi se ti problemi ispravili.
Što
Vam je na bogosloviji bilo najteže, a što Vam je pomoglo da
ustrajete?
U
trenucima preispitivanja ili kušnji vraćao sam se na prvotno
iskustvo i spoznaju svog poziva i to mi je uvijek davalo snagu. U
početku se trebalo snaći u novom okružju i načinu života i
taj klerički habitus usvaja se s vremenom uz pomoć milosti Božje.
Pravi problemi za mene javili su se kada sam počeo upoznavati
Tradiciju. To je kod poglavara i nekih kolega izazvalo sumnjičavost
i podsmjeh, no to me nikad nije pokolebalo u pristajanju na ono što
sam spoznao da je istinito u katoličkoj vjeri jer moramo biti vjerni Istini i živjeti je budući da ona dolazi od samog Gospodina. Zato
su mi sve neugodnosti i napadi bili naprotiv samo jači pokazatelj da
je vjernost Tradiciji ono pravo jer nam je sam Gospodin navijestio
da će svi koji budu Njemu vjerni biti progonjeni.
Kako
ste pronašli Tradiciju? Kako ste naučili služiti tradicionalnu
Misu?
Kada
sam ušao u Bogosloviju, o tradicionalnoj Misi nisam znao ništa osim
da se nekad Misa služila na latinskom i da je svećenik bio okrenut
'leđima narodu'. U to vrijeme nije bilo nijedne tradicionalne Mise u
cijeloj Hrvatskoj kao ni dostupnih tiskanih materijala i to je upravo
jedna od glavnih metoda modernista da preko sveopće cenzure
onemoguće vjernicima bilo kakav susret s Tradicijom. Kao bogoslovu
mi je ipak bilo stalo bolje upoznati svoju vjeru i pronaći valjane
razloge kako je opravdati te sam se počeo zanimati za apologetiku.
Tako sam se povezao s jednom skupinom laika te smo pokrenuli
apologetsku udrugu i internetsku stranicu u kojoj sam osobno
sudjelovao pisanjem članaka. S nekima od njih povezan sam i danas, a oni dolaze na Mise našega Bratstva.
To mi je iskustvo pomoglo da ispravno
shvatim sadržaj katoličke vjere na temelju sv. Pisma, Predaje i
izjava Učiteljstva. U tom smislu mogao sam bolje kritički
procijeniti nauk koji se predavao na Katoličkom bogoslovnom
fakultetu, a koji je nemalo odstupao od redovnog ili definiranog
nauka Crkve. Primjerice, egzegeza koja se ondje predaje temelji se na
posve heretičnim pretpostavkama da sv. Pismo nije u cijelosti
nezabludivo te se niječu brojne povijesne pa i teološke tvrdnje
sadržane u sv. Pismu. Jedan profesor sv. Pisma otvoreno je nijekao
činjenicu Kristovog silaska u podzemlje, uskrsnuća treći dan i
uzašašća, tumačio da su izvještaji o Kristovom djetinjstvu samo
teološki konstrukti, osporavao autorstvo više novozavjetnih spisa
itd. Jedan drugi profesor s fanatičnim žarom niječe nužnost
katoličke vjere za spasenje i propovijeda vjerski indiferentizam te
se poput najgoreg neprijatelja izruguje s Tradicijom Crkve. U
sustavnoj se pak teologiji veličaju moderni teolozi koje je Crkva
prethodno osudila kao reciklirani modernizam, a osporava
tradicionalna teologija. Jedan mladi bračni par posvjedočio mi je da im je
jedan mladi asistent savjetovao da žive zajedno prije braka... o
zabludama ili krivovjerjima kojima se truje vjera mladih bogoslova
mogla bi se napisati jedna zasebna studija.
U
udruzi je ipak bio jedan suradnik koji je doduše bio učen, ali je
isprva zastupao neobične ideje – koje su se kasnije očitovale kao
očita krivovjerja. Pokrenute su rasprave o Drugom vatikanskom saboru
i pitanjima moderne Crkve u kojima većina nas nije bila potkovana,
ali se zato u javnu raspravu uključio jedan komentator koji je
odlično argumentirao u prilog Tradicije. U raspravi je spomenuo
knjigu R. Ameria 'Iota unum' – jednu od najboljih sveobuhvatnih
studija o promjenama u Crkvi nakon koncila. Pogledao sam recenziju i
zamolio ga bi li mi je mogao posuditi. Čitajući ovo djelo postao
sam zapanjen nekim činjenicama koje su mi dotad bile nepoznate.
Dotad sam bio uvjeren da se problemi u Crkvi tiču samo individualne
razine, no kada sam spoznao da su cijele biskupske konferencije
ustale protiv okružnice Humanae vitae Pavla VI. ili da je na Koncilu
postojala progresivistička stranka koja se služila svim mogućim
sredstvima da bi izmanipulirala tijek ovog crkvenog sabora, postalo
mi je jasno da postoji jedan sustavni problem u Crkvi i da je taj
modernistički lobi itekako snažan i radi sve da bi potkopao crkveni
nauk.
Tada mi je postalo jasno da je odgovor u vjernosti Tradiciji
Crkve te sam odlučio da i ja trebam to živjeti. Tako sam stao i
dalje proučavati pitanja stanja suvremene Crkve i teologije, reformi
uvedenih nakon sabora. U tradicionalnim teološkim priručnicima
mogao sam prepoznati jasnu, preciznu i zdravu teologiju koja sjajno
tumači katolički nauk, nasuprot maglovitim modernim izlaganjima
koja ništa ne govore i zamućuju katolički nauk. Došao sam preko
interneta do knjižica M. Daviesa – jednog od najvećih
tradicionalnih autora, koji na izvrstan način tumači liturgijsku
reformu i pokazuje njezine probleme. Postajalo mi je sve jasnije
koliko novo bogoslužje odstupa od norme katoličkog bogoslužja,
sadrži brojne nedostojnosti i zloporabe i ne iskazuje Bogu dužnu
čast te predstavlja opasnost za vjeru.
