Tko
je ikada rekao da je lako biti svećenik! U tom pozivu postoje mnogi
izazovi. Jedno od najtežih područja za mene je prigovoriti onima
koji se odijevaju nečedno. Pokušao sam to napisati u župnome
listiću, izraditi obavijesti i propovijedati o tome. Ali kada bi se
netko pojavio na krštenju ili vjenčanju ili proslavi 15. rođendana
u suknji iznad koljena, osjećao bih kao svoju dužnost učiniti
nešto. Mnogi današnji stilovi su u svom temelju nečedni, a mnoge
žene kao da to stalno zaboravljaju. One jednostavno prate što drugi
rade čak i kada su ti stilovi uvredljivi Gospodinu. Ali još mi je
gore kada nešto moram reći onoj koja uđe u crkvu u suknji koja je
prekratka. Skoro da je nemoguće reći nešto na takav način da ta
osoba ne bude uvrijeđena. Čak ni kada joj govorim u četiri oka to
ne funkcionira. A i sami ljudi daju slabu podršku. Jesu li roditelji
jednostavno odustali od poučavanja o čednosti u odijevanju? Je li
ta bitka izgubljena?
Moram
prigovoriti i tome što se ništa ne čuje od Učiteljstva Crkve ili
od naših biskupa. Mi svećenici prepušteni smo sebi (ili se barem
tako čini!). Siguran sam da postoje mnogi dobri ljudi koji su
zabrinuti oko čednosti, ali jako rijeko vidim dokaze da se glede
toga stvarno nešto poduzima. Otac Juan Pablo i ja smatramo da je
stvarno neukusno što moramo prigovarati osobi koja je odjevena u
kratke hlače ili ima gola ramena ili nosi nešto prekratko. Vjerujte
mi, nije ugodno ukazati nekome da griješi odijevajući se nečedno i
da je taj grijeh možda i uzrok nečistih misli kod drugih. Nekoliko
puta su mi došli mladići i rekli mi da im se teško koncentrirati
na Misi jer ispred njih stoji neka žena koja je nečedno odjevena.
To je sigurno sablazan. Mi smo katolici kršćani i ne bismo trebali
slijediti nečednu modu svijeta. Trebali bismo biti 'svjetlo'
svijeta. Drugim riječima, trebali bismo biti ljudi koji vode svijet
prema čistoći i svetosti i ljubavi prema Bogu. Ne bismo smjeli
pojačavati tamu ovoga svijeta, nego umjesto toga bismo trebali
pomoći promijeniti tamu u svjetlo. S pozitivne strane moram dodati
da ljudi koji dolaze nedjeljom u našu Crkvu redovito nastoje bolje
se odjenuti u pogledu čednosti. Međutim, još bi se štošta moglo
popraviti.
Većinom
nastaju problemi na vjenčanjima, krštenjima i proslavama kada
dolaze ljudi iz drugih župa. Zato trebamo kampanju čednosti na
razini cijele Crkve. Ljude trebaju podučavati svi svećenici i
biskupi. Inače je lako reći „a to je samo mišljenje nekog
određenog velečasnog“. A onda je lako odbaciti moj prijekor ili
onaj velečasnoga Juana Pabla. Opet, s pozitivne strane vrlo sam
zadovoljan s ljudima koji dolaze na latinsku Misu jer se oni uvijek
odijevaju vrlo čedno. To je radost za nas svećenike da se ne moramo
brinuti o nečednoj odjeći koju često vidimo na ostalim proslavama
koje sam spomenuo. Moda za muškarce se ne mijenja toliko i ne vidim
puno muškaraca koji dolaze u kratkim hlačama ili majicama bez
rukava ovdje u našoj crkvi. Moj prigovor prvenstveno ide ženama
koje oblače prekratke haljine i otkrivaju previše ramena. Haljine
trebaju pokrivati koljena i još ispod, a ramena trebaju biti
pokrivena. Padre Pio je iz crkve i ispovijedaonica redovito izbacivao
žene koje nisu imale haljine koje bi bile barem 10-ak centimetara
ispod koljena ili koje bi nosile hlače ili jer su otkrivale previše
ramena. Nakon nekoga vremena žene su postale pažljive oko toga kako
dolaze odjevene u kuću Božju. Nadam se da se nastavljate čedno
oblačiti i izvan crkve, gdje god jeste, bilo da ste kod kuće ili u
prodavaonici, na pikniku ili plaži. Čednost je krepost i onaj koji
posjeduje tu krepost je drag Bogu. Ona ide uz poniznost i brigu za
druge. Gospa nas je podsjetila 1917. u Fatimi da će biti uvedeni
stilovi koji će jako vrijeđati Boga. Znači upozoreni smo.
Pravila
čednosti – marijanski standardi za čedno odijevanje
Kardinal
vikar pape Pija XI: „Haljina se ne može nazvati pristojnom ako je
dekolte niži od dva prsta ispod vrata, koja ne pokriva ruke barem
do lakta i koja jedva pokriva koljena. Osim toga, haljine prozirnih
materijala su neprimjerene.“
- Marijanska čednost je bez kompromisa, 'poput Marije', Kristove majke.
-
Marijanska odjeća ima rukave barem do lakta, a suknje dobro pokrivaju koljena. (N. B. Zbog nemogućih uvjeta tržišta kratki rukavi se privremeno toleriraju uz crkveno dopuštenje, dok se kršćanska ženstvenost opet ne ugleda na Mariju kao uzor za čedno odijevanje.)
-
Marijanska odjeća traži potpuno pokrivanje pojasa, prsa, ramena i leđa; osim dekoltea koji ne smije biti dublji od 5 cm ispod razine vrata naprijed i nazad i prema ramenima.
-
Marijanska odjeća ne dopušta osrednje pokrivanje prozirnim tkaninama – čipkama, mrežama, najlonskim materijalima, itd. – osim ako se ne dopuni još nekim pokrivalom ili podstavom. Međutim, dopuštena je njihova umjerena uporaba u obrubima.
-
Marijanska odjeća ne dopušta korištenje materijala u boji kože.
-
Marijanska odjeća sakriva umjesto da otkriva siluetu osobe; ona nepotrebno ne otkriva dijelove tijela.
-
Marijanska odjeća pruža potpunu pokrivenost – čak i nakon što se uklone jakna, plašt ili šal.
-
Hlače ili 'traperice' nisu dopuštene.
Marijanska
moda je dizajnirana tako da pokriva što veći dio tijela umjesto da
ga otkriva. To automatski eliminira modne stilove poput uskih hlača,
traperica, uskih majica, kratkih hlača, prozirnih bluza, haljina bez
rukava, itd. Ti marijanski standardi su vodič kako usaditi osjećaj
za čednost. Žene i djevojke koje slijede te standarde i koje se
ugledaju na Mariju kao svoj uzor i ideal neće imati problem s
čednošću u odijevanju. One koje slijede te standarde neće biti
povod za grijeh niti izvor sramote ili neprilike za druge.
FSSPX-ovi
propisi za vjenčanja
-
Vjenčanice moraju imati visoki dekolte, ne niži od 5 cm ispod ključne kosti.
-
Ne smiju imati duboki izrez na leđima.
-
Rukavi moraju biti barem do pola nadlaktice.
-
Materijal haljine mora imati barem jedan neproziran sloj tkanine (npr. čipka se ne smatra neprozirnom, tako da čipka treba biti podstavljena neprozirnim materijalima na dijelovima tijela koje treba sakriti).
Izvor:
BVM Academy, Warners (NY, SAD), službeni
glasnik