Zabranu
da laici smiju dirati kalež i sve svete posude uveo je sveti Siksto
Papa (?-125 otprilike) čiji blagdan,
(...)
pada 3.travnja. Premda njegovo ime vodi k broju šest, on je u
stvarnosti bio sedmi nasljednik svetog Petra. Sin rimskih pastira
postao je svećenikom i izabran je glasovima klera 115. godine.
Potreba
se za ovom zabranom rodila, kako se to uvijek i događa, zbog želje
nekih da se približavaju svetim stvarima, premda nedostojni,
djelujući na području koje je pridržano isključivo Božjim
službenicima.
Stoga
je ova sveta tradicija očvrsnula u vremenu. Međutim, i revolucija
koju su proveli novotari s liturgijskom reformom koja je uslijedila
nakon Drugog vatikanskog sabora, kao i velike liturgijske zloporabe
koje su nakon nje uslijedile, dovele su do toga da laici ne samo
ulaze u sveti ograđeni oltarni prostor, u prezbiterij (od prezbiter
= svećenik) koji je pridržan kleru koji obavlja službu Božju,
nego su često ovlašteni i vjernici da se pričešćuju, uzimajući
oni sami u ruke svete čestice.
U
ono je vrijeme vladao car Hadrijan (76-138), originalni
vladar-filozof, ljubitelj kulture i grčke umjetnosti.
Papa
je Siksto nadasve pazio na razvoj kulta:
točno
ga je odredio pravilima koja će ostati pečatom u kršćanskoj
liturgijskoj tradiciji. Osim toga, veoma mu je ležalo na srcu da sve
kršćanske zajednice međusobno komuniciraju i čini se da su već
tijekom njegova pontifikata otpočele prve oštre prepirke između
Istoka i Zapada o nadnevku slavljenja Uskrsa.
Sikstu
I. pripisuje se uvođenje trostrukog zaziva
„Sanctus“
zvanog Trishagion,
stavljenog nakon uvođenja prefacije. Pojam Trishagion
potječe od hagios (svet) i od treis (tri): „Bog
tri puta svet“.
U Starome zavjetu on je bio definicijom Presvetog Trojstva jer je,
kako se govorilo: „Svet
je Bog Otac, Svet je Bog Sin, Svet je Bog Duh Sveti“,
ali kako bi se to znalo, trebalo je znati čitati, dobro poznavati
Pisma te, prema tome i biti učen. Tako je Rimski Prvosvećenik to
prenio svim vjernicima uvodeći ovaj himan u svetu Misu neposredno
prije posvećenja i transsupstancijacije.
Sve
Crkve, kojoj god liturgiji pripadaju, koji god obred slijede, imaju
ovaj Trishagion koji je anđeoska pjesma koju je čuo Izaija kada je
imao nebesko viđenje i nakon njega sveti Ivan kako sam Apostol
pripovijeda u Otkrivenju (4,8).
Tvrdi
Dom Prosper Guéranger (1805.-1875.), veliki benediktinski opat
Solesmesa: „Što
kažu dakle Anđeli? Sanctus, Sanctus, Sanctus Dominus Deus Sabaoth.
Slave Božju svetost. Ali kako je slave? Na najsavršeniji način:
porabe superlativ, govoreći tri puta u slijedu da je Bog uistinu
svet.(…) Zašto na Boga primjenjujemo trostruku tvrdnju svetosti?
Jer je svetost glavna među božanskim savršenostima: Bog je svet po
biti“
(P. Guéranger, La Santa Messa, De Vita contemplativa-Francescane
dell'Immacolata, Città di Castello 2008., str.103).
Trishagion
pronalazimo u Te Deum-u:
«Tibi
Cherubim
et
Seraphim
incessabili
voce
proclamant:
Sanctus,
Sanctus,
Sanctus
Dominus
Deus
Sabaoth»(„Svet,
Svet, Svet, Gospodin Bog nad Vojskama“): vojske
koje stoje pod naredbama Svevišnjega ne trebaju se ničega bojati
jer će se svi ratovi, sve kušnje i sve prepreke moći pobijediti
zahvaljujući njihovom Bogu. Objašnjava opat Guéranger:
„Dakle, Bog je svet i jak, toliko jak koliko i svet i toliko svet
koliko i jak“ (Ivi,
str.104)
Ovaj
Rimski prvosvećenik koji je pjevao i dao da se sve do nas i naših
potomaka pjeva o Božjoj svetosti u svetoj Žrtvi,
nije umro kao mučenik i njegovo počivalište u iščekivanju
Uskrsnuća nije kod groba sv. Petra, nego u Alatriju (Frosinone), u
katedrali sv. Pavla gdje ga slave zaštitnikom grada.
Cristina
Siccardi