I
u svom bogoslovskom životu počeo sam primjenjivati duh Tradicije
gdje je to bilo moguće. Počeo sam raspravljati o tim temama –
neki kolege su se mogli složiti sa mnom, neki su bili protiv, ali
nisu imali argumente pa se nisu usudili raspravljati, dok većinu te
teme jednostavno nisu zanimale. Odlučio sam da ću nositi kleričko
odijelo – kolar ili reverendu, što je odmah privuklo pozornost.
Inače su današnji bogoslovi kao i svećenici stalno u civilu –
rečeno nam je da bi samo u nedjelju i na blagdane trebalo nositi
kolar. Takav mentalitet odgovara posve posvjetovnjenom shvaćanju da
je svećenik poput policajca ili vatrogasca samo službenik na
određeno vrijeme, a nakon toga privatna osoba. No svećenik je u
svojoj biti pomazan da bude drugi Krist i zato mora umrijeti svijetu
da bi živio potpuno za Krista, a ne za zemaljske interese. Iz tog
shvaćanja postaju nam jasni problemi koji pogađaju današnji kler –
moralni problemi, kriza identiteta i manjak zvanja. Pokušao sam što
više ući u bit svete Mise koja se sastoji u razmatranju Kristove
žrtve.
Sve to nije moglo promaći tadašnjem rektoru koji je bio
tipični službenik koncilske ideologije te sam od njega doživio
neke neugodnosti. Spomenut ću da je jednom držao propovijed na
večernjoj Misi (koja je bila u svečanijoj formi) uperenu izravno
protiv mene. Suptilno me prozivao kako ima u Bogosloviji nekih
farizeja kojima je važnije kako netko prima pričest, nego kakav je
u srcu, koji su protiv Drugog vatikanskog i nisu vjerni nadbiskupu
Stepincu (?!). Potom je svako malo koristio prilike da dade do znanja
kako danas trebamo 'koncilske svećenike', a ne 'one koji će se
vraćati na staro' i sl. ideološke fraze, zamjerao mi što gledam u
molitvenik i vitraje za vrijeme Mise itd.
Srećom je isti ubrzo
otišao, a došao novi rektor koji je bio na ljudskoj razini korektan
i nije pravio probleme – dapače, čak mi je išao na ruku da bih
došao do svećeničkoga ređenja. Doživio sam i druge neugodnosti i napade. Jednom
me voditelj đakonske formacije pred kolegama iz čistog mira grubo
napao zašto ne želim primati pričest na ruku. Odgovorio sam mu da
želim neka mi pokaže u kojem crkvenom dokumentu stoji da sam na to
obvezan. Naravno da toga nema nigdje, ali je on u nedostatku argumenata nastavio
galamiti na mene ideološkim frazama – da sam svojeglav i
neposlušan. Također sam imao neugodnost s jednim pomoćnim biskupom
koji me u prvom navratu, kada je on dijelio pričest đakonima,
pogledao kao gromom ošinut kada sam tražio da primim na jezik, a u
drugoj prilici me prisilio da primim na ruku. Kasnije me još zbog
toga tužio rektoru. Isti je prethodno bio rektor (još kratko nakon
što sam ja ušao) odakle je ostao upamćen kao dobar građevinar,
ali i da disciplinu u kući nije držao na zavidnoj razini.
U
vrijeme kada sam počeo upoznavati Tradiciju bio sam na praktikumu u
jednoj župi gdje je bio župni vikar vrlo sklon Tradiciji – tada
je stalno nosio reverendu i bio mi veliki primjer i poticaj. On mi je
i nabavio i poklonio prvu reverendu, na čemu sam mu istinski
zahvalan. On je služio i prvu tradicionalnu Misu na kojoj sam imao
prilike sudjelovati – bilo je to na spomendan sv. Hilarija, 14.
siječnja 2010. No nisam imao nikoga tko bi me mogao dublje uputiti u
samu tradicionalnu liturgiju, duhovnost, način života, te sam bio
prepušten sam sebi. U takvim sam uvjetima i naučio moliti časoslov
i služiti tradicionalnu Misu. Znao sam često zaći u veliku
podzemnu bogoslovsku knjižnicu te pronaći zanimljive naslove. Tako
sam stao pretraživati tradicionalne časoslove te sam na spomendan
sv. Bibijane, 2. prosinca 2010., uzeo zimski svezak časoslova s
rubrikama sv. Pija X. te počeo samouko i samostalno moliti. Nije
bilo jednostavno, ali sam s vremenom uspio većinu stvari pohvatati. S vremenom sam shvatio da ne želim nikako moliti novi časoslov jer
je posve razvodnjen, nego samo tradicionalni te sam izvan zajedničkih
točaka molio samo stari, a od đakonskog ređenja – kada počinje
obveza moljenja (tada sam dobio na poklon od tradicionalnih vjernika
komplet novih tradicionalnih svezaka časoslova, na čemu sam im istinski zahvalan),
novi sam stavio u kutiju sa starim knjigama te ga nisam nosio ni na
zajedničke susrete (obično bih negdje posudio za zajedničke točke
kada sam ga trebao).
Trebam
ovdje svakako istaknuti važnost prve javne Mise nakon liturgijske
reforme u Zagrebu koja je pokrenuta u crkvi sv. Martina. Ondje sam
imao prilike i osobno doživjeti tradicionalni obred i u njega
ulaziti sve dublje. Činio bih sve samo da bih mogao doći na
tradicionalnu Misu – i zamijenio se s nekim ako sam tada bio na rasporedu
za ministriranje ili pak trčao iz katedrale samo da stignem. Misu
sam počeo učiti preko instrukcijskog videozapisa koji sam pronašao
na internetu. Tada sam bio đakon te bih u kasnijim večernjim satima
otišao u crkvu, zaključao se i vježbao na prekrasnim baroknim
oltarima koji pola stoljeća nisu bili u uporabi. Tako sam i naučio
služiti Misu svih vjekova te sam odmah tjedan dana nakon što sam
odslužio mladu Misu po novom obredu u svojoj rodnoj župi, služio
'pravu' mladu Misu u crkvi sv. Martina, 30. lipnja 2013., prije točno četiri godine.
Kada
je došao prijelomni trenutak kada ste odlučili otići u Bratstvo
sv. Pija X.? Kako ste zapravo i saznali za njih? Kakvi su bili prvi
kontakti?
Kada
sam počeo upoznavati Tradiciju, ubrzo sam naravno saznao i za
Svećeničko bratstvo sv. Pija X. i nadbiskupa Lefebvrea. To je bio
jedan postupni proces tako da isprva nisam mogao do kraja razumjeti
situaciju u Crkvi, a samim time ni pozicije Bratstva. Borio sam se s
pitanjima dužne poslušnosti i cjelovitosti Učiteljstva te nisam
mogao prihvatiti opravdanost stanja u kojemu se Bratstvo nalazi.
Mislio sam da je nadbiskup Lefebvre – u kojemu sam odmah prepoznao
primjer velike odvažnosti, ipak pretjerao u pojedinim ključnim
točkama i da je trebao drukčije postupiti. Bilo mi je jasno da su u
dokumentima Drugog vatikanskog sadržane dvoznačnosti koje su
modernisti koristili za promicanje svojih zabluda, no nisam mogao
prihvatiti tvrdnju da se u tekstovima nalaze tvrdnje izričito
protivne nauku Crkve i bio sam uvjeren da je rješenje u pokušaju tumačenja tih dokumenata u duhu Tradicije. Zato sam bio više priklonjen poziciji
zajednica koje imaju regulirani kanonski status pod komisijom Ecclesia Dei (ED).
Tako
sam u ljeto prije svog đakonskog ređenja odlučio posjetiti
Bratstvo sv. Petra u njihovom prioratu u Readingu u Engleskoj. U to
vrijeme bilo mi je jasno da ne bih želio nikada služiti novi obred
i da bih želio dati svoj doprinos oko ponovne uspostave
tradicionalnog obreda u Hrvatskoj, ali nisam vidio način kako to
postići. Bila mi je jasna ograničenost pozicija tzv. Ecclesia Dei zajednica – da
one bez biskupovog odobrenja ne mogu nigdje otvoriti svoj apostolat.
A biskup to odobrenje, naravno, nije ni po čemu dužan dati. To su
mi potvrdili i tamošnji svećenici – da ne mogu jamčiti da će
njihovo bratstvo išta otvoriti u Hrvatskoj. Tako sam tu mogućnost
otklonio i odlučio se oko toga pitanja obratiti svome biskupu. On je
mogućnost da djelujem kao tradicionalni svećenik glatko odbio. Tada
sam bio stavljen pred zid – s jedne sam strane bio svjestan da
svaki svećenik ima pravo služiti tradicionalni obred i to bilo gdje
pa i u Hrvatskoj i da mu nitko to ne može zabraniti, no s druge
strane sam želio ostati u redovnim kanonskim okvirima. Nisam vidio
drugog rješenja nego nastaviti putem kojim sam išao dosad, a onda s
vremenom vidjeti i čekati Božji odgovor. Tada sam naravno upao u
probleme s biskupom koji je tražio od mene da prihvatim da ću
djelovati kao što je običaj u biskupiji, služeći novi obred.
Morao sam dati jednu općenitu pisanu izjavu, što sam načelno i
učinio. U tom sam trenutku smatrao da se novi obred može tolerirati
ako se služi s pobožnošću i primjenjujući tradicionalni duh, u
situaciji kada svećenik nema realnog izbora. Tako da mi nije bio
problem učiniti taj korak, no nakon što sam prešao u Bratstvo neki
su me svećenici stali klevetati da sam slagao – njima na dušu.
Tako
je prošlo i đakonsko ređenje nakon kojeg nisam htio popustiti u
svojim načelnim i praktičnim stavovima. Nastojao sam i dalje
proučavati stvarno stanje suvremene Crkve i tradicionalne odgovore
pa mi je tako došlo pod ruku djelo nadbiskupa Lefebvrea 'Oni su ga
raskraljili'. Tu su se za mene srušile sve barijere i savršeno
posložile sve kockice. U tom djelu nadb. Lefebvre savršeno jasno i
uvjerljivo razotkriva zablude vjerske slobode i ekumenizma koje su
jednostavno nespojive s tradicionalnim naukom. Dovoljno je samo pogledati na koji se način taj nauk primjenjivao u praksi – i to s
najviših razina, da bi se vidjelo kako je pojedine izjave Drugog
vatikanskog jednostavno nemoguće opravdati i ispravno tumačiti. Isto
to vrijedi i za novu misu – ne može nikako biti slučajnost da se
ona u 99 % slučajeva služi nedostojanstveno i sa zloporabama – s
najkraćom, užasno banalnom II. euharistijskom molitvom, pričesti
na ruku, raznim svećenikovim improvizacijama i sl. Zato je upravo
služenje nove mise u tradicionalnom duhu neprirodno jer je ona
dizajnirana u liberalnom duhu od kojega ju je nemoguće odvojiti.
Kao
što mi je Iota unum otvorila oči za Tradiciju, tako mi je nadb.
Lefebvre svojim djelom dao prosvjetljenje da je upravo Bratstvo sv.
Pija X. – pozicije koje ono zastupa, pravo rješenje. To nisu tzv. Ecclesia Dei zajednice koje zastupaju kompromisne pozicije. One drže da nova misa i Drugi vatikanski sabor nisu po sebi i u sebi neprihvatljivi,
nego da su pogrešna samo njihova tumačenja. A ako ih je moguće
ispravno tumačiti, onda su oni po sebi dobri i treba ih prihvatiti,
a Tradicija je samo jedna 'opcija ekstra' koju preferiramo zbog
estetskih, kulturnih, društvenih razloga, a ne apsolutni zahtjev
katoličke vjere. To potom povlači sa sobom i praktične posljedice. Ako je
Tradicija samo jedna od brojnih karizmi unutar Crkve, tada smo dužni
bezuvjetno tražiti odobrenje za svaki tradicionalni apostolat –
koje modernisti ne žele dati; a ako ga ne dobijemo, povući se i
šutke pratiti destruktivnu agendu koncilske Crkve. Kada sam pogledao
izdanja koja nudi Bratstvo sv. Petra, nisam među ponuđenim
naslovima mogao pronaći nijedan jedini koji govori kritički o novoj
Misi ili Drugom vatikanskom! Kasnije sam upoznao jednoga svećenika
koji je s njima surađivao služeći Mise te je jednom u propovijedi
kritizirao novi obred, da bi ga potom opomenuli neka to više ne čini
jer će inače doći do problema. Jasno je da to nije pristup za
rješenje ove strašne krize – pored dobrih plodova koji mogu
mjestimice proizaći, nego smo dužni svjedočiti svoju vjeru odlučno
i bez ikakvog kompromisa. Još manje je pravo rješenje pokušati
nešto postići u biskupiji jer uzevši da se svećenik i uspije
izboriti da služi isključivo tradicionalni obred u svojoj župi (što je u Hrvatskoj praktično nemoguće),
opet je podložan samovolji biskupa koji ga sasvim lako može premjestiti, a
nakon njega će doći modernist koji će u roku odmah srušiti sve
što je on gradio kroz tolike godine.
Postalo
mi je dakle jasno da svaki svećenik ima pravo služiti tradicionalni
obred, pa makar bio i suspendiran od biskupa jer je ta sankcija
potpuno nevaljana budući da nema nikakvog temelja – nikoga se ne
može kazniti za služenje tradicionalnog obreda i propovijedanja
katoličkog nauka i da u ovom stanju nužde u kojemu se Crkva uistinu
nalazi, sama Crkva nadopunjava iz svog bića sve što bi modernisti
oduzeli tradicionalnom svećeniku. Zato sam odlučio da trebam biti
do kraja dosljedan da ostvarim svoje poslanje.
U
dom duhu odlučio sam (naravno, u tajnosti) posjetiti Bogosloviju
FSSPX-a u njemačkom Zaitzkofenu. Bilo je to baš u vrijeme izbora
pape Franje. Čim sam onamo stupio, odmah sam uvidio – to je prava
katolička bogoslovija kakvu sam si zamišljao kao ideal. Često sam
si naime zamišljao što bi sve trebalo popraviti ili promijeniti da
bi moja bogoslovija postala tradicionalnom, no u Zaitzkofenu sam
prepoznao da takve bogoslovije ne treba samo zamišljati –
nadbiskup Lefebvre ih je očuvao za Crkvu do danas. To su bili vrlo
kompleksni trenuci jer se bližilo svećeničko ređenje i mlada Misa
te sam procijenio da nije zgodan trenutak donositi nagle i korjenite
odluke, nego sam pustio da stvari idu svojim tijekom i da mi Bog pokaže
što On želi da učinim i u kojem trenutku.
I
kako su zatim stvari tekle?
Odmah
sljedeći dan nakon svećeničkog ređenja uslijedila je mlada Misa u
mojoj radnoj župi Kotoribi – naravno po novome obredu. U to smo vrijeme imali župnika koji je tipični odraz revolucionarnog
stanja kakvo vlada u zapadnim zemljama, a koje polako dolazi i k
nama. On bi znao Mise započinjati s 'dobar dan', šetati po crkvi s
mikrofonom i dijalogizirati s ljudima, miješati koktele za vrijeme
propovijedi i izvoditi još kojekakve druge cirkuse. Dosta je
vjernika to bilo čudno i nisu prihvatili, no bilo je i onih kojima
se sviđalo od Mise praviti igranku pa su htjeli u tome sudjelovati.
On se naravno predstavljao vrlo tolerantnim i otvorenim – čime sam
se jedno vrijeme čak i ja dao zavarati, sve dok nije došlo do
pitanja Tradicije. Kada sam izrazio želju da bih pričest dijelio
klečeći i postavio velike svijećnjake i križ na sredinu po
primjeru pape Benedikta, reakcija je bila divljačka. No i to je
prošlo te sam odmah potom krenuo u ostvarenje svoje velike želje i
plana – mlade Mise po tradicionalnom obredu u crkvi sv. Martina.
Sa
svećenikom zaduženim za redovno služenje Mise, preč. Vitkovićem,
sam sve dogovorio i rado mi je prepustio taj termin da održim svoju
mladu Misu. No problemi su – ništa iznenađujuće, nastali s
odgovornima u Zagrebačkoj nadbiskupiji. Kada je na web-stranici jednog
od organizatora objavljena obavijest o terminu Mise, odmah se upalila
sirena. Pričao mi je jedan svećenik kako je tada išao nešto
rješavati na Duhovni stol, da bi se baš u tom trenu zatekao na
mjestu gdje je čuo razgovor između biskupa Šaška i jednog
svećenika – koji je Šašku pokazivao očito tu obavijest, na što
je ovaj odgovorio: ,,da, to je sigurno Tilošanec“, da me imaju već
neko vrijeme pod prismotrom i da sad očigledno stvari malo izmiču
nadzoru. Odmah su kontaktirali moju biskupiju odakle me zvao tajnik
da bi mi patetično pametovao kako trebam tražiti od biskupa Šaška
dopuštenje za tu Misu. Jasno je da se radilo o čistoj manipulaciji
jer nikakvo dopuštenje prema službenim propisima nije bilo potrebno
budući da je papa Benedikt priznao da svaki svećenik ima pravo
služiti tradicionalni obred i da mu to nitko ne može zabraniti, a
ja sam sve dogovorio s preč. Vitkovićom koji je imao dekret za tu
službu pa samim time i ovlast pronaći si zamjenu za pojedine
termine. No zvao sam tada tajnika biskupa Šaška koji je partijski s
visoka započeo razgovor: ,,dakle, Vi nemate dozvolu služiti tu
Misu“, ali sam biskup tada nije bio dostupan pa smo dogovorili da
me čovjek kasnije nazove, što nije učinio. Također sam saznao o
razgovoru između rektora crkve sv. Martina i jednog svećenika
pozicioniranog na crkvenom sudu. Rektor se tužio i brinuo što da
učini ako se ja stvarno ondje pojavim i želim služiti Misu. Ovaj
mu je odgovorio neka odmah javi Kaptolu i da je to onaj 'mali bahati'
koji je imao negativne karakteristike za ređenje i kojega bi trebalo
suspendirati.
Sami
možete zaključiti koliko je bila kompleksna ta situacija, gdje se
moglo doista svašta očekivati – strahovati hoće li se Misa uopće
održati i neće li se dogoditi eksces da se možda ekspresno prije
kada se ondje pojavimo Misa zabrani. Tek kada sam se pozdravio s
rektorom koji nam je donio kadionicu mogao sam odahnuti. Misa je
prošla vrlo lijepo – to je bio zasigurno jedan od najvažnijih
trenutaka u mom životu.
Dodao
bih još jednu zanimljivu okolnost povezanu sa samom mladom Misom. U
danima prije toga kada su bile pripreme dogovorili smo da sam
nekoliko puta služio tradicionalni obred kod sestara majke Terezije
– misionarki ljubavi, u Jukićevoj ulici. Same sestre su to lijepo
prihvatile i sudjelovale u Misi. Sve dok nije u međuvremenu došao u
posjet biskup Pozaić koji je na upit oko toga odgovorio da mi ne
smiju više dati da služim Mise jer nisam tražio dopuštenje. Tako
da sam u ponedjeljak, dan nakon mlade Mise kada sam također želio
ondje služiti, naišao na zatvorena vrata.
Isti
taj dan krenuo sam s jednim prijateljem svećenikom u drugi posjet
Bratstvu – posjetili smo najprije priorat u Münchenu gdje
smo se našli s jednim tadašnjim bogoslovom Bratstva te smo se dalje
zajedno zaputili za Jaidhof. Upravo kada smo bili u podzemnoj
željeznici u Münchenu primio sam poziv od tajnika varaždinskog
biskupa da trebam doći skupa s kolegama ređenicima primiti dekret
za svoju prvu službu. To tada nisam mogao jer sam, kako sam si tada
mislio – bio na jednom boljem mjestu. On je opet bio patetičan s
prijekorima kako sam se odvažio služiti Misu u sv. Martinu i da sam
morao vidjeti izraz biskupovog lica kada je pročitao izvještaje o
tome na internetskim portalima. Mislio sam si: izraz njegova lica
nije moj problem.
Postoji
u Varaždinskoj biskupiji jedna veća župa na koju se šalje župni
vikar, gdje je župnik prilično konzervativan – on sam nosi
reverendu, nema pričesti na ruku, ministrantica i sl. devijacija te
se trudi da liturgijski život bude što dostojanstveniji. Zato su mi
moji kolege govorili: ti ćeš sigurno ići onamo, to uopće nije
pitanje o kojemu treba raspravljati. No dogodilo se upravo suprotno –
umjesto na konzervativnu župu na kojoj bih se tada osjećao ugodno,
dobio sam dekret za najmoderniju župu u biskupiji! To sasvim sigurno
nije bilo slučajno.
Isus
je rekao: "Ako svijet mrzi na vas, znajte, da je mrzio na mene
prije vas! Kad biste bili od svijeta, svijet bi svoje ljubio; a kako
nijeste od svijeta, nego vas ja izabrah od svijeta, zato mrzi na vas
svijet. Sjetite se riječi, koju vam ja rekoh: 'Nije sluga veći od
gospodara svojega.' Ako su progonili mene, i vas će progoniti; ako
su držali riječ moju, i vašu će držati. (Iv 13, 18-20) i
"Blagoslovljeni su, koji trpe progonstvo zbog pravde! Njihovo je
kraljevstvo nebesko. Blagoslovljeni ste vi kad vas ljudi zbog mene
grde i progone i za vama lažno sve zlo govore! Radujte se i veselite
se; jer je velika plaća vaša na nebesima, jer su isto tako
progonili i proroke prije vas." (Mat 5, 10-12)
Da
nastavimo s pitanjima: kako je to izgledalo na toj najmodernijoj župi
u biskupiji? Zar je bilo još gore od miješanja koktela za vrijeme
Mise?
Pojedinačno
gledano ima zasigurno mjesta na kojima se događaju veće zloporabe,
no ovu župu obilježava jedan cjelokupni ukorijenjeni sustav
koncilske sinodalnosti i aktivizma. Tu su nebrojena vijeća kojima
župnik doduše upravlja zbog svojeg autoritarnog stila, no znamo po
iskustvu da taj razvoj vodi prema sve većoj autonomiji laičkih
vijeća koja svećeniku oduzimaju autoritet i svode ga na jednog od
ravnopravnih. Tako će to sasvim sigurno i završiti kada dođe neki
drugi svećenik. Uglavnom, ta autoritarnost u kojoj župnik nije
dopuštao odstupanja ni u najmanjim sitnicama kako si je on zacrtao
bio je jedan od katalizatora koji je razvoj stvari prilično ubrzao.
Liturgijski
je situacija bila za naše hrvatske uvjete prilično moderna –
npr. odrasle ministrantice koje su bile glavne za tu službu, no u
toj situaciji bio sam spreman preko nekih stvari prijeći i
tolerarati ih, ali jednu nisam nikako mogao – a to je Pričest na
ruku. Dok sam kao đakon ili pak bogoslov (koje se također
prisiljava da moraju dijeliti pričest – već od prve godine,
sviđalo im se to ili ne) bio tu samo kao pomoć svećeniku, kao
svećenik primio sam tu vlast da raspolažem nad darovima koje sam
posvećivao i nisam po savjesti nikako mogao dopustiti da ta
svetootajstva podjeljujem drugima nedostojno na ruku i tako izravno
sudjelujem u svetogrđima kada čestice padaju na zemlju ili ostaju
na rukama. To je doista stvar u kojoj se svećenik treba založiti za
obranu časti Presvetoga Sakramenta sve do prolijevanja krvi jer nema
veće svetinje na zemlji od Kristovog Tijela i Krvi u prilici svete
hostije. Kao što je sv. Tarzicije branio čast Presvetog Sakramenta
svojim životom, tako bi danas svaki svećenik trebao apsolutno i pod
svaku cijenu odbiti takvo obeščašćenje pa makar bio i kažnjen od
biskupa – jer doista, što je to u usporedbi s patnjama koje su za
vjeru podnijeli toliki kršćanski mučenici?
To
sam župniku dao odmah do znanja i zamolio ga da mi izađe ususret te
me izuzme od te grozote. No za njega nije bilo izuzetaka – sve je
trebalo biti točno po njegovim planovima, bez odstupanja. Biskup je,
očekivano, stao na župnikovu stranu i tako su se stvari brzo
razvile. Obojica su bili nepopustljivi – župnik je doduše na
svoju inicijativu predložio da bih bio premješten na konzervativnu
župu koju sam prethodno spomenuo, no biskup to nije prihvatio. U tom
trenutku stvari su postale jasne – bila je to jednosmjerna karta za
Bratstvo. Tada sam se sjetio proročkih riječi koje mi je izrekao jedan svećenik za mojeg prvog posjeta Zaitzkofenu – da će doći
trenutak kada ću morati donijeti konačnu odluku: ili za Tradiciju,
ili za modernizam. Onda to nisam potpuno bio razumio ni tako ozbiljno
doživio, no sada mi je postalo jasno, a odluku nije bilo teško
donijeti.
Cijelo
je to razdoblje na župi bilo mučno – srce mi se kidalo što sam
bio prisiljavan sudjelovati u svetogrđima. Tu sam mogao bolje razumjeti kakvu muku
razdjeljenosti prolaze svećenici u strukturama moderne Crkve koji
žele biti vjerni Tradiciji. Nadbiskup Lefebvre kaže da je znao
svećenike koji su umrli od žalosti što ih se prisiljavalo služiti
novi obred. Upoznao sam u Njemačkoj jednog svećenika koji je zbog
te rastrojenosti dobio zdravstvene probleme te je morao biti
umirovljen, a sada pomaže povremeno u našem apostolatu. Tu je bilo
'doušnika' koji su me odmah tužili zato što sam nekim ljudima koji
su tražili na ruku (a tako ih je primalo oko 90 %) automatski
podjeljivao pričest u usta i župnik je pratio sve što radim.
Veliku snagu davala mi je upravo tradicionalna Misa koju sam služio
u pravilu svakodnevno u svojoj sobi, što dotični župnik unatoč svom svojem doušničkom aparatu nije uspio saznati!
Već
prije tih događaja isplanirao sam svoj drugi posjet Zaitzkofenu i
ispalo je da će on biti odlučujući. U nedjelju, 25. listopada 2013., odslužio sam svoju posljednju novu misu u životu i zaputio se u
Zaitzkofen. Tamo sam s p. Schmidbergerom, rektorom, dogovorio da
želim prijeći u Bratstvo. Zanimljivo je da ni tu nisu završile
nevolje jer je netko iz kleričkog sodomitskog lobija poslao
klevetničke optužbe protiv mene da sam sudjelovao u hakerskim
aktivnostima. Nedugo prije je taj lobi raskrinkan u jednoj od
hrvatskih bogoslovija, gdje su neki bogoslovi bili izbačeni. U cijeloj
stvari ja nisam imao veliku ulogu – samo sam bio u kontaktu s
osobama koje su bile zaslužne za raskrinkavanje, no očito sam se
nekome zamjerio. Neki od dotičnih su se naime kretali oko krugova
bliskih Bratstvu i vjerojatno željeli infiltrirati, što su znali da
neće uspjeti ako ja budem tamo. Rektor se kao pronicljiv čovjek
nije dao zavarati klevetama te je sve bilo dogovoreno. Samo sam se
trebao vratiti doma da riješim formalnosti s biskupom i potom se
službeno priključiti Bratstvu.
Kada
sam se vratio, javio sam se odmah biskupu za razgovor. Prethodno je
situacija bila takva da mi je biskup postavio ultimatum – ili ću
djelovati posve u skladu sa zahtjevima koje postavljaju on i župnik ili mogu otići u neku drugu biskupiju ili zajednicu. To je bilo s
jedne strane korektno jer nije inzistirao da ostanem neko duže
vrijeme (npr. do kraja pastoralne godine – što doista ne bih mogao
izdržati), nego da mogu odmah prijeći. Prethodno mu nisam govorio
koja je moja namjera, nego tek kada sam se vratio iz Zaitzkofena. U
tom razgovoru sam mu iznio svoju odluku te stavove i stanje u kojemu
se Bratstvo nalazi. U tom je trenu biskup sam priznao da nije bio
upoznat s tom temom te sam mu uručio časopis Nacija u kojemu je bio
objavljen dobar informativni članak o Bratstvu. Sjećam se da ga je
primio sa zanimanjem i kazao da se mora više informirati. Možete
pretpostaviti kakve je informacije dobio kada se raspitao –
vjerojatno u Zagrebu i među profesorima. Rekao sam da ću mu poslati
i pismo u kojemu obrazlažem svoju odluku, što sam i učinio.
Nakon
toga me više nije zvao na razgovor, nego sam morao ići generalnom
vikaru i kancelaru. Razvila se rasprava u kojoj su oni zastupali
klasične progesivističke stavove – jedan od njih tvrdio je da
država mora biti akonfesionalna, odnosno indiferentistička, na što
sam mu odgovorio neka mi donese Denzinger da mu pokažem gdje je od
riječi do riječi ta zabluda od Crkve bila osuđena. Oni su mi
trebali priopćiti da mi biskup ne može dati ekskardinaciju – kao
što sam to formulirao u poslanom pismu, nego da me može samo
suspendirati. Odgovorio sam tada i u kasnijem pismu da nikakvu kaznu
ne smatram valjanom i da ona ne može biti valjana jer je potpuno
neutemeljena, a nikoga se ne može kazniti ako nema krivnje.
Tako
sam 15. studenog 2013., u kasnijim večernjim satima stigao službeno
u Zaitzkofen i priključio se Bratstvu. Kada sam još bio na župi te
je budućnost bila neizvjesna, molio sam usrdno Gospodina da me
usmjeri onamo kamo on to želi – da me spriječi da odem u Bratstvo
sv. Pija X. ako to nije njegova volja, a ako jest, da me još jače
pogurne prema tom cilju. I to je On doista učinio – počevši od
same župe kamo sam bio poslan pa do toga da je otvrdnuo srca
nadređenima da bih mogao izaći iz ropstva modernizma u obećanu
zemlju Tradicije. Razmišljao sam si ponekad kako bi se razvijale
stvari da sam bio poslan na konzervativnu župu koju sam prethodno
bio spomenuo. Ondje bi bio veći prostor djelovanja te bih pokušao
učiniti što je više moguće za Tradiciju i bilo bi se teže
odlučiti za Bratstvo. Sasvim sigurno ne bih učinio taj korak tako
brzo i to je upravo bio prst Božji koji me vodio. No s druge strane,
kad-tad nastupio bi taj trenutak kada bih došao do zida – jednog bih
dana kao župnik nastojao sve učiniti da se u župi služi samo
tradicionalni obred, što rukovodeći u biskupiji ne bi tolerirali. U
današnjem stanju taj cilj u okviru modernih struktura Crkve realno nije moguće ostvariti i
trebamo se odlučiti da se cijelim srcem predamo Gospodinu u čuvanju
tradicionalnog obreda sv. Mise i katoličkog nauka jer drugog puta za
obnovu Crkve doista nema.
Kakve
su bile reakcije na Vaš odlazak u Bratstvo? Što ste sve tamo našli
što Vam je ovdje nedostajalo? Iako ste
bili već zaređeni za svećenika i završili svoju formaciju po
mjerilima zagrebačke bogoslovije, tamo ste morali još dosta toga
naučiti. Što je trebalo nadoknaditi? Što sve nedostaje svećenicima
po našim župama u formaciji?
Na
kraju spomenutoga razgovora kancelar mi je rekao da se nada kako se
ubuduće neću praviti da ga ne poznajem kada se sretnemo na ulici.
To je upravo smiješno jer sam se uvijek trudio držati dobre, makar
one ljudske kontakte sa svima, dok naprotiv upravo progresivisti koji
stalno govore o dijalogu i sastaju se s pripadnicima svih mogućih
religija i ideologija, stvaraju zidove prema tradicionalnim
svećenicima i vjernicima. Tako me još i prije nego sam odlučio
otići u Bratstvo – kada to uopće nije bilo poznato, moji kolege
nisu uopće zvali na jedan zajednički susret nas koji smo te godine
bili zajedno ređeni. Kada sam jednom kasnije sreo bivšeg rektora
koji mi je bio radio probleme, pozdravio sam ga, a on nije odvratio
ni riječi – on isti koji nam je neprestano ponavljao o važnosti
ljudske i društvene dimenzije budućeg svećenika. No ima svakako
svećenika koji su – premda se ne slažemo u teološkim pitanjima,
otvoreni za razgovor i prijateljski odnos na ljudskoj razini.
U
obitelji je najprije nastala zbunjenost zbog situacije u kojoj se
Bratstvo nalazi i glasina koje su se počele širiti po mjestu. Neki
su naime zlobni jezici proširili klevete da odlazim u neku sektu i
da ću napustiti svećeničko zvanje, odnosno kako se kaže u narodu
– da sam se 'svukao'. Zanimljivo je kako nijednog od modernih svećenika
nisu upitali nije li se 'svukao' budući da su oni to doslovno
učinili – skinuli svoje svećeničko odijelo i hodaju okolo u
civilu, što je znak njihove manjkave svijesti o svom pozivu. No
situacija se kasnije smirila te su svi iz obitelji prihvatili tu moju
odluku, a ponekad dođu i na sv. Misu. Gledajući pak općenito ljude
koji me poznaju, mogu reći da to odgovara prosjeku da je velika
većina jednostavno ravnodušna ili to prihvaća kao moju slobodnu
odluku, jedan manji dio se zanima za Tradiciju, odnosno htio bi više
saznati o toj temi jer im se čini zanimljivim, dok nažalost ima i
manji dio onih koji su postali indoktrinirani dugogodišnjom
progresivističkom propagandom iz Glasa koncila i dr. službenih
crkvenih medija koji opravdavaju na sve načine pokoncilsko
usmjerenje i blate Tradiciju. Tako je bilo ili ima u mom mjestu
nekoliko starijih, vrlo pobožnih ljudi, koji su bili odgojeni u
pretkoncilskom duhu koji su većim dijelom i zadržali, ali slijepo
vjeruju onome kako su naši crkveni mediji prikazali nadb. Lefebvrea.
Kako
sam već spomenuo, u njemačkom Zaitzkofenu pronašao sam onaj ideal
katoličke bogoslovije kojemu sam uvijek težio. Mogu reći bez imalo
pretjerivanja da je sve što sam ondje pronašao bilo na vrhunskoj
razini, doista model jedne katoličke bogoslovije kakva bi trebala
biti u svakoj biskupiji na svijetu. Moderne su bogoslovije od tog
ideala miljama udaljene te zapravo ni ne predstavljaju katoličke
bogoslovije, nego liberalne koje mogu formirati samo za pojam Crkve
izgrađen na modernim zabludama, s laksnim moralom i osobnim životom,
s duhovnim životom svedenim na minimum ili ni na što. Svećenička
formacija je cjelovita i obuhvaća više razina: teološku,
liturgijsku, duhovnu, pastoralnu te sam u svim ovim područjima
trebao upotpuniti dotadašnje spoznaje i vještine. O važnosti
teološke i duhovne formacije sam već rekao, a ovdje bih samo dodao
da sam živeći u jednoj kući Bratstva mogao spoznati i važnost
svećeničkog života u zajednici koji puno pomaže ispravno
oblikovati neke naizgled nebitne, ali ipak važne praktične stvari i
svijest da djelujemo u nadnaravnom poslanju ne kao pojedinci sa
svojim osobnim idejama i navikama, nego uistinu zajednički i složno
– samo na taj način je moguće istinski djelovati za obnovu Crkve
i spasenje duša. U tom okružju mogao sam doživjeti i ispravno
shvaćanje autoriteta i poslušnosti, kada je čovjek potpuno uvjeren
da je svaka odredba ili uputa ispravna, katolička i može imati
potpuno povjerenje u svoje poglavare, profesore i duhovnike.
Sada
kao svećenik Bratstva služite redovite Mise u četiri hrvatska
grada. Koji su daljnji planovi za vaš apostolat?
Uz
Božju milost uspjeli smo od prošle jeseni pokrenuti služenje
svetih Misa svake nedjelje u Zagrebu i Splitu, a povremeno u Rijeci i
Slavonskom Brodu. U Splitu smo uspjeli pronaći i prostor za
kapelu, a nadamo se i molimo da ćemo to uspjeti i u Zagrebu i da
ćemo naš apostolat dalje proširiti i utvrditi. Pri svemu je važan
cilj formacija vjernika te se u tom smislu nadamo pokrenuti duhovne
obnove i vježbe kao što to Bratstvo svugdje čini. Neophodna su nam
nova duhovna zvanja za koja već postoji određeni interes (treba
svakako spomenuti našu časnu sestru Mary Leo koja je porijeklom
Hrvatica te svojom molitvom na duhovni način posebno sudjeluje u
našem apostolatu) i nadamo se i molimo da će Bog one koje je
pozvao, utvrditi u ostvarenju tog poziva. Nijedan pothvat za Božje
kraljevstvo nije bez poteškoća i križeva pa se tako i u našoj
domovini susrećemo s različitim preprekama i napadima koji dolaze
sa svih strana, slijeva i zdesna, i izvana i iznutra – kao što je
to slučaj svugdje gdje Bratstvo djeluje, no čvrsto se uzdamo u
zagovor Blažene Djevice kojoj je naše Bratstvo posebno posvećeno.
Važan dio našeg apostolata je i Vojska Bezgrješne koju smo mogli
nedavno pokrenuti, i utječemo se Gospinom zagovoru posebno u ovoj
fatimskoj godini da blagoslovi svaki naš pothvat u kojemu nema
osobnih zasluga, nego je sve dar Božje milosti.
(Intervju objavljen 30. lipnja 2017.)